Blade Runner (1982)

Verenigde Staten / Hongkong / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

2200 BERICHTEN 96 MENINGEN

geplaatst: 26 juni, 19:29 uur [permalink]
Eerlijk gezegd vind ik het geen goede film. De sfeer is OK en de acteerprestatie van Rutger Hauer ook. Maar ik vind het verhaal totaal niet boeiend. Ook het einde was ......

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 28 juni, 16:51 uur [permalink]
shrink schreef:

Je hebt gefaald om meer te zien dan alleen maar het verhaal, Shrink. Dat overkwam mij en vele andere ook in 1982.

avatar van Alathir
geplaatst: afgelopen donderdag om 13:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Teejey, ik ben weer akkoord hoor met je mening.

Dit moet toch zowat de meest overroepen (neo)-noir film zijn die ik gezien heb. In de meeste lijstjes pronkt deze mooi op 1, leuk dat er mensen dit een goede film vonden maar ik vond er niks aan.
De sfeer die vast gecreëerd werd door de typische noirelementen zoals het duistere, de traagheid, de Venetiaanse blinden en misschien zelfs wat voor een femme fatale moet doorgaan (de replicant Rachael) konden mij helemaal niet bekoren. Doe daarbij nog eens die jazzy soundtrack en synthesizer tunes, nee bedankt.

Dan het verhaal dat ongelooflijk eenvoudig is en gewoon veel te lang wordt uitgemolken, wordt hier de hemel in geblazen. Hallelujah! Ford blijkt uiteindelijk een replicant te zijn, nadat hij ze eerst uitroeit en nadien zelf op zoek gaat naar hoe menselijk hij zelf al dan niet is. Die belabberde romance doet er ook niet veel goeds aan.
De wereld die Scott in 1982 heeft geschapen trekt ook in geen geval op de wereld die we nu kennen, er kan natuurlijk nog veel veranderen in 2 jaar tijd, maar buitenwereldse koloniën ik denk het niet hoor. De acteerprestaties van Ford zijn ook niet om aan te zien, wat een overacting... 1.5*

avatar van Teejey
geplaatst: afgelopen donderdag om 22:46 uur [permalink]
En toch trekt de sequel me behoorlijk, gek eigenlijk. Die heeft gewoon zo'n abnormaal geweldige crew. Benieuwd of ik voor het zien van die eerst deze opnieuw ga kijken, zo'n 2e kijkbeurt is me hier wel aanbevolen maar dat leek me eigenlijk niets. Tot de komst van de sequel.

avatar van John Milton
geplaatst: afgelopen donderdag om 22:51 uur [permalink]
Alathir schreef:

Is dat een criterium dan, voor de kwaliteit van de film? In hoeverre de geschetste toekomst overeen komt met het daadwerkelijke hier en nu zoveel jaar later?

geplaatst: afgelopen donderdag om 23:14 uur [permalink]
John Milton
Hoort erbij niet? Met Back To The Future wordt ook dikwijls vergeleken wat ze juist hadden voorspeld en deze film speelt zich af in november 2019 dus daar zijn we bijna, waarom zou je dan niet gaan vergelijken? Of het iets afdoet aan de kwaliteit, niet direct. Het is ook maar wat je kwaliteit noemt Misschien ben ik gewoon niet voor het cyberpunk genre. Bijvoorbeeld The Matrix en Dark City konden me ook niet bekoren.

Teejey Ik ga zeker kijken, maar ik ben vast één van de weinigen die het jammer vindt dat Villeneuve de overgang gemaakt heeft naar sci-fi. Met die getalenteerde crew zou het wel moeten lukken om iets geweldigs te maken. De trailer spreekt me ook al meer aan dan deze film.

avatar van AC1
AC1
geplaatst: afgelopen vrijdag om 10:23 uur [permalink]
Het zijn ook geen waarschuwingen en voorspellingen. Scott wou vooral een fictionele wereld creëren waar een verhaal over replicants mogelijk zou zijn. Dat er een datum wordt gegeven in Blade Runner stoort me net zo weinig als in 2001: A Space Odyssey. Film is eerder een alternatieve wereld dan een realiteit. Toch zijn er best veel herkenbare elementen in Blade Runner: De verstedelijking en eenzaamheid, een multiculturele samenleving, een op hol geslagen klimaat, steden die meer en meer op Ridleyville beginnen te lijken, grote multinationals als de nieuwe goden, ...

Steven Spielberg: "I thought Ridley [Scott, director of Blade Runner] painted a very bleak but brilliant vision of life on earth in a few years. It's kind of acid rain and sushi. In fact, it's coming true faster than most science fiction films come true. Blade Runner is almost upon us. It was ultranoir."

Voor de rest zie ik toch al meer zwaarwichtigheid, drama en overacting in de trailer van BR2 dan wat Harrison Ford deed in BR 1. Iedereen vind dat hij slaapt in deze film dus het is verfrissend om eens een andere opinie te horen.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:07 uur [permalink]
Interessante visie, een alternatieve wereld creëren was inderdaad noodzakelijk. Hij hoefde daar echter niet perse de Aarde voor te gebruiken. Dat geeft mij toch de indruk dat Ridley een bepaalde toekomstvisie voor ogen had en die graag wou tonen. De elementen die je opnoemt zijn zeker terug te vinden, al zijn sommige ook voor interpretatie vatbaar. Normaal kijk ik graag al eens een noirfilm maar in combinatie met sci-fi lijkt dat voorlopig niet te werken.

Ford kijkt inderdaad geregeld nogal beduusd en verward alsof hij niet weet waar hij is, maar slapen doet ie allesbehalve. Overdadige grimassen trekken doet hij ook bij de vleet. In andere films van hem heeft me dat nooit gestoord maar door de traagheid van deze ging ik er veel meer opletten. We zullen zien wat het vervolg gaat brengen, Ryan Gosling zit ook afwisselend in steengoede films of erg slechte vind ik, dus hopelijk is dit weer eens een schot in de roos.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: vandaag om 14:14 uur [permalink]
Deze film kort geleden maar eens bekeken omdat er binnenkort een vervolg uit komt, dat mij echt een mooie film lijkt. Ik had eerlijk gezegd veel van deze film door de lovende recensies, maar uiteindelijk viel de film mij erg tegen. Visueel zag het er absoluut goed uit voor een film uit 1982. Voor de rest vond ik het een erg lange saaie zit. De film kon mij ook absoluut niet overtuigen en het was ook niet boeiend.