Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

avatar van Graaf Machine
Ik val niemand persoonlijk aan, ik val clubsport aan op zijn uitlatingen eerder in dit topic.

avatar van Arri
clubsport schreef:
En toch heb je geen enkel moment ook maar het minste idee gehad dat ze in levensgevaar was

Het probleem van deze films in een notendop.

Arri schreef:

Het probleem van deze films in een notendop.

Dit soort films zijn geen thrillers, maar gewoon luchtig avontuurlijke fantasy's. Wat jij in de notendop vindt, is geen probleem, maar gewoon een feit, waar je zelf al dan niet een probleem van kan maken. Ik doe dat niet, ik geniet gewoon van het luchtige avontuur.

avatar van Chewbacca
Hier heb ik zin in!!!

Graaf Machine schreef:

Als je denkt gelijk te krijgen door de loze bewering dat ik het "diep van binnen" met je eens ben, heb je pech. Ik vind jou vooral een aansteller met een vrouwen-obsessie.

Graafmachine! Om Clubsport 'een aansteller met een vrouwen-obsessie' te noemen, tja, weer teveel aan de drank gezeten zie ik. Rey is wel degelijk een Mary Sue en als zo'n ploeg van Kathleen Kennedy in t-shirts met opschriften als 'Force is Female' zit maakt dat een hele hoop duidelijk..

clubsport schreef:

Ik snap het Graafmachine , als je deze films al standaard 5 sterren geeft is elk punt van kritiek hoe goed onderbouwd ook moeilijk te verkroppen .
Jouw vergelijking met Luke is vrij zwak maar dat besef je diep van binnen denk ik ook best wel
Je noemt als voorbeeld het afhakken van zijn hand al , bij haar is er nog geen vingertopje verloren gegaan .

Juistem.

AHWA
Dat neerbuigende toontje ook weer. Ik vind Rey geen Mary Sue, maar als ze dat al zou zijn, dan was Luke dat natuurlijk ook in de originele trilogie. Nog nooit in een X-wing gevlogen, maar blaast vervolgens wel even de Death Star op door The Force te gebruiken en uit handen van piloten als Darth Vader te blijven.
Of Anakin die als kleuter even een schip vernietigt in The Phantom Menace. Maar omdat het dit keer een vrouw is, is het ineens schandalig en bad writing.

AHWA schreef:

Onzin, Luke en Anakin waren geen perfecte fictionele karakters en dat veel mensen Rey een Mary Sue vinden, daar staat het internet vol van. Ik begrijp het wel dat je, als fan van Rey (zie je avatarplaatje) geen kritiek dult, maar zet mij met je racistisch toontje niet in een hoek met vrouwenhaters, Leila was fantastisch en als Rey een man was geweest en hoogeplaatste medewerkers van Disney t-shirts dragen met als opschrift 'Force is Male' zou ik dezelfde mening zijn toegedaan.

Warning schreef:

Onzin, Luke en Anakin waren geen perfecte fictionele karakters en dat veel mensen Rey een Mary Sue vinden, daar staat het internet vol van. Ik begrijp het wel dat je, als fan van Rey (zie je avatarplaatje) geen kritiek dult, maar zet mij met je racisistisch toontje niet in een hoek met vrouwenhaters, Leila was fantastisch en als Rey een man was geweest en hoogeplaatste medewerkers van Disney t-shirts dragen met als opschrift 'Force is Male' zou ik dezelfde mening zijn toegedaan.

Racisistisch? Ik denk dat je racistisch toontje bedoelt (ik wil het niet veronderstellen want het kan miscommunicatie zijn), maar dan nog ben ik benieuwd wat aan het bericht van AHWA racistisch is?

avatar van mjk87
Het zou sowieso al heel wat geholpen hebben als ze niet zo’n houterige actrice hadden genomen. In The Last Jedi begon dat echt duidelijk te worden.

AHWA
Ja, haar delivery in The Force Awakens was beter.

avatar van horizons
Prestatie van Felicity Jones benadrukt dat ook. Onwillekeurig maak je toch een vergelijking tussen die twee.

mjk87 schreef:

Ach, in de eerste trilogie was Mark Hamill de houterige acteur, in de tweede trilogie was Hayden Christensen de houterige acteur, laat nu Daisy Ridley lekker de houterige acteur zijn. Het is ook een houterige filmreeks, maar dat doet niets af aan de lol die je er aan kan beleven.

Graaf Machine schreef:

Christensen kreeg ook vreselijke dialogen.

Met Hamill ben ik het volstrekt oneens. Ford bracht de schwung ja, en Guiness een naturelle autoriteit, maar het is Hamill die je ziet groeien en hij weet dit perfect te plaatsen. Vergelijk de naïeve knul uit ANH met de wat drukke jongen uit ESB en daarna de volledig zelfverzekerde Jedi Master in ROTJ, vooral die eerste scène als hij middels hologram verschijnt. Uitstekend geacteerd.

avatar van Graaf Machine
Ja, oneens, dat kan. Ik vond Hamill altijd als een acteur over komen. Maakte me ook nooit iets uit eigenlijk.

Sowieso vind ik goed acteren erg overgewaardeerd in de filmwereld, waar je elke scene 100 keer kunt herhalen, en alles naar believe bijgewerkt kan worden. Zelf heb ik dan ook zelden kritiek op "acteerwerk".

Goed acteren dat doe je maar in het theater.

avatar van Uier
The Fornuis Awakens.

avatar van Warning
AHWA: Ah, dus omdat veel mensen het op internet zeggen, is het zo. Got it. Dat zijn de argumenten waarmee je discussies wint. It's on the internet, so it must be true! En laat Kathleen Kennedy toch lekker de shirts dragen die ze wil, joh. Waarom maak je je er zo druk om? Wees blij dat vrouwen en meisjes nu ook echte helden hebben om naar op te kijken, in plaats van dat ze ze alleen laten opdraven als lustobjecten.

1. Nee, zelfs als veel mensen het op internet zeggen dan hoeft het niet zo te zijn, a.u.b. geen woorden in mijn mond leggen, achterbakse manier om daar discussies mee te winnen. Er is echter wel een tweedeling vast te stellen (Mary Sue or not), so be it, waar maak jij je zo druk om, oh ja, je bent een fan van Rey die geen kritiek dult. 2. 'En NU hebben meisjes en vrouwen ook helden, i.p.v. ze op te laten draven als lustobjecten.' - en Leila toen? Ellen Ripley in Aliens, Bonnie in Bonnie and Clyde, Norma Rea, Thelma and Louise? Sterke vrouwen, in mijn ogen geen lustobjecten, maar ik weet natuurlijk niet waar jouw voorkeur ligt AHWA.

Warning schreef:
oh ja, je bent een fan van Rey die geen kritiek dult.

Als je de berichten van vandaag goed gelezen had, zou je dit niet zeggen. Het is duidelijk dat je een fel tegenstander van Rey bent, dus accepteer je geen argumenten die tegen je mening ingaan. Dan heeft verder discussiëren weinig zin.

En ze heet Leia.

En ze heet Leia.

Klopt, ze heet Leia. Ik zou niet zeggen een fel tegenstander, alleen een Mary Sue, wellicht wordt dat overigens in deze nieuwe film ongedaan gemaakt. Goed te horen dat je kritiek hebt op haar delivery.

avatar van IH88
Star Wars: The Rise of Skywalker Exclusive, Behind-the-Scenes Cover Story | Vanity Fair - vanityfair.com

Zitten een paar geweldige foto's bij. Mooi interview ook. En de eerste beelden van de Knights of Ren, Keri Russell en Richard E. Grant!

avatar van themariner
AHWA schreef:

Rey is wel degelijk een Mary Sue. Ze beschikt over bizar onverklaarbare gigantische gaven die tegen elke logica van het filmische universum waarin ze zich bevindt in gaan. Ze kan Jedi Mindtricks die Luke pas vanaf de derde film en jaren lange training beheerste, ze is een fantastische pilote terwijl ze nog nooit gevlogen heeft, ze kan in de 2e film gigantische rotsen verplaatsen terwijl Luke amper zijn lightsaber uit de sneeuw getrokken krijgt. Dit alles voorlopig zonder enige verklaring. Dat is dus de essentie van een Mary Sue. In tegenstelling moet Luke alles leren en wordt er in de films duidelijk gemaakt wat hij wel en niet kan. Zo wordt meermaals uitgelegd dat Luke zichzelf al een geweldig piloot vindt omdat hij flink heeft geoefend en wordt hij bij het beslissende shot op de Death Star geleid door de de Force. Iets dat hij gedurende de film in stapjes leert overigens. Anakin idem. We zien hem nota bene races doen, er wordt uitgelegd dat hij volgens metingen een van de krachtigste mensen in de Force is en 'the chosen one' (lees 3 films aan vooruitblik over zijn bijzondere rol). Al deze zaken ontbreken bij Rey. Er wordt niets uitgelegd, veklaard en ook hoeft ze nergens echt iets te leren door te falen. Ik hoop dat in het laatste deel daar de magische uitleg verschijnt, die is echt nodig om haar als personage te verklaren, zo niet blijft ze een Mary Sue in het kwadraat. Heeft niets te maken met of ze een vrouw is of niet.

avatar van chevy93
Basto schreef:
Het ziet er allemaal veel te gepolijst uit. Bordkarton.
Grappig, mijn grootste bezwaar tegen het originele drieluik is juist dat alles eruit ziet alsof het van karton is.

avatar van Hando
themariner schreef:

Dit wordt wel degelijk in de film uitgelegd. https://www.youtube.com/watch?v=BOOD26I49VM Dat velen de uitleg niet accepteren of onbevredigend vinden is natuurlijk een ander verhaal. Verder faalt Rey in het bekeren van Kylo en maakt ze hem onbedoeld de nieuwe opperste leider..

themariner schreef:

Er is een oceaan van verschil tussen onverklaarde en onverklaarbare...

Misschien moet je gewoon lekker zelf bedenken waar die gaven vandaan komen. Het open einde in verhalen is allang geaccepteerd, nu wordt het tijd voor het open begin.

avatar van paul ^^
sla deze mooi over de vorige heeft mij gewoon teveel pijn gedaan door afbraak van charaters .

themariner schreef:

Rey is wel degelijk een Mary Sue.

Wel knap dat je dit allemaal al zo kan zeggen zonder het laatste deel te hebben gezien. J.J heeft toch echt aangegeven dat er nog wel wat onthullingen komen wat betreft Rey’s backstory.

Ps. Rey geeft toch duidelijk aan dat ze een pilote is en veel heeft gevlogen op Jakku. Je zou zelfs uit haar woorden kunnen opmaken dat ze al eerder met de Falcon heeft gevlogen. Jaren geleden maar toch, dat verleer je niet zomaar. Zeker niet als je de Force hebt. Ze heeft waarschijnlijk in haar hele leven meer gevlogen dan Anakin en Luke, en die zijn er toch ook wel erg goed in zo snel...

avatar van clubsport
Graaf Machine schreef:

Er is een oceaan van verschil tussen onverklaarde en onverklaarbare...

Prachtig dit : Lekker makkelijk ook voor de scenarioschrijvers en makers van de film , zo kan je de meest
talentloze mensen inhuren en ze een script laten schrijven zonder goed plot en dito logisch verhaal
want de bioscoopbezoeker moet het zelf maar uitvogelen waar de logica is gebleven .

En ja Rey is een mary sue , maar daarbovenop is haar karakter ook nog eens totaal mislukt . haar merchandise verkoopt ook totaal niet , ze is gewoon totaal niet populair .
Dat blijkt wel want na dit laatste deel keert ze niet meer terug in het star wars universum , zoveel vertrouwen heeft disney in haar
Het succes is bijna volledig te danken aan de oude cast en de naam star wars .

avatar van sierrra
Ben benieuwd of Disney hier nog een bevredigend einde van kan maken. Waar TFA grotendeels een reboot was van ANH, slaagde de film met de vele onbeantwoorde vragen je wel enthousiast te maken voor het vervolg. Jammer genoeg faalde TLJ hierin meesterlijk zodat het enthousiasme voor dit slotdeel een stuk minder is. Voordeel van TLJ is wel dat TRoS de verhaallijn van TLJ grotendeels kan negeren en kan verdergaan waar TFA eindigde, wat dan toch wel weer enig enthousiasme kan oproepen. Al blijf ik het verbijsterend vinden dat Disney en dan vooral de storygroep, het zo uit de klauw heeft doen laten lopen.

clubsport schreef:

En ja Rey is een mary sue , maar daarbovenop is haar karakter ook nog eens totaal mislukt . haar merchandise verkoopt ook totaal niet , ze is gewoon totaal niet populair.

Geen van de nieuwe personages toch? Dat robotje nog een beetje, maar Oscar Isaac en Boyega? Ik hoor er niemand over. Rey had interessant kunnen zijn maar is in TLJ kapot gemaakt. TFA leunde verder vooral op Ford, TLJ op Luke (vooral het hopen op, want uiteindelijk kreeg hij ook niets van waarde).

Je kan veel van Lucas zeggen, want schrijven en regisseren kan hij niet, maar personages en werelden bedenken wel. Door vooral The Last Jedi ben ik ergens die Prequel Trilogy steeds meer gaan waarderen. Matige films, maar uitstekend binnen het universum.

Het zou me niets verbazen als Hayden Christensen nog van stal wordt gehaald.