This Gun for Hire (1942)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Frank Tuttle
met Veronica Lake, Robert Preston en Alan Ladd

De koelbloedige huurmoordenaar en kattenliefhebber Philip Raven vermoordt een chanteur. Raven komt er achter, dat zijn opdrachtgever, de gluiperige nachtclubeigenaar Willard Gates, hem met gemarkeerd geld heeft betaald. Bij toeval komt Raven er achter, dat de politie, onder leiding van rechercheur Michael Crane, daarom achter hem aan zit. Raven probeert, naast uit handen van de politie te blijven, wraak te nemen op Gates. Daarbij kruist zijn pad dat van de aantrekkelijke blondine Ellen Graham, die als zangeres werkt in de nachtclub van Gates. Ellen houdt op verzoek van senator Burnett Gates in de gaten, omdat hij vermoedt dat hij voor de Nazi’s werkt. Complex wordt het voor Raven, maar ook voor Ellen, wanneer Raven verneemt, dat ze verloofd is met Michael Crane. Ellen zal met Raven, die haar inmiddels gegijzeld heeft, moeten samenwerken om proberen te overleven.

avatar van Dogie_Hogan
IcU schreef:
Ben er net achtergekomen dat ik 'The Glass Key' met Alan Ladd in bezit heb. Die zit in de zelfde Film Noir box. Binnenkort eens bekijken.
The Glas Key is ook een prima Noir, maar meer een 'talky' met veel politiek (wel actu-eel: verwevenheid politiek met criminelen), maar William Bendix is goed op dreef en maakt het bodyguard Ladd goed zwaar.
Ladd, Lake en Bendix zitten ook weer in de Noir The Black Dahlia uit '46.
Vooral in de anglo-saksische landen zijn This Gun for Hire, The Black Dahlia en The Glass Key Ladd-Lake must-haves.

Toevallig komt deze maand (eindelijk) Appointment with Danger met Ladd op DVD uit.

Volgens mij is This Gun for Hire 1 der weinige films in zijn carriére, dat Ladd aan de verkeerde kant van de wet staat. Opvallend is ook, dat veel van Ladds films een stads-naam in de titel hebben.

Dogie_Hogan schreef:
@IcU
De te vroeg overleden 1,57 meter korte Alan Ladd zit in veel topfilms

Erg amusante film trouwens, die werkelijk voorbij raast.

avatar van Dogie_Hogan
mister blonde schreef:
Alan Ladd was 1,68. 11 centimeter langer dus. Nog steeds niet erg groot, maar niet de dwerg die jij hem maakt. Erg amusante film trouwens, die werkelijk voorbij raast.
Mbt Ladd, nee hoor: tiny Ladd.

Volgens mij moet je leren lezen Er staat dat Lake 1,57 was, ook al een stuk langer dan dat je schreef. Op de middelbare school was ie al 1,62

Voor de zekerheid;

Alan Ladd Height - How tall - celebheights.com

Alan Ladd - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Alan Ladd (I) - Biography - imdb.com

avatar van Biosguru
Ik begin er steeds meer in te geloven dat wij nu op dezelfde manier naar Iron Sky en bv the Expendables zitten te kijken als men vroeger naar dit soort films zat te kijken. De idiote Gasmaskers, de stunts, kostuums, over the top evil guy, locaties, etc, etc.

Wat een prachtige film, elk shot raak, compositie erg fraai, perfect uitgelicht, timing superb, af en toe focus in 1 en dezelfde scene expres "scheef" bv Veronica soft, Alan scherp, gewoon omdat het kan en het er tof uitziet. Kortom perfect uitgevoerde onzin. Wat zou het toch mooi zijn als in hedendaagse blockbusters zoveel tijd, moeite en vakmanschap gestoken werd.

Niet zo gek, dat het er goed uitziet cameraman John F. Seitz heeft over de 100 films gemaakt voor hij aan This Gun for Hire begon.

avatar van Mochizuki Rokuro
In tegenstelling tot de doorsnee noir The Glass Key met Lake en Ladd is het hier alle stoppen, of is het trossen?, los met een snedig, spannend (overigens niet overal even logisch) verhaal met een indrukwekkende rol van Ladd en een elegante Lake die hier goed op haar plek is. Hoewel het volgens de enge definities niet eens echt onder de échte noirs zal vallen, vond ik dit wel een topfilm in het genre.

Alan Ladd en Veronica Lake hebben samen een handvol misdaadfilms gemaakt. De twee passen natuurlijk perfect bij elkaar; beiden niet zo groot en beiden hard-boiled.
Ik vind dit hun beste film. Het is een enerverend verhaal (gebaseerd op een boek van Graham Greene) met Ladd als de kille huurmoordenaar op zoek naar wraak op de man, die hem besodemieterd heeft. In de laconieke, redelijk onderkoelde Lake treft hij zijn ideale tegenspeelster. Samen zorgen zij voor een spannende film, die het bekijken nog steeds meer dan waard is.
De openingsscène met Lake als zingende illusioniste heeft weliswaar weinig met de rest van het verhaal te maken, maar is wel leuk om te zien.