Star Wars (1977)

Alternatieve titel: Star Wars: Episode IV - A New Hope

Sciencefiction / Fantasy
121 minuten / 125 minuten (special edition)

geregisseerd door George Lucas
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Luke Skywalker werkt op het land bij z'n oom en tante op de planeet Tatooine. Als zij door Keizerlijke troepen worden vermoord, sluit Luke zich aan bij de groep rebellen die vecht tegen de tirannie van de Keizer en de slechte Darth Vader. Luke, Princess Leia, Han Solo en de andere rebellen doen een poging de Death Star, het nieuwe wapen van de Keizer, te vernietigen.

avatar van Captain Pervert
Oh, wat zal ik hier voor boeten.

Mijn vrouw heeft alle 12 seizoenen van The Big Bang Theory gezien. Vond ze heel leuk. (Ik heb de meeste afleveringen ook gezien). Maar 90% van de verwijzingen naar films, series en andere nerd popcultuur kan ze niet plaatsen. Ik denk dat je dan een groot deel van de fun mist.

Tijd voor verandering: gisteren ging ik Star Wars voeren aan mijn vrouw.

Ik had de film zelf één keer gezien toen ik een jaar of 14 was. Ik vond het toen wel leuk. Dus vol goede moed begonnen we aan dit avontuur.
Maar na een half uur begon ik het toch wat ongemakkelijk te vinden. Want lieve help, wat was het slecht. En wat hád ik een moeite gedaan om mijn vrouw zover te krijgen om dit te gaan kijken.

Voor zover je jezelf als niet-scifi liefhebber er al toe kunt zetten om deze film te kijken, wordt de beleving geheel verpest door de bloedirritante C-3PO, het domme piepende robotje R2-D2 en de bizar slecht acterende Mark Hamill.

Men heeft het vaak over de tenenkrommend slechte Hayden Christensen in latere delen, maar mijn god, die Hamill lijkt zo van de straat geplukt en voor de camera gepleurd. Oudgediende Alec Guinness is nog wel te pruimen, maar ook Carrie Fisher acteert als een bakvis.

De film neemt zichzelf ook bloed- en bloedserieus. De grappige momenten zijn uiterst spaarzaam en zonder uitzondering afkomstig van Harrison Ford.
In het land der blinden is éénoog koning, want ook Ford is, als het op acteren aankomt, een totale houten klaas (een beetje de Keanu Reeves van zijn generatie). Desondanks is de laconieke geldwolf Han Solo veruit het leukste personage. Helaas heeft hij altijd zo'n vreselijke irritante aap bij zich (genaamd Bukkake) wiens neppe gegrom je na twee keer al spuug- en spuugzat bent.

Je moet jezelf continu dwingen om naar de film te kijken met een 1977-bril. Want voor die tijd zijn de special effects buitengewoon goed. Qua verhaal is het ook leuk om te zien hoe alvast zaadjes geplant worden voor de volgende films (en de prequels). Zo wordt er gesproken over de Emperor, die pas in de volgende film in beeld zal komen. En natuurlijk de vader van Luke, die volgens Obi-Wan gedood zou zijn, en dat hij samen met Obi-Wan in de Clone Wars gevochten zou hebben. Met een vaag beeld van de filmsaga als geheel, zijn dat leuke dingen.

Hoewel het op technisch vlak een knappe film is, met prachtige decors, is de pacing echt hopeloos traag en gedateerd. De overgangen tussen scènes, met 'clockwipe' effecten die je vandaag de dag enkel nog vindt in de goedkoopste videobewerkingssoftware, zijn ronduit lachwekkend. Desondanks zijn deze overgangen, naar ik meen, doorheen de gehele serie gehanteerd als een soort 'trademark'.

Absoluut dieptepunt en anticlimax is het lightsaber gevecht tussen Obi-Wan en Darth Vader: waarschijnlijk het slechtste zwaardgevecht uit de filmgeschiedenis. Het lijkt alsof er van tevoren totaal geen choreografie was afgesproken.

Nee, met Star Wars is het me niet gelukt mijn vrouw iets van inleving in nerds te verkopen. Het is er zo mogelijk alleen maar erger op geworden.

Ik moet waarschijnlijk 20 romantische komedies kijken als herstelbetaling.

De film zelf zou ik 2 sterren willen geven, maar ik maak er 3 van.

Uit respect voor George Lucas, die met deze film zorgvuldig de basis legde voor een filmsaga, een megabedrijf en een onvoorstelbare mechanidise machine. Dát is de echte 'Force'.

Binnenkort ga ik (waarschijnlijk in mijn eentje, vrouw is afgehaakt) de andere delen kijken. (Ik heb alleen de originele trilogie gezien, rest moet nog).
Ik zie nu al op tegen de terugkeer van C3PO en R2D2, die godsamme in álle films zitten. Vreselijk. En dan moet Jar Jar, naar verluidt het meest gehate personage van allemaal, ook nog komen...

avatar van Captain Pervert
De poster is trouwens ook ridicuul. Luke staat er als een soort He-Man op met zijn zwaard. Dat is in de film nergens te zien,
In werkelijkheid hanteerde hij zijn lightsaber met ongeveer evenveel kunde als hoe mijn oma de afstandsbediening van haar TV hanteerde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Captain Pervert

Hardop gelachen om je berichten. Je hebt de gave om hele geestige teksten te schrijven, al vaker opgemerkt.

En dit is helemaal waar. Ik zit wel een eindje in die pop culture referenties en dan is TBBT vele malen leuker. Ze verwijzen sowieso wel vaak naar de grote franchises als Star Wars of Marvel.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Hardop gelachen om je berichten.
Merci.

avatar van Captain Pervert
Als je trouwens nog wat dieper in de Star Wars franchise duikt - en dan met name de rol van George Lucas - ontstaat toch een vrij onthutsend beeld van een enerzijds geniaal, anderzijds strontvervelend, eigenwijs mannetje die dingen zelf wil doen en geen raad van anderen aanneemt.

Bepaalde keuzes in dit Star Wars deel zijn dan ook kinderlijk slecht.

Het tempo is zeer inconstistent. Het begin is tergend langzaam, terwijl onze helden op het laatst binnen een mum van tijd naar, van en weer naar de Death Star springen. In het eerste halfuur volgen we de saaie zwerftocht van de droids, die worden bespied door de 'sand people', wat het spannend moet maken. Maar het kan dan op dat moment natuurlijk nog helemaal niet spannend zijn want de kijker heeft nog amper wat meegemaakt met de droids en hun lot zal de kijker niet interesseren.

Dan Darth Vader. In plaats van hem al na een minuut ten tonele te voeren, had er eerst vol ontzag over hem gesproken moeten worden. En dan pas zou hij getoond moeten worden. Hij krijgt gewoon niet de entrance die hij verdient. Sterker nog, hij wordt amper serieus genomen door de generaals van the Empire.

In de bar in Mos Eisley zitten talloze nutteloze shots van het kleurrijke alien volk aldaar. Niet om even een sfeer neer te zetten, maar puur als showoff.

En dan de vele nabewerkingen. In 1997, 2004 en 2011 heeft Lucas deze film opnieuw onder handen genomen en er allerlei CGI dino's en dergelijke in geplaatst. Doe dat niet. Laat het met rust man.
Als je zonodig iets moet verbeteren, monteer dan een andere acteur in de plaats van Hamill.

En last but not least: in retrospectief is het einde van Kenobi echt wel zouteloos als je ziet dat hij de held is in deel I, II en III (en waarschijnlijk een toekomstige spinoff serie). Hij lijkt op het laatst zichzelf bewust te laten doden door Vader, om, zoals hij zelf zei, "more powerful than you can possibly imagine" te worden. In feite doet hij in latere films niks meer dan praten tegen Luke via de Force, iets wat volgens mij in persoon veel beter had gekund. De logica ontgaat me geheel.

avatar van Grindhouse62
In verband met het uitkomen van Episode 9 heb ik vorige week Episodes 1,2 en 3 herzien en vanmiddag was Episode 4 - A New Hope (1977) aan de beurt. Ik was toen 17 jaar toen die in de bioscoop kwam. Ik heb mij ook met deze episode weer prima vermaakt. Ik ga straks zo verder met het herzien van Episode 5 - The Empire strikes Back uit 1980. Een 4.0

Jens van Eijk
Inmiddels aangebroken bij de original trilogy na het herzien van deel 1, 2 & 3. A New hope is denk ik wel een van mijn minst favoriete Star Wars films. Na mijn mening wordt deze film te veel beoordeeld op nostalgie in plaats van kwaliteit, ja ik weet het het is de aller eerste Star Wars film en qua story is hij ook absoluut briljant, maar hij is wel ontzettend langdradig en heel traag. Special effects zijn vanwege het budget en periode waar in de film gemaakt werd ook erg slecht, dat het inmiddels nu voor mij lastig is het nog een beetje serieus te nemen. Er wordt na mijn mening ook te weinig gesproken over de slechte acteer prestaties van de acteurs in deze film, men spreekt voornamelijk over het tenenkrommende acteren van Hayden Christensen, nou Mark Hamill is niet veel beter sterker nog. Mark Hamill acteert werkelijk waar dramatisch in deze film, lijkt wel of hij zo van straat is geplukt. Carrie Fischer en Harrison Ford zijn ook niet veel beter, de enige die eigenlijk nog te pruimen is is Alec Guinness maar dan houdt het wel op. Zoals ik al zei word deze film te veel op nostalgie beoordeeld na mijn mening of met een roze 1977 bril op. Al met al story is top maar de rest vind ik toch echt wat minder

avatar van harm1985
Alathir schreef:

Het gevecht tussen Kenobi en Vader, vond ik belabberd en misschien wel het saaiste zwaard of lasergevecht hoe je het wilt noemen dat ik ooit gezien heb.

Vaak gehoord, misschien even dit kijken ter overpeinzing:

(Part 7 of 9) Star Wars Episode 2: Attack of the Clones Review - YouTube

Gisteren was het dan zo ver. Mijn eerste Star Wars film.
Na enige twijfel toch maar "gewoon" begonnen met episode 4. Ik speelde even met het idee de films chronologisch te kijken en met episode 1 te beginnen, maar bedacht me dat ik de films toch op de volgorde wilde zien zoals ze zijn uitgekomen.

Deze kwam dus uit in 1977. Dik 40 jaar geleden. En dat is merkbaar. Het geheel voelt natuurlijk erg gedateerd aan, maar dat valt de film niet kwalijk te nemen.

Helaas zijn er verder nog heel wat zaken die de film wel kwalijk zijn te nemen. Want eigenlijk scoort de eerste Star Wars op heel wat vlakken zeer matig. De pacing is zeer inconsequent, de acteerprestaties houden zeker niet over, de gevechten zijn van een ongekende tamheid en de comic relief is vaak misplaatst. En er zijn nog wel meer zaken die echt niet goed op orde zijn. Ik begreep dat de film op de montagetafel nog zeer ingrijpend is veranderd. Maar dan nog vind ik de storytelling niet overtuigend.

Puur naar de kwaliteit van de film kijkend, zou ik dit startstuk geen voldoende moeten geven. Maar de wereld die geschapen is en de epische "goed tegen slecht" sage die Lucas wist te creëren verdienen beter. Ook al laat de uitvoering ervan in dit eerste deel heel erg te wensen over.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Besloten om me weer eens aan de Star Wars saga te wagen, ik was destijds gestrand bij het (chronologisch) zesde deel (oftewel deel III). Moet zeggen dat de herziening van A New Hope me meeviel. Moest wel wennen aan de extra special effects die Lucas er doorheen heeft gegooid, ben daar nog steeds geen voorstander van, maar onkijkbaar wordt het nu ook weer niet. Meer dat ik regelmatig dacht: is dit nu knap gedaan voor een film uit 77 of is dit later toegevoegd? Het leidt dus een beetje af en dat is jammer. Begrijpelijk wel dat de puristen en fanaten er moeite mee hebben.

Het eerste deel van de Star Wars reeks is lekker ongecompliceerd, een afgerond verhaal met kop en staart, beetje Bilbo in de ruimte. Personages blijven toch leuk gevonden: Luke is een beetje een kleurloze held maar Solo en Leia hebben wel pit. Chewbacca en R2D2 zijn geslaagde personages. Die andere robot, C-3PO heeft een wat te grote rol voor een sidekick, en de grote Obi Wan heeft opvallend weinig screentijd. Diens "epische" gevecht met Darth Vader was nogal rommelig.

Het design is een van de sterkste punten van Star Wars, de verschillende ruimtevoertuigen maar ook de uniformen van de stormtroopers, Vader, en natuurlijk de vele vreemde creaturen die in het Star Wars universum ronddwalen, zonder meer knap gedaan. De planeten zien er wel uit als een regio op Aarde: een woestijnplaneet, een bosplaneet, die hadden nog wel wat exotischer gemogen- nu moet je het doen met een skelet van een of ander monster en wat rare wezens. Verder wordt er al hier en daar een verwijzing gemaakt naar gebeurtenissen uit latere delen (of eerdere, hoe je het bekijkt) maar omdat mijn kennis op dat vlak tekort schiet heb ik ze lang niet allemaal herkend.

Ik zal nooit de grootste Star Wars fan worden, en eind jaren 90 daalde de reeks naar een bedenkelijk niveau, maar dit is een prima start die ik wat had ondergewaardeerd. Half sterretje erbij.

avatar van notsub
Star Wars. Ik heb er veel over gehoord, maar nu pas een keer gezien. Het is natuurlijk pure cult en een klassieker op zich, zeker voor "nerds and geeks" . Normaal kan ik daar wel wat mee, maar ik heb er helaas weinig aan beleefd. Het eerste stuk tot Han Solo zijn intrede doet is het gelijk al doorbijten geblazen. Daarna leeft de film regelmatig op, maar blijft het er amateuristisch, uitzien mede door vaag uitgedoste personages en houterige overgangen tussen de scenes. Nee, dit is de houdbaarheidsdatum al lang en breed gepasseerd. De avonturen in de ruimte maken nog wat goed, maar over het geheel vond ik het erg matig.