Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)

Alternatieve titel: Star Wars: The Force Awakens

3,71 (2057)
2057 stemmen

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

avatar van IH88
clubsport Darth Vader was een man van in de vijftig en Darth Maul was ook ouder. Anakin/Darth Vader was aan het eind van Revenge of the Sith ook een onvolwassen en jengelend kind. Alleen zien we daar niets van omdat we een tijdsprong van 30 jaar maken naar Rogue One/A New Hope.

avatar van clubsport
Het verhaal van anakin in revenge of the sith ging om zijn innerlijke demonen als tiener en de manipulatie daarvan door palpentine dat werd goed opgebouwd dus was ook geloofwaardig , hij was nog niet geschikt
om te heersen .
Hier gaat het over iemand die al aan het roer staat en nog steeds te kinderlijk word neergezet dat ondermijnt zijn gezag en als kijker vind ik dat verre van cool .
Een sterke bad guy karakter hoort ook sterk over te komen je hoort er ontzag voor te hebben zodat je weet dat the good guys het niet makkelijk gaan krijgen .
Nu begint het karakter enigsins cool maar halverwege het verhaal gaat men opeens de andere kant op .
Ik vraag me af of abrams wel wist wat ie nou precies met dit karakter wou .

avatar van Hando
clubsport schreef:

En daar schuilt nu juist het probleem in , wie zet nou zo,n kinderlijk personage aan het hoofd van zijn machtige first order ? , Palpentine had het wat dat betreft heel wat beter voor mekaar , zowel darth maul als darth vader hadden hun emoties heel wat beter onder controle .
Trouwens dat was volgens mij een van de grote voorwaarden om het ver te schoppen in de hierarchie van the force , normaal gesproken had deze jongen al snel genadeloos door de mand moeten vallen in de
training als tiener .

Wat dat betreft worden in deze nieuwe trilogie zoiezo heel wat basisregels achteloos overboord gegooit of simpelweg genegeerd .
De nieuwe regel schijnt nu ineens te zijn : maak de bad guys zo kinderlijk mogelijk ,
En the force ?? tja dat is makkelijk te leren sterker, ook the good guy EUUU girl is zo plat en 1 demensionaal als maar kan want ze kan alles zomaar zonder enige training en is daardoor vrijwel het saaiste personage uit de geschiedenis van star wars .
Eigenlijk zijn deze 2 personages typerend voor het slechte politiek correcte schrijfwerk van karakters .

De gezagsstructuur binnen de 'first order' is mij niet helemaal duidelijk. Stond Kylo Ren hoger in de hiërarchie dan Hux? Hoe dan ook hij zal ongetwijfeld belangrijk zijn binnen de organisatie omdat hij een sterke force user is. Overigens was Darth Vader in deel 4 ook niet de nummer 2. Tarkin > Vader.

Je kritiek op Rey is natuurlijk volledig terecht.

TMP
Frisse start van een nieuwe Star Wars trilogie. De film heeft een zeer behoorlijk plot, dat aardig wordt opgebouwd. Een prima introductie van enkele interessante personages en ook een hernieuwde kennismaking met enkele vertrouwde karakters. Van de nieuwe personages is Rey, een goede rol van Daisy Ridley, het meest interessant. Verder kent de film ook de nodige luchtige momenten, dat past ook wel bij een Star Wars film. Visueel is deze film ook zeker de moeite waard. Een van de betere Star Wars films en de film blijft ook bij herziening goed overeind.

avatar van Koerok
Als je alles achter elkaar kijkt (zoals ik dus net heb gedaan de afgelopen dagen), dan is dit gewoon het beste deel. Om nostalgische redenen zou ik graag anders oordelen, maar deze is gewoon het meest onderhoudend (en het minst kinderachtig).

avatar van Shadowed
Geslaagd.

Meer dan geslaagd deel in de reeks, misschien wel de beste. Al blijven de oudere delen wat meer iconisch. Dit deel heeft meer spetterende en werkende actie. Kylo Ren mag dan geen Darth Vader zijn, een redelijk personage zet hij absoluut waardig neer.

De terugkeer van een aantal leuke personages zoals Han Solo en Chewbacca zijn een genot om te zien. De effecten meer dan top, en de chemie tussen Boyega en Ridley werkt daadwerkelijk ook. De humor mag er ook zijn en is vrij scherp.

Ik ben geen fan, maar dit is een tof deel. Een paar absoluut verrassende wendingen, visueel verrukkelijk en je hebt een zeer geslaagd deel. Misschien is het begin wat minder, waarbij Ridley te arrogant overkomt. De film duurt net iets te lang, maar blijft een groot deel boeien.