The Lavender Hill Mob (1951)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Charles Crichton
met Alec Guinness, Stanley Holloway en Sid James

Henry Holland werkt bij een goudtransport-bedrijf. Na 20 jaar trouwe dienst zonder enige waardering, besluit hij om zelf een miljoen Pond aan goud te stelen. Samen met een beeldhouwende vriend en een stel Cockney misdadigers onderscheppen ze een goudlading. Ze besluiten het goud voorlopig om te smelten en er souvenirs van te maken, maar dat gaat niet helemaal volgens plan...

avatar van Bakshi
Roger Thornhill schreef:
En verder heb ik ook wel eens gelezen dat er een zeer jonge James (hier nog William) Fox meedoet, maar die heb ik nog nooit herkend, en al evenmin zou ik weten waar zijn personage Gregory dan zou moeten voorkomen.

Het is een andere William Fox: William Fox - IMDb

avatar van Roger Thornhill
Raadsel opgelost -- dank je wel, Bakshi !

Grappige Britse film met veel flegme, woordspelingen ("nine, nine, nine", begrepen als "nein, nein, nein" en verbeterd met "no, no,no", leuke vondsten (Iemand die "Holland" heet krijgt "Dutch" als voornaam), komische toestanden (dieven vinden wat ze zoeken in en op een politie-open-deur-dag).
Film gaat op een bepaald moment wat tempo verliezen maar is in zijn geheel toch zekerlijk een vlot te bekijken film. Oscar was wellicht terecht en de waardering die Alec Guinness voor zijn acteren krijgt eveneens.
Merkwaardig is de verschijning van Audrey Hepburn, gedurende een paar seconden, in het begin van de film. Pas twee jaar later zou ze schitteren in "Roman Holiday", één der friste en sympathiekste romantische komedie aller tijden.
Merkwaardig is ook dat Stanley Holloway die hier, naast Guinness, een hoofdrol opeist, in 1964 de vader speelde van diezelfde Audrey Hepburn, (Elisa Doolittle) in het onvergetelijke "My Fair Lady".
Ook Sid James, vaste deelnemer in de "Carry On"-films, is van de party.

avatar van Roger Thornhill
Movsin schreef:
George Perry in zijn boek Forever Ealing over de studio die deze film maakte: "To nobody's credit there [bij Ealing], she [Hepburn] was not spotted as star material, but then Ealing always had a weak reputation where women were concerned."

avatar van clubsport
leuk filmpje over een transportbegeleider van goudstaven die besluit om zijn werkgever te bestelen .
Het probleem is om de goudstaven over de grens te krijgen wat hem lukt via omsmelting naar eifeltorenbeeldjes .

de film is kort lekker vlot met wat humor gebracht en onderhoudend genoeg met nogal wat plotwendingen die de film boeiend houden .

avatar van Dievegge
De komedies van Ealing staan voor subtiele Britse humor, waarbij het understatement belangrijk is. Dit is zo'n caper comedy waarin een roof volgens drie fasen verloopt : planning, uitvoering en het gedoe achteraf. Hoe goed ze zich ook voorbereiden, nooit verloopt het helemaal volgens plan. Altijd is er wel dat ene onvoorziene detail.

Alec Guinness speelt een braaf burgermannetje, althans, zo doet hij zich voor in afwachting van de grote kraak. Stanley Holloway is meer het volkse type, een gezellige dikzak en onverbeterlijke schooier. De nog onbekende Audrey Hepburn heeft een minirolletje als serveerster in Brazilië. Het is opgebouwd als raamvertelling. Dutch Holland (Alec Guinness) zit in Rio als rijke bon vivant en blikt terug op z'n grote slag. Pas op het einde wordt duidelijk waarom hij en de man naast hem steeds een hand onder de tafel houden: ze dragen handboeien, Dutch is gearresteerd.

De montage houdt de vaart erin, met een afwisseling tussen scherpe dialogen, lepe trucs en komische actiescènes. Er zijn goed gevonden matchcuts: van een kleine Eiffeltoren naar de grote, van een krantenkop met "heet" naar de smeedoven. Tijdens de nachtelijke inbraak van de twee handlangers worden dreigende schaduwen gebruikt. Zo'n komedie maken is even moeilijk als een zwaarwichtig drama. Je gaat meeleven met de misdadigers, bedenken wat je in hun plaats zou doen.