ad
  • 8.079.953 stemmen

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Sciencefiction / Fantasy | 141 minuten

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Geregisseerd door: J.J. Abrams

Met onder meer: Carrie Fisher, Mark Hamill en Daisy Ridley

Releasedatum: 18 december 2019

Over Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker

"Every generation has a legend"

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Allegiant General Pryde

avatar van Warning

Warning

macrobody schreef:

Waarom niet bijvoorbeeld een verfilming van de Storm stripboeken? Dan heb je een sterk verhaal en kan je ook los gaan met je CGI.

Prima idee over Storm! Ik geloof echter dat er wel nog meer uit Star Wars te halen valt, Rogue bewijst dat, maar dan moeten ze wel met een origineel verhaal komen.

avatar van Black Math

Black Math

Ook eindelijk gezien. Zoals verwacht stelt het allemaal niet veel voor. We gaan van ruimtegevecht naar ruimtegevecht, de onderlinge samenhang tussen de gebeurtenissen is erg zwak, er is sowieso weinig logica en plausibiliteit in deze trilogie ten opzichte van de eerdere trilogieën (met name de originele). En verder ook hier een aantal ideeën uit de originele trilogie die hergebruikt worden zoals de onthulling dat Rey de dochter is van de antagonist, en Kylo Ren die zich als een Darth Vader opoffert voor Rey.

Een aantal karakters wordt flink naar achteren geschoven in deze film, met name de irritante Rose Tico (Tran), wat op sommige progressieve Amerikaanse sites voor veel verontwaardiging gezorgd heeft, maar ook de rol van Finn (Boyega) is nou niet echt substantieel. De vraag of deze karakters eigenlijk in de eerste plaats wel geintroduceerd hadden moeten worden doemt op, want essentieel lijken ze niet te zijn. Met name Finn is niet echt langer serieus te nemen als object van liefde van Rey, gezien haar band met Kylo Ren zeker gezien de kus. Maar daarvoor dacht ik al dat het karakter van Lupita Nyong'o louter was geïntroduceerd zodat Rey naar Kylo kon overstappen en Finn niet met lege handen zou komen te staan, maar zo pakt het dus niet uit wat ook de rol van Nyong'o weinig functioneel maakt.

Enig lichtpuntje is de terugkeer van Palpatine, wat een erg leuke rol van McDiarmid is. Maar hoe dat gedaan wordt valt ook tegen. We lezen al over zijn terugkeer in de proloog van de film, terwijl dit juist een leuke verrassing halverwege had kunnen zijn. Duidelijk een geval van je kruit verschieten.

Per film is deze trilogie minder geworden. Episode 7 kreeg van mij 2*, episode 8 kreeg 1,5*, deze laatste episode 9 krijgt 1*.

avatar van clubsport

clubsport

Wow , wat een beschamende vertoning , zeker qua verhaal maar ook vele andere aspecten zijn niet al te best , zelfs de set designs zijn af en toe onder de maat ( zeker als je bedenkt wat voor een budget hieraan verbonden was ) .

Tja het Mary sue aspect van Rey is al vaak genoeg besproken , maar qua verhaal klopt er nog veel meer niet , het palpentine plot is te stompzinnig voor woorden en zo kan ik nog wel even doorgaan .

Conclusie is eigenlijk dan Kathleen kennedy , JJ abrams en Ryan Johnson de totaal verkeerde personen zijn geweest om aan Star Wars verbonden te zijn , en het is wel degelijk mogenlijk om een goed Star wars verhaal te produceren , dat bewijst John Favreau wel met The Mandalorian die op alle vlakken ( zelfs special effects) de vloer aanveegt met deze waardeloze trilogie .

avatar van Noodless

Noodless

Herziening !

Star Wars marathon

Iets mindere beleving dat tijdens mijn bioscoopbezoek, maar de film weet gelukkig beter uit de verf te komen dan het vorige deel. Adembenemende actiescènes, de clou achter het verhaal van Rey, de ultieme confrontatie tussen de Jedi en de Sith.....er valt genoeg te beleven en mooi in beeld gebracht. Maar in vergelijking met de oudere films III, IV, V en VI een half puntje van de score af , dus van 8,5 naar 8/10

avatar van HK Senator

HK Senator

Eigenlijk behoorlijk slecht, maar dan wel heel goed gemaakt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Star Wars is dood, leve George Lucas! Na het killen van de Star Trek franchise is JJ A. er in geslaagd om Star Wars definitief de nek om te draaien. Dat begon al met zijn eerste poging, TFA wat een slap aftreksel en afkijken was van ANH, maar destijds nog een klein beetje nostalgie kon veroorzaken. TLJ was dan van Rian J. en een absurd stukje onzin van de eerste orde, niet te volgen en daarmee zo belachelijk dat Star Wars destijds al in de strop lag. En nu het eindstuk met een onwaarschijnlijk plot, waarbij doden toch weer tot leven worden gebracht. Het lijkt meer een slechte HammerHouse of Horror film in plaats van een waardige opvolger van Lucas gedachtegoed, maar ja, alles voor de commercie zal Disney hebben gedacht. Wat mooi dan weer dat een serie als The Mandalorian een vette middelvinger is naar Kathleen Kennedy en consorten. Want wat je ook mag vinden van de prequels, de sequels zullen de geschiedenis ingaan als 'garbage', in tegenstelling tot wat de Millennium Falcon was en is. Probeer ook eens de spin offs zoals Rogue One en Solo, dat zijn in ieder geval zeer onderhoudende films voor veel plezier.