Blade Runner (1982)

Verenigde Staten / Hongkong / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

avatar van Aazhyd
Interessante ideeën, duistere omgevingen en een aantal goede acteurs. Maar het verhaal is redelijk straight forward en niet erg verrassend. Enige spanning heeft de film wel, maar een echte thriller wordt het niet. Ik snap waarom dit een cult hit is geworden, maar supergeweldig vind ik hem niet. Wel onderhoudend, dus 3 en een halve ster.

avatar van IH88
“Quite an experience to live in fear, isn't it? That's what it is to be a slave.”

Indrukwekkende (cult)klassieker van Ridley Scott. Audiovisueel blijft Blade Runner één van de beste films ooit gemaakt, met Los Angeles als futuristische stad die er echt en uitgeleefd uitziet. Het is donker en het regent constant wat een naargeestig gevoel geeft, maar ook erg sfeervol is. Maar ook het licht van de billboards, die constant door de kamers schijnt, is schitterend gedaan door Scott. En de muziek/score ondersteunt dat allemaal op weergaloze wijze. Het is sci-fi op zijn best.

Het verhaal rond Blade Runners en replicants zit ingenieus in elkaar, en de acteerprestaties, het lome tempo, de production design en de soms filosofische dialogen/monologen versterken het geheel. De vraag ‘wat het betekent om mens te zijn’ en de toekomst van AI is interessante materie, en Scott laat weer eens zijn vakmanschap zien. In de laatste scene tussen Deckard en Batty komt alles samen, en Ford en Hauer zijn hier op hun best. Maar ook de scene tussen Deckard en Zhora (de achtervolging) is machtig mooi. Naast Ford en Hauer zijn ook Young, Cassidy, Hannah en Olmos erg sterk. De laatste scene is lekker ambigu, en het is één van de redenen waarom Blade Runner zijn klassiekerstatus verdient.

avatar van AC1
AC1
IH88 schreef:

Ik dacht dat je de film een tijd geleden niet zo goed vond. Vergis ik mij nu?

avatar van IH88
AC1 Klopt, ik had hem toen via een dvd'tje op mijn laptop bekeken. Recentelijk heb ik hem op een groot scherm kunnen aanschouwen, en de liefde bloeide weer op .

avatar van AC1
AC1
Inderdaad, als je 'm op een laptop bekijkt is de kans klein dat je wordt ingezogen in 'Ridleyville' en dat is toch wel een vereiste.

avatar van Lovelyboy
Wow wat een prachtige film is dit toch. Bizar hoe traag de film zich ontwikkeld en dat er plot technisch eigenlijk bijzonder weinig gebeurt, maar toch blijft de film intrigeren. Daarnaast het visuele spektakel, wat ziet het er allemaal geweldig uit, wauw! En dan de eindscene tussen Hauer en Ford. De spanning en tevens weer hoe alles in dat vervallen gebouw er uit ziet. Geweldig geacteerd ook.