ad

Genre: Film noir / Misdaad

Geregisseerd door: Robert Siodmak

Met onder meer: Burt Lancaster, Yvonne De Carlo en Dan Duryea

Over Criss Cross

"When you Double-Cross a Double-Crosser... It's a Criss Cross!"

Steve Thompson vertrekt naar Los Angeles om zijn geliefde Anna terug te winnen. Anna bevindt zich inmiddels in het criminele circuit en Steve wordt door zijn vrouw meegesleurd in het duistere wereldje van misdaad en geweld. Kan Steve hier nog uit komen?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Steve Thompson / Narrator

Slim Dundee

Det. Lt. Peter 'Pete' Ramirez

Orchestra Leader

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

visueel iets minder sterk dan zijn vorige werken maar deze film is dan ook beheerster en gelaagder. In de docu op mijn DVD (uitgave Carlotta) wordt gewezen op het feit dat Siodmak op zoek was naar een nieuwe benadering van de film noir stijl. Siodmak wou ook minder studio werk doen en een semi-documentaire look creëren door locatie te filmen. De film is dus geen standaard noir maar verlaat zeer subtiel net die platgetreden paden (zowel inhoudelijk als visueel) en richt zich meer tot het melodrama. Er is de complexe verhaalstructuur. Zo is er de flashback en alhoewel dit inderdaad een stijlkenmerk van de noir is, gebruikt Siodmak dit op een andere manier. De flashback begint immers niet met het einde van de film maar het leidt tot ergens tweede helft film. We weten aan de hand van de flashback nog niet hoe de film zal eindigen maw het noodlot staat verhaaltechnisch nog niet vast. Het is ook complexer van inhoud. Niet de overval leidt tot het fatale einde maar de obsessie van Lancaster voor De Carlo is de motivatie. De idee van een overval wordt immers door Lancaster gebruikt om de verdenking van overspel af te wenden naar Durya toe. Niet uit geldgewin maar uit liefde worden (alle drie !) de personages naar hun ondergang geleid. Dit maakt de film emotioneel diepgaander dan een standaard film noir zoals bv Double indemnity).

avatar van pjmj

pjmj

Gisteren de blu-ray uitgave van Eureka Masters of Cinema (nr. 231) ontvangen en uiteraard direct bekeken. Ongelooflijk mooie transfer die deze prachtig gerestaureerde film noir zeer ten goede komt. De bitrate van de blu-ray haalde zo nu en dan bijna 45 mb/s. Spannend en geraffineerd gespeeld met een werkelijk walgelijk gemene femme fatale. Genieten geblazen voor de liefhebbers. Ramon K schrijft in zijn recensie dat Tony Curtis er in voorkomt. Die heb ik helaas gemist, maar bij de herziening ga ik erop letten. Wellicht was Tony in de film (1948) nog zo jong dat ik hem niet direct herkende.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1932 berichten

Ik heb deze fijne film noir ooit voor het eerst zo'n 10 jaar geleden gezien op de tv. Ik heb hem vanmiddag met veel plezier herzien vanuit eigen collectie. Gedreven acteerwerk van allen, stijlvol gefilmd in zwart/wit en de beeldschone Yvonne De Carlo is een ware eye catcher. Was een goede beslissing Criss Cross te gaan herzien. En nu straks de donkere dagen eraan komen zal ik weer wat vaker een Golden Classic uit de filmgeschiedenis gaan kijken. Criss Cross is zeker een toppertje.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19660 berichten

Erg fijn, mijn vierde Siodmak-noir in korte tijd is me prima bevallen en is weer helemaal op topniveau. De verhaalstructuur klopt juist erg en zuigt me helemaal deze film in die heerlijk fatalistisch en naar is en bewust en volgens de Hays code verplichte einde waarin Dundee tegen de lamp loopt wordt niet voor niets beperkt tot het absolute minimum, je hoort een sirene Ook de laatste tijd een paar keer Burt Lancaster gezien en gemerkt dat dat een erg goede acteur was. Scene van de film is die spannende scene in het ziekenhuis voor me, naast de hier al opgehemelde Rumbascene. Fraaie rol van De Carlo ook.