Blade Runner (1982)

Verenigde Staten / Hongkong / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

2265 BERICHTEN 104 MENINGEN
avatar van sierrra
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
@Basto.Het is niet zo zeer de vraag dat de replicants meer mens willen zijn, want ze zijn al superieur aan de mens. Het is meer de vraag welk recht heeft de mens replica's van zichzelf te maken maar ze geen gelijke rechten en levensduur te geven.
Ik heb na vele kijkbeurten tevens nooit het gevoel gekregen dat Deckard een replicant zou zijn.

sierrra schreef:

Ze zijn niet suprieur aan de nens, want ze leven korter en zijn nog steeds in de macht van de mens. Maar 'meer mens' bedoelde ik in de breedste zin des woords. (Eigen herinneringen etc.)

De vraag over 'recht' komt in de hele film niet aan bod.

En als jij nooit het gevoel hebt gehad dat Deckard geen replica is, dan mag je mij uitleggen hoe Olmos weet dat hij over eenhoorns droomt.... (bovendien roept hij m nog na' Too bad she won't live, but who does....?) En los daarvan is het zeker niet uitgesloten, dus de vraag blijft.

avatar van sierrra
Basto schreef:

De vraag over 'recht' komt in de hele film niet aan bod.

Lol. Volgens mij heb jij een andere film gezien dan ik.

Omdat Olmos weet dat Deckard aan het twijfelen is over zijn eigen standpunt i.v.m. het elimineren van de replicants, nu hij weet dat Deckard zich over Rachel heeft ontfermd.

avatar van JoeCabot
Oeehhh, wat diepzinnig zeg.

Kijk, ik ben niet de allergrootste optimist, maar volgens mij wordt 2019 toch net wat rooskleuriger. Hou de Prozac dus maar bij de hand, want Blade Runner is voer voor fans van dystopische sci fi. Waarom moeten dit soort films zichzelf ook altijd zo serieus nemen?

Om maar te zeggen dat ik het verhaal niet zo boeiend vond. Gelukkig heeft Blade Runner andere kwaliteiten, vooral op artistiek vlak. Visueel creëert Scott een mooi, duister spel met licht en schaduw. En Vangelis die op zijn synth tokkelt: dat gaat er bij mij altijd wel in.

Daar moet de film het dus echt wel van hebben, want ook de cast – Ford voorop – leverde een langgerekte geeuw op. 2.5* voor de knappe nachtmerrie-achtige sfeer.

JoeCabot schreef:

Om maar te zeggen dat ik het verhaal niet zo boeiend vond.

Precies welk verhaal vond je niet zo boeiend. De film vertelt er meerdere.

sierrra schreef:

Lol. Volgens mij heb jij een andere film gezien dan ik.

En de eenhoorn? Hoe wet hij dat? (Kan overigens zijn dat jij de TC hebt gezien en ik het over de DC/FC heb.

Basto schreef:

Precies welk verhaal vond je niet zo boeiend. De film vertelt er meerdere.

Vond het allemaal nogal geforceerd depri en ernstig.

Dat is meer de sfeer dan het verhaal. Wat ik juist sterk vind is dat er meerdere verhalen zijn.
- Deckard en zijn opdracht
- De Replicants en hun strijd
- Deckard innerlijke strijd
- En de filosofische beschouwingen mbt Mens/Replicant/wie ben ik.

Kan me voorstellen dat men de eerdte keer enkel het verhaal van Deckard en zijn opdracht volgt, maar het mooie van de film is dat er nog veel te ontdekken valt. Dat kan ik niet rijmen met 'saai verhaal'.

Vond het allemaal nogal geforceerd depri en ernstig.

Ik heb films gezien die qua toon overdreven depri en zwaarmoedig zijn (The Road, Children Of Men, The House Of Sand And Fog, Crash, ....) maar Blade Runner hoort daar helemaal niet bij. Het klopt dat het verre van een luchtige komedie is maar geforceerd depri en ernstig? Goed, het is maar wat je er van maakt. Misschien dat mensen de dag van vandaag te veel gewoon zijn aan de geforceerde humor in de allomtegenwoordige Marvel films?

Basto schreef:

Dat is nochtans wat bijna iedereen doet, het verhaal volgen. En als we tijdens het verhaal veel moeten lachen, of in spanning zitten, of er wordt geacteerd tegen de sterren op zitten, dan is het een goeie film. Het zijn dingen die ons makkelijk vervoeren. Een film als Blade Runner moet het daar niet van hebben. Daar geldt, hoe meer je als toeschouwer van jezelf kan bijdragen, hoe beter de wisselwerking en hoe rijker de ervaring. De thema's worden niet uitgelegd of door de karakters besproken, we moeten ze zelf ontdekken. Doe je dat niet dan kan Blade Runner een koude, lege ervaring zijn.

AC1 schreef:

Nja, de cast lijkt zich vooral bezig te houden met stoïcijns in de camera staren, met een blik waaruit blijkt dat ze zichzelf heel erg au sérieux nemen. Dat het verhaal niet zo veel om het lijf heeft interesseert me niet, maar doe dan niet alsof het allemaal zo diepzinnig is, en rek het ook niet zo lang. 90 minuten was wel voldoende geweest.

Ik blijf met het gevoel zitten dat hier meer had ingezeten. Want qua cinematografie is dit wél grootse cinema.

JoeCabot schreef:

Ik blijf met het gevoel zitten dat hier meer had ingezeten.

Zoals?

Over wat gaat de film (volgens jou)? En hoe kan je 'dat' beter behandelen?

Dat de karakters alleen maar onverstoorbaar in de camera staren is me eigenlijk nog nooit opgevallen. Dat zegt me niks. Ja, nu je het zegt, er is inderdaad één scène waar Rutger Hauer iets te veel de tijd neemt om te zeggen wat hij gaat zeggen. Maar dat is maar één moment dat ik zelf ook zou veranderen. Voor de rest is het trage tempo heerlijk. Uptempo films zijn vooral films die het moeten hebben van verhaal. Verhaal an sich vind ik niet zo boeiend. Als Blade Runner 90 min. zou duren zou alle sfeer en emotie verdwijnen. De film zou zich alleen maar toespitsen op snel een verhaaltje afhaspelen.

AC1 schreef:

Zoals?

Over wat gaat de film (volgens jou)? En hoe kan je 'dat' beter behandelen?

Ik vrees dat dit gewoon een gevalletje van 'smaken verschillen' is.

Ik vind een traag tempo ook vaak een meerwaarde. Bij films als Heat of series als Twin Peaks. Alleen moet het concept je wel aanspreken, en dat is bij deze film gewoon niet echt het geval. Heb het gewoon wat gehad met dystopische sci-fi.

avatar van YouDrunkGoHome
Een tweede kijkbeurt heeft weinig veranderingen in mijn mening aangebracht, wel weet ik de mooie beelden nu wat meer op waarde te schatten. Toendertijd kon ik me vooral niet onttrekken aan het gevoel dat het allemaal wel erg traag en saai was. Ook nu bekroop dat gevoel me regelmatig maar was ik wel meer geïntrigeerd door het concept waar Blade Runner omheen gemaakt is. Het acteerwerk was ook slechts oké, alleen Rutger Hauer zet een top prestatie neer. Halfje er bij, maar verwacht van 2049 stiekem toch meer.