Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

avatar van Matt81
Eigenlijk zegt de Honest Trailer, de meest briljante in tijden, precies waar mijn bezwaren bij deze film liggen.

Honest Trailers | Star Wars: The Rise of Skywalker - YouTube

avatar van Melksnor
Had een minder star wars einde verwacht maar viel me hartstikke mee !!

avatar van johan_sb2
Helaas, kon er niet doorheen komen. Ziet er mooi uit, maar thats it. Het uur dat ik heb gezien was flut. Beoordeling laat ik achterwege. Voor het gemiddelde hier beter voor de film.

de beste van de afgelopen 2 decennia. (vette UHD-HDR transfer)

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Verbijsterend hoe snel iets met potentieel om zeep geholpen kan worden. De doorstart na de prequels was veelbelovend - ook al was het meer van hetzelfde. Het avontuurlijke van The Force Awakens had doorgetrokken moeten worden, maar met de onlogische keuzes op het einde van The Last Jedi was de schwung alweer uit deze reeks verdwenen. Ik had geen idee hoe J.J. Abrams dit ging oplossen en vooraf ook geen trailers e.d. bekeken.

Ongelooflijk welke keuzes hier gemaakt zijn. De herintrede van Palpatine is toch een flater van jewelste? Rey zijn kleindochter maken doet er nog een schepje bovenop. De cirkels die daardoor gedraaid worden, niet te geloven. Natuurlijk had The Force Awakens dat ook wel, maar daar had je toch het gevoel dat er genoeg nieuwe elementen en personages een nieuwe reeks interessant konden maken, maar op het einde van de rit blijft daar niets van over. Poe? Lullig bijvoegsel. Finn? Lullig bijvoegsel. En zo zijn er genoeg.

Slechtste Star Wars-film uit de ganse reeks en best teleurstellend gezien er in het "universum" talloze kansen zijn om iets tofs en nieuws te maken, mét genoeg knipogen naar de originele films. Bah. Zonde ook van de technologie die nu zo ver staat dat het visueel alle kansen biedt voor deze films.

avatar van N00dles
Voor een Star Wars film zijn het prima visuals en muziek maar zoals gewoonlijk weer een slap plot met teveel retcons en nul komma nul diepgang. In plaats van inhoudelijke dialogen die de boel een keer gewicht kunnen geven, krijgen we alleen maar een hoop stille, dramatische blikken van personages die zogenaamd 'begrip', 'besef' of 'getergdheid' moeten uitbeelden. Het is pure luiheid en lafheid van de schrijvers: zelf niks interessants bedenken, maar de kijker alles laten zelf laten invullen en interpreteren. Zo moeten we maar aannemen dat Rey gewoon alles kan, er is geen echte persoonlijke ontwikkeling of opbouw. De force is uiteindelijk toch weer sterker dan de dark side (what else is new?) en met dat gegeven wordt gelijk elk beetje spanning compleet doodgeslagen.
Rey marysue't er op los, weet als vanzelf wat ze moet doen (lekker makkelijk met al die Jedi in het hiernamaals als hulpjes), weet altijd waar ze moet zijn, hoe ze het kwaad moet verslaan en gemakshalve is ze een onverwoestbare superheldin met telepathische gaven, healing powers en kan ze alles wat met de force denkbaar is. George "It's coarse, it's irritating, and it gets everywhere" Lucas zou vast trots op zijn op zulk schrijfwerk, en nee, dat is geen compliment.

De cameo's van Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher en Billy Dee Williams zijn pure fan service en verhaaltechnisch volstrekt overbodig. De terugkeer van Emperor Palpatine sloeg werkelijk nergens op. Ian McDarmid deed het weer leuk, maar het ging gewoon nergens over.
De rest van de personages zijn nutteloos, irritant of een combinatie van beide. Adam Driver, die ik hoog heb zitten als acteur, doet wat ie kan met de slechte teksten die hij krijgt. Verder is het talent van Domhnall Gleeson en Richard E. Grant gewoon verspild.

Nou, hopelijk zijn we hiermee weer even 10-15 jaar verlost van Star Wars films. Ik verwacht ooit wel weer een reboot/prequel/preprequel/supersequel/spinoffs/superspinoffs/superprequelrebootspinoffs, want Disneys gore hebzucht kent geen grenzen.

2,75*,

Waarom is vanaf 4april de dvd te koop en pas vanaf 24 april de blu-ray .
Je zou verwachten dat de releases tegelijk zouden zijn .

Is 4 april een type fout? Want op Bol staat 4 mei.

avatar van Sincity
Ik zie overal 04-05 staan. Ook voor de dvd variant.

avatar van Filmkriebel
Deze trilogie was eigenlijk niet best. Force Awakens vond ik nog de beste van de drie. Helaas zette het feest van de herkenning zich ook hier verder. Het leek eerder een Star Wars films gemaakt door Star Wars fans. Wie hebben we nog niet gezien? Ach ja, Calrissian en de keizer. Laten we die ook maar meespelen. En kijk, hier zien we nog eens de Ewoks. En zo volgt deze hopelijk allerlaatste Star Wars films veilig de geijkte paden. Hij is wel beter dan zijn voorganger, het levenloze "The Last Jedi", en kent wel enkele goede momenten. De scènes rond de ruïnes van de Death Star vond ik schitterend. Toch had ik altijd het gevoel dat episode VIII en IX veel beter konden. Rise of Skywalker is ook enorm snel verteld. Springt nogal van de hak op de tak. Nieuwe vijanden, nieuwe planeten, een compleet fris nieuw SF verhaal zaten er spijtig genoeg niet in. Deze fan pleasing derde trilogie blaakte niet van originaliteit. Disney heeft de legendarische filmreeks duidelijk imagoschade berokkent; George Lucas wordt gemist in de regiestoel. Daarom binnenkort nog maar 's na 15 jaar de episodes I tot en met III bekijken zodat ik terug kan ervaren waar een echt goede Star Wars film het van heeft.

Episode VII : 4*
Episode VIII : 2,5*
Episode IX : 3*

avatar van joolstein
Yes, eindelijk! De eerste Star Wars-film (misschien zelfs wel de eerst SF) waarin de mensheid het vacuüm van de ruimte heeft overwonnen! En ook de al even lastige gewichtsloosheid, straling en koude temperatuur zijn géén struikelblok meer! Ja regisseur J.J.Abrams doet met deze film, maar mooi weer waar hij zo goed in is.

avatar van interista2001
Sincity schreef:
Ik zie overal 04-05 staan. Ook voor de dvd variant.

Dvd en blu-ray staan nu op 4 juni

avatar van QuidQuoPro
Matig routineus werkje. Vrij hoge tempo begint op den duur te vervelen. Daarnaast niet echt overtuigende hoofdrolspelers met matig acteerwerk. Zal voor de fans wel een feest van herkenning zijn maar daar heb je het zo'n beetje ook wel mee gehad.

avatar van Banjo
Ze willen de familie (groep) aanspreken en tegelijk de fan bedienen.
Met mooie plaatjes wel te verstaan, het komt erg rommelig over want ja dat is wat Disney onder hip verstaat. Het hoge tempo verstoord de spanning en het in levensvermogen zoals dat toch wel meer aanwezig was in de vorige delen. Disney zit in een moeilijke spagaat, de familie te goed houden of de fan geven wat het in het begin het geval was. We kunnen in ieder geval geen hardcore Star Wars meer verwachten maar het is ook wel begrijpelijk anno 2020....

avatar van Mickey b
Ik ben van 1976, dus één jaar ouder dan gans de franchise. Als je 43 jaar doet om je verhaal te vertellen dan kan ik enkel maar ‘waauw’ zeggen. Respect. Ben opgegroeid met deze films. En laatste in reeks van deze 3x trilogie heeft me niet teleurgesteld. Spijtig dat het na meer dan 40 jaar tot een einde komt. Is een deel van mijn leven geweest. Van mij mag het nog veel langer duren met spin-offs.
Decors super, sfeer op en top Star Wars: veel planeten, intergalactische bars met grimmig ruimtegespuis, spacefights, droids, noem maar op... Chewy, R2D2 en 3CPO, BB8,... love it.
Top hoe men wijlen Carrie Fisher heeft opgevoerd met scènes uit eerdere fragmenten die men niet heeft gebruikt.
Uiteraard ook leuk zijn de gastoptredens van Mark Hamill en George Lucas.
Landonis Balthazar "Lando" Calrissian III doet zijn herintrede en zorgt met een zin voor een vervolgverhaal, hoop ik. Stelt voor om op quest te gaan...

Vraag mij altijd af of dit nu het levensverhaal van George Lucas is.

Zoals eerder geschreven het was een 9-delig verhaal, maar ik wil meer...

avatar van sierrra
Mickey b schreef:
ook leuk zijn de gastoptredens van Mark Hamill en George Lucas..

George Lucas? Dat lijkt mij erg stug.

Audiovisueel prima in orde, maar dramatisch slecht verhaal.

Na het zien van deze derde en laatste film in de Disney-trilogie zijn helaas mijn angsten, die ik na het zien van deel 7 al had, uitgekomen. Disney is alleen bezig geweest om deze franchise zo snel mogelijk uit te melken en heeft dit gedaan zonder een goede visie te hebben.
Deel 7 was een remake van deel 4 die puur op nostalgie inspeelde. Daarna kwam deel 8 die ik behoorlijk nieuw en verfrissend vond. Echter waren er veel fans niet eens met de weg die deel 8 ingeslagen was, dus komt Dinsey in dit laatste deel met een wanhoopspoging om fans met nostalgie terug te winnen.

Het begint al met de opening credits waarin verteld wordt dat Palpatine op een of andere manier nog steeds leeft en een grote vlood heeft. Niet veel later zien we de gehele vlood ook in actie, wanneer Kylo Ren een bezoek brengt aan de oude keizer.
Hier komt meteen een groot bezwaar wat ik heb. Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat deze Keizer ongezien is gebleven al die jaren terwijl hij duizenden(!!!) mega stardestroyers heeft laten bouwen. Hoe is hij in godsnaam aan al het geld, de materialen en manschappen gekomen zonder dat er ook maar iemand anders achter kwam dat hier iets gaande was. Even later blijkt ook nog dat al deze schepen nu de kracht hebben om planeten op de blazen. Waar er eerst een hele ster voor gebouwd moest worden, wat overigens decennia duurde voordat deze af was; hebben nu niet één, maar duizenden schepen die veel kleiner zijn ineens ook deze kracht. Dit alles heeft ongeveer even lang geduurd als het bouwen van één Death-Star.

Ik zou een heel boek kunnen schrijven over dingen die niet kloppen in deze film, maar daar heb ik de tijd en zin niet voor.
Er is veel te snel een verhaaltje uit geflanst die de kijker gewoon niet serieus neemt. Ik weet dat star wars als kinderfilms ooit bedoelt waren, maar de andere films hebben toch veel meer realisme in zich dan deze. Denk maar aan de hele trade war en democratie thema's van de prequel trilogie.

Verder mist deze film ook een epische factor. Het laatste deel van een filmserie zou episch moeten zijn, waarbij je op het puntje van je stoel zit. Gebeurtenissen zouden je moeten pakken en iets met je doen. Maar op geen enkel moment heb ik dit gehad bij deze film.

Zoals gezegd kan ik de hele film hier doorspreken en vertellen wat er niet aan klopt maar ik denk dat mijn punt duidelijk is. Hoe jammer het ook is, laat dit wederom zien dat er in deze huidige business steeds minder naar de kwaliteit van het product, maar puur naar de verkoopbaarheid gekeken wordt.
Je kunt zeggen wat je wilt over de prequel trilogie, maar deze had in ieder geval een visie die door de gehele trilogie liep en de wil om iets anders te zijn dan zijn voorganger.

Waar ik vroeger enthousiast werd voor een nieuwe film in het star wars universum, is deze nieuwsgierigheid helaas volledig verdwenen. Films als deze maken me niet enthousiaster voor de toekomst. Ik hoop met heel mijn hart dat de nieuwe 007, na het mindere spectre, de draad weer oppakt en als een van de weinige grote franshises laat zien dat blockbusters behalve een goudmijn ook goede films kunnen zijn. Echter zorgen films als deze Star Wars ervoor dat ik mijn hart vasthoud.

avatar van Mickey b
sierrra schreef:

George Lucas? Dat lijkt mij erg stug.

Serieuze typefout, bedoelde Harrison Ford. Zat met George Lucas in mijn hoofd...

avatar van JJ_D
De grande finale dus. Met veel toeters en bellen, of wat had je gedacht?

Hoewel. Finale? J.J Abrams zet toch maar mooi de poort open naar een vervolgreeks. Enfin, wat mij betreft is het welletjes geweest.

‘The Rise of Skywalker’ synthetiseert nog een keer mooi dat goedheid meer moed en kracht vraagt dan kwaad. De worsteling van het universum is eigenlijk de worsteling van ieder individu: kiezen tussen het juiste pad of dat van de verleiding, dat onvermijdelijk op (zelf)vernietiging blijkt af te stevenen.

Dit negende deel haalt bovenstaand conflict eens te meer naar boven op zowel het persoonlijke niveau (Ben en Rey, reeds voorgekauwd in de voorgaande delen trouwens) als het collectieve (The Final Order versus The Resistance, idem dito). En zo vallen alle puzzelstukjes alweer netjes in de plooi.

Aardig. Maar meer ook niet.

avatar van frolunda
Ben eigenlijk best blij dat het erop zit,de laatste delen van het Star wars universum waren wat verhaal betreft toch min of meer een herhaling van zetten,maar dan met betere speciale effecten en mindere acteurs.
Ik denk ook dat het kijkgenot,wat toch ook Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker wel degelijk weer oplevert,wat mij aangaat voor een groot deel is gebaseerd op nostalgische gevoelens en dat de makers er elke keer weer net genoeg nieuwe en/of interessante elementen aan toevoegen om de potentiële kijker toch weer over de streep te trekken.Het is meestal dan ook zo dat de voorpret groter is dan het zien van de uiteindelijke film zelf.
Het verhaal in dit laatste deel verloopt vrij voorspelbaar en er worden zelfs weer wat oude koeien van stal gehaald.De beelden en de actie scenes zijn mooi,spectaculair en overtuigend,iets wat bij de acteurs alleen voor Oscar Isaac,Domhnall Gleeson (jammer genoeg is zijn rol hier een stuk kleiner dan in the Last Jedi) en natuurlijk Ian McDiarmid geldt.
De makers en bedenkers van deze blockbuster zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan hun collega's van de game the Knights of the old republic,die komen tenminste wel met originele nieuwe Star wars verhalen en personages op de proppen.Zo iemand als de Mandelorian Canderous Ordo zou in deze film een verademing zijn geweest.
Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker is dan ook voornamelijk onderhoudend met een paar kleine maar niet onverwachte verhaalwendingen maar je kunt er ondertussen ook rustig iets anders bij doen.

Onbegrijpelijk hoe zo'n meesterwerk wordt uitgemolken en uiteindelijk met deze film, volledig om zeep wordt geholpen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Het zit er op, en daar ben ik niet bepaald rouwig om- alle delen in een kort tijdsbestek kijken blijkt geen geen aanrader. Het heeft wel het voordeel dat je meer in het verhaal zit, zeker handig voor iemand wiens geheugen meer richting goudvis gaat dan richting olifant, maar het is wel heel veel van hetzelfde. Ook deel IX blinkt weer niet uit in subtiliteit en originaliteit, en is weer een stap terug na het aardige deel VIII. Allerlei dingen waar de echte SW-fans zich kennelijk aan stoorden worden in dit deel teruggedraaid dan wel met een flauwe dialoog "rechtgezet". Denk aan de beperkte screentijd van Kelly Marie Tran, het dismissen van de Holdo-methode om vijandelijke schepen uit te schakelen als een one in a million shot, het standje dat Rey krijgt als ze haar wapen weggooit. Abrams wilde duidelijk pleasen met dit deel.

Er is echter veel meer mis met The Rise of Skywalker, waarbij met stip op één de belachelijk sterke superpowers van Rey, die alle gevechten eigenlijk bij voorbaat zinloos maken. Daarnaast kan ze nu ook wonden genezen, door een tsunami zeilen, vliegen, ruimteschepen tegenhouden, zelfs opstaan uit de dood. Zet haar een middagje in de VN en het Midden Oosten conflict is ook opgelost. De actrice brengt het allemaal prima maar haar personage is een beetje uit haar voegen gegroeid. Daar tegenover staat dan Palpatine, ook weer opgestaan uit de dood, die vooral op zijn troon zit gemeen te wezen (waarom hebben die evil geniuses nooit eens plezier? heel de dag op je troon zitten grijnzen moet toch supersaai zijn), een bizarre en onnodige comeback.

Verder zit de film propvol, waarbij men nieuwe planeten bezoekt in hetzelfde tempo als een Chinese groepsreis een rondje Europa doet, waarbij allerlei verhaallijnen in het leven geroepen en afgeraffeld worden (zo is bevelhebber Hux opeens een spion), er een zinloze nieuwe robot ten tonele verschijnt die kennelijk schattig moet zijn (een gebbetje van Abrams die de stem doet), er weer de nodige Sesamstraatpoppen langs komen -ik zou al niet meer opkijken van een cameo van Kermit of Miss Piggy- en de Stormtroopers maar weer eens laten zien hoe nutteloos ze zijn- had Palpatine maar 1 % van zijn budget besteed aan schietlessen voor zijn leger dan was hij al lang heerser over het universum geweest en kon de franchisewinkel dicht. Over Palpatine gesproken: zijn plan was dat Rey hem zou doden uit woede en haat om zo in haar voort te leven, en...Rey doodt hem uit woede en haat, dus welbeschouwd zou zijn snode plannetje gelukt moeten zijn? Rey is alsnog Palpatine, misschien het uitgangspunt voor een volgende trilogie, want Disney zal ons nog wel gaan verblijden met de nodige pre-se- en andere quels.

Om toch met een positieve noot te eindigen, grappig om krasse knar Lando te zien, de effecten zijn de moeite waard en de acteurs doen het over het algemeen goed.