Leave Her to Heaven (1945)

Alternatieve titel: Giftige Lippen

Film noir / Drama

geregisseerd door John M. Stahl
met Gene Tierney, Cornel Wilde en Jeanne Crain

Richard Harland (Cornel Wilde), een jonge schrijver, ontmoet de mooie Ellen (Gene Tierney) in de trein. Ze worden verliefd op elkaar en besluiten te trouwen. Langzamerhand wordt Richard duidelijk dat zijn vrouw krankzinnig jaloers is.

Het verhaal is oké, het acteerwerk is oké (zeker van Gene Tierney en Jeanne Crain), maar jammer dat de film niet in zwart-wit geschoten is. Technicolor stond in die tijd nog in de kinderschoenen en dat is te zien: de kleuren zijn niet naturel. Ik heb na een kwartier of zo mijn tv op grijstinten gezet en dan krijg je een veel mooier, veel rustiger beeld.
Oh, de film niet vergeten. Die kan er alleszins mee door, maar het is geen topper.

avatar van Ramon K
Technicolor is toch nooit naturel? Kleuren zijn juist verzadigd.

Dat is zo.
Wat ik eigenlijk bedoel, is dat ergens in jaren '50 het procedé van Technicolor zodanig verbeterd is dat de kleuren zachter en daarmee natuurlijker begonnen te lijken. Ten tijde van deze film (1945) was dat nog niet het geval. Daarom geef ik voor de films tot pakweg halverwege de jaren '50 de voorkeur aan zwart-wit films. Maar alles is relatief. Zo ontleent The Wizard of Oz een van zijn charmes aan z'n mooie kleuren (na een zwart-wit begin).

avatar van Ramon K
Ten tijde van deze film (1945) was dat nog niet het geval.

Tsja.... Technicolor staat toch niet voor naturel? Je kijkt dan toch per definitie naar een film met een aparte look? Dat jij 't latere Technicolor persoonlijk mooier vindt is best, maar om dan de kleuren aan te gaan passen!? Ikzelf vind dat in ieder geval raar. Een film neem je toch zoals ie is?

avatar van beavis
prachtige kleuren en belichting! zou me niets verbazen als Douglas Sirk een voorbeeld aan deze film heeft genomen; ook inhoudelijk misschien wel. Ook op dat vlak is dit voor mij een van de betere noirs. Het is geen standaard cynische misdaad film, eerder een sluimerende tragedie, maar Tierney zet wel degelijk een ijskoude femme fatale neer (toevallig zag ik gisteren The Wicked Lady (1945), dat zou je een tiener-versie van deze film kunnen noemen... hoewel die film verder in hele andere registers zit, meer richting komedie dan tragedie, maar een leuke double-bill zo)
De enige valse noot in de film vond ik de rechtbank scene tegen het einde. Heb daar wel vaker moeite mee, maar Vincent Price (zijn karakter) was hier "way out of line!" en door zijn persoonlijke binding met de zaak had hij sowieso die zaal niet in gemogen volgens mij. Verhaal-technisch was het nodig om het einde te kunnen creëren, maar het had nog mooier geweest als men een elegantere oplossing had kunnen bedenken...
btw in het kader van de nutteloze maar hopelijk grappige observaties: Tierney deed me af en toe aan Daphne Bunskoek denken hier... hebben meer mensen daar last van?

avatar van beavis
Ho, wacht eens, dit zie ik nu pas:

van de regisseur van deze film:
Imitation of Life (1934)
Magnificent Obsession (1935)

van Sirk:
Imitation of Life (1959)
Magnificent Obsession (1954)

dat is toch geen toeval dan...

Ik las ook nog een paar keer dat mensen deze film door de glossy stijl met onderhuidse verdorvenheid als een voorloper van Blue Velvet beschouwen, dat is ook best wel een treffende vergelijking!

avatar van Dogie_Hogan
beavis schreef:

Allebei schoonheden, maar Gene is nog steeds de mooiste filmster die in Hollywood heeft rondge-lopen. en zeker nu ik haar in Blu-ray heb gezien (Laura, 1944), kan ik me dat helemaal voorstellen.
Zie de overeenkomsten tussen Gene en Daphne niet zo, alhoewel ze beiden wel 'wil to please' heb-ben. Levensloop Gene is uiteraard in en in triest.

Andere oogverblindende schoonheid in deze film is Jeanne Crain. In niet zo veel films, vanwege haar vele zwangerschappen.

avatar van Dogie_Hogan
14 mei j.l. een limited-edition van 3.000 Blu-rays. Binnen een week al uitverkocht.
Blu-ray reviews: DVDBeaver en Blu-ray.com.

avatar van Flavio
Aardige thriller/ drama, die ik op het spoor ben gekomen dankzij Scorsese. Het is een soort omgekeerde Fatal Attraction: waar in de laatste film mannen gewaarschuwd worden toch vooral niet vreemd te gaan, in deze prent worden mannen gewaarschuwd toch vooral niet te snel te trouwen.

Het is een wat trage film maar juist het kalme verloop maakt de omwenteling interessant- als Tierney al na 10 minuten iemand om zeep had geholpen was de impact een stuk minder geweest. Wel jammer dat de"goede" karakters zo dik aangezet werden: Dick en zijn kreupele broertje waren wel erg brave hendriken, en het nichtje was een engeltje, om zo het contrast met Tierney maar zo groot mogelijk te maken. Tierney weet zich als enige geloofwaardig te maken, als een vooral tragisch figuur (en niet zozeer als een monster), en is daarmee het enige interessante karakter.

Kleuren waren trouwens een beetje vreemd, met name Cornel Wilde leek wel een levende paspop.

avatar van Spetie
”There's nothing wrong with Ellen. It's just that she loves too much.”

Ik was enigszins verrast, toen bleek dat deze film in technicolor was. Maar gezien een aantal locaties, is dit absoluut niet verkeerd. Vooral het gedeelte dat zich afspeelt in het bosrijke gebied bij het meertje ziet er erg mooi uit. Ook ik moet zeggen, dat het me op momenten erg aan Douglas Sirk deed denken. Die gebruikt ook van die mooie kleuren en ondanks dat dit zeker een film noir is, is het op sommige momenten ook best wat melodramatisch. Het komt allemaal wat langzaam op gang, maar eenmaal op gang is het een best wel boeiend schouwspel.

Het draait hier hoofdzakelijk om twee personages, waarvan die van Gene Tierney duidelijk het interessantst is. Ze doet het voortreffelijk, dat moet gezegd worden. Als verleidelijke femme fatale is ze geweldig, en die manier waarop ze langzaam maar zeker van vriendelijk naar vijandig transformeert, is mooi uitgewerkt. Cornel Wilde is wat minder sterk en heeft ook niet al te sterke uitstraling. Daardoor sneeuwt hij vaak dubbel onder in de scenes, waarin Tierney de show weet te stelen.

Derechtszaak richting het einde vond ik iets te overdreven, maar verder bleef het niveau redelijk constant en behoorlijk goed. Het verhaal is interessant, de kleuren mooi en warm en de femme fatale is geweldig. Jammer alleen dat de rest van de ingrediënten soms net niet goed genoeg zijn, om dit tot een echte topper te maken, maar desalniettemin is dit een meer dan vermakelijke film noir.

De 'Fatal Attraction' van de jaren veertig en de Nederlandstalige titel is goed gevonden. Een prachtig, fascinerend (en in de kern absurd) filmnoir-achtig melodrama over ziekelijk bezitterige en obsessieve liefde en jaloezie. Een film vol met glamour en geweldig mooie, bijna trillende kleuren. Gene Tierney leek de ideale femme fatale (leuk: ze stond opgemaakt op, met vuurrode lippen en haar haar in model). Wat een schitterende huizen, inclusief omgeving en ik denk dat ik nog nooit zo'n luxe treinstel gezien heb.

avatar van Biosguru

Magnificent Obsession (1935)
van Sirk:
Imitation of Life (1959)
Magnificent Obsession (1954)

Scherp gezien, dank! Inderdaad prachtige film, dit Leave her to heaven. Voor een hele vroege technicolor ziet het er allemaal erg goed uit. Alleen de klassiek z/w nadruk op de ogen en alles wat daar in glinsterd werkt duidelijk niet zo goed in kleur. Behalve dan bij Tierney, met haar blauwe ogen. Tierney speelt die Cornel Wilde echt compleet zoek in deze film. Net alsof het twee verschillende werelden zijn.

Knappe film. Uitstekend opgebouwd, perfect in de timing, duidelijk, ook in de dialogen en met een cast die perfect de personages overbrengt.
Het ligt ongetwijfeld ook aan de leeftijd, maar soms zijn dergelijke filmpjes uit die tijd een echte verademing.
Cornel Wilde associeerde ik meer aan actierollen, maar ook daarnaast, zoals hier, toch uitstekend in zijn rol van goedmenende schrijver met pech in zijn persoonlijk leven en Gene Tierney is inderdaad betoverend mooi.