Miracle on 34th Street (1947)

Drama / Familie

geregisseerd door George Seaton
met Edmund Gwenn, Maureen O'Hara en Natalie Wood

In New York wordt Kerstmis altijd uitbundig gevierd. Doris Walker, die het niet zo op de kerstdagen heeft begrepen, krijgt de opdracht dit evenement voor het grote warenhuis Macy's in goede banen te leiden. Wanneer één van de kerstmannen dronken op het werk opdaagt, wordt de oude Kris Kringle opgetrommeld als vervanger. De man probeert de mensen opnieuw de kerstsfeer bij te brengen en beweert zelfs de echte kerstman te zijn. Wanneer Kringle na een psychologisch onderzoek gek wordt verklaard, belandt hij in de gevangenis. Fred Gaily, een vriend van Doris, moet nu voor de rechtbank bewijzen dat Kringle wel degelijk de echte kerstman is.

Dick2008
Bijna aan het eind van de film, krijgt een van de mannen een groot Kerstkado. Ik heb het fragment een aantal keren bekeken maar kan niet goed ontcijferen wat het is, een soort apparaat??
Weet iemand het antwoord??

avatar van Brix
@Dick2008:

Dat is is 'n moeilijke Dick, zeker zo kort na Pasen
Ik heb de film voor je uitgeplozen (niet echt de tijd van 't jaar daarvoor)
Maar wat dat voor apparaat is dat Dr. Pierce (James Seay) staat te bewonderen in die bewuste scène wordt niet duidelijk in de film.

Ik dacht dat er wellicht een verklaring te vinden zou kunnen zijn in het originele boek van Valentine Davies, dat als voorbeeld diende voor de film.
Dus dat heb ik ook meteen maar even bekeken voor je.

In het boek zegt dr. Pierce tegen Kringle dat hij wil geloven dat hij echt de kerstman is wanneer hij het voor het tehuis (waarin Kringle woont) hard nodige Röntgenapparaat krijgt met kerstmis.
Dat moet de verklaring zijn, ook al ziet het bewuste constructie er vreemd uit voor een Röntgenapparaat.

Ik hoop dat je hiet vrede mee kan vinden?

Dick2008
Bedankt voor het antwoord. Erg goed.

avatar van Brix
@Dick2008:

Update >

(Het antwoord was toch nog niet helemaal naar mijn zin )

Nog eens opnieuw bekeken, en ja hoor, er zit een scene in de film waarin Kris Kringle het heeft over de aankoop van een Röntgenapparaat voor zijn vriend die arts is.
De scene zit ongeveer op 47 minuten vanaf het begin van de film.
(Kringle krijgt een bonus van zijn werkgever Mr. Macey, en die vraagt wat Kringle er mee gaat doen)

Nu weten we het dus zeker.
Merry X-mas

Dick2008
Even nagekeken, klopt. Wel een heel klein detail waar je zo over heen leest. Maar goed, we zijn eruit, prettige feestdagen.

avatar van Mescaline
Blijft ook bij een 2de keer kijken erg goed, overtuigend geacteerd en een genot om naar te kijken. Is gelukkig door alle jaren heen nog niet heel erg gedateerd geworden, maar 4 sterren die ik de vorige keer gaf is misschien toch weer net iets teveel van het goede.
Niet dat dit geen leuke, vermakelijke en goede klassieker is, maar het is ook geen *masterpiece*
Van 4, naar 3,5*

Ja, voor de Kerstdagen is dit wel een uitermate leuke klassieker.

avatar van Mochizuki Rokuro
Tijdens het kijken zat ik onder meer te denken dat Maureen O'Hara op dit moment nog in leven is (nu 94 jaar) en haar filmdochter Natalie Wood (toen 9 jaar) inmiddels al 33 jaar geleden overleden is. Verder een genietbare, degelijke kerstfilm, vooral dankzij Edmund Gwenn.

avatar van Filmkriebel
Kerstklassieker maar mist een echte warme kerstsfeer en voor kinderen vrij saai door dat rechtbankgedeelte. Nee, kinderen zullen er na twintig minuten de brui aan geven. Het acteerwerk viel mee : Kris Kringle is een gezellige figuur. Ook de jonge Natalie Wood gaf al blijk van veel talent. Geweldig einde wanneer de postzakken in de rechtszaal binnenkomen, al geeft dit meer het gevoel dat dit meer een kerstklucht dan een kerstfilm is.

avatar van Vdk_Movie
Zeker voor uit die tijd een prima kerstfilm.

In die tijd kwamen er inderdaad weinig goede kerstfilm uit. It's a wonderful life, rings a Xmas bell?

Goeie film waarin een groot warenhuis een kerstman inhuurt om zo meer cadeau's te kunnen verkopen. Een leuk en ook wel origineel verhaal met de vraag of de kerstman echt bestaat. Ondanks al bijna 70 jaar oud, heeft de film een vlot tempo en kijkt gemakkelijk weg. Edmund Gwenn is overtuigend in zijn rol en de piepjonge Natalie Wood is leuk om te zien hier.

avatar van mjk87
Met dat Sinterklaas Kapoentje had ik even mijn wtf-momentje van de dag, maar ook wel enige trots. Verder is deze film mierzoet, maar vakkundig gemaakt en het werkt wel. Zeker rond deze tijd van het jaar (al kwam de film in Amerika in mei uit). Daarnaast is vooral het tweede deel met de rechtbankscènes zeker erg vermakelijk. Verder vooral prachtig geacteerd door Gwenn. En heel leuk dat in het midden blijft of de beste man nu echt is of niet. Ook de kijker mag dat zelf bepalen, mede doordat de ouders allen zelf cadeau's halen en er geen moment iets van magie in te vinden is. Heel verfrissend. Het eerste uur is soms wel wat lastig doorkomen en die hele romance wordt er aan het eind nog even bijgesleept maar was echt onnodig. 3,5*.

avatar van arno74
Mooie kerstfilm en wel beter dan de remake uit 1994, het verhaal kende ik al van die film. Grappig om te zien hoe marketing en consumentisme rond bepaalde vieringen ook toen volop bestond. De film draait om de vraag of de kerstman werkelijkheid of illusie is en weet die vraag uiteindelijk op een leuke manier soort van te beantwoorden. Een feelgoedkerstfilm voor het hele gezin. 3,5*

avatar van missl
Wat een leuke en vermakelijke film over een man die denkt dat hij de Kerstman is, met alle gevolgen van dien.

Een oude, lieve man, met veel mensenkennis, kindervriend en die ook nog de kerstman is, wat romantiek - en we schrijven 1947 - en we hebben een sympathieke, zeemzoete familiefilm. Maar het wordt iets grimmiger en de rechtbank krijgt een vraag waarop niet te antwoorden valt maar toch een grappige, spitsvondiige oplossing krijgt, en dat duwt de film nog meer in je armen.
Onschuldig en charmant met een Edmund Gwenn die natuurlijk de show steelt en een Natalie Wood die reeds als kind indruk maakte.

avatar van Rosicky
Aanstekelijke kerstfilm. Heerlijk naïef en schattig, zonder dat het té zoet wordt. Met een verrassend sterke vrouwelijk lead, zeker voor 1947.

avatar van baspls
Sinterklaas, kapoentje. Stop wat in mijn schoentje, stop wat in mijn laarsje. Dank u, Sinterklaasje.

Ik heb het niet zo op het extreme commercialisme dat gepaard gaat met de Amerikaanse variant van het Kerstfeest. Toch kan ik erg genieten van de decoraties en de liedjes en vind ik alles wel behoorlijk sfeervol. De Kerstman zoals hij in deze film ook te zien is is bedacht door het marketingbureau van Coca Cola. In Amerika hebben ze de tradities van Nederlandse, Scandinavische en Angelsaksische kolonisten samengevoegd tot de Kerstman, die wordt niet voor niets Santa Claus (Sinterklaas) genoemd.

George Seaton maakt met Miracle on 34th Street een aanklacht tegen dat commercialisme door zichzelf de vraag te stellen, wat zou de echte kerstman vinden van het moderne kerstfeest? Bovendien erkent hij zelfs de Nederlandse roots van de Kerstman in een vrij bizarre scène waar Edmund Gwenn samen met een meisje Nederlands zingt (het klinkt eerder Afrikaans, maar toch knap).

De film is natuurlijk een beetje naïef, maar het heeft allemaal wel een heerlijke charme. Edmund Gwenn is de ultieme vriendelijke oude man en dus de ideale kerstman. De moraal van de film mag dan een beetje misslaan (een gek is een held zolang je winst met hem kan maken), ik ben het wel met de film eens dat het goed is om kinderen sprookjes te vertellen en in de kerstman te laten geloven. Ik snap de obsessie van Maureen O'Hara's personage met de waarheid/realiteit niet. De wereld is al zo'n nare plek, laat kinderen toch zo lang mogelijk vluchten in fantasie.

avatar van Petina
Ik ben overtuigd, de Kerstman bestaat...

avatar van Mescaline
Na 5 jaar werd het weer eens hoog tijd voor een herziening, inmiddels de derde keer dat ik deze kerstklassieker mag bewonderen en het blijft allemaal uiterst vermakelijk.
Tegen het einde aan misschien een tikkeltje langdradig, maar het valt gelukkig allemaal goed mee.
Edmund Gwenn lijkt zo natuurlijk te acteren dat het bijna lijkt als of het de echte one and only santa claus is, hij draagt deze film duidelijk naar een hoger niveau.

Blijft een leuke film en 3,5 sterren blijven sowieso staan.