Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door George Lucas
met Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

De Clone Wars razen naar hun hoogtepunt als Kanselier Palpatine wordt ontvoerd door General Grievous, een inmiddels bekende Jedi-doder. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi strijden als broers in dit gevecht om hem te redden en ze gaan een laatste confrontatie aan met de leider van de seperatisten, Count Dooku. Maar als de Jedi Council eindelijk een manier heeft gevonden om de Clone Wars tot een einde te brengen en de vrede in het melkwegstelsel te herstellen, houden ze er geen rekening mee dat Anakin zich langzaam tegen de Jedi Council keert als hij een keuze moet maken tussen Obi-Wan en zijn heimelijke vrouw Padmé, die hij in een visioen heeft zien sterven. De mysterieuze Sith Lord Darth Sidious slaat voor een laatste keer hard toe en alle gebeurtenissen leiden naar de eerste Star Wars film uit 1977 als George Lucas het laatste hoofdstuk in zijn verhaal afsluit.

avatar van Onceuponanytime
Boeiend, geheel de film door. De effecten zijn geweldig, elke episode door. Niet iedereen houdt van dit soort films, maar ik ben fan van Star Wars, goegeweten.

avatar van Zwolle84
Na herziening van de eerste twee trilogieën is dit toch wel mijn favoriet. Prachtig hoe alles hier samenkomt. De film vloeit ook constant erg mooi, er zijn volop gedenkwaardige scènes en eigenlijk heb je gelijk weer zin om verder te gaan met A New Hope.

Van de oorspronkelijke trilogie zijn alle drie delen een puntje gedaald, maar nog steeds vind ik ze erg goed. Sowieso een ijzersterke reeks, op dat wanstaltige The Phantom Menace na.

Dit is wat mij betreft de beste van de eerste trilogie. Er zit vaart in het verhaal, voldoende actie. Anakin is minder vervelend dan in deel twee en alles komt prachtig bij elkaar. Prima film dit.

avatar van Baggerman
Onthutsend zwak.

Dit was (op de nieuwste na) de enige Star Warsfilm die ik nog niet had gezien. Nu heb ik een zwak voor SF en ook voor Star Wars, maar dit was gewoon bar- en barslecht! Die gevechten met Count Dooku (die salto??? ) en Darth Sidious??? Dat ziet er toch nièt uit!?!?!

En die gast die Anakin speelt ('what have I done?')??? Dat is toch acteren van het niveau Spangas/GTST?

Serieus, af en toe leek het net of ik één of andere persiflage aan het bekijken was. General Grievous. Really????

avatar van martijn011
Uitstekende film die de eerste twee delen van de prequel-trilogie doet vergeten. Alles komt in deze film bij elkaar, de originele film loopt hier naadloos in over.
Ik ben begonnen met het zien van de originele trilogie en daarna deze drie prequels, maar voor een eerste kennismaking is dat me goed bevallen. Ik denk dat ik bij een herziening de chronologische verhaallijn ga volgen.
Het niveau van de originele films ligt wel hoger dan deze trilogie, met deze film als uitzondering.

Zoals gezegd is deze film een opmaat naar het originele verhaal, maar ook kent deze film een hoop verwijzingen. We zien hier Chewbakka voor het eerst, de geboorte van Luke en Leia Skywalker en uiteraard het onstaan van Darth Vader.
Ik moet zeggen dat Hayden Christensen me beter beviel dan in het deel hiervoor. Vooral naar het einde toe werd hij zowaar geloofwaardig en de transformatie van rechtvaardige Jedi naar Darth Vader is goed weergegeven. Alleen McGregor vind ik nog steeds een miscast, al kon hij me in deze film wel wat meer bekoren.

Visueel gezien is dit de sterktste tot nog toe, van begin tot eind ziet het er prachtig uit. Het verhaal boeit ook, vanaf het begin gaat het meteen los.
Ik ga me nu maar wagen aan 'the Force Awakens', kijken hoe deze vrij nieuwe film me gaat bevallen.
Voor deze vier dikke sterren, één van de sterkere delen van de hele reeks.

avatar van Melksnor
Beste van de 2e trilogie wat een mindere trilogie was dan de 1e 3 star wars films.. vermakelijk spectakel en leuk om te zien hoe het eindigd waar de 1e 3 legendarische star wars films beginnen..

avatar van Sergio Leone
Uitstekende afsluiter.

Na een degelijke eerste prequel en een slecht tussenstuk kan Revenge of the Sith zijn doel wel waarmaken: een bevredigende afsluiter van de begonnen verhaallijnen maar daardoor ook de perfecte opstap naar de nieuwe verhaallijnen.
De film spannend noemen gaat me wat ver, maar ik heb wel andermaal genoten van de transformatie van Anakin (al gaat hij natuurlijk wel snel en gemakkelijk overstag) en het daarmee gepaard gaande sneeuwbaleffect van de Jedi die verraden en uitgemoord worden tot de onvermijdelijke eindclash. Leuk vooral om de simpele eindgevechten te volgen: Obi-Wan moet zien dat hij wint tegen Anakin en Yoda tegen Palpatine. Simpel: één tegen één en zorg dat je wint. Geen deus ex machina's mogelijk.

Acteren gaat Hayden Christensen gelukkig stukken beter af dan in het voorgaande deel. Niet dat hij erin slaagt veel subtiliteit aan de dag te brengen, maar voor de rol van losgeslagen emo heeft hij de goede kop. Al ligt het alleen aan dat en zijn lichaamshouding, het is alleszins een vooruitgang en maakt mijn kijkbeurt leuker.

George Lucas opteert hier ook voor een green screen festijn en dat blijft natuurlijk wel jammer. De kleuren zien er vaak niet uit. Mustafar is qua design nog wel een goede locatie voor dergelijk eindgevecht maar het ziet er soms gewoon niet uit. Nu goed, hij maakt er deze keer wel een gestroomlijnd iets van - had ook moeilijk anders gekund met zo'n simpel plotje - mét een geslaagde eindstrijd. Ik heb er de minpunten ten spijt toch weer van genoten.

avatar van debbietino
Prima film die gewoon goed klopt met de latere delen.

De lage scores snap ik niet en zal ik ook niet snappen. Dat gezeur over de dat de originele eerste drie delen zoveel beter zijn dan de prequels en nu ook de sequels. Als je objectief kijkt naar de OT zijn die soms ook tenenkrommend slecht geacteerd (vooral deel IV, de latere twee delen waren iets meer te pruimen) en zaten er ook belachelijke figuren in zoals Salacious B. Crumb of de Ewoks. En dan kun je wel gaan zeggen dat het in die tijdgeest past maar dat is Jar-Jar Binks ook ten tijde van de de prequels (ook een belachelijk figuur trouwens).
Neem het verhaal van de Ewoks in deel VI...., die teddybeertjes zijn in staat om al onze vrienden gevangen te nemen inclusief dus onze Jedi Luke en scherpschutters Han en Chewie, en uiteindelijk ook zowat The Empire ten val te brengen... en dat wordt wel door de zogenaamde OT puristen geslikt als zoete koek...

Ik persoonlijk bekijk elke film op zich en plaats ze inderdaad in de juiste tijdgeest en technieken van die periode. De verhalen zijn allemaal goed aansluitend gemaakt en zijn best allemaal prima. Je hebt de wat mindere er tussen zitten maar om ze meteen mega lage cijfers te geven is naar mijn mening gewoon meeloperij van de meesten. Een trend die is ingezet en waar de klaarblijkelijk veel SW fans niet tegenin durven te gaan.

Nou geloof me (of niet ) ik ben wat dat betreft echt een SW nerd, heb alle films inclusief de animatie series, ik spaar alle comics en ga zo maar door....en ik durf wel te zeggen dat de prequels leuke en goede films zijn.

Het veranderen van Anakin van Jedi naar Darth Vader vind ik heel goed neergezet, zoals zijn interesse in de macht van the emperor om geliefden weer tot leven te wekken en het bedrog waardoor hij anti-jedi wordt. Op het eind is hij echt evil en dat ie op die vulkaanplaneet half wegkwijnt, erg sterk, om vervolgens half machine (DV) echt te word. Ik vond Palpatine/emperor ook erg sterk, lekker unlikeable sneaky en evil. ABSOLUTE POWERRR!! en. Op dat soort vlakken vind ik deze film top! ook de muziek past vaak erg goed.

Een waardige afsluiter.dit is een van mijn favoriete star wars deel in de reeks samen met het laatste deel van de eerste star wars trilogie.en de 2 nieuwsten nog niet gezien word wel eens tijd.