Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

avatar van Demeter
deventerate schreef:
Ben niet tevreden met het vervolg. Dit is een franchise van Harrison Ford en als je er dan achter moet komen dat hij minder dan de helft van de film erin zit dan is dat heel jammer. Ik snap wel als het punt is dat hij ouder begint te worden en dat hij het gewoon niet allemaal meer kan.

Dit is geen franchise van Harrison Ford. Als je het zo bekijkt maakt het geen donder uit of hij erin zit of niet en kan je weer genieten van een goede film.

Demeter schreef:

Ik weet niet of je de eerste film hebt gezien, maar daar speelt hij toch echt de hoofdrol en zonder hem was er hoogstwaarschijnlijk geen vervolg gekomen.

avatar van Demeter
deventerate schreef:

Dat hij in de eerste film de hoofdrol speelt, maakt het nog niet zijn franchise. Het getuigt van moed wanneer een franchise zijn hoofdpersoon durft los te laten en dat kan een film soms zelfs beter maken. The Godfather Part 2 heeft ook geen Marlon Brando en The Godfather Part 3 heeft ook geen Robert De Niro meer in de hoofdrol en zo zijn er vast nog wel meer films. In goede series doen ze het ook, zoals bijvoorbeeld Fargo en the Bridge, die beide knijtergoede vervolgen hebben.

Demeter schreef:

Maar als hij er wel steeds bij de interviews zit en als hij bovenaan de lijst van acteurs staat dan verwacht je toch wel dat hij er meer in zit dan de helft van de film.

avatar van filmfan0511
Mhm, tja. Geen verkeerde film hoor, zeer degelijk en vakkundig gemaakt. Maar net zoals de eerste Blade Runner doet het geheel me niet echt veel. Ze zijn beide wat mij betreft gelijkwaardig aan elkaar, al vond ik deze net ietsje beter omdat het verhaal iets meer om het lijf had dan in de originele Blade Runner. Jammer genoeg zit in deze wel geen outstanding acteerprestatie zoals Rutger Hauer. Niemand doet het slecht, maar de meeste lijken er toch ook niet heel veel zin in te hebben, met Harrison Ford op kop.
Qua cinematografie en visuele stijl is dit op en top in orde, en ook sfeer is weer goed, maar ondanks dat alles vond ik het geheel een beetje leeg aanvoelen; een beetje zielloos. Het Blade Runner universum zal m'n ding gewoon niet zijn neem ik aan, ik kan best begrijpen dat mensen dit erg goed vinden. En all in all vond ik het ook zeker een degelijke film.

avatar van AC1
AC1
deventerate schreef:

Ze hebben van in het begin duidelijk gemaakt dat de film gaat over 'de zoektocht naar Deckard'. Dat zei me dat Ford pas op het eind zou verschijnen.

AC1 schreef:

Dan heb jij meer gehoord dan ik.

avatar van AC1
AC1
deventerate schreef:

Dan heb jij meer gehoord dan ik.

Zou me niet verbazen want als fan van de eerste film heb ik de evolutie van de sequel op de voet gevolgd.

AC1 schreef:

Dat snap ik! Dat heb ik met James Bond! Het is een soort van passie die je voor de films hebt.

avatar van Vilmkritikus
Waardige opvolger Goslin en Hoeks zijn beide goed op dreef.