Blade Runner (1982)

Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

ik heb vanmorgen de film nog eens aandachtig zitten kijken en na de film kwam ik tot de volgende conclusie omtrend harrison ford's rol van deckard:

Dat is toch al oud nieuws? Duidelijk is dat de regisseur hem als replicant zag (itt tot de schrijver van scenario en die van het script). Daar is al veel over geschreven.

[quote]

Deckard: I dunno.
Leon: My birthday is April 10, 2017. How long do I live?
Deckard: Four years.
Leon: More than you! Painful to live in fear, isn't it?

leon bevestigt dat decker nog jonger is dan hem en dus een replicant is.

Bull. Hij geeft aan dat hij Deckart gaat vermoorden. Leon zou nooit kunnen weten dat D een replicant is.

Wordt gezien als de belangrijkste clou. Zat niet in de originele versie en maar wel in de director's cut.

Let ook nog eens op de ogen van Deckart en de manier waarop het rode ooglicht is gebruikt.

neo (crew)
idd oud nieuws maar ik had de film al jaren niet meer gezien en dus ik even naar de aanwijzingen kijken die in de film zaten. overigens is het wel vreemd dat harrison ford beweerd dat hij met ridley scott had afgesproken dat deckard geen replica is.

Leuke film. Weer een erg interessant verhaaltje van Phillip K. Dick en naar mijn idee ook goed uitgewerkt. Harrison Ford acteerd uitsteken, maar onze eigen Rutger Hauer was een beetje overdreven bezig. 4*

avatar van Jordy
mwha vind het de beste rol die ik van 'm gezien heb

avatar van De Knip
Film viel me wat tegen eerlijk gezegd. Er gebeurt niet erg veel tot het laatste kwartier, maar dat was ook niet erg indrukwekkend.

Heb nu de reacties op MM pas gelezen - na de film -.
Film was goed te volgen t/m het einde.

20 jaar geleden wel interessante film. Tegenwoordig met al die plotwendingen, begin je films beter te doorgronden, zoals deze film dus. Toch niet echt een ' WOW-film ' voor mij geweest.

avatar van bramnoor
Wel een redelijke film, maar zwaar overschat vind ik.

Vette film, unieke sfeer.

Rutger Hauer acteerde niet slecht maar anders dan de gemiddelde Hollywood-acteur. Je kreeg niet echt de mogelijkheid met hem mee te leven tot hij een paar blikken werpt die je ineens pakken vinnik.

Het wordt in de film niet duidelijk of Deckard een replicant is, in het boek is hij het niet en het lijkt me erg extreem frappant als ze een filmmaker de hoofdpersoon opeens in een ander wezen verandert... maar dat is dus wel zo.

Thraex schreef:
Rutger Hauer acteerde niet slecht

Niet slecht? Hij speelt Ford compleet weg!

Hauer speelt de rol van zijn leven en had genomineerd moeten worden, vind ik.

Het wordt in de film niet duidelijk of Deckard een replicant is

Wie oplet ziet daar genoeg aanwijzingen voor.

P'cies. Zelfs de scenarioschrijver dacht er anders over, maar de regisseur zag hem als replicant.

Niet slecht? Hij speelt Ford compleet weg!

"A little bit Marlene Dietrich, a little bit David Bowie and all man, Rutger Hauer's Lucifer-like replicant in "Blade Runner" is one of the most sublime blonds ever to hang from a rain-soaked rooftop. Against the hard-boiled Harrison Ford, the perfectly made Hauer steals the show as a broken hearted baddie who finalizes the picture with one good deed. Making many a guy weep for that extraordinarily good-looking Aryan (Hauer's Dutch but ... same thing), he no doubt, made legions of guys sneak into their girlfriend's supply of Clairol. Or come out of the closet."

Heb hem juist gezien maar was nie tzo onder de indruk van de film. Erg knappe decors en muziek maar voor de rest vond ik toch niets zo speciaal aan de film (ik heb de directors cut gezien). Misschien moet ik hem nog eens zien want van filosofische vragen is mij niets opgevallen. Een 3.5 voor de knappe decors.

Ik vind deze film ook overgewaardeerd. Maar die jaren '80 androgyne/gothic-sfeer staat me ook niet aan.

T.O. schreef:
Maar die jaren '80 androgyne/gothic-sfeer staat met ook niet aan.
Ik heb precies hetzelfde

Androgyne?

avatar van narva77
jaren '80 + gothic-sfeer= perfect!

super vooral omdat je zelf ook wat moet bedenken aan t eind en de eerste science fiction met een niet zo steriel en licht toekomstbeeld maar donker nat en smerig. vaak nagedaan maar nooit meer zo goed

avatar van jedymaster
klassieker maar wel jammer is dat andere einde

jedymaster schreef:

klassieker maar wel jammer is dat andere einde

Wat bedoel je?

avatar van xgogax
Beste science fiction, wat mij betreft. Ja, zelfs beter dan 2001: A Space Odyssey. Moest lang over nadenken, maar uiteindelijk 2001 uit mijn top 10 gehaald en deze voor in de plaats gezet. Deze film overtreft Space Odyssey gewoon op alle fronten.

- Vele malen mooier/solider (adembenemende special effects).
- Betere stijl (neo-noir ---> realistischer) + mooiere camerawerk
- Toekomstbeeld is 1000x keer beter neergezet
- Het verhaal is ook veel spannender (actie, mooie vrouwen, androids)
- Verouderd nooit (zit er altijd fris en nieuw uit)
Etc.

Kortom vergeleken met deze film lijkt Space Odyssey een B-film. Kan me ook moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die deze film minder geven dan 4 sterren.

avatar van Ramon K
Kom op zeg goga, die twee films hebben toch niks met elkaar gemeen (behalve het Science Fiction genre)??? En je gooit wel erg hard met woorden en vergelijkingen.......ik bedoel....je haalt 2001 toch net uit je top 10? Blijft dan toch nog steeds een uitzonderlijk goede film toch?

avatar van xgogax
Blijft dan toch nog steeds een uitzonderlijk goede film toch?

Natuurlijk heb je gelijk. 2001 is en blijft een topper.

...twee films hebben toch niks met elkaar gemeen...

Juist wel! Waarschijnlijk veel meer dan de meeste mensen denken. Naar mijn mening is Blade Runner net zo filosofisch als 2001.

Bij 2001: A Space Odyssey neemt HAL het op tegen de astronauten.
Bij Blade Runner nemen de androids het op tegen de 'creators'.

"Man Has Made His Match... Now It's His Problem" (van IMDB geplukt). Dit staat bij Blade Runner. Kan net zo goed op 2001 slaan. Hoezo geen overeenkomst? Niet echt super origineel als je het mij vraagt, omdat 'Frankenstein' films veel en veel ouder zijn.

Verder laat Blade Runner ons ook duidelijk maken hoe waardevol het leven eigenlijk is. Die androids willen langer leven niet omdat het leven zo klote is, maar omdat het o zo kort en zo mooi is. Etc...

Verder heeft deze film mij aan het denken gezet. Misschien zijn wij allemaal wel biologische androids met voorgeprogrammeerd geheugen. Lijkt dit niet een beetje op Dark City, Matrix? Denk het wel, maar deze thema is in die films verder uitgewerkt.

avatar van xgogax
Ik ben trouwens niet de enige die daar zo over denkt. Ik weet zeker dat deze Zweed voor 100% met mij eens zou zijn.

ook van IMDB
User Comments:

Videot-3
Umeå, Sweden

Date: 7 December 1998
Summary: A futuristic allegory about the value of life

OK, I admit...the first time I watched this movie I detested it. But hey, I was 16 years old and had expected an action-packed sci-fi adventure. Blade Runner is not such a film. But I am grateful for this, for after maturing a bit and rewatching the movie a couple of times, I discovered its greatness. It is not a traditional sci-fi movie, it's a touching drama about the value of life and the importance of making the most of what you've got. One of the most important themes in the film is the question of what is more valuable - humans without emotions, or machines with? The film gives no answer - it just opens our eyes and makes us aware that we should be grateful for being alive.

Some people prefer the Director's Cut, but I like the original version better - mostly because of the wonderful end line: "I didn't know how long we had together. Who does?" That pretty much sums it up.[/i]

Vond ik juist minder. Was al zo duidelijk, ga je het nog uitspreken ook.

Klassieker inmiddels, uitstekend acteerwerk van Ford, Hauer(!) en Young. Prachtige muziek van de grootste componist van de 20e eeuw
Gewoon gaan zien als je van sf houdt met wat meer diepgang dan Star Trek (sorry trekkies .

neo (crew)
noem dan star wars joh

auw...die vinnik nu net zo fraai...

Met de avant-premiere van GitS - Innocence net achter de rug, is er op het forum waar ik normaal uithang nogal wat kabaal gemaakt rond deze film. Aangezien ik hem nog niet gezien had, was het zowat verplichte kost. Met niet al te hoge verwachtingen begon ik aan de film.

En al bij al viel hij me beter mee dan verwacht. Er zit best een leuke sfeer in de film, met mooie decors en goed doordachte belichting. Het is een beetje een ruwe bolster, maar toch leuk om te zien welke invloed deze film gehad heeft op latere films als Ghost In The Shell.

De muziek was degelijk, met een paar mooie stukken, maar ook een paar mindere (veelal bombastische) scores. Wat me bij de mindere punten van de film brengt. Hoewel de film interessant begint, wordt het iets te snel een standaard "catch the baddies" filmpje. Ook die romance hadden ze voor mij integraal mogen knippen, of op z'n minst wat subtieler mogen inwerken.

Verder nog een half * eraf voor Hauer en Ford. Nu niet meteen de twee meest gevleugelde acteurs. En zo komt ie op 3* te staan, zowat het dubbele van wat ik verwacht had, dus al bij al een positief resultaat

avatar van Redlop
Onderhond schreef:
Met niet al te hoge verwachtingen begon ik aan de film...Verder nog een half * eraf voor Hauer en Ford... En zo komt ie op 3* te staan, zowat het dubbele van wat ik verwacht had...

Je kijkt erg vooringenomen naar een film, zoals je zelf aangeeft. Die vooringenomenheid lees je ook duidelijk terug in je posts waar je werkelijk alle zeilen bijzet om argumenten te verzamelen om een film een nogal ostentatief laag rapportcijfer te geven.

Bij deze film bijvoorbeeld. Rutger Hauer's acteerwerk maakt deze film minder dan hij zou zijn zonder Hauer, volgens jou.
Dat kan. Uiteraard is dat een subjectief gevoel. Maar ook een beetje tsja...kijk mij eens een tegendraadse mening hebben.
Noem eens een acteur die de rol van Rutger Hauer beter gespeeld zou hebben?

Maar ook een beetje tsja...kijk mij eens een tegendraadse mening hebben.

Tja, kijk mij weer eens een populair voorgekauwd versje op tafel gooien om zo toch maar niet te moeten geloven dat er mensen met een andere mening rondlopen. Denk ervan wat je wil, maar verder reageer ik niet meer op dit soort uitspraken. Heb ze hier nu wel genoeg gehoord. 't Blijft blijkbaar moeilijk te slikken voor sommigen.

Als het op licht geschifte baddies aankomt, geef mij dan maar Gary Oldman. Niet zo gespierd, maar dubbel zo gek. Jean Reno zou ook niet misstaan ... Vincent Cassel misschien. Hauer hoort voor mij thuis in het rijtje Stalone, Schwarzenegger, Van Damme, het type acteur dat ik liever niet bezig zie.

avatar van Redlop
Onderhond schreef:
...om zo toch maar niet te moeten geloven dat er mensen met een andere mening rondlopen...

Daar gaat het niet om. Wel dat de onderbouwing ervan nogal simplistisch is. Bijvoorbeeld:

Onderhond schreef:

Als het op licht geschifte baddies aankomt, geef mij dan maar Gary Oldman. ...

Dat betekent dus dat je in de rol van Rutger Hauer een licht geschift figuur zag. Ik niet dus...verre van geschift zelfs. Een zelfs erg realistische, poëtische, teneergeslagen man wiens wraaklust wordt gevoed als hij zich realiseert dat zijn klok doortikt.

Hauer heeft na Blade Runner vooral een carriere opgebouwd in allerlei dubieuze B-video's. Maar hem vergelijken met Van Damme slaat alleen maar ergens op als je Van Damme ook in Turks Fruit zou laten spelen.

Overigens was jouw alternatief voor Rutger Hauer Vincent Cassel ten tijden van Blade Runner 16 jaar oud.