Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)

Alternatieve titel: Star Wars: The Force Awakens

3,75
1949 stemmen

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

1269 BERICHTEN 103 MENINGEN
avatar van Pecore
geplaatst: 24 juli, 16:59 uur [permalink]
sierrra schreef:
Elke kijkbeurt heb ik het idee naar een herhalingsoefening zit te kijken.

Tja, daar valt geen speld tussen te krijgen.

avatar van clubsport
geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
IH88 schreef:
“Chewie... We're home.”

maar ook door de sterke casting en uitdieping van de nieuwe personages. Poe Dameron, Kylo Ren, Finn, Maz Kanata, BB-8 etc.. Maar de echte ontdekking en openbaring is Daisy Ridley als de krachtige en eigenzinnige Rey. Een onbekende actrice die zo’n verpletterende indruk maakt,

Dat vind ik juist een van de grootste mankementen uit de hele film , er zit geen ontwikkeling of groei in de karakters Rey is daar het grootste voorbeeld van : Niet alleen is ze overal veel te goed in , het gaat haar ook veel te makkelijk af : als ze word aangevallen op haar thuisplaneet en Finn haar wil helpen weert ze makkelijk 3 aanvallers af en Finn ziet dat ze zijn hulp niet nodig heeft
vervolgens hebben we de millienium falcon scene waarin ze het schip blijkbaar beter kent dan Han Solo himself

Dan word ze gevangen genomen door Kylo Ren : De jongens schieten te hulp maar het is al niet meer nodig want ze heeft zichzelf al bevrijd en heeft nog even tussen neus en lippen door Jedi mind tricks geleerd

dit is geen karakter wat een ontwikkeling doormaakt , dit is een karakter wat bijna fluitend door het verhaal wandeld met een minimum aan weerstand , je hebt als kijker geen moment het gevoel dat ze
echt in gevaar is .
Bij Luke had je nog het gevoel van een kwetsbaar karakter ( zeker in het begin van a new hope) hij word een paar keer gered door Han Solo en hij verliest zelfs een hand .
Rey loopt nog geen schrammetje op en krijgt alles bijna op een presenteerblaadje aangereikt en als ze iets nog niet kan leert ze het effe tussen neus en lippen door alsof ze Neo is uit the matrix .
Conclusie een eendemensionaal slecht geschreven karakter .

avatar van horizons
geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Er is juist "more than meets the eye" bij Rey.

Aan het begin van de film vind ze BB8, ze stuurt daar een andere vuilnisjager gewoon weg door woorden te gebruiken -> dat is Jedi mindtrick waar ze zich niet eens bewust van is.

Op moment dat Kylo haar gedachten probeert te lezen opent hij de deur bij Rey zodat ze haar Jedi mindtricks bewust wordt en uit onbewuste haalt.

De afkomst van Rey speelt daar grote rol bij. The Last Jedi zal daar waarschijnlijk een sluier over oplichten.

avatar van IH88
geplaatst: afgelopen vrijdag om 12:13 uur [permalink]
clubsport vergeet niet dat Rey (naar 99,9999999% waarschijnlijkheid) al op jonge leeftijd is getraind tot Jedi. Misschien heeft ze de herrinnering eraan zelf weggestopt, misschien heeft iemand haar geheugen geblokkeerd. Maar feit blijft dat ze een Padawan was en de training verleer je niet. En door de lightsaber (en later door Kylo) komt dat allemaal terug.

Over het verschil tussen Luke en Rey. Ik zie niet veel verschil. Luke verliest zijn hand, maar dat is pas in de tweede film. Wie weet wat er met Rey gaat gebeuren? Verder vond ik ( en dit heb ik al vaker gezegd) Luke ook wel erg goed in alles opeens. Hij neemt het zomaar even op tegen 10 of 20 stormtroopers en weet ook even een bom in een kleine opening te gooien. En is gelijk ook even de beste piloot die de rebellen hebben. Dat is geen kritiek, maar ik vind het een beetje vreemd om kritisch te zijn op het personage Rey terwijl zij, net zoals Luke, ook al een (korte) Jedi training heeft gehad. Luke door Obi Wan en Rey op jonge leeftijd door Luke (of iemand anders).

geplaatst: afgelopen vrijdag om 13:18 uur [permalink]
Al deze excuses gebruikend waarom ze zo sterk is blijft dit staan ?
Wat is er zo boeiend aan een karakter dat zo irritant overheersend is ?
en de vraag word nu ook : welk hoogtepunt moet er nog volgen in TLJ ? dat ze nog sterker word en KYLO REN de volgende keer nog makkelijker verslaat ?

avatar van IH88
geplaatst: afgelopen vrijdag om 13:45 uur [permalink]
Uhm, misschien omdat dit pas de eerste film in een trilogie is? Wie weet wat er gaat gebeuren. Misschien wordt Rey's hand er afgehakt? Misschien loopt ze over naar de Dark Side? Misschien wordt ze verslagen door een beter getrainde Kylo Ren? Misschien worden zij en Luke wel vijanden? Who knows wat er gebeurd. Wat er met Rey gebeurd is in TFA is textbook 'hoe bouw ik een personage op in een trilogie'. Eerste film introduceer je het personage en geef hem/haar wat overwinningen. Tweede film geef je het personage wat meer backstory en laat je hem/haar groot verliezen. Zodat het personage in het laatste deel vanuit de underdog rol kan zegevieren. Het perfecte voorbeeld hiervan is natuurlijk Luke Skywalker in de originele trilogie.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 18:32 uur [permalink]
Ik hoop voor jullie dat je niet teleurgesteld gaat worden , ik ben na het zien van dit deel afgehaakt en niet meer benieuwd naar hoe het de personages vergaat , we hebben het allemaal al eens gezien in de eerste trilogie .

avatar van horizons
geplaatst: afgelopen vrijdag om 18:46 uur [permalink]
clubsport schreef:

Maar de reboot is in dit geval beter dan het origineel.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 18:56 uur [permalink]
horizons schreef:

Maar de reboot is in dit geval beter dan het origineel.

Haha ja das een goeie