• 11.278 nieuwsartikelen

Met onder meer: Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Gesproken taal: Engels, Fins, Hongaars, Japans, Russisch, Somalisch en Spaans

Releasedatum: 5 oktober 2017

Plot Blade Runner 2049

"The key to the future is finally unearthed."

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

Social Media

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Voordat ik de review begin wil ik zeggen dat ik met een open gedachte de film in ging. De eerste Blade Runner is mijn favoriete film aller tijden dus ik wist eerst niet wat ik moest denken van 2049. Ik probeerde hem te appreciëren maar dat lukte nou niet echt.

Laat ik beginnen met de visuele aspect van 2049. Voor CG films is dit niet verkeerd eerlijk gezegd. Als een Blade Runner film is dit wel heel apart eigenlijk. Waarom moest dit digitaal geschoten zijn? De film ziet er steriel uit en wat zijn de interieurs belachelijk lelijk. Vanbinnen is het heel leeg met iets in de gigantische kamers waar de karakters dan staan. Dit creëert voor een grote contrast met de eerste Blade Runner. Daar was elke kamer helemaal vol met van alles en nogwat te zien. Dit creëerde wat prachtige shots maar bij 2049 vind ik het maar niks. Blijkbaar wordt dat brutalist architectuur genoemd wat 2049 heeft. Vind het heel lelijk. Wat de film ook echt mist is viezigheid/grit en goede gebruik van schaduwen. De film ziet er schoon uit en nergens voelde dit echt als de eerste Blade Runner wereld. Het is allemaal gewoon flat zoals ze dat zeggen in het Engels.

Als volgende punt wil ik praten over de muziek. Dit was verschrikkelijk en voelde als een slechte imitatie van de muziek die Vangelis had gedaan. Het ging meer in de richting van generieke sci-fi blockbuster en daar ergerde ik me zeer aan. Het is Hans Zimmer natuurlijk, man heeft niet veel talent.

Als laatste kom ik op het verhaal. Ik vond sommige scenes mooi. De seks scene met Joi en Mariette was origineel en was goed in beeld gebracht. Voor de rest, weet ik het eigenlijk niet. De acteurs zijn oke maar sommige hebben me niet overtuigd. Jared Leto zijn karakter voelde heel cliche aan en nergens vond ik hem interessant. Ana de Armas is wel leuk als Joi maar ik kreeg het gevoel dat ze niet altijd haar beste gaf. Ik vond eerlijk gezegd geen enkel karakter echt interessant of pakkend behalve misschien officier K. Het waren zijn keuzes en emoties die zijn mensheid lieten zien en niet wat hij juist is. Een standaard replicant die nooit speciaal was hoe graag hij dat wilde. Dat is allemaal wel interessant en de relatie met Joi was ook wel weer iets. Ik had echt wel een hekel aan die replicant vrijheidsstrijders. Flauw en amateuristisch. Vaak kreeg ik het gevoel wat ik ermee moet. Moest er echt een gevolg komen? De eerste is perfect hoe het is en dit voelt een beetje geforceerd.

Deze film is gewoon niet goed ondanks het feit dat het je wel aan het denken zet. Het probleem is dat het eigenlijk gewoon op hetzelfde neerkomt als de eerste Blade Runner. Villeneuve heeft weer niet overtuigd maar hij is sowieso al niet een regisseur waarmee ik iets heb. 2 sterren voor de moeite.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Lennert schreef:

Ik ben erg verward over de hoeveelheid mensen uit mijn omgeving die zichzelf Blade Runner-fans noemen en alsnog beweren dat deze film de sfeer helemaal juist heeft en dat het bijna even goed/even goed/zelfs beter dan het origineel is. Smaken verschillen zullen we maar zeggen, maar na aanleiding van al deze verhalen is Blade Runner 2049 echt wel een enorme deceptie. Ik had het op zich wel kunnen verwachten met de casting van Ryan Gosling, de ultieme 'net-niet'-acteur. De Coldplay van de acteerwereld. De vanillesmaak der casting. De tering wat een saai acteur is deze man. Zo saai dat het acteerwerk van Harrison Ford weer extra positief opvalt. Jammer dat hij qua character dan weer niets lijkt op hoe hij oorspronkelijk werd neergezet in het eerste deel.

Er zit een monoritme in de film: alles gaat op hetzelfde tempo. Zelfs als er (duffe) actie te zien is, is het klinisch en saai. Het origineel had achtervolgingen waar mensen echt renden. Deze film heeft geslenter. Na een aardige openingsscene (die me hoop gaf), is alles duf en vlak. Het ziet er allemaal mooi uit, maar het is steriel. Het origineel had natte, stinkende straten met stomende putdeksels, schimmel op de muren en zwervers. Deze film is gestroomlijnd als een videoclip en is vormgegeven op een manier dat ik me geen moment in de wereld getrokken voel.

Positieve dingen waren er. Soms lijkt de soundtrack op het origineel. Niet qua thema's, nee, de geluidjes komen overeen. Dat is beter dan niets denk ik dan maar. Sylvia Hoeks acteerde best goed. Dave Bautista deed het zelfs goed. Het subplotje met het Joi-character was vrij interessant. Het was plottechnisch gezien ook het enige interessante. Ik weet oprecht ook niet wat de film plottechnisch gezien probeerde te vertellen wat de moeite waard was om een nieuwe film van te maken. Maar goed, gezien de scores zal ik het allemaal wel niet begrijpen. Voor mij was dit in ieder geval een enorme deceptie.

Wij hebben bijna dezelfde review. Er is gewoon niks indrukwekkend aan deze geforceerde vervolg. Deze film lijkt te veel op meeste sci-fi films van de moderne tijd. Heel erg vlak, steriel en standaard. De eerste Blade Runner was zo speciaal vanwege de unieke audiovisuele wereld. Dit is allemaal veel te braafjes wat dat betreft. Met het verhaal, is dit gewoon bijna hetzelfde als de eerste Blade Runner. Het is alleen anders wat de gebeurtenissen betreft. Grappig genoeg is het op dit vlak niet eens een vervolg, eerder een herhaling.

avatar van AngelicV

AngelicV

Deze film zet de lijn voort van de klassieker uit 1982. Ook weer op psychologisch, filosofisch en sociologisch vlak een toppertje. Je kunt deze film op vele manieren bekijken en analyseren.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Deze film laat de mens wederom in al zijn lelijkheid zien. Het speelt zich af in een tijd waarin onze aardbol volledig door ons naar de klote is geholpen. We maken elkaar nog steeds af voor ons eigen gewin en buiten zwakkeren uit. En tóch wordt het hebben van menselijke emoties hier verheerlijkt.

Erg deprimerende film. Als de wereld echt ooit in deze staat komt te verkeren heb ik wel wat anders aan mijn hoofd dan een geboren androidje. Wie zit daar op te wachten?

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

”You look lonely, i can fix that…”

Laat ik deze review beginnen dat ik het origineel nooit heb gezien. Ik weet niet in hoeverre dat mijn score voor deze film heeft beïnvloed, maar het is niet het meesterwerk wat vele doen laten geloven na mijn mening.

Het tempo in deze film is laag, ontzettend laag… Nou helpt het ook niet mee dat Ryan Gosling een soort robot vertolkt, met weinig emoties. Dat speelt hij overigens goed, maar dat maakt de film soms nog trager dan hij al is. Want het verhaal lijkt enigszins duidelijk, maar het komt heel sloom op gang. Daardoor is dit denk ik niet echt voor mij. Visueel spectaculair, maar ik kwam maar niet echt in. Vandaar toch maar 3 sterren.

avatar van Civillian Supreme

Civillian Supreme

Ik zeg het maar gewoon, ik vind de eerste geen reet aan.

Deze daarentegen geweldig! De sfeer, de beelden, het acteerwerk....magistraal.

Vind dit ook de beste van Villeneuve samen met Sicario.

Ook beter dan Dune, die kunnen mij niet echt bekoren maar dat kan ook komen omdat ik totaal niet bekend ben met Dune.

Zie toch liever hier nog een vervolg op met Villeneuve.