Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

• vanaf woensdag 14 februari te koop op blu-ray
Ik vond de film mooi. Wel wat traag naar mijn smaak, maar bij Blade Runner (1982) had ik daar geen enkele moeite mee. Die film had ook enige tijd nodig om volledig door mij geaccepteerd te worden. Wat ik wel miste in deze film was de muziek van Vangelis. De muziek leek er op, maar gaf de film toch minder die emotionele lading die het bij deel I wel deed.

Eigenlijk alleen op het laatst, toen Joe op de trap lag en een stukje Vangelis inzette raakte me dat echt. "Het tears in the rain"-moment van Blade Runner 2049 zal ik maar zeggen.

Ik geef 'm drie sterren. Als de soundtrack door Vangelis zou zijn gemaakt zou 'r vast een half of zelf 1 ster bijgekomen zijn. Ik zal 'm nog wel 's een keer zien en ik weet zeker dan hij ondertussen dan 4 sterren krijgt.

avatar van david bohm
Fijne film dit. Een waardig opvolger van het eerste deel en 2049 ligt ook wat betreft look & feel helemaal in het verlengde van de film 1982. De heer Gosling weet mij in al zijn twijfels te overtuigen en de twist op het einde is mooi gedaan. Sylvia Hoeks speelt ook prima. Veel scenes en locaties zijn een lust voor het oog. Een beetje plat, maar dit laatste geldt ook zeker voor Ana de Armas.

avatar van wibro
Tot de pauze al drie keer in slaap gevallen en vond het daarom ook niet de moeite na de pauze de film verder af te kijken. Ik had trouwens toch al te veel gemist. Het is duidelijk; dit soort films trek ik eenvoudigweg niet meer. Ook Blade Runner 1982 kon mij na herziening trouwens niet langer bekoren. Ik denk daarom ook dat ik maar eens een streep ga zetten achter dit soort films.

Dat schreef ik op 5 november j.l.

Gisteren deze film toch maar een herkansing gegeven, nu zonder pauze. En, het moet gezegd worden. Achteraf viel het me toch nog reuzemee hoewel ik mij absoluut niet in de karakters kon inleven. Tja, te veel S/F onzin eigenlijk. Maar ... de actiescènes waren best wel goed. Dus krijgt deze film van mij nog net een voldoende.

vandaag om 18:18 uur