Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)

Alternatieve titel: Star Wars: The Force Awakens

3,75
1918 stemmen

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

1244 BERICHTEN 104 MENINGEN
geplaatst: 21 december 2016, 20:43 uur [permalink]
Ik zelf heb ook niet de hele clip gekeken omdat er veelal integraal de film werd afgespeeld.
Zoals je misschien heb gezien JacoBaco liggen jouw rating en mijne niet eens heel ver van elkaar! Zelfs de hoogste rating voor een J.J. Abrams van mijn kant. Flipman
Het ging mij voornamelijk erom dat ik regisseur J.J. Abrams zo verschrikkelijk saai vind . Wat maar weer blijkt uit dit youtubefilmpje is het script dus min of meer overgenomen van de allereerste Star Wars en al wat Abrams heeft toegevoegd zijn precies de meest oninteressante gedeeltes. Abrams steekt zelfs Roland Emmerich naar de kroon als meester-verkoper van gebakken lucht.

avatar van Confusie
geplaatst: 21 december 2016, 20:44 uur [permalink]
Nee een uur lang naar zo'n bijdehante zeiksnor leggen luisteren.

geplaatst: 21 december 2016, 21:00 uur [permalink]
horizons

Bioscoopbezoek en inkomsten zijn geen maatstaven of een film goed of slecht is. Eerder voor een filmmaatschappij dat ze geslaagd zijn om hun product goed in de markt te zetten.
En met een script dat dus voor het grootste gedeelte 1 op 1 is overgenomen van een goede film is het ook niet gek dat mensen het goed vinden. Zelfs ik heb deze film drie sterren gegeven! Commercieel was J.J. Abrams een goede keuze (Big Brother levert ook miljoenen op) maar inhoudelijk vlak gezien faalt deze man telkens weer!

avatar van horizons
geplaatst: 22 december 2016, 08:35 uur [permalink]
joolstein
Bioscoopbezoek is in zekere zin wel een maatstaf (stel je trouwens eens voor dat de Johan Nijenhuis doelgroep ook eens ging stemmen op moviemeter.... 😉 ). Daarnaast negeer je de 8,2 op ImdB, de 3,76 op MM en de 84% op Rottentomatoes. Tel daarbij 81 van metacritic/score. Dat kan niet alleen maar op fans worden afgeschoven. Daarnaast zijn het meestens de diehard originele trilogie fans, de algemene Disney haters en/of de mensen die het hele sci-fi gedoe niks vinden die laag stemmen.

Zelf zie ik ook wel dat The Force Awakens meer een reboot van A New Hope is dan een iets nieuws. Alleen vind ik de uitvoering van TFA beter dan die van ANH (shock shock), niet dat A New Hope opeens slecht is, zeker niet.
Disney zag wat Abrams met Star Trek deed: een tamelijk niche produkt serveren voor een veel groter publiek. Daar vielen wat hardcore fans mee weg maar genoeg fans die het wel goed vonden plus een zwik nieuwe fans.
Gezien de status van de prequels (over het algemeen) was de keuze voor Abrams en oude succeselementen hergebruiken een logische keuze. En was het inhoudelijk echt bagger geweest lagen die scores wel een stuk lager.

ps Super 8 was inhoudelijk een Spielberg film die beter was dan een Spielberg film. 😉

avatar van Graaf Machine
geplaatst: 22 december 2016, 09:00 uur [permalink]
joolstein schreef:

Bioscoopbezoek en inkomsten zijn geen maatstaven of een film goed of slecht is.

Voor dit type film, fantasy-avontuur overgoten met sf-sausje, is er voor mij maar één maatstaf die bepaalt of de film goed is, en dat is of ik er van genoten heb. Dat dan het verhaal niet origineel is, vol gaten zit, de karakters niet kloppen, de special effects niet deugen, noem de hele rataplan maar op, interesseert me vervolgens niets. Als de sfeer goed is in zo'n film als dit, vermaak ik me er mee. En de sfeer in deze film is superb. Voor mij wel.
Kom op zeg, dit is gewoon een bubblegumfilm. Gaat er één of andere jojo een filmpje op youtube plaatsen waarin hij een uur lang als een adhd-neuroot gaat uitleggen wat er niet aan klopt. Lekker belangrijk.

geplaatst: 22 december 2016, 10:23 uur [permalink]
😛 horizons

Johan Nijenhuis moest eerst googlen wie dat was, 😉 ik heb totaal niets met Nederlandse film.
Wat ik nu niet snap is dat je eerst zeg dat Bioscoopbezoek en waarderingen wel er toe doen om vervolgens je negatief uit te laten over Johan Nijenhuis. Een regisseur die vijf Platina Films op zijn naam heeft staan.(hij staat dus garant voor veel bioscoopbezoekers) Weliswaar minder goede waarderingen maar wat jezelf al aangeef stemmen fans van die films misschien wat minder op MM. Tussen J.J. Abrams en Johan Nijenhuis zit dan ook voor mij maar weinig verschil, afgezien dan in budget en fans. De twee Star Trek films zijn door mij beide met een lage waardering beloont! Puur op het feit dat die verhalen gewoonweg slecht waren. En in de Mission: Impossible franchise is zijn film voor mij de meest slechte van allemaal! Super 8 heb ik niet gezien maar aangezien ik dus de meeste van zijn films en series infantiel vond zal die niet beter zijn als een mindere Spielberg. Ik denk dat het voor een groot gedeelte wel met smaken verschillen heeft te maken en waar jij een groot fan ben van J.J. Abrams ben ik dat niet. Ik ben dan ook meer een Joss Whedon fan 😜

avatar van clubsport
geplaatst: 28 december 2016, 22:07 uur [permalink]
deze is toch ook wel leuk

Star Wars: The Farce Engorges - YouTube

avatar van otherfool
geplaatst: 30 december 2016, 18:39 uur [permalink]
Niet onaardig nieuw deel van het Star Wars gebeuren, een filmserie die me verder eigenlijk totaal niet boeit als ik eerlijk ben. Abrams heeft er een gezellige, tikkeltje campy film van gemaakt met een hoop grolletjes, pauwpauw geluidjes en (dat vooral) verwijzingen naar de originele delen. Het ziet er allemaal best ok uit en de jonge hoofdrolspelers doen het beide naar behoren.

geplaatst: 1 januari, 22:58 uur [permalink]
Geweldig entertainment!

avatar van Valii
geplaatst: 2 januari, 17:05 uur [permalink]
Het mag een hele prestatie heten om in dit rijke universum, een dergelijk lege film te maken.

Noem het een deja-vu gevoel, herkauwen of een nieuw jasje, feit blijft dat deze film eigenlijk niks nieuws te bieden heeft. Geen interessante politieke gebeurtenissen, het schreeuwende gemis van aansprekende helden, en een haast universele aanleg voor de force (het laatste kan wellicht gezien worden als een vernieuwing, zij het een totaal misplaatste). Het is te hopen dat er in de vervolgdelen een aantal puzzelstukjes op hun plaats gaan vallen, want de sfeer mag dan als vanouds zijn, zonder noemenswaardig verhaal steekt dit fantasieloze gebeuren schril af tegen álle voorgaande delen.

geplaatst: 8 januari, 02:03 uur [permalink]
Ik was 9 jaar toen ik de eerste film zag, deel IV dus. Ik heb de francishe al gezien in zijn originele volgorde, dus 4 tot 6 en dan 1 tot 3 en ook al eens in de volgorde 1 tot 6. Ik weet dus waar ik over spreek. Opvallend bij iedere film is de toevoeging van iets nieuws. Meestal een nieuwe darkside 'slechterik' dus en bijhorend lightsaber. In deze film is het dus een nieuwe droid met toepasselijke naam BB-8 'Beebee eight' opvolger van de aloude RD2T. Ik bleef wel een beetje op mijn honger naar de nieuwe darkside. Was me iets te soft. En we missen ook hun voorgeschiedenis. Voor de echte fans een grote sprong in de toekomst met vrij veel vragen. Wat ook opvalt is dat ieder karakter zich moet voorstellen alsof wij hun nog niet kennen. Had het gevoel dat het een film was voor mensen die hun eerste Star Wars film zagen. Maar goed, die voorstelling overbrugt dan ook de jaren die we niet in beeld zagen. Als fan van het genre ben ik niet teleurgesteld en de film verloopt dan ook zonder vervelen. Wel veel flashbacks. Zo zie je beelden die je sterk doen denken aan de eerste drie film. Het vliegen door de tunnels van de nieuwe death star doet sterk denken aan de oude scenes. Maar goed. Aanrader voor de fans. Wacht al op voldende deel...

avatar van TheManInBlack
geplaatst: 22 februari, 13:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zoals de meeste mensen zeggen lijkt deze film inderdaad veel op "Star Wars: Episode IV: A New Hope". Alsnog vind ik dit een prima vervolg op "Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi". Ik vond het een genot om er naar te kijken en kreeg kippenvel bij de opening crawl. Veel actie, mooie speciale effecten en de cast was ook goed alleen vond ik Captain Phasma teleurstellend. Mooi om de oude personages weer terug te zien. Helaas werd Han Solo vermoord door zijn zoon.. Ben ook wel benieuwd naar de ouders van Rey.Ik kan in ieder geval niet wachten op het volgende deel!

avatar van arno74
geplaatst: 3 maart, 16:44 uur [permalink]
Lijkt een soort van remake/reboot van de originele delen. In die zin geslaagd maar het blijft meer van hetzelfde, al is het verhaal nu zelfs simpeler geworden. Het gaat in deze film vooral om de beelden en de actie. Soms heeft het wat trekjes van Guardians of the Galaxy, wat op zich positief is. Het blijft een product voor de fans, en als niet-fan weet het me net als LOTR niet te grijpen. Wel fijn dat je deze net als het eerste echte deel uit 1977 zonder voorkennis van het verhaal kunt bekijken. 2,5*

geplaatst: 14 maart, 10:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Omdat ik van vrienden vooraf gehoord had dat The Force awakens maar povertjes was, heb ik zelfs als fan van Star Wars deze film lange tijd voor me uitgeschoven. Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen ingelost zijn: een mager beestje … En dat is jammer, zeker als liefhebber van het schitterende epos dat Star Wars wel degelijk is. Jammer dat dit zo verkl**t is! Als fan ga je gewoon mee in het verhaal omdat het Star Wars is, maar als je verder kijkt dan je Star Warsneus lang is, dan kan je alleen maar besluiten dat dit een zeer ontgoochelende prent is, in elk opzicht overigens want nergens geeft JJ Abrams aan dat er beter gewerkt is dan in de andere delen.
Er zit weinig of niets vernieuwends in deze film. Dit is gewoon een zuivere kopie van gebeurtenissen in episode 4-5-6 Death Star, wederom een ontwrichte vader-zoonrelatie, een half opgeleide Jedi die voor the Dark side kiest, de geheime boodschap in een droid, en ga zo maar dooren bovendien niet eens zo sterk vertolkt of met de creatie van belachelijke figuren zoals die Snoke. We zaten precies naar LOTR te zien. Ook de figuur van Kylo Ren was pover en boeide me helemaal niet. Dat niemand aan Darth Vader kan tippen, ok, maar dat had Darth Maul om er bvb maar eentje te noemen toch meer presence en charisma. Eveneens de personages van Finn, Poe of Rey spraken me totaal niet aan. Finn irriteerde me zelfs …
Ook het einde irriteerde me mateloos. Hoe een zo goed als opgeleide Jedi zich in de luren laat leggen door 2 pubers is mij compleet een raadsel. Ze hebben niet eens al ooit een jedizwaard in handen gehad Eigenlijk is los van de herhaling het verhaal ook erg zwak Hoe een niemendalletje en een nummer in het grote legioen van the Dark Side zo op de hoogte is van het massavernietigingswapen is waardeloos. Bovendien was het belachelijk dat hij steeds door de vijand herkend werd als ‘de verrader’… Het enige echt leuke was de nieuwe BB-8, maar die zal ook opnieuw waardeloos worden zeker nu R2D2 uit zijn winterslaap (hallo?) gekomen is?