Star Wars (1977)

Alternatieve titel: Star Wars: Episode IV - A New Hope

Sciencefiction / Fantasy
121 minuten / 125 minuten (special edition)

geregisseerd door George Lucas
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Luke Skywalker werkt op het land bij z'n oom en tante op de planeet Tatooine. Als zij door Keizerlijke troepen worden vermoord, sluit Luke zich aan bij de groep rebellen die vecht tegen de tirannie van de Keizer en de slechte Darth Vader. Luke, Princess Leia, Han Solo en de andere rebellen doen een poging de Death Star, het nieuwe wapen van de Keizer, te vernietigen.

avatar van tbouwh
alexspyforever ik ben wel een liefhebber van de franchise, maar geen fan. 5 en 6 vind ik vrij aardig, maar de lof voor A New Hope is m.i. overtrokken.
Ik ben en was wel erg enthousiast over the Force Awakens (ook al is die film qua narratief bijna een remake van a New Hope).

avatar van baspls
Ik vind The Force Awakens dan weer een bijzonder overschatte film
Jeugdsentiment speelt inderdaad een grote rol denk ik ja. Al moet ik zeggen dat ik kwalitatief de effecten allemaal heel sterk vind, zeker als je ze in het tijdsbeeld plaatst. Het verhaal is niet heel erg bijzonder, maar ik vind het stiekem heerlijk zo'n fantasy queeste in een ruimte setting en het is allemaal een stuk beter geschreven dan menig blockbuster van nu. Maar ik snap heel goed dat als je het als kind niets vond, dat je het nu al helemaal niets vind. The Empire Strikes Back is beter dan dit deel overigens. Heb die als nr 1 in mijn top 10 staan, omdat het altijd mijn favoriete film is geweest en omdat ik het tegenwoordig erg moeilijk geworden vind om een favoriet aan te wijzen blijf ik het maar aanhouden.

avatar van Alathir
Het wilt maar niet boteren tussen mij en Star Wars helaas. Ik zal vast een Trekkie zijn (al ben ik eigenlijk geen fan van beide franchises), hetgeen ik daarvan gezien heb is iig vele malen beter dan dit. Het eerste deel tot een minuut of 40 vond ik nochtans wel boeiend, maar daarna wordt de aandacht steeds meer gelegd op gevechten en visual effects die er gewoon niet uitzien.

Het gevecht tussen Kenobi en Vader, vond ik belabberd en misschien wel het saaiste zwaard of lasergevecht hoe je het wilt noemen dat ik ooit gezien heb. Triest is ook dat ze in het begin van de film zeggen hoe goed Storm Troopers wel niet kunnen schieten en vervolgens geen enkele keer raak schieten. Dan hebben we nog die orang oetan Chewbacca waar geen zinnig woord uitkomt en een Han Solo die bedroevend acteert. Sorry Ford maar nadat ik Blade Runner heb gezien kan ik je gestuntel niet meer aanzien.

Ook Luke Skywalker, waar de acteur die hem speelt eigenlijk te oud is om zijn tienerrol te spelen, is niet echt bijzonder. De beste acteur hier is zonder twijfel Alec Guinness die niet alleen de interessantste rol heeft maar ook nog eens veruit het beste acteert. C-3PO niet te vergeten natuurlijk, dat is ook nog wel een leuke robot. De soundtrack die is ook goed om dan toch met iets positiefs af te sluiten.

Ik heb al betere Star Wars delen gezien maar ik vind het frappant dat er nog 7 vervolgen zijn gekomen na dit gedrocht. Achja, wie ben ik.

avatar van martijn011
Ik ga ook maar eens beginnen aan de hele reeks Star Wars films. Heb me er eigenlijk nooit echt voor geïnteresseerd maar ik wil ze toch allemaal eens gaan kijken. Ben maar met deze film begonnen aangezien dit de eerste film in de reeks is als je naar de jaartallen kijkt, al begreep ik dat er drie prequels gemaakt zijn.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, ik kan op heel veel punten hier de genialiteit niet van inzien. Allereerst is de film enorm gedateerd als je naar de special effects kijkt, de gevechten die plaatsvinden zien er allerbelabberdst uit (met als dieptepunt het gevecht tussen Kenobi en Dark Vader) en het acteerwerk is wel heel erg matig.

Wat me wel kon bekoren was de muziek en de sfeer die er toch onmiskenbaar hangt. Het is lastig om dat te verwoorden maar het heeft me eigenlijk best wel geboeid. Het verhaal is op zich simpel maar, zeker voor die tijd, effectief.
Ook maakt het me nieuwsgierig naar wat de volgende delen brengen en waar het verhaal nou eigenlijk naartoe gaat.
Voldoende.

avatar van Duke Nukem
Allereerst weiger ik gewoonweg om dit Episode IV te noemen. Het is de eerste en niet de vierde, 'I don't care what anyone says!'

Het is niet mijn favoriete Episode, dat is de tweede "The Empire Strikes Back", maar als een start zeker niet te onderschatten. Mark Hamill vind ik nogal een kneusje en Carrie Fisher als prinses Leia is niet meteen een schoonheid. Mijn favoriete karakter in deze film is altijd Han Solo geweest, gespeeld door niemand minder dan Harrison Ford. Zonder hem was Star Wars nooit zo goed geworden! De muziek van John Williams is fenomenaal, één van de beste movie theme songs ooit gecomponeerd.

martijn011 schreef:

Duh, de film is van 1977!

avatar van david bohm
Op de keper beschouwt gebeurt er vrij weinig in deze film maar er zit toch voldoende vaart in de vertelling en ik vind het verhaal met robots en dergelijke voor die tijd vooruitstrevend. Daarnaast ziet het er behoorlijk uit voor de jaren zeventig en is het acteerwerk redelijk tot goed. De acteur die Luke Skywalker speelt doet dit wel vrij matig naar mijn mening.

Best goed kijkbaar dit geen idee waarom ik Star Wars jaren links heb laten liggen.

Ik ga nu toch over naar Episode I oftewel de Phantom Menace uit 1999.

avatar van Ajax&Litmanen1
david bohm schreef:
Ik ga nu toch over naar Episode I oftewel de Phantom Menace uit 1999.

Je skipt Episode 5 en 6? Waarom?

avatar van mjk87
How Star Wars was saved in the edit - YouTube

Ook geplaatst in Montage-topic. Enorm boeiend filmpje.

avatar van david bohm
Ajax&Litmanen1 schreef:

Je skipt Episode 5 en 6? Waarom?

De collega die mij enthousiast maakte om Star Wars te gaan kijken adviseerde mij dit met klem. Omdat hij een lightsaber thuis heeft staan neem ik dit advies vrij serieus.

Nou ja hij adviseerde 1 2 3 en dan 4 5 6. Ik heb nu inmiddels 4 en daarna 1 gekeken dus heb toch niet echt geluisterd.

avatar van Maarten0402
Hmm, ik ben blij dat ik ben begonnen met IV t/m VI terwijl ik ook op Chronologische volgorde kon beginnen met Ep I. Heb ik toch bewust niet gedaan omdat ik bang was een verkeerd beeld van Star Wars te krijgen en na I t/m III of zelfs II geen zin meer had in de rest.

avatar van JR-Style
Na jarenlang Star Wars ontweken te hebben dacht ik om er nu maar eens aan te beginnen door de hype die weer uitbrak en ik dacht: "dat zal toch wel ergens om zijn dat het zo populair is?". Nou dat viel dus tegen, maar dan ook heel erg. Wat een belabberd slechte film, echt onthutsend zwak.

De special effects zijn uiteraard gedateerd, maar afijn daar kan ik wel wat doorheen kijken. Maar voor de rest waren de personages echt totaal niet interessant (sowieso die robots al) en gaven die mij totaal niet het gevoel dat ik met ze moest meeleven. Ook was het verwarrend waarom die slechterikken nou zo slecht waren en wie echt de touwtjes in handen had (dacht altijd dat Darth Vader de grote badguy zou zijn met alle verwijzingen, blijkt hij gewoon een assistent oid te zijn). De ontwikkelingen gingen ook veel te snel, die Skywalker die zijn mentor zo snel ontmoet en daarna zijn oom en tante meteen dood. Is hij totaal niet meer mee bezig wat totaal onrealistisch is (ja ik zoek wel realistische karakterontwikkeling in een fantasysetting, anders heeft het hele spektakel 0,0 waarde).

Daarna gingen ze een piloot zoeken in een bar die mij de impressie gaf van Ik Mik Loreland met allemaal Karbonkel poppen, die er vooral heel divers uitzagen maar er geen uitleg was waarom al die verschillende soorten zo met elkaar leven. Leek er vooral op dat het maar een zooi verschillende Monsters Inc. aliens bij elkaar te gooien om het een lekker fantasygehalte te geven zonder een duidelijke uitleg. Verder kon het verhaal omtrent die Leia me ook bar weinig interesseren, zeker nadat ze een hele planeet met één druk op de knop totaal vernietigen zonder verdere gevolgen (en ik ben echt fan van goede fantasy voor ik dat verwijt krijg, maar dit vond ik echt heel zwak gedaan).

Die climax in die Deathstar vond ik ook niet heel indrukwekkend, veel geschiet op die Stormtroopers met laserstraaltjes wat vooral chaotisch was (wat wel meer blockbusters hebben overgenomen daarna) en dat gevecht tussen Darth Vader en die Obi Wan ging nergens over met die lightsabers, zat ook totaal geen spanning bij voor mijn gevoel ook omdat die personages slecht uitgewerkt waren. Het einde met al die shuttles om de Deathstar te vernietigen was ook totaal niet spannend.

En daarbij waren die Windows Moviemakerachtige overgangen echt vreselijk irritant en voelde het vaak gewoon heel goedkoop aan. Het deed me nog het meest denken aan Bassie en Adriaan, maar dat had nog interessantere personages dan deze film. Het is mij werkelijk niet te bevatten dat deze reeks zo populair is geworden, want het is een zeer matig verhaal. Geeft mij ook totaal niet de motivatie om de verdere delen te kijken (wat ik wel van plan was). Enige pluspunt is de uitstekende soundtrack.

avatar van Basto
Je spreekt jezelf wel tegen door eerst te stellen dan je wel door de gedateerde effecten heen kunt kijken, om op het eind wel kritiek te leveren op de overgangen.

Empire Strikes Back is overigens wel een stuk beter en volwassener. Dus die zou je best de kans kunnen geven. Mogelijk worden dan ook je vragen over het hoe en waarom beantwoord.

avatar van J.Ch.
JR-Style schreef:
...

Misschien is Star Wars niet iets voor jou, dat kan. Maar ik zou toch in ieder geval The Empire Strikes Back kijken. In dit eerste deel wordt het een en ander aan verhaallijntjes opgezet, maar het wordt pas serieus in het volgende deel. De typische Star Wars-humor blijft, maar het wordt een heel stuk duisterder. Ook de ontwikkeling van Luke als personage moet eigenlijk nog beginnen.
En Darth Vader is niet de opper-slechterik, maar wel de slechterik die er het meest toe doet. De rebellen hebben nooit direct te maken met The Emperor, terwijl Darth Vader lijfelijk en heel erg dreigend aanwezig is. Net zoals Alva voor de Nederlanders de slechterik was in de Tachtigjarige Oorlog (vrij random vergelijking, maar ik vind 'm wel passend) terwijl ik eigenlijk niet eens weet wie in die oorlog de 'echte' vijand was. Daarnaast heeft Darth Vader een behoorlijke back story en is er voor hem gedurende de films wel degelijk karakterontwikkeling. En aangezien je het toch over de muziek hebt: alleen al voor de epische scène met The Imperial March is het de moeite waard om het volgende deel te bekijken.

avatar van sierrra
Star Wars acteur Alfie Curtis (87) overleden

De Britse acteur Alfie Curtis, die in 1977 een opvallende rol speelde in het allereerste deel van de Star Warsfilmreeks, is op 87-jarige leeftijd overleden. In Star Wars: A New Hope kroop Curtis in de huid van de verminkte dokter Cornelius Evazan die in twaalf sterrenstelsels de doodstraf kreeg,

avatar van JR-Style
Basto schreef:

Dat is niet tegenspreken maar zijn andere dingen. Met de gedateerde effecten bedoelde ik hoe de monsters, schepen en ontploffingen werden laten zien. Dat was nog niet zo ver als nu dus dat snap ik. De overgangen van scène naar scène is gewoon een creatieve keuze en vond ik maar matig en maakte dat het gehaast was.

avatar van Basto
JR-Style schreef:

Ik dacht dat je doelde op de manier waarop de overgangen gedaan werden (de veel gebuikte fade-overs), want afgezien van de sfx, waren ook de montagemogelijkheden zeer beperkt in die tijd. Dat was toen ook nog een analoog en arbeidsintensief proces.

Anyway, je zou toch TESB een kans moeten geven, voordat je de hele serie afschrijft.

avatar van TornadoEF5
De eerste Star Wars is sfeervol, maar heeft wat tijd nodig om ons te doen kennismaken met de personages en dergelijke. Wanneer je de Star Wars films allemaal meermaals hebt gezien, weet je natuurlijk wat er gebeurd en wie wie is, en dan valt alles op zijn plaats, en dan neemt de waardering voor een introductie / eerste film wel wat meer toe. Voor mij duurt het altijd een tijdje vooraleer ik echt onder de indruk raak van films met een grote setting. Bij Indiana Jones heeft het lang geduurd. Bij Lord of the Rings heeft het zeer lang geduurd. En ook bij Star Wars heeft het vrij lang geduurd, al vond ik de eerste film wel al meteen vrij goed van de eerste keer, maar durf ik de trilogie pas voor de eerste keer geweldig te noemen wanneer ik de laatste film gezien heb. Alles heeft dus wat tijd nodig om in zijn plooien te vallen, en wanneer je me een zeer groot universum leert kennen, heb ik tijd nodig, en vergt het ook inspanning om het te leren kennen, maar uiteindelijk wordt je er dan wel voor beloond.

De eerste Star Wars had ik al eens gezien een dikke twee jaar geleden, maar toegegeven, veel meer dan een paar flatsen is me niet echt bijgebleven, dus op zich ervoer ik alles opnieuw voor de eerste keer. Wat me wel bijbleef is, is dat ik de luchtigheid die C3PO en R2D2 toevoegen, echt wel fijn vind, en ik die personages geweldig vind. Dat maakt zo iets ook echt memorabel. Het hele verhaal en de originele trilogie mag men ondertussen ook wel als cultureel erfgoed beschouwen. De eerste film verbleekt voor mij persoonlijk een beetje tot wat de latere twee delen zullen brengen, maar is misschien nog wel de film met het meest avontuurlijke gedeelte, en waarin het opblazen van de Death Star uiteindelijk het hoogtepunt zal worden. Ik vind het ook een goede keuze dat niet alle personages tegelijkertijd geïntroduceerd worden, maar langzaam geïntroduceerd worden, en dat men tijd neemt voor iemand nieuw zijn opwachting maakt.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Net wat minder dan ik me herinnerde, maar wel gewoon een deftige intro in het universum. Na eerst de prequels nog eens gezien te hebben, is het aangenaam om de draad +-20 jaar later op te pikken.
Nu, het is vrij standaard wel - de oudere mentor, de komisch bedoelde sidekicks - en bepaalde stukken zijn niet bijster interessant maar zeker de 2e helft is Star Wars zoals het moet zijn: simpel avontuur in de ruimte.

Het trio Mark Hamill - Carrie Fisher - Harrison Ford is populair en herkenbaar, meer dan dat ze eigenlijk goed aan het acteren zijn. Niettemin zijn het 3 typetjes die wel bij elkaar passen en de film meer goed dan kwaad doen.

Visueel nog zeker aangenaam, al zijn bepaalde zaken intussen behoorlijk gedateerd. Het is m.i. ook de charme van deze film en iets wat de latere films (met wellicht een hoger budget) niet meer hebben. Maar dat heeft natuurlijk ook minpunten zoals het stokstijve duel tussen Darth Vader en Obi-Wan.

avatar van Fisico
De oudste drie delen van de Star warssaga bekijk ik steeds samen en blijf ik beschouwen als één deel. In het verleden recenseerde ik hier deel V als een overkoepelende recensie voor IV, V en VI. Voor mij blijft de oude Star wars fenomenaal goed, pure nostalgie en wanneer er op wekelijks minstens één maal aan terugdenk - hoe miniem of spontaan ook - dan is dit zonder twijfel een 5,0* waard. Ontelbare keren gezien in mijn jeugd en ook vandaag nog steeds met dezelfde goesting keer en keer opnieuw. De chemie tussen de drie delen is ongelooflijk sterk en is zo nauw verbonden met elkaar.

Deel IV bevat het minste pure actie, maar is zo sterk in opbouw. Verschillende karakters worden geïntroduceerd en de vriendschapsbanden worden gesmeed. Ook Luke besef dat hij meer is dan een keuterboerke komt tot ontwikkeling. C3PO en R2D2 zijn maken ontegensprekelijk deel uit van Star wars en zijn ongelooflijk populair. Ze brengen de komische en luchtige noot in de films als klunzige en kibbelende of eigenwijze robots (de één al wat meer dan de andere). Han Solo is de charismatische schelm met het hart op de juiste plaats. Zonder hem zou Star misschien niet geweest zijn wat het nu is, wie weet? Ford heeft Star wars mee groot gemaakt. Het contrast met Luke is groot, zelfs met Hamill. En Lucas neemt zijn tijd voor de ontwikkeling van zijn karakters, prima! Centraal staat the Death Star: de bouw en uiteindelijke vernietiging ervan. Allemaal sterk gedateerd, dat wel, beetje over the top en overdreven gevechten van een paar man tegen het keizerlijke legioen, maar uit pure liefde snel te vergeten en gewoon genieten: van de eerste tot de laatste seconde!

Een goeie film.ben best wel fan van de reeks.moet de nieuwste 2 nog wel zien en roque one ook.maar vermaak me altijd wel met de hele reeks.een hele fijne sfeer ook in de film.goeie cast ook vooral harrison ford.hij speelt het ook erg goed en ook erg grappig.ook een mooie verhaallijn.maar zoals velen al zeggen je houd van de reeks of je houd niet van de reeks.ik hou er dus wel van.

avatar van FlorisV
Duke Nukem schreef:
Carrie Fisher als prinses Leia is niet meteen een schoonheid.

U bedoelt dat hiervoor een gouden bikini noodzakelijk was?

Fisher was 1 van de all time champion beauties want die komen toch echt wel uit de jaren 70, vanwege de prachtige (meestal enorme) kapsels. Alleen Farrah Fawcett, met die flinke bos haar, kon haar misschien nog toppen maar Fisher had veel meer uitstraling.