Blade Runner (1982)

Verenigde Staten / Hongkong / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

2288 BERICHTEN 106 MENINGEN
avatar van Basto
Vandaag in een bijna uitverkocht Kino 1 mogen bewonderen. Een waar feest!

Ook de inleiding was zeer informatief. Vanwege een schrijversstaking kreeg het art department 9 maanden extra de tijd om de wereld van Blade Runner vorm te geven. Vandaar de enorme rijkheid aan vondsten en detail. De look is niet zoals ik dacht op Japanse Manga's gebaseerd maar het omgekeerde is waar. Blade Runner was een enorme hit in Japan en beinvloedde de look van Manga. Met Akira en Ghost in the shell als bekendste voorbeelden.

Binnenkort naar The Thing!

avatar van Basto
Overigens is de look van Blade Runner grotendeels geinspireerd op het werk van Enki Bilal.

avatar van AC1
Christopher Nolan talks Blade Runner: "I've watched it over a 100 times."

Christopher Nolan Talks Blade Runner "I've Watched it over 100 Times" - YouTube

avatar van AC1
En voor Christopher Nolan is The Theatrical Cut is voor Nolan "The authoritative version". Ik vermoed dat dit vele Final Cut fans zal verbazen.

Basto schreef:

Volgens Ridley Scott is de look van Blade Runner vooral geinspireerd op The Long Tomorrow van Moebius en Dan O'Bannon. Het voorbeeld dat je aanhaalt is redelijk recent (1998) en dus duidelijk geinspireerd op Blade Runner.

avatar van Basto
Dan ben ik verkeerd voorgelicht.

avatar van AC1
Met Enki Bilal zitten we redelijk in de buurt, hoor. Hier is nog een tekening (1986) van Bilal dat heel sterk aan Blade Runner doet denken.

La Femme Piège

avatar van Bélon
Een stuk beter dan het origineel. Voor mij geen jeugdsentiment: niet echt "mijn" soort Sci-Fi en de pacing is mij te traag -maar beter dan de remake- maar ik zie wel dat dit cult status heeft. Die kop van Rutger Hauer is ook wel 0,5* extra waard.

4,0* en ik zou hem nog wel eens op het grote doek willen zien: de visuals en soundtrack zijn erg goed.