Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

avatar van Duke Nukem
Ik had mijn twijfels over een vervolg op Blade Runner, dat kon alleen maar teleurstellen, maar nu ik deze film gezien heb moet ik zeggen dat het een geslaagde onderneming was. En hoewel Blade Runner 2049 als een alleenstaande film ook wel goed zou zijn, is het zeker een meerwaarde als je eerst de originele film gezien hebt! Je kan natuurlijk ook na het zien van het vervolg de eerste film bekijken, als je die nog niet hebt gezien, dan zullen alle vragen waar je nog mee worstelt wellicht beantwoord worden.

Grafisch is Blade Runner 2049 heel mooi gemaakt, waar de originele Blade Runner het vooral van de blauwe kleur en scenes in de regen moest hebben krijg je in Blade Runner 2049 meer rood en oranje, en soms een lichte sneeuwval. Dat zorgt voor mooie, poëtische beelden (zoals aan het eind de dood van de protagonist). Ook de muziekkeuze sluit mooi aan bij de film en doet denken aan de eerste Blade Runner film, het klinkt allemaal veel beter dan de lelijke en bombastische muziek die je vandaag de dag in de meeste actie en sci-fi films moet aanhoren. Je krijgt zelfs een streepje Frank Sinatra en Elvis (beiden als hologram) om van te genieten.

Ryan Gosling, die zijn rol als replica in de film Driver nog eens herhaalt (grapje), doet het beter dan ik had verwacht. Hij kan natuurlijk de iconische rol van Harrison Ford als Deckard niet evenaren. Harrison Ford die gelukkig in deze film ook mee mag spelen in de rol als vader die zijn kind zo graag ziet dat hij het zijn hele leven negeert (weliswaar om het te beschermen). Ana de Armas (als Joi, what's in a name?) laat nog maar eens zien hoe mooi ze wel is, maar acteert ook niet onaardig.

Kortom, deze vervolgfilm heeft me aangenaam verrast en is een mooie aansluiting op de orginele klassieker die iedereen eigenlijk gezien moet hebben, Blade Runner.

avatar van Noodless
Wat een ontgoocheling !
Punten geef ik nog voor het camerawerk, de sfeer en de sombere wereld die gecreëerd wordt.
Maar wat een flutverhaal ! Het wist me totaal niet te boeien en dan kunnen 163 minuten wel heel lang duren. Vraag me ook af waar de spectaculaire scènes bleven? Niet gezien. Het verhaal sleept zich voort naar het einde en spannend is het allerminst. Eerder voorspelbaar en vooral heel lang uitgesponnen waardoor het een saaie zit was. 4/10

avatar van wihu61
Och, alles zinkt uiteindelijk af richting Netflix-niveau. Leg je er maar bij neer: men richt zich nu eenmaal niet meer op een volwassen publiek. Zeker in de afdeling SF hoef je hier niet meer op te rekenen.
Ex Machina vond ik dan weer een verfrissende uitzondering, en Europa report was ook niet gek.

avatar van Captain Proton
AC1 schreef:
Blade Runner 3 wordt vast en zeker een Netflix film.

Of door The Asylum.

avatar van Arri
wihu61 schreef:
Zeker in de afdeling SF hoef je hier niet meer op te rekenen.

Komt toch nog aardig wat moois aan hoor. Bijvoorbeeld Ad Astra.

avatar van wihu61
hmm.... met Brad Pitt vrees ik weer het ergste

avatar van DragQueen
Als fan van de originele 'Blade Runner' keek ik hier reikhalzend naar uit. Wat een schitterende prent is dit vervolg geworden. In alles is dit een ode aan de eerste film. Al staat deze film ook gewoon sterk op zijn eigen benen. Dezelfde stijl muziek wordt gehanteerd, en de sfeervolle settings worden weergaloos in beeld gebracht. Visueel is de film sowieso overdonderend mooi. Verder is het aanwezige verhaal goed uitgewerkt, en wordt de kijker goed de tijd geschonken om zich in de wereld van 'Blade Runner' te verplaatsen. Ryan Gosling is geheel op zijn plaats in zijn rol. En wat is het tof om Harrison Ford weer terug te zien als Deckard. 4,5 Ster.

avatar van Antonin
de intonatie en koele beheersing van Jared Leto: echt een prachtig zijstuk in dit grandioos epos.

Ik heb m thuis rustig nog eens bekeken.
De rust die genomen is om beelden te laten spreken. Soms in stilte.
Heerlijk

avatar van EVIL '84
Ik vond de film visueel een spektakel! Erg mooi gedaan allemaal, maar mijn god wat een lange zit! 163 minuten! Moest de film wel ergens inplannen om hem rustig en in één keer te kunnen uitkijken. Maar de film was het waard en heeft mij zeker niet teleur gesteld! Heb zin om het origineel weer te herzien, is ook alweer een tijdje geleden. Wel een hoop product placement in deze film

avatar van Gish
Velazques schreef:
Slechte film, concept is best goed maar veel te langdradig en zeer slechte muziek.
Zeer slechte muziek, hoe kom je erbij? Deze soundtrack is juist een van de meest opwindende scores sinds jaren.

Gish schreef:

UItgenomen een paar verwijzingen naar Vangelis en een verschrikkelijk luide en uit de toon vallende toeter (tijdens de Spinner/cityscapes) viel de de score van Blade Runner 2049 viel me eigenlijk niet op. Dat betekent niet dat het slecht was maar ik kreeg de indruk dat het er niet echt veel aan toevoegde, wat toch wel een beetje in contrast staat met Blade Runner 2019 waar Vangelis haast staat voor de ziel van de film.

avatar van nadrin
Knappe film. Lange speelduur was eerder een pluspunt. Score goed maar tegenover de eerste Blade Runner eerder zwak. Beelden mooi. Verhaal sterk en onderhoudend. Bijwijlen ontroerend. Totaal een absolute aanrader

avatar van panax
inderdaad een lange zit
maar een mooi" vervolg" op de originele blade runner
duistere sfeer
prachtige beelden
indringende muziek/geluiden
goeie aktie van ryan gosling ,harrison ford en niet vergeten Sylvia hoeks
mooie sf film!

avatar van Lovelyboy
Vanavond voor de tweede keer gezien en opnieuw totaal opgezogen door die fantastische sfeer en beelden. Adembenemend mooi gefilmd en in balans ook qua muziek wat natuurlijk sterk aan Vangelis en de vorige Bladerunner doet denken.

Het verhaal en plot blijft ook nog lang genoeg twijfelen van welke kant gaat dit op. Verder prima rollen van Gosling, Leto en natuurlijk Sylvia Hoeks.

Moet overigens zeggen dat ik iemand ben die normaal 'realisme' hoog in het vaandel heeft staan, en van films als 12 years a slave, en de rauwe realistische oorlogsfilm ben, en totaal niet van de fantasy. Dus dat ik dit zeg...

avatar van Gish
Naar aanleiding van de wat oudere berichten over opbrengst, even gekeken op IMDb, en de wereldwijde opbrengst valt, ondanks de teleurstellende openingsweekenden, toch erg mee lijkt mij.
Ik hou dit ook bij omdat ik erg uitkijk naar Villeneuves versie van DUNE. Het zou erg jammer zijn als hij het benodigde budget niet bij elkaar krijgt. Lukt dat wel dan wacht mij nu al pure vreugde.

Box Office
Budget:$150,000,000 (estimated)
Opening Weekend USA: $32,753,122, 8 October 2017, Wide Release
Gross USA: $92,054,159
Cumulative Worldwide Gross: $259,344,059

AC1
Ticketverkoop is natuurlijk geen nettowinst.

avatar van Arri
Gish schreef:

Met een gross van 259 miljoen tegenover een productie budget van 150 miljoen zit je nog op een flink verlies, vergeet niet hoeveel distributie en marketing kosten er worden gemaakt. Minimaal moet je 2x het budget rekenen om break even uit te komen bij dit soort films. Gelukkig heeft de film het wel aardig gedaan in de VOD en Bluray sales, dat zal nog iets hebben goedgemaakt.

avatar van cantforgetyou
Laat ik positief beginnen. De film ziet er supermooi uit. Prachtige locaties, special effects, gadgets, etc. De muziek is ook prachtig. Maar nu komt het...... Wat een ontzettende saaie, niet boeiende film. Vreselijk scenario. Totaal niet spannend. In zijn genre zal het best een ´klassieker´ kunnen zijn, maar ons kon de film echt niet boeien. Mede door het véél te lange verhaal. Als de film 90 minuten had geduurd, was het denk ik best nog wel een aardige actiefilm. Maar dit is gewoon een gedrocht. Zeer jammer!!!!

cantforgetyou schreef:

De eerste film uit 1982 kreeg precies dezelfde commentaar.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geen fan van Blade Runner. Dus toen ik zag dat het vervolg maar liefst 160 minuten duurde, hield ik m'n hart vast. Anderzijds, Denis Villeneuve is een uitstekende filmmaker, dus daar had ik dan wel weer vertrouwen in. Nu is Blade Runner 2049 wat mij betreft geen groots meesterwerk, maar de visuele stijl van Villeneuve maakt het wel een práchtige film. Blade Runner 2049 heeft een enorm scala aan shots die je elk zo zou willen afdrukken en aan je muur wil hangen. De film mag gevoelsmatig dan een eeuwigheid duren, maar een eeuwigheid naar deze shots kijken is alsnog geen straf. Wegens het tijdverschil misschien wat lastig vergelijken, maar geef mij maar tien keer dit qua visueel spektakel dan het origineel.

Ook inhoudelijk vond ik 2049 boeiender dan zijn voorganger. De film duurt weliswaar lang, maar gevoelsmatig duurde het origineel langer. Villeneuve maakt scènes simpelweg net iets boeiender. Alsnog had dit geen 160 minuten hoeven duren, want zo boeiend is het geheel ook weer niet. Ryan Gosling is geen verkeerde keuze als hoofdrolspeler, maar zijn personage is nu niet echt interessant. Telkens als er een bijfiguur opdook werd het ook steeds net even wat leuker. Een Jared Leto had ik wel iets meer willen zien en zo'n openingsscène met Dave Bautista had van mij ook langer mogen duren. Uiteindelijk is het namelijk veelal Ryan Gosling op onderzoek en dat gaat toch wel vervelen. Zelfs de terugkerende Harrison Ford maakt het allemaal niet heel veel spannender. Maar goed, Ford loopt de laatste tijd alleen maar in films rond met zo'n kop van 'het moet maar'.

Waar ik me vooral over verbaasde is dat een film als dit aan het einde met één van de meest waardeloze gevechtsscènes als conclusie op de proppen komt. Door gedurende de film al dat visuele spektakel - en zelfs een paar best toffe actiescènes gaandeweg - had ik gedacht dat het einde wel een klapper zou worden, maar dan komt er ineens een vrij matig geschoten knokpartijtje tussen Hoeks en Gosling met een hoop water. That's it? Toegegeven, dan was het slot van de eerste Blade Runner toch meer memorabel. Maar verder zag ik in Blade Runner 2049 een prima science fiction met prima rollen en vooral prachtige cinematografie. Maar goed, Villeneuve heeft alsnog wel beter werk gemaakt.

3,5 sterren.

avatar van Lennert
Ik ben erg verward over de hoeveelheid mensen uit mijn omgeving die zichzelf Blade Runner-fans noemen en alsnog beweren dat deze film de sfeer helemaal juist heeft en dat het bijna even goed/even goed/zelfs beter dan het origineel is. Smaken verschillen zullen we maar zeggen, maar na aanleiding van al deze verhalen is Blade Runner 2049 echt wel een enorme deceptie. Ik had het op zich wel kunnen verwachten met de casting van Ryan Gosling, de ultieme 'net-niet'-acteur. De Coldplay van de acteerwereld. De vanillesmaak der casting. De tering wat een saai acteur is deze man. Zo saai dat het acteerwerk van Harrison Ford weer extra positief opvalt. Jammer dat hij qua character dan weer niets lijkt op hoe hij oorspronkelijk werd neergezet in het eerste deel.

Er zit een monoritme in de film: alles gaat op hetzelfde tempo. Zelfs als er (duffe) actie te zien is, is het klinisch en saai. Het origineel had achtervolgingen waar mensen echt renden. Deze film heeft geslenter. Na een aardige openingsscene (die me hoop gaf), is alles duf en vlak. Het ziet er allemaal mooi uit, maar het is steriel. Het origineel had natte, stinkende straten met stomende putdeksels, schimmel op de muren en zwervers. Deze film is gestroomlijnd als een videoclip en is vormgegeven op een manier dat ik me geen moment in de wereld getrokken voel.

Positieve dingen waren er. Soms lijkt de soundtrack op het origineel. Niet qua thema's, nee, de geluidjes komen overeen. Dat is beter dan niets denk ik dan maar. Sylvia Hoeks acteerde best goed. Dave Bautista deed het zelfs goed. Het subplotje met het Joi-character was vrij interessant. Het was plottechnisch gezien ook het enige interessante. Ik weet oprecht ook niet wat de film plottechnisch gezien probeerde te vertellen wat de moeite waard was om een nieuwe film van te maken. Maar goed, gezien de scores zal ik het allemaal wel niet begrijpen. Voor mij was dit in ieder geval een enorme deceptie.

Lennert schreef:

Scott's Blade Runner baadt in een sfeer van nostalgische tristesse en dat vind ik persoonlijk de mooiste, unieke kwaliteit van de film. Ik heb de sequel nu twee keer bekeken en zie of voel daar eigenlijk niks van terug. Om eerlijk te zijn, ik vermoed dat de mensen uit jouw omgeving 'neon reclameborden' associëren met 'juist dezelfde sfeer'.

avatar van Noud
Confusie schreef:
Machtige film.

Matig en dan een 4,5 geven?

avatar van Confusie
Ja, waarom niet.

avatar van RuudC
Noud schreef:

Matig en dan een 4,5 geven?

Haha, lekker bezig

avatar van Noud
Ooono.. ik las verkeert sorry..