Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

avatar van Ajax&Litmanen1
Matige titel. Wel een prima teasertrailer. Ik vond TFA en TLJ wel leuk.

avatar van Shadowed
Eens met Ajax&Litmanen1

Lijkt alsof ze niet lang hebben nagedacht over de titel..

avatar van Donkerwoud
Van een serie die ooit begon met 'Star Wars' kun je verder ook niet de meest inventieve subtitels verwachten.

avatar van mjk87
Ik kan er niet enthousiast van worden. Niet eens vanwege de trailer en ik verwacht dat Abrams op z'n minst een erg vermakelijke film zal maken, maar The Last Jedi heeft voor mij heel veel kapot gemaakt en vooral het hele Star Wars Universum.

avatar van IH88
Waar komt de synopsis vandaan? De titel moet denk ik niet te letterlijk worden genomen. Ik denk eerder dat de nieuwe generatie Jedi's Skywalkers gaan heten, als eerbetoon aan Luke en Anakin. Misschien dat Rey uiteindelijk de naam gaat dragen. De titel is niet The Rise of a Skywalker, maar The Rise of Skywalker. Als in The Return of the Jedi of Revenge of the Sith. Maar goed, dat is mijn idee (en ik zit er heel vaak naast )

avatar van Basto
Het ziet er allemaal veel te gepolijst uit. Bordkarton.

avatar van 3 2 1 cut
Eerst zien dan pas recenseren. Mooie muziek bij de trailer. En gelukkig zijn de Bad Guys volledig blank en man... Heerlijk !!

avatar van Filmkriebel
Goed teken dat Abrams weer in de regiestoel zit.

avatar van synec
Ooh... Palpatine zat er dus allemaal achter? Makes sense en ben wel fan van het idee. Wel jammer dat ze dat in de trailer moeten spoilen om hype te creëeren. Had een geweldig moment kunnen zijn in de film. Maar ik denk dat de secret jaw drop appearance nog altijd Anakin/Hayden Christensen gaat zijn. Dat moet toch wel voor de full circle van deze saga aangezien het hele Skywalker verhaal allemaal bij hem is begonnen.

avatar van IH88
Zou wel te gek zijn als Hayden Christensen in de film zou zitten. Die gast heeft zoveel shit over zich heen gekregen, maar hij kon er ook weinig aan doen dat Lucas geen dialogen kan schrijven. Gelukkig wordt zijn werk de laatste paar jaar steeds meer gewaardeerd (net zoals de prequels in het algemeen), en hij verdient het om nog een laatste keer Anakin te spelen.

avatar van Arri
IH88 schreef:
Zou wel te gek zijn als Hayden Christensen in de film zou zitten.

Dat zou inderdaad erg tof zijn.

Lastige taak voor JJ om na de puinhoop van TLJ nog iets goeds neer te zetten. Teaser doet mij helaas weinig.

avatar van sierrra
De Knights of Ren geven Kylo het bevel om Rey te vermoorden... Ik dacht altijd dat Kylo de baas was?

avatar van Kondoro0614
Gewoon weer knetter veel zin in hoor, de vorige delen vond ik wat tegen vallen maar ik hoop dat Abrams er weer wat van weet te maken, zoals hij al eerder liet zien!

avatar van clubsport
The feminist journey continues met REY die net als in the last jedi wel weer overal fluitend doorheen zal wandelen , daar krijg je in deze teaser al een klein voorproefje van .

clubsport schreef:

Zou dat dan anders zijn met een mannelijk hoofdpersonage?

clubsport schreef:
Tof! Vast niet het enige hoofdpersonage die dat lukt in een film.

horizons schreef:
Tof! Vast niet het enige hoofdpersonage die dat lukt in een film.

Klopt : Captain marvel is ook belacheijk overpowered , al word daar nog wel enigsins een reden voor gegeven die mischien het personage ietswat geloofwaardiger weet te maken .

Mijn punt is : je kan een personage niet ongestraft te sterk maken want dan verliest het zijn geloofwaardigheid en word het karakter ook doodsaai .
bedenk dit : zelfs Superman(die een goede backup story had voor zijn superkrachten) had zijn zwakke punt in de vorm van kryptonite anders was het het karakter doodsaai geweest .

avatar van horizons
Zo sterk vind ik Rey niet. Zonder Kylo Ren zou ze het einde van de the last Jedi niet hebben gehaald.

horizons schreef:

Volgens mij is het ook Rey die Kylo redt hoor. Zij gooit de lightsaber naar Kylo zodat hij die pretorian guard kan doden. Anders had Kylo het einde van TLJ niet gehaald .

clubsport schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Snoke kon ze ook makkelijk aan. Ze werd helemaal niet gemarteld ofzo. Tijdens het eerste gevecht met Kylo werd ze ook niet makkelijk overmeesterd...

IH88 schreef:

En toch heb je geen enkel moment ook maar het minste idee gehad dat ze in levensgevaar was
Toen ze gevangen zat in deel 1 wist ze zich ook wel heel simpel weer te bevrijden door zomaar even uit de losse pols de jedi mind trick uit te voeren .
In die scene met snoke schreewd ze even ( ziet er nauwelijks uit als martelen) maar ook dat was binnen no time weer omgedraaid want tegenslag mag niet te lang duren natuurlijk .

sommige scenes met haar lijken meer op reclamespots voor female supremacy , waarin overdreven opgeschept moet worden over hoe goed ze wel niet is ( iets wat je bij luke in de originele trilogie nooit zag ) .
Deze scene in de trailer is daar weer een heel goed voorbeeld van , compleet met slow motion backflip
precies zoals je in een reclamefilmpje zou zien .

avatar van Graaf Machine
Dit gaat gewoon weer vet genieten worden.

clubsport schreef:

Dat gevoel heb ik in deel 4,5,6 en 8 ook nooit gehad waar het Luke Skywalker betreft, zelfs niet toen zijn papa hem de arm afhakte. Van sommige hoofdpersonages weet je gewoon dat ze het wel redden. Bah, nare male supremacy...

avatar van IH88
Precies. Luke ging het ook gewoon overleven, en van levensgevaar was geen sprake. Leia hetzelfde, daarvan wist je wel dat ze het zou overleven. Van Anakin en Obi-Wan wist je ook dat ze de prequels zouden overleven, maar dat betekent niet dat het laatste gevecht op Mustafar niet spannend was.

avatar van Basto
Toch heeft clubsport een punt. Zo’n saltootje is wel erg achterhaald. Kwamen ze in de vorige eeuw mee aanzetten in The Matrix, was toen leuk. Toch best bizar dat ze met die honderden miljoenen niet iemand kunnen inhuren die iets creatievers of nieuws verzint. Want dat was wel de kracht van de eerste Star Wars film(s): het was iets nieuws!

Graaf Machine schreef:

Ik snap het Graafmachine , als je deze films al standaard 5 sterren geeft is elk punt van kritiek hoe goed onderbouwd ook moeilijk te verkroppen .
Jouw vergelijking met Luke is vrij zwak maar dat besef je diep van binnen denk ik ook best wel
Je noemt als voorbeeld het afhakken van zijn hand al , bij haar is er nog geen vingertopje verloren gegaan .

clubsport schreef:

Als je denkt gelijk te krijgen door de loze bewering dat ik het "diep van binnen" met je eens ben, heb je pech. Ik vind jou vooral een aansteller met een vrouwen-obsessie.

Graaf Machine schreef:

persoonlijke aanvallen gebruikt men graag als men geen goede argumenten meer weet te verzinnen
Dus kom maar op met je psychologische analyse want echte argumenten heb je niet meer .

avatar van horizons
Jij maakt toch de eerste persoonlijke aanval clubsport.