Blade Runner (1982)

Verenigde Staten / Hongkong / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

avatar van Basto
Vandaag in een bijna uitverkocht Kino 1 mogen bewonderen. Een waar feest!

Ook de inleiding was zeer informatief. Vanwege een schrijversstaking kreeg het art department 9 maanden extra de tijd om de wereld van Blade Runner vorm te geven. Vandaar de enorme rijkheid aan vondsten en detail. De look is niet zoals ik dacht op Japanse Manga's gebaseerd maar het omgekeerde is waar. Blade Runner was een enorme hit in Japan en beinvloedde de look van Manga. Met Akira en Ghost in the shell als bekendste voorbeelden.

Binnenkort naar The Thing!

avatar van Basto
Overigens is de look van Blade Runner grotendeels geinspireerd op het werk van Enki Bilal.

AC1
Christopher Nolan talks Blade Runner: "I've watched it over a 100 times."

Christopher Nolan Talks Blade Runner "I've Watched it over 100 Times" - YouTube

AC1
En voor Christopher Nolan is The Theatrical Cut is voor Nolan "The authoritative version". Ik vermoed dat dit vele Final Cut fans zal verbazen.

Basto schreef:

Volgens Ridley Scott is de look van Blade Runner vooral geinspireerd op The Long Tomorrow van Moebius en Dan O'Bannon. Het voorbeeld dat je aanhaalt is redelijk recent (1998) en dus duidelijk geinspireerd op Blade Runner.

avatar van Basto
Dan ben ik verkeerd voorgelicht.

AC1
Met Enki Bilal zitten we redelijk in de buurt, hoor. Hier is nog een tekening (1986) van Bilal dat heel sterk aan Blade Runner doet denken.

La Femme Piège

avatar van Bélon
Een stuk beter dan het origineel. Voor mij geen jeugdsentiment: niet echt "mijn" soort Sci-Fi en de pacing is mij te traag -maar beter dan de remake- maar ik zie wel dat dit cult status heeft. Die kop van Rutger Hauer is ook wel 0,5* extra waard.

4,0* en ik zou hem nog wel eens op het grote doek willen zien: de visuals en soundtrack zijn erg goed.

Gistermiddag voordat we 's avonds naar BR 2049 gingen, voor het eerst gezien. Althans bewust opgelet. Ik heb 'm vroeger misschien wel een keer gekeken (ik was 8 toen ie uit kwam) maar kon me niks meer herinneren.

Lekker duister sfeertje maar vanwege teveel afleiding tijdens deze 'verplichte' kijksessie heb ik het verhaal niet helemaal gevolgd. Wel een OK film, moest af en toe wel lachen om wat voor toekomstbeelden ze 35 jaar geleden hadden over wat ons over 2 jaar te wachten staat. Airco hadden ze bijvoorbeeld niet voorzien, overal ventilators Maar vliegende auto's uiteraard wel en die zie ik over 2 jaar nog niet zomaar rondvliegen.

Anyway: interessante film, ik ga 'm zeker nog eens herkijken, temeer omdat ik nu de 2049 versie ook gezien heb en naar verbintenissen te zoeken.

"Just a man who eats rice"

avatar van driekes9
Omdat ik vandaag de nieuwe Blade wilde zien eerst de oude opgezet. Als je als kijker niet kan wachten tot de aftiteling komt hoef ik verder geen woorden te verspillen hoe slecht deze film is. Niets is goed. Toch twee sterren omdat het verhaal mooi is bedacht maar helaas niet mooi is uitgewerkt.

avatar van Thomas83
Mooi dat dit gewoon puur een film noir in een futuristische setting kan zijn. Zo'n ongelofelijk mooi en gedetailleerd vormgegeven futuristisch Los Angeles nodigt uit tot een groot avontuur en actiescènes, maar Blade Runner blijft vooral een sfeervolle en licht filosofische dwarsdoorsnede van een extreem stijlvol gerealiseerde filmwereld. In ieder shot weer volop aandacht voor schaduw en belichting, kleuren en reflecties. Rook overal. Regen en neon als een bijzonder fijne combinatie. Echt een van de visueel aantrekkelijkste films ooit.

De aanwezigheid van Ford zou je misschien ook doen denken dat je wat meer avontuur kan verwachten, maar hier onderdrukt hij zijn gebruikelijke charme en sarcasme, wat op zich wel jammer is omdat hij een trage film toch net iets vlotter had kunnen maken. Ford vormt een groot contrast met Hauer, de bad guy en het meest emotionele en menselijke personage tegelijk, lekker aangedikt op zijn 80's. Zijn monoloog op het einde is erg fraai, mede doordat hij niet onnodig uitgesponnen is. Dat zou te theatraal zijn geweest, en onlogisch voor iemand die zijn laatste woorden spreekt.

Met de romance had misschien wel meer gedaan kunnen worden. Het is romantisch en enorm tragisch, een relatie waarvan je van tevoren al weet dat deze eindig is. Maar waarschijnlijk zou dit ook te veel de aandacht bij de rest van de film wegkapen. Maar ja, had het dan weggelaten. De aantrekkingskracht spat er niet bepaald vanaf tussen Ford en Young. 4.0*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien nadat de film me jaren terug niks deed en dat gevoel is helaas nog steeds zo. Er is een knap gemaakte, sfeervolle wereld gecreëerd, maar die voelt wel zielloos en leeg aan. Ondanks de niet extreem lange speelduur voelt de film enorm traag en saai aan. Harrison Ford doet zijn best, speelt goed, maar weet het niet van een nieuwe onvoldoende te redden.

2,5* (was 2*)

Deze film kon me jammer genoeg nooit echt overtuigen. Ja, het verhaal is origineel, de setting is geweldig (zeker voor 1982 - het futuristische beeld doet een beetje denken aan Total Recall), en Harrison Ford is een uitstekende blade runner (of replicant?). Maar toch... de film kabbelt een beetje voort en grijpt me nooit helemaal vast. Ligt het aan de versie? (zag de final cut-versie in blu-ray), aan de beperkte duurtijd (2u; film lijkt soms ingekort om tot een gemiddelde tijdspanne te komen), of aan iets anders? Geen idee, maar voorlopig kom ik niet verder dan 3*

avatar van knusse stoel
Sorry vrienden, dit spektakel spreekt ons niet aan (ons = vriendin en ik).
We hebben halverwege gekeken en jammer voor de acteurs/actrices en de rest van het filmteam.....ons kon het niet bekoren. Waarschijnlijk omdat we nu bijna in hun tijd leven en oei, oei, oei, wat is hun wereldje grauw en grijs! Daarin zouden wij niet willen leven. "Het ligt hem aan uw 'boerenbestaan' zal een criticus van ons opmerken, daarom vind u het niets. Neen beste vrienden, ook sommige wereldsteden kennen wij goed en die waren veel prettiger dan deze grauwe bedoening.
Maar dit? Wij hopen dat "Blade runner 2049" een mooier beeld geeft, want deze kijk op de toekomst was zo jaren '80. En dat vervolg hebben we ook al aangeschaft.
Een 5.

avatar van baspls
knusse stoel schreef:
Sorry vrienden, dit spektakel spreekt ons niet aan (ons = vriendin en ik).
Een 5.

Het is ook een dystopie, een negatief toekomstbeeld. Films hoeven toch niet altijd alleen maar vrolijk en positief te zijn? Er zijn zat films waar ik erg somber van wordt maar die wel erg goed zijn.

baspls schreef:

Helemaal met jou eens maar.....(daar komt die maar... weer in beeld) wij werden niet in het verhaal meegenomen. Hoe leg je zoiets uit? Het was zo depri die omgeving, het meeste speelde zich af in het schemer en de lach die men nu en dan liet zien was er een die volledig bij de omgeving hoorde, brrrr.
En zo grauw en grijs! (wat dat betreft hebben ze goed hun best gedaan om een negatief beeld te schetsen van de toekomst)
Niemand zal zich prettig voelen in de wereld van "Blade Runner". En het is over een jaar al zo ver, een van de redenen waarom de film niet overkomt bij ons zoals toen in '83?
De nieuwste "Blade Runner" lijkt beter en die gaan we vanavond zien.

Deze cultklassieker had ik nog nooit gezien, maar Blade Runner 2049 (2017) - MovieMeter.nl vond ik een prachtige film zodat ik de oorspronkelijke film nu ook eens wilde zien.

Hij viel me geenszins tegen en overtrof eigenlijk mijn redelijk hoge verwachtingen. In feite lijken de twee Blade Runners natuurlijk ook veel op elkaar: dezelfde dystopische neo-noir-sfeer (altijd regen, overal rommel/roest) met de opvallende sfeervolle kleuringen (net als in bv. Ying Xiong (2002) - MovieMeter.nl is de ene scene blauw gekleurd, de andere weer groen of roze) en een beetje hetzelfde verhaal en personages. Het verhaal van de oorspronkelijke Blade Runner is vooral een stuk simpeler dan die van Blade Runner 2049 (2017) - MovieMeter.nl maar minstens zo spannend en intelligent waarbij ook de dystopische wereld (opnieuw) intrigerend is door een zekere geloofwaardigheid. De film is (opnieuw) een prachtig visueel spektakel, mede vanwege de interessante contrasten tussen het verval en de high tech (of de echte, barre werkelijkheid vs. de neon en schone schijn van de entertainment e.d.). Die high tech komt erg jaren ’80 en dus verouderd over (bv. de Polaroid-foto’s) maar ook dat voegt alleen maar toe aan de geloofwaardigheid: het is een technologie zoals die van de Voyager of Maanreis dus uit een vervlogen tijd maar wel ‘echt’ en hoog ontwikkeld.

Een terechte sciencefictionklassieker. En met The Matrix (1999) - MovieMeter.nl mijn favoriet.

avatar van SSeagal
Ajax&Litmanen1 schreef:

2,5* (was 2*)

Bij mij was het precies andersom. In mijn herinnering een gave SF-film, maar na opnieuw te hebben gekeken een paar maanden terug werd ik uit mijn nostalgische droom geholpen. De film kent een tof sfeertje en het was allemaal nog wel kijkbaar. Echter teveel trage stukken en een hoop toffe figuren, situaties of ideeën waar te weinig mee is gedaan. 2,5*

avatar van debbietino
knusse stoel schreef:

De nieuwste "Blade Runner" lijkt beter en die gaan we vanavond zien.

En? Hoe beviel deze film? Gewoon even nieuwsgierigheid vanuit mijn kant...

debbietino schreef:

En? Hoe beviel deze film? Gewoon even nieuwsgierigheid vanuit mijn kant...

Jammer, ik denk dat bij mij (vriendin ook) hetzelfde gen ontbreekt als bij Ajax&Litmanen1
Hij heeft geen gevoel bij "Blade Runner" en bij ons ontbreekt het ook bij de 2e film van de "Blade runner". Over "Blade Runner" schrijft hij wat bij ons bij veel van dit soort films opgaat: Er is een knap gemaakte, sfeervolle wereld gecreëerd, maar die voelt zielloos en leeg aan. Ondanks de niet extreem lange speelduur voelen de films enorm traag en saai aan.
Dat is wat hij schrijft en dat is ons gevoel ook over deze films. Er zijn wel in dit (aktie)genre, zoals "The Avengers" die mij wel aanspreken, ik heb alleen de hele reeks hiervan gezien. Deze films zijn anders en ook leuker. Maar dat is persoonlijk.
Ik hoop niet dat je teleurgesteld bent.

knusse stoel schreef:

Hij heeft ook geen gevoel bij dit soort films. Er is een knap gemaakte, sfeervolle wereld gecreëerd, maar die voelt zielloos en leeg aan. Ondanks de niet extreem lange speelduur voelen de films enorm traag en saai aan.
Ik hoop niet dat je teleurgesteld bent.

Hoho (ik kreeg een tag), ik heb geen gevoel bij déze film. Wel vaak genoeg bij dit soort films. Ik vond opvolger Blade Runner 2049 ondanks de lange speelduur wel interessanter. Maar verder wel eens, ik vind deze Blade Runner zielloos en leeg. Leuk bedacht, doodsaai uitgewerkt.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik hoop dat je met de verbeteringen akkoord kunt gaan? Je had zo mooi verwoord wat wij bij deze film en zijn opvolger voelden.

knusse stoel schreef:

Jep. Was het verder ook met je eens hoor.

avatar van debbietino
Deze film krijgt van mij een krappe voldoende en dat komt meer door het verhaal en het hele idee achter de film. Maar verder ben ik het eens met jullie knusse stoel en Ajax&Litmanen1 commentaar.

Vaak is het zo dat een sequel net wat minder is maar dat is naar mijn mening hier niet het geval. Beide films hebben inderdaad een traagheid in de scenes waarbij je soms echt de FastForward wil gebruiken op de afstandsbediening alleen ergerde ik me bij dit deel hier veel meer aan dan bij 2049.
Ik moet ook zeggen dat ik bij sommige scenes echt met gefronste wenkbrauwen zat te kijken zoals bijvoorbeeld de manier hoe de replicant Pris op een domme manier Deckard wil omleggen en vooral hoe belachelijk ze deed nadat ze werd neergeschoten door Deckard en ook de voor mij onduidelijke reden waarom Batty (onze eigen Rutger) het nodig vond om aan het eind in zijn ondergoed achter Deckard aan te vangen. Ik had verder ook geen gevoel bij de verhouding tussen Rachael en Deckard. Dat gevoel had ik weer wel in de de film 2049 m.b.t. Officer K en Joi.

Even voor de echte fans (die weten dit natuurlijk al lang) of voor de mensen die beide films hebben gezien en het verhaal nog iets verder uitgediept willen zien: er zijn nog 3 shorts te zien die enkele gebeurtenissen laten zien die zich tussen de eerste film 2019 en de tweede film 2049 afspelen.
Black Out 2022 is een animatie van 15 minuten die laat zien het hoe en waarom van de Black Out waarin word gesproken in de nieuwste film.
2036: Nexus Dawn is een short van 6 minuten waarin Niander Wallace de “lawmakers” probeert te overtuigen waarom zijn replicants beter zijn dan de oude Nexus varianten.
2048: Nowhere to Run is een short van 5 minuten die laat zien hoe Officer K is komen te weten waar Gentle Sapper woont waar de 2049 mee begint.

Als je de nieuwe film nog moet zien dan is het de moeite zeker waard om deze drie films eerst te bekijken in chronologische volgorde natuurlijk.

avatar van Kenzomovies
Deze voor de allereerste keer bekeken en moet bekennen ik ben geen fan van sci-fi films maar deze kon me bekoren!
Prachtige decors, goed acteerwerk, leuke sfeer..
Op naar Blade Runner 2049, hoewel ik betwijfel of die dit kan evenaren want het komt uit een ander tijdperk.. ben sowieso meer fan van oudere films dan wat ze tegenwoordig maken .. 4,5* voor dit toppertje!

avatar van nathaniel177
Deel 2 is stukken beter. Weinig verhaal en saai. Niet erg vermakelijk nee

avatar van xgogax
kos schreef:
Ben hier nooit echt liefhebber van geweest. De 'remake' zit ik eigenlijk ook niet enorm op te wachten daarom.
Deze film werkt voor mij omdat de futuristische neo noir audiovisuele stijl mij heel erg aanspreekt en de film zit inhoudelijk heel erg sterk in elkaar , er worden filosofische thema’s aangehaald die de mensheid altijd hebben beziggehouden . Vorm & inhoud zijn in harmonie en het voelt ook nergens pretentieus aan .

De remake is saai & langdradig , qua vorm spreekt de remake mij weinig aan ( heel erg mainstream ) , de protagonist is irritant , inhoudelijk is het allemaal heel erg ver gezocht , filosofisch niet echt interessant / serieus te nemen en tot slot is de remake zwaar pretentieus .

Tarkus schreef:
Blade Runner is natuurlijk een klassieker in de Science-Fiction, en heeft na 25 jaar nog steeds veel fans.
Ik vond de film indertijd wat donker opgenomen, en dat is deze versie (The Final Cut) nog steeds, al is de film wel prima gerestaureerd. Ook de muziek van Vangelis klinkt nog steeds prachtig, maar men had, naar mijn bescheiden mening, wat meer kunnen doen met de 6 sporen geluid die men toen had, om dit beter om te zetten naar een surround-track 5.1, daar merk je helaas niet veel van.
Verder is het verhaal natuurlijk zeer goed en de acteerprestaties uitstekend.

Naar aanleiding van het verschijnen van een vervolg op deze film, de prent eens opnieuw bekeken, ditmaal op Blu-ray.
En het is op Blu-ray dat men toch een beter geluid heeft voorzien, nu komen de effecten beter tot hun recht.
Verder blijft de film natuurlijk zeer goed en ben dus benieuwd wat men van het vervolg heeft terecht gebracht.

avatar van Pecore
Leuke cultfilm, maar ik zie hierin niet het meesterwerk zoals velen dat wel doen. De film heeft wel een lekker donker sfeertje. De aankleding is erg goed. Maar aspecten als het liefdesverhaaltje en de filosofische ondertoon worden er voor mijn gevoel toch een beetje bij de haren bijgesleept. Ik verwacht meer van de opvolger.

avatar van broncode
Schrijf deze review uit de losse pols, en moet de herinneringen diep uit mijn geheugen halen. Een paar dingen blijven me bij, en dat zijn de visuals van de films en de niet aflatende regenbuien. Het maakte op mij toendertijd een enorme indruk, omdat het leek alsof de toekomst meedogenloos was, zoals in de tijd van de koude oorlog waarin ik hem zag. Voor iedere scifi liefhebber een absolute must see, zoals Kubrick's 2001 en Steven Spielberg's close encounters of the third kind. Een absoluut 'landmark' in het Sci-fi genre.

avatar van Aazhyd
Interessante ideeën, duistere omgevingen en een aantal goede acteurs. Maar het verhaal is redelijk straight forward en niet erg verrassend. Enige spanning heeft de film wel, maar een echte thriller wordt het niet. Ik snap waarom dit een cult hit is geworden, maar supergeweldig vind ik hem niet. Wel onderhoudend, dus 3 en een halve ster.