• 8.353.971 stemmen

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Sciencefiction / Fantasy | 140 minuten
3,71 3.554 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

Releasedatum: 19 mei 2005

Plot Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

"The saga is complete."

De Clone Wars razen naar hun hoogtepunt als Kanselier Palpatine wordt ontvoerd door General Grievous, een inmiddels bekende Jedi-doder. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi strijden als broers in dit gevecht om hem te redden en ze gaan een laatste confrontatie aan met de leider van de seperatisten, Count Dooku. Maar als de Jedi Council eindelijk een manier heeft gevonden om de Clone Wars tot een einde te brengen en de vrede in het melkwegstelsel te herstellen, houden ze er geen rekening mee dat Anakin zich langzaam tegen de Jedi Council keert als hij een keuze moet maken tussen Obi-Wan en zijn heimelijke vrouw Padmé, die hij in een visioen heeft zien sterven. De mysterieuze Sith Lord Darth Sidious slaat voor een laatste keer hard toe en alle gebeurtenissen leiden naar de eerste Star Wars film uit 1977 als George Lucas het laatste hoofdstuk in zijn verhaal afsluit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Senator Bail Organa

Yoda (stemrol)

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Boeiend, geheel de film door. De effecten zijn geweldig, elke episode door. Niet iedereen houdt van dit soort films, maar ik ben fan van Star Wars, goegeweten.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Na herziening van de eerste twee trilogieën is dit toch wel mijn favoriet. Prachtig hoe alles hier samenkomt. De film vloeit ook constant erg mooi, er zijn volop gedenkwaardige scènes en eigenlijk heb je gelijk weer zin om verder te gaan met A New Hope.

Van de oorspronkelijke trilogie zijn alle drie delen een puntje gedaald, maar nog steeds vind ik ze erg goed. Sowieso een ijzersterke reeks, op dat wanstaltige The Phantom Menace na.

avatar van Lau1986

Lau1986

Dit is wat mij betreft de beste van de eerste trilogie. Er zit vaart in het verhaal, voldoende actie. Anakin is minder vervelend dan in deel twee en alles komt prachtig bij elkaar. Prima film dit.

avatar van Baggerman

Baggerman

Onthutsend zwak.

Dit was (op de nieuwste na) de enige Star Warsfilm die ik nog niet had gezien. Nu heb ik een zwak voor SF en ook voor Star Wars, maar dit was gewoon bar- en barslecht! Die gevechten met Count Dooku (die salto??? ) en Darth Sidious??? Dat ziet er toch nièt uit!?!?!

En die gast die Anakin speelt ('what have I done?')??? Dat is toch acteren van het niveau Spangas/GTST?

Serieus, af en toe leek het net of ik één of andere persiflage aan het bekijken was. General Grievous. Really????

avatar van martijn011

martijn011

Uitstekende film die de eerste twee delen van de prequel-trilogie doet vergeten. Alles komt in deze film bij elkaar, de originele film loopt hier naadloos in over.
Ik ben begonnen met het zien van de originele trilogie en daarna deze drie prequels, maar voor een eerste kennismaking is dat me goed bevallen. Ik denk dat ik bij een herziening de chronologische verhaallijn ga volgen.
Het niveau van de originele films ligt wel hoger dan deze trilogie, met deze film als uitzondering.

Zoals gezegd is deze film een opmaat naar het originele verhaal, maar ook kent deze film een hoop verwijzingen. We zien hier Chewbakka voor het eerst, de geboorte van Luke en Leia Skywalker en uiteraard het onstaan van Darth Vader.
Ik moet zeggen dat Hayden Christensen me beter beviel dan in het deel hiervoor. Vooral naar het einde toe werd hij zowaar geloofwaardig en de transformatie van rechtvaardige Jedi naar Darth Vader is goed weergegeven. Alleen McGregor vind ik nog steeds een miscast, al kon hij me in deze film wel wat meer bekoren.

Visueel gezien is dit de sterktste tot nog toe, van begin tot eind ziet het er prachtig uit. Het verhaal boeit ook, vanaf het begin gaat het meteen los.
Ik ga me nu maar wagen aan 'the Force Awakens', kijken hoe deze vrij nieuwe film me gaat bevallen.
Voor deze vier dikke sterren, één van de sterkere delen van de hele reeks.

avatar van Melksnor

Melksnor

Beste van de 2e trilogie wat een mindere trilogie was dan de 1e 3 star wars films.. vermakelijk spectakel en leuk om te zien hoe het eindigd waar de 1e 3 legendarische star wars films beginnen..

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Uitstekende afsluiter.

Na een degelijke eerste prequel en een slecht tussenstuk kan Revenge of the Sith zijn doel wel waarmaken: een bevredigende afsluiter van de begonnen verhaallijnen maar daardoor ook de perfecte opstap naar de nieuwe verhaallijnen.
De film spannend noemen gaat me wat ver, maar ik heb wel andermaal genoten van de transformatie van Anakin (al gaat hij natuurlijk wel snel en gemakkelijk overstag) en het daarmee gepaard gaande sneeuwbaleffect van de Jedi die verraden en uitgemoord worden tot de onvermijdelijke eindclash. Leuk vooral om de simpele eindgevechten te volgen: Obi-Wan moet zien dat hij wint tegen Anakin en Yoda tegen Palpatine. Simpel: één tegen één en zorg dat je wint. Geen deus ex machina's mogelijk.

Acteren gaat Hayden Christensen gelukkig stukken beter af dan in het voorgaande deel. Niet dat hij erin slaagt veel subtiliteit aan de dag te brengen, maar voor de rol van losgeslagen emo heeft hij de goede kop. Al ligt het alleen aan dat en zijn lichaamshouding, het is alleszins een vooruitgang en maakt mijn kijkbeurt leuker.

George Lucas opteert hier ook voor een green screen festijn en dat blijft natuurlijk wel jammer. De kleuren zien er vaak niet uit. Mustafar is qua design nog wel een goede locatie voor dergelijk eindgevecht maar het ziet er soms gewoon niet uit. Nu goed, hij maakt er deze keer wel een gestroomlijnd iets van - had ook moeilijk anders gekund met zo'n simpel plotje - mét een geslaagde eindstrijd. Ik heb er de minpunten ten spijt toch weer van genoten.

avatar van debbietino

debbietino

Prima film die gewoon goed klopt met de latere delen.

De lage scores snap ik niet en zal ik ook niet snappen. Dat gezeur over de dat de originele eerste drie delen zoveel beter zijn dan de prequels en nu ook de sequels. Als je objectief kijkt naar de OT zijn die soms ook tenenkrommend slecht geacteerd (vooral deel IV, de latere twee delen waren iets meer te pruimen) en zaten er ook belachelijke figuren in zoals Salacious B. Crumb of de Ewoks. En dan kun je wel gaan zeggen dat het in die tijdgeest past maar dat is Jar-Jar Binks ook ten tijde van de de prequels (ook een belachelijk figuur trouwens).

Neem het verhaal van de Ewoks in deel VI...., die teddybeertjes zijn in staat om al onze vrienden gevangen te nemen inclusief dus onze Jedi Luke en scherpschutters Han en Chewie, en uiteindelijk ook zowat The Empire ten val te brengen... en dat wordt wel door de zogenaamde OT puristen geslikt als zoete koek...

Ik persoonlijk bekijk elke film op zich en plaats ze inderdaad in de juiste tijdgeest en technieken van die periode. De verhalen zijn allemaal goed aansluitend gemaakt en zijn best allemaal prima. Je hebt de wat mindere er tussen zitten maar om ze meteen mega lage cijfers te geven is naar mijn mening gewoon meeloperij van de meesten. Een trend die is ingezet en waar de klaarblijkelijk veel SW fans niet tegenin durven te gaan.

Nou geloof me (of niet ?) ik ben wat dat betreft echt een SW nerd, heb alle films inclusief de animatie series, ik spaar alle comics en ga zo maar door....en ik durf wel te zeggen dat de prequels leuke en goede films zijn.

avatar van rubenhendriksen

rubenhendriksen

Het veranderen van Anakin van Jedi naar Darth Vader vind ik heel goed neergezet, zoals zijn interesse in de macht van the emperor om geliefden weer tot leven te wekken en het bedrog waardoor hij anti-jedi wordt. Op het eind is hij echt evil en dat ie op die vulkaanplaneet half wegkwijnt, erg sterk, om vervolgens half machine (DV) echt te word. Ik vond Palpatine/emperor ook erg sterk, lekker unlikeable sneaky en evil. ABSOLUTE POWERRR!! en. Op dat soort vlakken vind ik deze film top! ook de muziek past vaak erg goed.

avatar van Supernatural

Supernatural

Een waardige afsluiter.dit is een van mijn favoriete star wars deel in de reeks samen met het laatste deel van de eerste star wars trilogie.en de 2 nieuwsten nog niet gezien word wel eens tijd.

avatar van clubsport

clubsport

prima afsluiter van de saga en hier had het bij moeten blijven .

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

clubsport schreef:

prima afsluiter van de saga en hier had het bij moeten blijven .

Deze aflevering sloot niets af. Deze aflevering overbrugde.

avatar van clubsport

clubsport

is waar en dat deed het op een prima manier en return of the jedi was de prima afsluiter .

avatar van Shadowed

Shadowed

Ook prima.

Ook weer een tikje beter dan deel 2, vooral omdat dit deel nog iets boeiender verteld is. Christensen is niet heel erg gewaardeerd in de reeks, maar ik blijf hem toch echt prima vinden, al had hij zijn korte kapsel wel mogen behouden.

Visueel is de film weer een stapje beter dan zijn voorgangers, al blijft het niet een ongelooflijk mooi. Gelukkig was dit niet bepaald een groot pijnpunt. Acteerwerk redelijk, 140 minuten duren toch wel wat lang voor een Star Wars film.

Opnieuw naar het einde toe is de film weer het meest boeiend om te volgen en sluit daarmee ook goed aan op de oude klassiekers. Prima geacteerd, het ziet er prima uit. Niks mis mee zo op zijn tijd, wel leuk om de reeks een keer te zien.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Van de prequel-trilogie de beste episode sowieso. Sluit op 19 jaar na naadloos aan op de originele trilogie IV, V en VI, ware het niet dat Disney het opportuun vond ook nog eens Rogue One te produceren wat er ergens tussenin hangt.

In Revenge of the Sith wordt de focus nog meer op de jongvolwassen Anakin gelegd. Zijn emoties, impulsiviteit, afgunst, angst en haat komt nog meer tot uiting. Er is een mooie evolutie hoe hij kantelt naar de Dark Side. Ook Palpatine speelt hier een sterk rol in. Deze derde episode schetst een mooi beeld van wat je te zien krijgt in de verdere episodes. Je krijgt antwoorden op vragen waarom Yoda in ballingschap leeft, waar de andere Jedi's zijn, waarom Luke en Leia apart opgroeiden, hoe Darth Vader gevormd is, enz ... Geweldige scène overigens toen Dark Vader gecreëerd werd: doodse stilte en dan ineens die ademhaling die opdoemt.

Het gevecht tussen Anakin en Obi Wan tussen de lavapoelen was prachtig. Visueel zag het er allemaal prima uit. General Grievous zag er eerlijk gezegd niet uit als chronisch proestende hunchback. En het laservechten van de Keizer zag er ook vrij ongeloofwaardig uit. The Force kunnen controleren wil nog niet zeggen dat je dan automatisch een Jedi bent die met een lichtzwaard overweg kan.

En wat mij betreft voor eens en altijd: heb je SW nog nooit gezien: begin met IV, V, VI en dan de prequel-trilogie. Als je het gehele plaatje al gezien hebt, is het misschien "beter" om te beginnen met I, II en III.

avatar van Don Homer

Don Homer

Ik heb de eerste twee trilogieën vandaag afgerond. Op de hele serie is genoeg aan te merken. Het is vaak te voorspelbaar, niet realistisch (rare beslissingen Ed) en behoorlijk politiek correct. Ook diepgang en uitwerking van vele personages mis ik.

Deel III vond ik wel het spannenst en het mooist. Vooral de laatste 30/45 minuten was het genieten van de spectaculaire gevechten, prachtige omgevingenen de te verwachte wendingen in het verhaal. Naast deel V vond ik dit de beste film.

avatar van IH88

IH88

“You were the chosen one! It was said that you would destroy the Sith, not join them! Bring balance to the force... Not leave it in darkness!”

Dit derde deel uit de prequel trilogie komt eindelijk in de buurt van het niveau en de magie van de originele trilogie. Revenge of the Sith is een voortreffelijk ruimteavontuur en een perfecte overgang naar A New Hope. De transformatie van Anakin tot Darth Vader, de overdonderende beginscene in de ruimte, de schitterend vormgegeven planeten (vooral Mustafar), order 66, de hartverscheurende scene in de Jedi tempel met Anakin en de padawans, het gevecht tussen Yoda en Darth Sidious, het gevecht tussen Obi-Wan en Anakin etc. Er is heel veel om van te genieten, en ook de acteurs zitten goed in hun rol.

McGregor is als Obi-Wan weer erg goed op dreef en ook Ian McDiarmid, Samuel L. Jackson en Frank Oz als de stem van Yoda zijn uitstekend. De dialogen zijn niet al te best, maar de acteurs maken er het beste van. De gesprekken tussen Anakin en Palpatine zijn wel goed (vooral de Darth Plagueis monoloog van Palpatine mag er wezen), en je ziet dat Anakin steeds meer in de greep komt van Palpatine. Minpunt is net zoals in Attack of the Clones de romance tussen Anakin en Padmé. De dialogen, het acteerwerk, de chemie… Het werkt gewoonweg niet. In Attack of the Clones overschaduwde dat nog een klein beetje de film, maar gelukkig is dat in dit derde deel niet het geval. Speciale vermelding voor de fantastische muziek van John Williams. Je gaat het bijna gewoon vinden dat Williams weer met een geweldig score komt, maar dat is het natuurlijk niet. Revenge of the Sith is een sterke afsluiter van George Lucas als heerser over het Star Wars universum.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Gisteren heb ik Episodes 1 en 2 ivm. de premiere van episode 9, herzien. Episode 3 Revenge of the Sith heb ik vanmiddag herzien en de overige episodes volgen de komende dagen. Ik heb mij met de eerste 3 episodes weer prima vermaakt en het blijven films om vaker te herzien.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2087 stemmen

Ook ik heb alle Star Wars films herzien voor de première van Episode IX. De prequels worden in sommige recensies en video's volledig afgebrand, maar, ondanks dat ik het zeker met een deel van die kritiek eens ben, heb ik nooit een hekel aan deze drie films gehad. Als ik alle Star Wars films kijk, hoort deze trilogie daar steevast bij.

Dat gezegd hebbende, moet ik wel mijn score bij twee van de drie prequels iets verlagen. Revenge of the Sith is één van die twee films. Laat ik positief beginnen: Hayden Christensen zit echt beter in zijn rol hier. Het script laat nog geregeld te wensen over, maar het lijkt hem toch allemaal wat beter af te gaan. Anakin Skywalker zie ik hier als een geloofwaardige Jedi ridder. Ewan McGregor is ook goed als Obi-Wan. Zijn vertolking sluit mooi aan op die van Alec Guinness in Episode IV. Toch is het met name Ian McDiarmid die hier in positieve zin opvalt. Hij schmiert er flink op los, maar dit is dan ook Palpatine's moment van euforie. Geweldig om naar te kijken.

Waar ik echter tegenaan liep, was dat ik de eerste helft vrij moeilijk door te komen vond. General Grievous is een tamelijk nietszeggende villain en uitgerekend hij krijgt twee vrij grote scènes toebedeeld. Verder krijgen we opnieuw wat stroeve momenten tussen Anakin en Padmé voor de kiezen. Doordat Christensen in dit deel wat beter in zijn rol lijkt te zitten, valt eens temeer op dat het vooral aan het script te wijten is. Ten slotte verloopt Anakin's transitie naar de dark side te snel, te extreem en daardoor niet helemaal geloofwaardig. Tijd om daar lang bij stil te staan had ik echter niet, omdat de tweede helft van de film wel heel sterk is. Zodra Anakin eenmaal is overgelopen en 'order 66' wordt uitgevoerd, verandert Revenge of the Sith in positieve zin in de meest onprettige Star Wars film. De sfeer wordt heel neerslachtig en de twee grote duels (Anakin vs. Obi-Wan en Yoda vs. Palpatine) zijn behoorlijk episch. John Williams' muziek draagt daar overigens zeker een steentje aan bij.

Na een spectaculaire openingsscène raakt de film even in sluimerstand om zich even later sterk te herpakken. Dat de film uiteindelijk behoorlijk intens gaat worden zie je niet meteen aankomen. Naar mijn mening is de prequel-trilogie zeker niet slecht, maar het functioneert vooral als opstapje naar de originele drie films. De manier waarop Lucas hier deze trilogie afrondt, zorgt er wel voor dat de film mooi aansluit op A New Hope en naar mijn mening als beste van de trilogie uit de bus komt.

avatar van Jens van Eijk

Jens van Eijk

Revenge of the Sith is objectief gezien de beste Star Wars film. Tempo ligt precies goed, je krijgt genoeg adem pauzes maar ook genoeg action packed scènes. Emotioneel gezien ook top vooral het gevecht tussen Obi Wan en Anakin voelt echt aan als een spektakel, Hayden speelt hier na mijn mening ook echt prima. De romantiek tussen Padmé en Anakin is hier ook echt een stuk beter ten opzichte van AOC, en komt ook veel geloofwaardiger over. De uitroeiing van de Jedi voelt hier ook echt emotioneel aan met name als je de clone wars tv series hebt gezien, of de comics hebt gelezen. Episode 3 sluit ook echt perfect aan op A New hope, dat maakt indirect voor mij Ep IV ook al een stuk mooier. Episode 3 is eigenlijk wat de voorgaande 2 delen had moeten zijn, voor mij de beste Star Wars movie.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Prima laatste deel van de tweede trilogie, waarin vooral opvalt dat het veel minder op kinderen is gericht.
Gelukkig, zou ik daaraan willen toevoegen, maar Lucas maakte daarin toch wel rare beslissingen. De vorige delen waren namelijk best kindvriendelijk, maar dit deel zijn er nauwelijks komische randfiguren en is het geweld af en toe best grafisch, en de transformaties van Palpatine en Vader zullen ook niet geschikt zijn voor kinderzieltjes. Beetje jammer van wederom die Tarzankreet van de Wookies.
Had Lucas de hele reeks maar zo gemaakt dan waren ons JarJar, de Ewoks en de muppets uit het gevolg van Jabba bespaard gebleven. Maar goed, wijsheid komt met de jaren.

Deel III is in elk geval behoorlijk donker, dat kan ook bijna niet anders als je het ontstaan van Darth Vader wil tonen, en Christensen heeft zijn rol meer in de vingers. De afslachting van de Jedi's inclusief de welpjes kwam aan, zeker voor Star Wars begrippen. Maar ja, om naar de dark side over te gaan moet je ook wel wat op je kerfstok hebben staan, dan kom je er niet met het afzeiken van zand alleen.

Ben nu klaar met alle herzieningen -die waren wel echt nodig- en kan nu eindelijk beginnen aan de laatste reeks.

Zie trouwens dat de kijkwijzer voor alle negen delen 12+ is, met als enige uitzondering deel II, dat is vanaf 6 jaar.

avatar van Woland

Woland

Zo, dat was deel drie uit mijn prequel-weekend, en ook gelijk de enige die ik toendertijd niet al eerder gezien had. Wat zonde blijkt, want Revenge of the Sith is in ieder geval een heel stuk beter dan de eerdere twee delen. Nu is het misschien ook wat makkelijker om in de finale wat grootser uit te pakken, maar alsnog: RotS had veel meer de Star Wars-sfeer te pakken (wat dat ook moge zijn), minder kinderlijk gedoe, en een aantal toffe locaties waar ondanks de soms gedateerde CGI best van te genieten is.

Alsnog is ook deze geen topper. Eigenlijk hebben de meest in het oog springende gebreken allemaal wel te maken met Anakin. Om te beginnen, een luie plotlijn met een ongeloofwaardige ontwikkeling, waarbij onze o zo wijze Jedi's blind zijn voor het overduidelijke feit dat Anakin al sinds begin van Attack of the Clones een sneue verongelijkte jankbal is, en waarin zijn overgang naar moordende psychopaat alsnog wel heel abrupt gaat. Maar ja, ik zal de Force wel niet begrijpen. En ook in deze film zijn de dialogen tenenkrommend, met name tussen Anakin en Padmé, maar ook tussen Anakin en Obi-Wan wordt de meest obligate onzin uitgebraakt. Zelfs een actrice van het niveau Natalie Portman trekt dit niet. Gelukkig is er wat minder van dit soort dialoog dan in Attack of the Clones, maar fraai blijft het alsnog niet. En, ook heel gelukkig, daartussenin zitten er een hoop stukken die wel aardig geslaagd zijn. Weliswaar een wat springerig plot, maar toffe scenes op verre planeten, wat spectaculaire gevechten, en een hoop bekende gezichten zoals Chewbacca waarvan het toch wel weer leuk is om ze weer in actie te zien. Ik rond 'm naar boven af.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Eén van de allerbeste Star Wars films samen met Empire Strikes Back. Alles gaat hier in een stroomversnelling. De bekering van Anakin naar de Dark Side wordt voorgesteld als een belangrijk kantelpunt, waarin alles daarna verloren is. Er is werkelijk een voor en een na. Zijn personage zit vol tragiek en zijn achilleshiel is de angst om geliefden te verliezen. Deze kaart wordt hier prima getrokken en de bekering voelt erg geloofwaardig aan. In deze film zitten ook de beste light sabre gevechten uit alle 9 films. Of het nu het duel is tussen Obi Wan en general Grievous of het eindgevecht tussen Obiwan en Anakin.. ehm sorry, Darth Vader, de thrills zitten er in en dit is wat we willen zien in een Star Wars film. Het einde is meesterlijk en sluit foutloos aan op episode IV, die twintig jaar verder de draad weer oppikt. De meest gewelddadige van de 9 ook die op sommige momenten genadeloze trekken aanneemt. Afgezien van episode I vond ik deze trilogie meer dan geslaagd.

Star Wars : 4*

avatar van BoazV

BoazV

Baggerman schreef:

Onthutsend zwak.

En die gast die Anakin speelt ('what have I done?')???

Dat is toch acteren van het niveau Spangas/GTST?

Jouw recensies zijn echt bagger man

avatar van Noodless

Noodless

Star Wars marathon

Herziening van Star Wars: Episode 3 - Revenge of the Sith. ( voor de derde keer )

Dit derde deel uit de prequel-trilogie haalt gemakkelijk het niveau en de magie van de originele trilogie.

Waanzinnig vertier ! Blijf bij de score van 8,5/10

avatar van Metalfist

Metalfist

So this is how liberty dies, with thunderous applause

Ik heb eigenlijk altijd wel wat een zwak gehad voor deze Revenge of the Sith, het was namelijk de eerste Star Wars film die ik in de bioscoop ging zien. Ten tijde van de originele trilogie was ik überhaupt nog niet geboren en voor de eerste twee films uit de prequel trilogie was ik nog net iets te jong vermoed ik. Ik kan me echter nog altijd perfect het gevoel voor de geest halen van het met honderden anderen in Kinepolis Antwerpen (toen nog Metropolis zelfs) wachten totdat de deuren opengingen. Een gevoel dat ik nadien met geen enkele herziening van Star Wars nog terug heb kunnen vinden maar wat blijkt?

Revenge of the Sith blijft zelfs zonder dat gevoel nog altijd wel een uitstekende film en is veruit de beste van de prequel trilogie. Ik zou de film nu zelfs in mijn top 3 van de volledige saga durven zetten maar daarvoor moet ik eerst nog eens even de Rey trilogie (her)zien. In ieder geval is dit een sterk slotstuk waar een aantal puzzelstukjes netjes in elkaar vallen. De gebeurtenissen uit The Phantom Menace en Attack of the Clones krijgen een nette afsluiting, al valt het nu toch ook weer op hoe slecht George Lucas soms kan schrijven. Ik dacht dat het niet erger kon dan Darth Maul in The Phantom Menace maar de manier waarop Count Dooku aan zijn einde komt.. Hij doet letterlijk misschien maar 5 minuten mee in heel de film. Gelukkig wordt er met Grievous nog wel een degelijke vervanger geïntroduceerd maar het blijft toch jammer dat hij dat niet wat beter weet te doseren. Naast het slotstuk te zijn van de prequel trilogie, is Revenge of the Sith natuurlijk ook de opstap naar de gebeurtenissen uit de originele trilogie. Het heeft toch iets enorm imponerend om Anakin voor het eerst de outfit van Darth Vader te zien aandoen en met een aantal easter eggs zoals onder andere een jongere versie van Tarkin doe je me altijd wel een plezier.

Wanneer je de films met weinig tijd tussen kijkt, dan valt het ook wel op hoe goed Ewan McGregor eigenlijk is als Obi-Wan Kenobi. Sowieso zit er een geloofwaardige evolutie doorheen de 3 prequel films maar je gelooft ook zonder problemen dat hij gaat uitgroeien tot de Alec Guiness versie van het personage. Natalie Portman noemde dit zelf haar favoriete Star Wars films uit het rijtje waar ze in heeft meegespeeld maar dat gaat er bij mij toch niet in. Portman is zoals altijd degelijk, maar heeft in dit deel eigenlijk bitter weinig om handen en moet niet veel meer doen dan zwanger rondlopen en zuchten naar Anakin. Die Anakin wordt nog altijd gespeeld door Hayden Christensen en die is nu eindelijk echt op zijn plaats. De opstap naar Darth Vader gaat hem in ieder geval veel beter af dan de hansworst die hij in Attack of the Clones was, hoewel er nog altijd wel wat tenenkrommende momentjes te ontdekken zijn, en ook de chemie met McGregor is werkelijk spot on. Qua bijrollen met onder andere Samuel L. Jackson is dit verder ook wel genieten.

De prequel trilogie heeft in de loop der jaren flink wat discussie opgeleverd maar an sich zijn ze echt nog niet zo slecht. Attack of the Clones is het zwakke broertje en Jar Jar Binks had nooit het licht mogen zien, maar eigenlijk doet Lucas algemeen gezien veel goeds. Revenge of the Sith is een waardige afsluiter en is bovendien een goede springplank voor latere gebeurtenissen. Een moeilijke balans om te vinden maar het lukt wonderwel. Nu eens die Han Solo film zien en dan zal de Rey trilogie. Ik heb er alvast zin in.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Met Revenge of the Sith werd de vorige film overtroffen Attack of the Clones die op zijn beurt ook duidelijk beter was dan de miskleun Phantom of the Menace. Waar Revenge of the Sith het beter in deed, is onder andere de continuiteit van het verhaal/plot, alsook meer focus op what matters. Anderzijds bevestigt het wel dat de prequel trilogie ook heel erg fout deed, qua verhaal maar ook qua filmkunst.

Deze film is gewoon erg boeiend en qua plot één van de sterkste films - zeker als je A New Hope wegdenkt dat een ander type film is doordat je daar juist nog geïntroduceerd wordt in het Star Wars universum, wat altijd een moeilijkere film is dan de andere om te maken). Voor mij doet enkel The Empire Strikes Back beter, en haalt dit het niveau dus van Return of the Jedi. Ook in de andere elementen zijn de ergernissen tegenover eerdere iteraties in de prequel trilogie een stuk minder. Ik had het idee dat de CGI tussen 1999 en 2005 reuzensprongen heeft gemaakt, na het zien van de film.

Zeker en vast een film die er mag zijn. Ooit begin ik dan wel eens aan The Force Awakens en alles dat erop volgt. Maar de prequels en de OT heb ik nu dus (eindelijk) gezien.

Beste film van de prequels! Zit voldoende actie in en het stukje waarin je ziet hoe Darth Vader ontstaat is ook erg goed gemaakt! Gewoon veel beter dan de andere twee films van de prequels.