Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

AHWA
In Film > Nieuws > Star Wars IX (2019):

Colin Trevorrow Exits as Director of 'Star Wars: Episode IX' - thewrap.com

Geen Trevorrow meer voor EP9.

avatar van horizons
Die zat eraan te komen. Niet heel erg. JW was niet meer dan redelijk en zijn laatste film wordt blijkbaar compleet de grond ingeboord.

avatar van Arri
Jammer

Blij mee.

avatar van synec
Een erg 'veilige' keuze, maar wel veel beter dan Trevorrow. Ik was anders wel fan van het idee dat elke episode zoals de oude trilogy een andere regisseur/insteek had. Jammer..

avatar van IH88
En weer in december, dat zat er ook aan te komen. Het laatste deel van een trilogie hoeft het wiel niet meer opnieuw uit te vinden, dus 'veilige' keuze Abrams kan ook goed uitpakken. Het belangrijkste blijft hoe ze omgaan met de dood van Carrie Fisher. Trevorrow worstelde ermee, en ik denk dat Abrams (die een geheel nieuw script gaat schrijven) er moeite mee zal hebben.

avatar van synec
Het was toch al lang bevestigd dat Fisher niet meedoet in IX? Gelukkig maar, want zo'n afschuwelijke CGI poging als in Rogue One wil ik niet meer zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik denk dat de afsluiter van de nieuwe Star Wars trilogie ook al wel een eigen topic heeft verdiend. Er is de laatste weken veel nieuws over, oa een nieuwe regisseur en een nieuwe releasedatum, die van zomer naar december 2019 is gezet.

Waarom Colin Trevorrow ontslagen werd bij 'Star Wars: Episode IX' | Filmtotaal filmnieuws

J.J. Abrams regisseert 'Star Wars: Episode IX'! | Filmtotaal filmnieuws

'Star Wars: Episode IX' fors uitgesteld | Filmtotaal filmnieuws

avatar van IH88
Nee klopt. Maar hoe ze haar eruit gaan schrijven is wel een probleem. Want ze zou wel een grote rol in IX krijgen.

avatar van Arri
De dood van Fisher zou toch verwerkt worden TLJ?

avatar van Graaf Machine
Fisher was dood voordat deel 8 verscheen. Dan kan een beetje scriptschrijver ook wel een deel 9 voor elkaar krijgen zonder Fisher. Als ze dat niet goed voor elkaar weten te krijgen, dan zijn het prutsers.
Princess Leia was nou niet echt het personage waar de hele reeks aan vastklonterde. Dus maak het er ook niet van. Doe meer met Luke. Luke is waar het om gaat.

Graaf Machine schreef:

Ben ik helemaal met je eens hoor. Alleen heeft Trevorrow zelf aangegeven dat Leia een grote rol zou hebben gespeeld in 9. Zelf vind ik het grote onzin, omdat deel 9 om Luke, Rey, Kylo Ren en de toekomst van de Jedi moet gaan. Hopelijk stelt Abrams dat ook als prioriteit. En er zijn inderdaad wel manieren om Leia uit de franchise te schrijven.

avatar van Graaf Machine
Lando Calrissian !! Kijk, daar word ik nou blij van.

avatar van IH88
Carrie Fisher terug (oud materiaal van The Force Awakens), Mark Hamill terug en Billy Dee Williams. Het is nu al een mooie dag.

avatar van mjk87
Bij Film > Algemeen > Star Wars Saga:

Misschien wordt het toch tijd voor Darth Jar Jar, sowieso is alles beter dan die onzin in The Last Jedi.

avatar van Dogie_Hogan
IH88 schreef:
Flashbacks halen echter doorgaans tempo uit de film...

avatar van IH88
Materiaal kan ook worden gebruikt voor nieuwe scenes. Flashbacks zullen het sowieso niet worden denk ik.

Bij Film > Algemeen > Star Wars Saga:

Hier wat meer verduidelijking. 'Star Wars' Takes a Big Risk by Adding Carrie Fisher to 'Episode IX' | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com Fisher's rol zal sowieso klein zijn. Er zijn een paar manieren waarop ze terug kan komen. Heden, flashbacks, een herinnering. We zullen zien.

avatar van IH88
The Rise of Skywalker is een verrassende titel. Wel een heerlijke trailer, en fijn om te weten dat [email protected] Palpatine weer terug is! Zal het maar als spoiler neerzetten .

Eindelijk! De eerste trailer voor 'Star Wars: The Rise of Skywalker', einde van een saga | Filmtotaal filmnieuws.

avatar van Nicholas
Ik ben zo'n Star Wars fan en sinds TLJ is het echt gewoon weg. Hou het niet meer bij en kijk er niet meer naar uit. Trailer net gezien en het is wel meteen duidelijk dat Abrams zijn voorganger in dit laatste deel wil rebooten. Voelt allemaal als een onsamenhangend werkje.

kappeuter, ondertussen mag deze toegevoegd worden in de filmlijst zeker? Er is al een trailer beschikbaar + de titel is nu Star Wars: The Rise of Skywalker.

Star Wars: The Rise of Skywalker (2019) - IMDb

Noyce

IH88 schreef:

Tja spoiler.... Bij event waar trailer werd getoond verscheen de acteur zelf op het podium.

Leuke trailer. Zin in.

Op Mary Poppins na vond ik TLJ wel een goede film in de reeks.

Vanaf 18 december in de bioscoop (Walt Disney)

finalman schreef:

Star Wars: The Rise of Skywalker (2019) - IMDb

Klopt!
De film was gisteren ook ingestuurd, maar we moesten e.e.a. eerst even beoordelen, maar nu staat 'ie er op!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geen fan van de eerdere twee delen van die nieuwe trilogie, maar de terugkeer van Palpatine maakt me toch nieuwsgierig. Sowieso zijn de derde delen van elke trilogie van Star Wars tot dusver het leukste, dus dat geeft enigszins hoop.