Oliver Twist (1948)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door David Lean
met Robert Newton, Alec Guinness en John Howard Davies

Verfilming van het gelijknamige boek van Charles Dickens. Oliver Twist is een weesjongen die op een dag een zakkenroller ontmoet. De laatste leert een groep jonge volgelingen van hem hoe ze het handigst kunnen stelen. Oliver Twist wil graag in deze groep opgenomen worden, maar de diefstallen lopen al snel uit de hand, waardoor een klopjacht op de groep dieven ontstaat.

Dat dit klassieke meesterwerk nog niet op moviemeter stond zeg...

avatar van tovenaar
Niemand heeft je tegen gehouden om het erop te zetten Jos

Weet ik. Maar gewoon stom dat we dat allemaal niet in de gaten hadden.

FisherKing
Ik vond dit indertijd (te lang geleden) een hele hele goede film; maar zou hem nog eens willen zien voor een objectievere beoordeling. (het boek is trouwens ook fantastisch)

Eva
geniaal.

Erg mooi!!!
nog snel gefilmd en zwart wit offcourse

Mza
Erg mooie blik op het Engeland van de negentiende eeuw. Zoals we van David Lean wel gewend zijn zit de film vol van schitterende beelden maar ook op andere vlakken wist deze film me te imponeren. Vooral de 19de eeuwse engelse sfeer maar ook het hartverwarmende verhaal waren erg goed.

avatar van Esteban
**** voor deze prachtklassieker die we verplicht moesten zien tijdens de les van onze juf in het 2de leerjaar. Ik ben haar tot op vandaag -13 jaar later- nog steeds dankbaar.

Trouwens, er is nog 'n film van Oliver Twist (geen tv-film) die meer naar de musical-sfeer neigt. Ik heb echter geen idee hoe oud hij is en wie er in meespeelt. 'k Zou hem enkel herkennen aan screen-shots, iemand een idee?

avatar van Gorro
Esteban schreef:

'k Zou hem enkel herkennen aan screen-shots, iemand een idee?

Dat is Oliver! volgens mij.

avatar van Esteban
Indeed, dat is 'm, mag ik u nu voor eeuwig dankbaar zijn?

FisherKing
En Wouter heeft niet gestemd ?

avatar van Querelle
Deze film is de reden dat ik de polanski film nog niet gezien heb. Beter dan dit is namelijk onmogelijk. David Lean op zijn best. Wellicht top 10 materiaal.

avatar van tommykonijn
Aardige Film om te bekijken hoor, Er zat spanning in en Goede acteerprestaties en daar ben ik al heel blij mee dus kortom : Ik ben eigenlijk best wel tevreden met deze Film oh ja .... hier keek mijn Vader vroeger altijd naar geloof ik.

****

avatar van MNV2
Indrukwekkende en sfeervolle Oliver Twist verfilming. Gisteren heb ik Polanski's versie van de gelijknamige film gezien en daar was ik erg van onder de indruk, ook al is het verhaal zo bekend als wat en enorm veel verfilmd. Misschien was het wel een vergissing om eerst de versie van Roman Polanski te zien en daarna David Lean's versie omdat ik de hele tijd het gevoel had de film al eens gezien te hebben. Ik vond beide versies overigens ook wel aan elkaar gewaagd: beide films maken gebruik van 'echte' settings die enorm sfeervol ogen, het acteerwerk is een ietsje beter in Polanski's film maar het tempo is dan weer beter in David Lean's versie, het verhaal wordt in beide films goed neergezet, al kennen ze allebei een paar overbodige scènes, enz. enz. Naar mijn mening zijn ze allebei ongeveer wel even goed, al was Polanski's Oliver Twist net iets genietbaarder doordat het minder gedateerd aanvoelt allemaal.

3.5 sterren

avatar van Querelle
Ja, echt groot verschil met hoe ik de 2 versies gezien heb. De eerste keer dat ik deze zag was ik 10 of zo. Dan blijft het voor altijd jeugdsentiment. Maar later ook nog een paar keer gezien.
In Polanski's versie vond ik net zoals deze de sfeer ook heel sterk. Maar Fagin en Bill Sykes vond ik vergeleken met deze versie veel minder. De beste Bill Sykes is overigens Oliver Reed in Oliver! Maar die film vind ik weer iets minder dan de versie van Lean en die van Polanski.

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt, prima geacteerd.

avatar van aspro
hij lag vandaag bij FRS.voor 8euro speciale volledig gerestaureerde uitgave.
vanavond is gaan bekijken hij is uit 1948.
met John Howard Davies als Oliver twist.

avatar van The One Ring
Al de vierde verfilming die ik zie van Oliver Twist, dus op enig verrassingseffect kon deze versie bij mij al niet meer rekenen. Ook is dit niet de film die het verhaal het beste verteld, want het jaagt soms nogal door de vele ontwikkelingen heen, wat zo nu en dan een rommelige indruk maakt. Niettemin is dit toch de ultieme versie van het verhaal (al wil ik de stomme versie uit 1922 ook nog graag zien), bijna geheel door de sfeerschepping. Die zat ook al goed bij de versies van Reed en Polanski (laten we maar zwijgen om de animatiefilm van Disney), maar dit is toch duidelijk superieur. Fantastische sets, prachtige belichting en heerlijk karakteristieke koppen zorgden ervoor dat ik het 19e eeuwse Engeland bijna kon ruiken. Daarbij is dit een verhaal dat ik altijd al in mijn hoofd had zitten met zwart-witbeelden, ondanks dat de andere versies die ik zag allemaal in kleur waren. Ook bevat deze film de meest elegante vuist-tegen-de-camera ooit.

Verder is ook de cast geweldig. Oliver Twist is altijd bedoelt als een nietszeggend personage, maar John Howard Davies heeft een passend hulpeloze uitstraling die hem toch iets extra's geeft. Alec Guinness werd beschuldigt van antisemitisme door de manier waarop hij Fagin neerzette, maar het is een gelaagde performance. Robert Newton is niet zo'n enge Sykes als Oliver Reed in Oliver!, maar wel menselijker. En Francis L. Sullivan zit erin, als Mr. Bumble! Die acteur ken ik nog van Leans Great Expectations en zijn rol daarin is altijd het eerste waar ik aan denk als ik de naam Dickens hoor vallen. Sommige acteurs worden Shakespeareaans genoemd, maar er bestaan ook Dickensiaanse acteurs kennelijk en bij niemand lijkt dat zo te passen als Sullivan. Kay Walsh als Nancy vond ik wel wat minder helaas.

Nu ook eens op naar andere Dickensverfilmingen, want het is toch wel raar dat ik van die schrijver vier versies van Oliver Twist zag, en daarnaast alleen een Great Expectations. Er moet meer van die man te verfilmen zijn.

Check Charles Dickens - IMDb

Nooit een verfilming van a Christmas Carol gezien?
Naast deze film vond ik a Tale of Two Cities uit 1958, erg goed. Vergelijkbare stijl en ook weer met geweldige acteurs.
En ik ben nog op zoek naar de versie van A Tale of Two Cities uit 1935.

avatar van The One Ring
Ik heb al heel veel films van A Christmas Carol gezien. Meer dan Oliver Twist zelfs. Stom dat ik daar niet aan dacht.

avatar van the hustler
De DVD met de speciale volledig gerestaureerde uitgave uit 2012 gevonden voor 5€ bij FRS.
Op de hoes staat: speelduur 150min, maar dat is fout. De film duurt ongeveer 1u50min.
Beeldcontrast, helderheid en scherpte zijn voldoende voor een film van 1948.
Wel is er soms nog wat matige beeldflikkering en ruis te zien.
Toch de aanschaf meer dan waard.

Sterk verhaal en vlot verteld: er zit opvallend veel vaart in de film. Voor wie het het verhaal nog niet kent maar onwel durft te worden tijdens het kijken van te lange musicals boordevol liedjes (zoals Oliver! uit 1968) is deze versie een aanrader. De bijna twee uur vliegen zo voorbij.

Goeie fotografie, decors en sfeerschepping. Ook de cast is op dreef. Alec Guinness steelt de show als Fagin en ook de kinderen acteren op een aanvaardbaar niveau, vooral John Howard Davies in de titelrol doet het goed. Bijna alle bijrollen zijn zonder meer uitstekend.

De slechterik, Robert Newton als Sykes, valt wat bleekjes uit vergeleken met het charisma van Oliver Reed in dezelfde rol in Oliver! Ook de actrice die de rol van Nancy speelt is hier wat minder (mooi).

Van de twee Dickensverfilmingen van David Lean, Great Expectations en deze Oliver Twist, vind ik deze laatste de beste. Dat komt vooral omdat Great Expectations last heeft van een kwakkelscenario en ook omdat John Mills die broekvent Pip speelt, het hoofdpersonage uit die eerste film, te flets is om de film te dragen.

avatar van royals
Erg plezierige film. Ik vind Oliver ook goed maar deze toch wel stukken beter. Leuk avontuur. Als Oliver oscars won verdiende deze film er ook wel één.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Oliver Twist is een mooi verhaal en ik was dan ook benieuwd wat Lean ermee zou aanvangen. Opvallend dat veel verfilmingen dicht bij het boek blijven, veel boekverfilmingen durven wel eens af te wijken. Maar ook Lean gaat dicht bij Dickens en is zelfs trouw aan de originele tekeningen, al was Carol Reed dat ook wel. De film opent mooi met het stormweer waar de moeder van Oliver door gaat. De film kent de nodige drama en wordt vrij goed geacteerd. Lean maakt er een sterke film van, al gaat mijn voorkeur eerder naar de versie van Carol Reed die veel meer uit het verhaal haalt. Maar ondanks sterke verfilmingen van Carol Reed en Roman Polanski blijft ook de versie van Lean één die je gezien moet hebben en die niet mag vergeten worden.

avatar van Dievegge
David Lean heeft de klassieker van Charles Dickens op prachtige wijze naar een ander medium vertaald. Je wordt zo ondergedompeld in de sfeer van het oude Engeland dat je zou vergeten dat het grotendeels op geconstrueerde sets gemaakt is. In de beginscène met de zwangere vrouw in de gutsende regen beweegt een decor met geschilderde wolken. De achtervolging van Oliver Twist in Londen eindigt met een vuistslag in de camera, die in in een buggy voortgeduwd werd om het standpunt van de jongen te tonen. Het gebouw waar Fagin en de boefjes verblijven, is met vals perspectief gebouwd om het groter te doen lijken.

Mijn favoriete nevenpersonage is Nancy (Kay Walsh), omdat zij met een gewetensdilemma zit. Ze hoort bij de slechteriken, maar wil ook de bescherming van Oliver op zich nemen. Ook The Artful Dodger zit met zo'n dilemma. Zakken rollen en mensen schaduwen ligt hem wel, maar de moord op Nancy gaat hem te ver. Het minst interessante personage is misschien nog Oliver zelf. Hij is het onschuldige weesje te midden van een bonte boevenbende, degene wie het allemaal overkomt.

De climax rond Bill Sykes (Robert Newton) is goed opgebouwd. De moord op Nancy komt niet in beeld. In plaats daarvan zien we de reactie van z'n bulterriër Bull's Eye. Daarvoor hebben ze pluchen kat gebruikt. Na de moord blijkt de brutale schurk toch over een geweten te beschikken. De manier waarop hij aan z'n einde komt, levert een tweede massascène op en is trouw aan het boek. Robert Newton had naar het schijnt wel eens een glaasje te veel op, maar was geweldig in het spelen van sinistere nevenpersonages.

De strafste acteerprestatie komt toch van Alec Guinness, die een ferme transformatie onderging om Fagin te spelen. In de V.S. was er protest tegen het vermeende antisemitisme van de stereotype inhalige jood met de grote neus. Fagin is echter een heerlijk personage dat sympathie opwekt als een soort goochelaar en beschermheer van kansloze jongeren. Als het eropaan komt, blijkt hij wel degelijk een gewetenloze schurk.

Het is een aanklacht tegen sociaal onrecht en tegelijk een meeslepend, ontroerend en bij vlagen grappig verhaal. Het moet een unieke ervaring geweest zijn voor alle acteurs en crewleden om hieraan mee te werken.