Blade Runner (1982)

Verenigde Staten / Hongkong / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

avatar van Basto
Vandaag in een bijna uitverkocht Kino 1 mogen bewonderen. Een waar feest!

Ook de inleiding was zeer informatief. Vanwege een schrijversstaking kreeg het art department 9 maanden extra de tijd om de wereld van Blade Runner vorm te geven. Vandaar de enorme rijkheid aan vondsten en detail. De look is niet zoals ik dacht op Japanse Manga's gebaseerd maar het omgekeerde is waar. Blade Runner was een enorme hit in Japan en beinvloedde de look van Manga. Met Akira en Ghost in the shell als bekendste voorbeelden.

Binnenkort naar The Thing!

avatar van Basto
Overigens is de look van Blade Runner grotendeels geinspireerd op het werk van Enki Bilal.

AC1
Christopher Nolan talks Blade Runner: "I've watched it over a 100 times."

Christopher Nolan Talks Blade Runner "I've Watched it over 100 Times" - YouTube

AC1
En voor Christopher Nolan is The Theatrical Cut is voor Nolan "The authoritative version". Ik vermoed dat dit vele Final Cut fans zal verbazen.

Basto schreef:

Volgens Ridley Scott is de look van Blade Runner vooral geinspireerd op The Long Tomorrow van Moebius en Dan O'Bannon. Het voorbeeld dat je aanhaalt is redelijk recent (1998) en dus duidelijk geinspireerd op Blade Runner.

avatar van Basto
Dan ben ik verkeerd voorgelicht.

AC1
Met Enki Bilal zitten we redelijk in de buurt, hoor. Hier is nog een tekening (1986) van Bilal dat heel sterk aan Blade Runner doet denken.

La Femme Piège

avatar van Bélon
Een stuk beter dan het origineel. Voor mij geen jeugdsentiment: niet echt "mijn" soort Sci-Fi en de pacing is mij te traag -maar beter dan de remake- maar ik zie wel dat dit cult status heeft. Die kop van Rutger Hauer is ook wel 0,5* extra waard.

4,0* en ik zou hem nog wel eens op het grote doek willen zien: de visuals en soundtrack zijn erg goed.

Gistermiddag voordat we 's avonds naar BR 2049 gingen, voor het eerst gezien. Althans bewust opgelet. Ik heb 'm vroeger misschien wel een keer gekeken (ik was 8 toen ie uit kwam) maar kon me niks meer herinneren.

Lekker duister sfeertje maar vanwege teveel afleiding tijdens deze 'verplichte' kijksessie heb ik het verhaal niet helemaal gevolgd. Wel een OK film, moest af en toe wel lachen om wat voor toekomstbeelden ze 35 jaar geleden hadden over wat ons over 2 jaar te wachten staat. Airco hadden ze bijvoorbeeld niet voorzien, overal ventilators Maar vliegende auto's uiteraard wel en die zie ik over 2 jaar nog niet zomaar rondvliegen.

Anyway: interessante film, ik ga 'm zeker nog eens herkijken, temeer omdat ik nu de 2049 versie ook gezien heb en naar verbintenissen te zoeken.

"Just a man who eats rice"

avatar van driekes9
Omdat ik vandaag de nieuwe Blade wilde zien eerst de oude opgezet. Als je als kijker niet kan wachten tot de aftiteling komt hoef ik verder geen woorden te verspillen hoe slecht deze film is. Niets is goed. Toch twee sterren omdat het verhaal mooi is bedacht maar helaas niet mooi is uitgewerkt.

avatar van Thomas83
Mooi dat dit gewoon puur een film noir in een futuristische setting kan zijn. Zo'n ongelofelijk mooi en gedetailleerd vormgegeven futuristisch Los Angeles nodigt uit tot een groot avontuur en actiescènes, maar Blade Runner blijft vooral een sfeervolle en licht filosofische dwarsdoorsnede van een extreem stijlvol gerealiseerde filmwereld. In ieder shot weer volop aandacht voor schaduw en belichting, kleuren en reflecties. Rook overal. Regen en neon als een bijzonder fijne combinatie. Echt een van de visueel aantrekkelijkste films ooit.

De aanwezigheid van Ford zou je misschien ook doen denken dat je wat meer avontuur kan verwachten, maar hier onderdrukt hij zijn gebruikelijke charme en sarcasme, wat op zich wel jammer is omdat hij een trage film toch net iets vlotter had kunnen maken. Ford vormt een groot contrast met Hauer, de bad guy en het meest emotionele en menselijke personage tegelijk, lekker aangedikt op zijn 80's. Zijn monoloog op het einde is erg fraai, mede doordat hij niet onnodig uitgesponnen is. Dat zou te theatraal zijn geweest, en onlogisch voor iemand die zijn laatste woorden spreekt.

Met de romance had misschien wel meer gedaan kunnen worden. Het is romantisch en enorm tragisch, een relatie waarvan je van tevoren al weet dat deze eindig is. Maar waarschijnlijk zou dit ook te veel de aandacht bij de rest van de film wegkapen. Maar ja, had het dan weggelaten. De aantrekkingskracht spat er niet bepaald vanaf tussen Ford en Young. 4.0*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien nadat de film me jaren terug niks deed en dat gevoel is helaas nog steeds zo. Er is een knap gemaakte, sfeervolle wereld gecreëerd, maar die voelt wel zielloos en leeg aan. Ondanks de niet extreem lange speelduur voelt de film enorm traag en saai aan. Harrison Ford doet zijn best, speelt goed, maar weet het niet van een nieuwe onvoldoende te redden.

2,5* (was 2*)

Deze film kon me jammer genoeg nooit echt overtuigen. Ja, het verhaal is origineel, de setting is geweldig (zeker voor 1982 - het futuristische beeld doet een beetje denken aan Total Recall), en Harrison Ford is een uitstekende blade runner (of replicant?). Maar toch... de film kabbelt een beetje voort en grijpt me nooit helemaal vast. Ligt het aan de versie? (zag de final cut-versie in blu-ray), aan de beperkte duurtijd (2u; film lijkt soms ingekort om tot een gemiddelde tijdspanne te komen), of aan iets anders? Geen idee, maar voorlopig kom ik niet verder dan 3*

avatar van knusse stoel
Sorry vrienden, dit spektakel spreekt ons niet aan (ons = vriendin en ik).
We hebben halverwege gekeken en jammer voor de acteurs/actrices en de rest van het filmteam.....ons kon het niet bekoren. Waarschijnlijk omdat we nu bijna in hun tijd leven en oei, oei, oei, wat is hun wereldje grauw en grijs! Daarin zouden wij niet willen leven. "Het ligt hem aan uw 'boerenbestaan' zal een criticus van ons opmerken, daarom vind u het niets. Neen beste vrienden, ook sommige wereldsteden kennen wij goed en die waren veel prettiger dan deze grauwe bedoening.
Maar dit? Wij hopen dat "Blade runner 2049" een mooier beeld geeft, want deze kijk op de toekomst was zo jaren '80. En dat vervolg hebben we ook al aangeschaft.
Een 5.

avatar van baspls
knusse stoel schreef:
Sorry vrienden, dit spektakel spreekt ons niet aan (ons = vriendin en ik).
Een 5.

Het is ook een dystopie, een negatief toekomstbeeld. Films hoeven toch niet altijd alleen maar vrolijk en positief te zijn? Er zijn zat films waar ik erg somber van wordt maar die wel erg goed zijn.

avatar van knusse stoel
baspls schreef:

Helemaal met jou eens maar.....(daar komt die maar... weer in beeld) wij werden niet in het verhaal meegenomen. Hoe leg je zoiets uit? Het was zo depri die omgeving, het meeste speelde zich af in het schemer en de lach die men nu en dan liet zien was er een die volledig bij de omgeving hoorde, brrrr.
En zo grauw en grijs! (wat dat betreft hebben ze goed hun best gedaan om een negatief beeld te schetsen van de toekomst)
Niemand zal zich prettig voelen in de wereld van "Blade Runner". En het is over een jaar al zo ver, een van de redenen waarom de film niet overkomt bij ons zoals toen in '83?
De nieuwste "Blade Runner" lijkt beter en die gaan we vanavond zien.

Deze cultklassieker had ik nog nooit gezien, maar Blade Runner 2049 (2017) - MovieMeter.nl vond ik een prachtige film zodat ik de oorspronkelijke film nu ook eens wilde zien.

Hij viel me geenszins tegen en overtrof eigenlijk mijn redelijk hoge verwachtingen. In feite lijken de twee Blade Runners natuurlijk ook veel op elkaar: dezelfde dystopische neo-noir-sfeer (altijd regen, overal rommel/roest) met de opvallende sfeervolle kleuringen (net als in bv. Ying Xiong (2002) - MovieMeter.nl is de ene scene blauw gekleurd, de andere weer groen of roze) en een beetje hetzelfde verhaal en personages. Het verhaal van de oorspronkelijke Blade Runner is vooral een stuk simpeler dan die van Blade Runner 2049 (2017) - MovieMeter.nl maar minstens zo spannend en intelligent waarbij ook de dystopische wereld (opnieuw) intrigerend is door een zekere geloofwaardigheid. De film is (opnieuw) een prachtig visueel spektakel, mede vanwege de interessante contrasten tussen het verval en de high tech (of de echte, barre werkelijkheid vs. de neon en schone schijn van de entertainment e.d.). Die high tech komt erg jaren ’80 en dus verouderd over (bv. de Polaroid-foto’s) maar ook dat voegt alleen maar toe aan de geloofwaardigheid: het is een technologie zoals die van de Voyager of Maanreis dus uit een vervlogen tijd maar wel ‘echt’ en hoog ontwikkeld.

Een terechte sciencefictionklassieker. En met The Matrix (1999) - MovieMeter.nl mijn favoriet.

avatar van SSeagal
Ajax&Litmanen1 schreef:

2,5* (was 2*)

Bij mij was het precies andersom. In mijn herinnering een gave SF-film, maar na opnieuw te hebben gekeken een paar maanden terug werd ik uit mijn nostalgische droom geholpen. De film kent een tof sfeertje en het was allemaal nog wel kijkbaar. Echter teveel trage stukken en een hoop toffe figuren, situaties of ideeën waar te weinig mee is gedaan. 2,5*