Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

avatar van Duke Nukem
Ik had mijn twijfels over een vervolg op Blade Runner, dat kon alleen maar teleurstellen, maar nu ik deze film gezien heb moet ik zeggen dat het een geslaagde onderneming was. En hoewel Blade Runner 2049 als een alleenstaande film ook wel goed zou zijn, is het zeker een meerwaarde als je eerst de originele film gezien hebt! Je kan natuurlijk ook na het zien van het vervolg de eerste film bekijken, als je die nog niet hebt gezien, dan zullen alle vragen waar je nog mee worstelt wellicht beantwoord worden.

Grafisch is Blade Runner 2049 heel mooi gemaakt, waar de originele Blade Runner het vooral van de blauwe kleur en scenes in de regen moest hebben krijg je in Blade Runner 2049 meer rood en oranje, en soms een lichte sneeuwval. Dat zorgt voor mooie, poëtische beelden (zoals aan het eind de dood van de protagonist). Ook de muziekkeuze sluit mooi aan bij de film en doet denken aan de eerste Blade Runner film, het klinkt allemaal veel beter dan de lelijke en bombastische muziek die je vandaag de dag in de meeste actie en sci-fi films moet aanhoren. Je krijgt zelfs een streepje Frank Sinatra en Elvis (beiden als hologram) om van te genieten.

Ryan Gosling, die zijn rol als replica in de film Driver nog eens herhaalt (grapje), doet het beter dan ik had verwacht. Hij kan natuurlijk de iconische rol van Harrison Ford als Deckard niet evenaren. Harrison Ford die gelukkig in deze film ook mee mag spelen in de rol als vader die zijn kind zo graag ziet dat hij het zijn hele leven negeert (weliswaar om het te beschermen). Ana de Armas (als Joi, what's in a name?) laat nog maar eens zien hoe mooi ze wel is, maar acteert ook niet onaardig.

Kortom, deze vervolgfilm heeft me aangenaam verrast en is een mooie aansluiting op de orginele klassieker die iedereen eigenlijk gezien moet hebben, Blade Runner.

avatar van Noodless
Wat een ontgoocheling !
Punten geef ik nog voor het camerawerk, de sfeer en de sombere wereld die gecreëerd wordt.
Maar wat een flutverhaal ! Het wist me totaal niet te boeien en dan kunnen 163 minuten wel heel lang duren. Vraag me ook af waar de spectaculaire scènes bleven? Niet gezien. Het verhaal sleept zich voort naar het einde en spannend is het allerminst. Eerder voorspelbaar en vooral heel lang uitgesponnen waardoor het een saaie zit was. 4/10

avatar van wihu61
Och, alles zinkt uiteindelijk af richting Netflix-niveau. Leg je er maar bij neer: men richt zich nu eenmaal niet meer op een volwassen publiek. Zeker in de afdeling SF hoef je hier niet meer op te rekenen.
Ex Machina vond ik dan weer een verfrissende uitzondering, en Europa report was ook niet gek.

avatar van Captain Proton
AC1 schreef:
Blade Runner 3 wordt vast en zeker een Netflix film.

Of door The Asylum.

avatar van Arri
wihu61 schreef:
Zeker in de afdeling SF hoef je hier niet meer op te rekenen.

Komt toch nog aardig wat moois aan hoor. Bijvoorbeeld Ad Astra.

avatar van wihu61
hmm.... met Brad Pitt vrees ik weer het ergste

avatar van DragQueen
Als fan van de originele 'Blade Runner' keek ik hier reikhalzend naar uit. Wat een schitterende prent is dit vervolg geworden. In alles is dit een ode aan de eerste film. Al staat deze film ook gewoon sterk op zijn eigen benen. Dezelfde stijl muziek wordt gehanteerd, en de sfeervolle settings worden weergaloos in beeld gebracht. Visueel is de film sowieso overdonderend mooi. Verder is het aanwezige verhaal goed uitgewerkt, en wordt de kijker goed de tijd geschonken om zich in de wereld van 'Blade Runner' te verplaatsen. Ryan Gosling is geheel op zijn plaats in zijn rol. En wat is het tof om Harrison Ford weer terug te zien als Deckard. 4,5 Ster.

avatar van Antonin
de intonatie en koele beheersing van Jared Leto: echt een prachtig zijstuk in dit grandioos epos.

Ik heb m thuis rustig nog eens bekeken.
De rust die genomen is om beelden te laten spreken. Soms in stilte.
Heerlijk

avatar van EVIL '84
Ik vond de film visueel een spektakel! Erg mooi gedaan allemaal, maar mijn god wat een lange zit! 163 minuten! Moest de film wel ergens inplannen om hem rustig en in één keer te kunnen uitkijken. Maar de film was het waard en heeft mij zeker niet teleur gesteld! Heb zin om het origineel weer te herzien, is ook alweer een tijdje geleden. Wel een hoop product placement in deze film

avatar van Gish
Velazques schreef:
Slechte film, concept is best goed maar veel te langdradig en zeer slechte muziek.
Zeer slechte muziek, hoe kom je erbij? Deze soundtrack is juist een van de meest opwindende scores sinds jaren.

avatar van AC1
AC1
Gish schreef:

UItgenomen een paar verwijzingen naar Vangelis en een verschrikkelijk luide en uit de toon vallende toeter (tijdens de Spinner/cityscapes) viel de de score van Blade Runner 2049 viel me eigenlijk niet op. Dat betekent niet dat het slecht was maar ik kreeg de indruk dat het er niet echt veel aan toevoegde, wat toch wel een beetje in contrast staat met Blade Runner 2019 waar Vangelis haast staat voor de ziel van de film.

avatar van nadrin
Knappe film. Lange speelduur was eerder een pluspunt. Score goed maar tegenover de eerste Blade Runner eerder zwak. Beelden mooi. Verhaal sterk en onderhoudend. Bijwijlen ontroerend. Totaal een absolute aanrader

avatar van panax
inderdaad een lange zit
maar een mooi" vervolg" op de originele blade runner
duistere sfeer
prachtige beelden
indringende muziek/geluiden
goeie aktie van ryan gosling ,harrison ford en niet vergeten Sylvia hoeks
mooie sf film!

avatar van Lovelyboy
Vanavond voor de tweede keer gezien en opnieuw totaal opgezogen door die fantastische sfeer en beelden. Adembenemend mooi gefilmd en in balans ook qua muziek wat natuurlijk sterk aan Vangelis en de vorige Bladerunner doet denken.

Het verhaal en plot blijft ook nog lang genoeg twijfelen van welke kant gaat dit op. Verder prima rollen van Gosling, Leto en natuurlijk Sylvia Hoeks.

Moet overigens zeggen dat ik iemand ben die normaal 'realisme' hoog in het vaandel heeft staan, en van films als 12 years a slave, en de rauwe realistische oorlogsfilm ben, en totaal niet van de fantasy. Dus dat ik dit zeg...

avatar van Gish
Naar aanleiding van de wat oudere berichten over opbrengst, even gekeken op IMDb, en de wereldwijde opbrengst valt, ondanks de teleurstellende openingsweekenden, toch erg mee lijkt mij.
Ik hou dit ook bij omdat ik erg uitkijk naar Villeneuves versie van DUNE. Het zou erg jammer zijn als hij het benodigde budget niet bij elkaar krijgt. Lukt dat wel dan wacht mij nu al pure vreugde.

Box Office
Budget:$150,000,000 (estimated)
Opening Weekend USA: $32,753,122, 8 October 2017, Wide Release
Gross USA: $92,054,159
Cumulative Worldwide Gross: $259,344,059

avatar van AC1
AC1
Ticketverkoop is natuurlijk geen nettowinst.

avatar van Arri
Gish schreef:

Met een gross van 259 miljoen tegenover een productie budget van 150 miljoen zit je nog op een flink verlies, vergeet niet hoeveel distributie en marketing kosten er worden gemaakt. Minimaal moet je 2x het budget rekenen om break even uit te komen bij dit soort films. Gelukkig heeft de film het wel aardig gedaan in de VOD en Bluray sales, dat zal nog iets hebben goedgemaakt.