Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

avatar van KritischVentje
John Milton schreef:
Geen onverdeeld Dennis Nieuwstad fan dus, KritischVentje...

Dat is ook wel leuk, ik kan het meeste van zijn hand wel waarderen. Nu ben ik wel benieuwd wat je bij Polytechnique (2009), Prisoners (2013) en Arrival gaat pennen (of voor cijfer geeft)

Whahaha Meneer Nieuwstad.

Wel absoluut een groot fan, maar bij deze film pakte hij mij net niet.
Polytechnique heb ik helaas nog niet gezien maar de andere twee wel.
Ik gooi daar ook eventjes mijn 'two cents'!

avatar van Bond,TeBond
Meestal vind ik verfilming van een iconisch oudje niets. Maaaaarrrrr, deze heb ik gekeken en al lang niet meer zo intens genoten van een film. Muziek (geluid soms) prachtig. Beelden, design superb!!! En het verhaal zo gekoppeld aan het oude...prima gedaan. Lekkere lange vermaak film dus gewoon 5 sterren van deze jongen;-)

xgogax schreef:
LOL , " artistieke stijl doel die te moeilijk bleek voor een groot publiek " ? Deze zielloze film is gewoon te traag , langdradig , afgezaagd en afschuwelijk in elkaar gemonteerd . Alleen beginnelingen of mensen zonder talent ( zonder gevoel voor cinema ) maken rare fouten die Villeneuve hier heeft gemaakt .
Hoezo 'zonder gevoel voor cinema'? Ja, hij is lang en moet het niet ophebben van actiescène na actiescène maar daar zit ik dan ook helemaal niet op te wachten. 't Is ook verre van vrolijk maar ook dat verwacht ik niet in een dystopische film. Villeneuve als visieloos bestempelen vind ik persoonlijk ook wat te ver gaan. Dit is zijn blik op heden en toekomst vanuit de wereld van Blade Runner. En ik las ook iets over dat hij een 'auteursstempel' zou missen? Mij weet ie in ieder geval altijd mee te voeren met zijn personages en ik zou 't zonde vinden wanneer ie telkens maar weer hetzelfde kunstje zou vertonen. Slechts sommige regisseurs komen daarmee weg, zoals Quentin Tarantino. Maar die vertoont daarin dan gelukkig nog wel 's wat variatie.

avatar van Basto
Deze nu eens gekeken omdat ik er zin in had (en niet omdat die toen toevallig uitkwam).

Heb ook de vergelijking met het origineel zo min mogelijk proberen maken en dan blijkt Blade Runner 2049 toch wel een hele mooie film, die je vooral oo eigen benen moet laten staan. Het verhaal is gewoon erg sterk en het is geweldig vormgegeven en in beeld gebracht. De 4K blu ray is echt prachtig! Ook het geluid is bijzonder fijn.

Ik blijf nog wel wat moeite hebben met de tijdsduur en de pacing. Naast De originele Blade Runner deed het me ook sterk denken aan Stalker. Waarschijnlijk door de traagheid en desolate sfeer.

Maar dit keer is de film me erg goed bevallen en ik verhoog m naar een dikke 4*. Wellicht komt daar bij een volgende juist getimde kijkbeurt nog een halfje bij.

avatar van Boneka
DonR4mon schreef:
3x in slaap gevallen bij deze film en toen was hij nog niet afgelopen, pfff wat een zit. Hij is zo verschrikkelijk traag. Niet mijn ding!

Daar had ik ook last van. Een perfecte slaapmutsfilm! Klaas Vaak is ook een beetje Ryan Gosling in veel van zijn films.

avatar van Boneka
Na het overlijden van Rutger Hauer wilde ik per se Blade Runner zien. Visueel top, maar het verhaaltje zover je daarvan kon spreken was maar dun. Anno 2017 zou je verwachten dat er meer pit in zat. Helaas kwam ik bedrogen uit. Het viel niet mee om deze lange film van 2.45 iets minder zonder de aftiteling met open ogen open te houden. Ja slaapneigingen kreeg ik wel degelijk bij deze trage nietszeggende film met opnieuw een mager plotje. Op het eind kwam er iets meer uit het kabbelende water, maar de golfjes bleven eigenlijk de hele film zo doorgaan. Jammer. Zwaar overschatte film als je het mij vraagt. Als iemand hier zegt dat het plot geweldig is tegen de perfectie aan dan is het de grootste Pinokkio onder de filmkijkers. Hij is gewoon saai zonder een fatsoenlijk verhaal. Zonder spanning. Doet zelfs wat fragmentarisch aan. Ook de cast die er een beetje omheen liep sprak weinig tot de verbeelding.

Afijn alle minpunten beschreven, blijft het plaatje van Blade Runner op 4K wel overeind. Visueel vind ik deze film zeker top. Zo niet een van de beste in zijn soort. Ook de soundtrack wist mij te bekoren. Kleuren details het zag er allemaal perfect mooi uit, maar ja zonder een goed plot, voor mij helaas geen voldoende.

Film 2.5
Beeld 5.0 (HQ)
Geluid 5.0

avatar van Flipman
Nee dat dergelijke fans gelijk staan aan Pinokkio vind jij. Ik kan echter wel snappen dat de film je niet grijpt, het moet je net liggen. Beide films draaien om de vraag wat het is om mens te zijn. En er zijn veel meer schrijvers en regisseurs die zich met dat onderwerp bezighouden, dat weet ik. Roy Andersson is wat dat betreft een grote favoriet van me. Wellicht ken jij ook wel films en makers die de vraag en/of het antwoord erop op een voor jou interessante manier formuleren. Of de vraag boeit je gewoon niet, kan ook. En da's je goed recht.

Boneka schreef:
Klaas Vaak is ook een beetje Ryan Gosling in veel van zijn films.
Bedoel je niet andersom ?

Te hoge verwachtingen?

Ik weet niet wat het is en ik wil hier niet vloeken in de kerk maar ik ben verbaast over de hoge ratings! Ik denk toch vooral gebaseerd op de vorige film?

Ik behoor tot het kamp dat de film wat te langdradig vond en het verhaal, zoals in deze film uitgerwerkt is, flinterdun.

De 1500ste stem geeft 3 sterren!

avatar van centurion81
Te hoge verwachtingen?

De 1500ste stem geeft 3 sterren!

Het verhaal heeft inderdaad niet veel om het lijf, maar wanneer een dystopische SF-wereld erg geloofwaardig, sfeervol en adembenemend mooi is, de karakters geloofwaardig, de actie functioneel zonder over the top te worden en het dunne verhaaltje met sterke dialogen en dito vertolkers gebracht wordt, kun je toch tot een hoog cijfer komen

Je moet toch met me eens zijn dat de westerns van weleer (Once upon a time, Good, Bad, Ugly) ook geen groots verhaal hadden maar ontegenzeggelijk wél topfilms waren.

Wanneer je wat ik hierboven schets over BR 2049 niet voelt/vindt kan ik me voorstellen dat je het wat langdradig vond

centurion81 schreef:

Absoluut! Ik ben de laatste die waarde hecht aan fillms die het moeten hebben van hun verhaal en alles dat je opnoemt is natuurlijk heel belangrijk maar op een aantal mooie shots na heb ik daar eigenlijk niks van gemerkt of gevoeld, ook niet tijdens een tweede kijkbeurt.

avatar van kleez
Ik sluit me bij AC1 aan (zo, lekker makkelijk)

Op een gegeven moment kwam die scène met Ford en toen dacht ik serieus: Kijk! Nou gaat het gebeuren. En heel even ja, het verhaal trekt aan. Mede door alle beelden etc., maar dan toch zakt het allemaal weer in op een of andere manier.

Voor de rest ben ik het me je eens hoor, en wat ik heel vaak zeg: film kijken hangt erg af van je ‘mooth’ en je verwachtingen. Maar overall vond ik het dus weinig bijzonders.

avatar van sierrra
Je mooth...

avatar van kleez
Ja het komt een beetje simpel over wellicht maar let er maar eens op. Kijk, ik ben geen cinema-geleerde die elke film met kladblok op schoot gaat analyseren. Er zijn mensen hier die het film kijken tot een hogere wiskunde hebben verklaard, prima. Ik kijk een film ter vermaack ende plezier . Het maakt wel degelijk uit of je dan in de stemming bent voor een bepaalde film(genre). Sterker nog, ook het zien van een film op een tablet of in de bios maakt wel degelijk uit qua score (bij mij dan). Onterecht? Wellicht wel. En dit is niet opzettelijk bedoeld om een bepaalde film hoger te waarderen. Maar het gaat toch ook om de beleving?

Let er maar eens op, bepaalde films die mensen in hun jonge jeugd hebben gekeken krijgen hele hoge ratings. Wanneer je deze zelfde film in dezelfde tijdsfase(dus niet 15 jaar later als alles anders is) zou kijken, maar je zou dus volwassen zijn, zou je wellicht tot een totaal andere (vaak lagere) rating komen.

avatar van sierrra
Ik denk dat je "mood" bedoelt..

avatar van kleez
Gosh, ook zo lullig om het nu te veranderen he! Ik laat t maar staan

kleez schreef:

Rond je 15 jaar is de leeftijd wanneer je het meest ontvankelijk bent (film, muziek, boeken, etc). Daar zijn studies van.

kleez schreef:

Ik was blij dat Rick Deckard (Ford) eindelijk in beeld kwam. ik dacht: "Nu kan het misschien interessant worden!" maar toen hij het niet kon laten om een partijtje te knokken tegen een duidelijk superieure officer K was mijn hoop toch weer in de kiem gesmoord. Er komen voor mij te veel elementen in voor die het vliegtuig belemmerde om op te stijgen.

centurion81 schreef:
Het verhaal heeft inderdaad niet veel om het lijf
Heeft het wel! Of het een interessante kern heeft is aan de kijker maar zowel deze film als zijn voorganger stellen de vraag wat een mens een mens maakt. 't Antwoord zul je alleen zelf moeten formuleren.

avatar van centurion81
Flipman schreef:

Nee heeft het niet, wat jij aangeeft is de grote vraag die boven de film hangt, daar wordt een verhaal niet kleiner of groter van.

AC1
Een simpel verhaal kan wel groots zijn.

centurion81 schreef:
Ook een interessante manier om ernaar te kijken. Is het verhaal in thema's verpakt of andersom?

avatar van Partyboooi
Veel en veel te langdradig, matig verhaal. Niet mijn ding zal ik maar zeggen.

avatar van Vidi well
Een bijzonder mooie film. Het verhaal is weliswaar wat dun, maar de manier waarop het vertelt en verbeeld wordt maakt veel goed. De film oogt zoveel stijl uit, dat het de gemiddelde filmervaring ruim overtreft. De muziek, de decors, de tijd die genomen wordt om gesprekken te laten lopen, om blikken te vangen... het doet bijna denken aan een moderne variant op een Leone western.

minder dan bagger....

Weer eens wat anders dan het standaard filmpje.
kan het wel begrijpen dat je dit soort films geen reet aan vind als je onder de 25 bent oid en alleen over de top actie wilt. Dan zit je hier verkeerd

avatar van harm1985
Qua sfeer sluit het perfect aan bij het origineel, maar het niet en diepere laag die het ietwat simplistische verhaal naar een hoger niveau tilt. Visueel een plaatje, zeker in 4K en HDR.

Geweldige vervolg op het geweldige origineel!