Holiday Inn (1942)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Mark Sandrich
met Fred Astaire, Bing Crosby en Marjorie Reynolds

Hij maakt onderdeel uit van een trio op toneel maar wil met de vrouwelijke collega gaan trouwen en stoppen. Omdat de andere collega zijn ideale partner gezien heeft tijdens een feest in Holiday Inn, treden ze nu alleen nog op feestdagen op, in de hoop haar terug te zien.

Dit is de orginele film met 'White Christmas', gezongen door Bing Crosby achter de piano.

avatar van Norma
Eigenlijk vond ik er niet zo veel aan. De uitvoering van het genoemde bekende nummer is natuurlijk wel mooi, maar de rest van de vele zang-en dansnummers kon me maar matig boeien; het was erg veel van het zelfde allemaal en na elk half uur leek alles zich weer opnieuw te herhalen. Ook doet het zwart-wit deze film geen goed; de film moet het echt hebben van de vele dansscènes, die wellicht nog iets aansprekender waren geweest als alles in kleur te zien was geweest. Tegenvaller.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bing's beslommeringen.

Voor het flutverhaaltje hoeft men de kerstklassieker Holiday Inn niet te aanschouwen. De romantische beslommeringen van Bing Crosby doen zo'n zeventig jaar later nog maar weinig met het publiek. De humor, zij het in kluchtige en luchtige verpakking, weet af en toe nog wel een glimlach rond de lippen te veroorzaken. Hetgeen echter wel goed de tand des tijds kon weerstaan zijn de danspasjes van Fred Astaire en de honingzoete stem van Bing Crosby. Extra laag door de pijptabak klinkt de beroemdste kersthit ooit, White Christmas, nog steeds het beste uit zijn keel.

Goed.

Crosby & Astaire.

Beiden al wel eens tegengekomen naast Kelly en Sinatra, maar nog nooit als echte headliners. Ze laten hier in ieder geval zien dat ze een musical als deze ook best kunnen dragen. Geen al te moeilijke film, veel zang en dans en een film die het vooral moet hebben van het luchtige sfeertje (zoals wel meer in dit genre).

De danspasjes van Astaire zijn soepel en vlot, maar echt mooi vind ik het niet. Dan kijk ik toch liever naar Kelly. Wel grappig dat er een dronken dan inzit, als liefhebber van de drunken kungfu is dit een soort van verre voorloper. Ook Crosby heeft niet echt de charme van Sinatra, al is hij ook wel een héél ander type.

Mijn ding zal het nooit worden, al apprecieer ik ergens nog wel de vlotheid en goedgemutsheid van films als deze. Romantiek (en dan vooral de manier waarop, met meestal een lege doos die niks in te brengen heeft) vind ik nogal waardeloos en de zang en dans is ook helemaal niks, maar dan nog altijd liever dit dan een gefaalde lamlendige arthouse film die 150 minuten duurt.

Dick2008
White Christmas is de gedeeltelijk nieuwe versie van deze film, zo staat in de speelfilmencyclopedie. Heb dat liedje nooit zo geweldig gevonden. Deze film nooit eerder gezien, leek me ook niks. Bij IMDb staat dat het Bob Crosby Orkest er ook in te zien is. Ik heb Bob (de broer van Bing) niet gezien, maar het orkest wel, en die dient meer als begeleiding. En dan die muzikanten, die ook nog verschillende outfits aan moeten meten voor zo'n film, een beetje vreemd wel, maar wel gangbaar voor meer van die films uit die tijd.
Ik vind die Bing ook maar een matige acteur. Het was toch meer een zanger? Fred is iets beter, maar het was toch meer een danser?
Toch ging het boven verwachting allemaal wel, ondanks die flauwe grapjes, hier en daar en ik zet toch liever een plaat op, dan ik die twee zie. Het vuurwerkdansnummer is wel wat gewaagd en grappig. Over het algemeen waren bijna alle muziek/dansnummers juist wel plezierig om te zien. Alleen als je die eruit knipt, blijft er niet al te veel van de film over.
Wel (steen)goeie liedjes van Irving Berlin in deze film zeg. De meeste had ik al eens gehoord. Ah ja, je moet er wel van houden, anders zou ik niet aan beginnen. Heel veel meer heeft de film ook niet te bieden. En op sommige momenten, heel slecht gemaakt, met die achtergronden.

Film 3.0 /
muziek/dansgedeelten 4.0 - 5.0 (o.a. I'll Capture Your Heart Singing, Easy to dance with, Happy Holiday, Easter Parade, I can't tell a lie).

Eigenlijk best wel voor herhaling vatbaar deze film over een tijdje. (Stem bij IMDb: 4.0)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film waar ik niet veel van verwachtte. Het is vooral bekend vanwege het nummer White Christmas en ik ging er dan ook van uit dat het enkel dat was wat de film bekend maakte. Een film gemaakt in oorlogsjaren op het randje van de Amerikaanse deelname in WO II. Tijdens de opnames zou Amerika via Pearl Harbor betrokken raken bij de wereldoorlog en daarom werden enkele scènes wat meer heroïsch gemaakt. Dat zie je aan de act bij 4th of July waar extra beelden te zien zijn op een filmdoek.

De film kent een bekend verhaal van 2 mannen die achter hetzelfde meisje zitten. Maar het is net dat wat hier wel goed werkt. Ik ben geen liefhebber van al die feestdagen. De meeste ervan worden bij ons niet eens gevierd. En al op voorhand ging mijn voorkeur sneller naar Fred Astaire dan naar Bing Crosby. Maar ik betrapte me er op hoe ik zo meeleefde met Crosby (Jim in de film) als hij in de Holiday Inn een eigen leven opstart en met Linda een mooie vrouw naast zich heeft waar hij die plannen mee kan delen en dan komt Astaire (Ted in de film) dat allemaal verprutsen voor een carrière en het verwerken van het verlies van zijn geliefde op koste van de liefde van zijn maat. Ik had echt met Crosby te doen.

Raar maar waar is het net dat spel tussen de drie figuren (en die manager als aanhangsel) de grote troef van de film. De liedjes van Crosby vallen wel mee, maar zijn gedateerd. En Astaire heeft ook al beter gedanst. Maar het is zeker niet slecht en past in het concept van al die feestdagen. De film is dan ook als muzikale komedie niet meteen memorabel, maar is wel een goeie romantische komedie geworden. Beter dan verwacht, maar zal denkelijk gezien het genre (de minder geliefde mix van romantiek, komedie en muziek) niet bij iedereen in de smaak vallen.

Dick2008 schreef:

Film 3.0 /

Het is een big budget musical lees ik bij IMDb, maar ziet er als zodanig helemaal niet uit. Bedoeld voor Bing. Maar eigenlijk meer een Irving Berlin musical, waarin Bing en Fred de liedjes aan de man mogen brengen en tussendoor grappig mogen doen. Nou... ...Astaire vind ik echt duidelijk beter zingen dan Bing. Verder zijn ze beide maar matig als acteur, vervelend zelfs, al is Astaire in deze periode toch wel weer leuker dan in de jaren '30. Verder veel muziek, moet je van houden, een aantal liedjes blijven goed. Veel van hetzelfde zoals Norma schrijft klopt best. Met wat uitzonderingen nogal matig decennium om die films vaak te bekijken. 3.0

Zoals de andere films van Mark Sandrich een op routine gemaakte musical met een mager verhaaltje en een paar mooie songs: “White Christmas” en “Easter Parade”. Bing Crosby heeft een prachtige omfloerste zangstem, maar van zijn acteertalent ben ik niet onder de indruk. En Fred Astaire zónder Ginger Rogers vind ik twee keer niks.

Kosten noch moeite leken gespaard te zijn bij deze zwierige musical met veel glitter en glamour, met prachtige, hartverwarmende liedjes (Irving Berlin) en wervelende danspartijen. Maar helaas was het verhaal over jaloezie en rivaliteit, ondermaats, afgezaagd en te onnozel voor woorden. Gezien in een mooie ingekleurde versie.

avatar van Roger Thornhill
gauke schreef:
Gezien in een mooie ingekleurde versie.
Volgens mij is dit altijd al een kleurenfilm geweest, en IMDb vermeldt ook dat hij in Technicolor is gedraaid.

Roger Thornhill schreef:

Dat is de nieuwere 1954 versie, het origineel was in zwart wit Holiday Inn (1942) - IMDb. Nooit geweten dat die is ingekleurd.

Roger Thornhill en Dick2008:

Van Wikipedia: Holiday Inn (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

A colorized version of "Holiday Inn" was released by Universal on October 14, 2008. The colorization was done by Legend Films. The colorization company used Edith Head’s sketch artist, Jan Muckelstone, as a color design consultant for costume authenticity.[citation needed] There is a noticeable error in the "Abraham" sequence, as Crosby's and Astaire's makeup is brown, rather than the black of burnt cork.

avatar van Roger Thornhill
Och natuurlijk, ik ben in de war met de film White Christmas zelf. Heren, vergeef uw nederige dienaar zijn stommiteit.

Geeft niks hoor!!!
Ik vond meer info en heb dat maar geplaatst.

Roger Thornhill schreef:
Ik kan me dat helemaal voorstellen, want de films lijken erg op elkaar.