Demon Seed (1977)

Horror / Drama

geregisseerd door Donald Cammell
met Julie Christie, Fritz Weaver en Gerrit Graham

Susan Harris is alleen thuis. Plotseling gaan alle deuren op slot, slaan de ramen dicht en werkt de telefoon niet meer. Susan wordt in haar eigen huis gevangen genomen door een indringer. Het is echter geen gewone misdadiger, maar een computer, Proteus genaamd. Een kunstmatig brein dat heeft geleerd om logisch te denken. En om terreur uit te oefenen. Uiteindelijk komt Susan te weten wat Proteus wil: een kind van hemzelf, verwekt in haar schoot en voorbestemd om te heersen.

Qua logica waren er plotgaten te bespeuren in deze vakkundig gemaakte, gestileerde en bizarre of getikte futuristische thriller, over een vrouw die door een computer geterroriseerd werd. Het uitgangspunt was interessant en creatief, maar de uiteindelijke uitwerking vond ik te saai. Door de cast werd er goed geacteerd.

avatar van Insignificance
Malle sci-fi van toen met wat Kubrick invloeden, al had die film geen op afstand bestuurde rolstoel met een enorme grijparm en een laser wapen. Zo'n film dus. Proteus heeft zo z'n eigen willetje, heeft iets aan ons te vertellen, voor wie dat interessant vindt, en is tot alles in staat. Zelfs zorgen voor nageslacht. Kijk aan. De screensaver onwaardige effectjes gaan nergens meer over, maar die kubus achtige vorm is nog wel aardig gevonden. Het gaat z'n gangetje en ook als dat niet boeit, is er nog altijd die aanstaande geboorte waar je naar uit kunt kijken.

avatar van RuudC
Niet de beste scifi-film die je ooit zult zien, maar de manier waarop er in 1977 met kunstmatige intelligentie omgegaan wordt, is hier best interessant gedaan. Ja, het heeft veel weg van 2001 ASO, maar er gebeuren hier ook veel nieuwe dingen. Best beangstigend als je je bedenkt dat we nog maar een haar verwijderd zijn van hoe het er in Demon Seed voor staat. Niet dat ik zie gebeuren dat een computer met eigen genen een kind verwekt overigens. Verder is dit een leuke thriller. Bij vlagen is het wat langzaam, maar iets zorgt ervoor dat je blijft kijken. Maar goed, want de ontknoping mag er wezen en de sfeer zit er goed in. Voor de rest scoort het allemaal een keurige voldoende.

avatar van Filmkriebel
De psychedelische Kubrick invloeden zijn overduidelijk en als vroege film over artificiële intelligentie vond ik dit wel sterk. Domotica, supercomputers, volledig geautomatiseerde operaties... dergelijke ideeën waren nog bij de meeste mensen science fiction. Sterk dat auteur Koontz dit allemaal al voor mogelijk zag. Spannende film ook, ik zat op het puntje van mijn stoel en het voelde best wel eng aan hoe Proteus IV volledige controle uitoefent over het huis en Susan . Demon Seed draagt zijn thriller-label waardig. En de echtgenoot komt wekenlang niet naar huis? Ja zal wel... Het ziet er wat gedateerd uit (hoe kan het ook anders), toch is dit zeker het bekijken waard.

avatar van mrklm
Fascinerende film doet qua thematiek denken aan het middelste deel van 2001: A Space Odissey, maar werkt het basisidee dat de toenemende intelligentie van computers er toe zal leiden dat ze menselijke behoeften ontwikkelen en werkelijk tot alles in staat zijn om die behoefte te bevredigen door de setting in de moderniserende wereld.. Robert Vaughn is perfect als de stem van de organische supercomputer Proteus, ontwikkelt om in te functioneren in dienst van zijn ontwerper Alex Harris [Fritz Weaver] en diens echtgenote Susan [Julie Harris]. Wanneer Proteus de wens uitspreekt om zich voort te planten, zodat zijn nakomeling kan ervaren hoe het is om 'mens' te zijn, zet echter Susans leven volledig op zijn kop.
Het idee klinkt bizar, maar dankzij het intelligente scenario Robert Jaffe en Roger O. Hirson, gebaseerd op de gelijknamige novelle van Dean Koontz, en de uitstekende regie van Donald Cammell die maximaal effect weet te bereiken met naar huidige maatstaven beperkte, maar voor die tijd knappe special effects van Tom Fisher. En Christie is in topvorm in een complexe rol, zij vormt het hart van de film en zorgt ervoor dat het boeit van begin tot aan het huiveringwekkende einde.

avatar van joolstein
Demon Seed, gebaseerd op een boek van de Amerikaanse schrijver Dean Ray Koontz, is een sterke psychologische sciencefiction thriller. De film handelt over het schrikbeeld van kunstmatige intelligentie die de controle over ons mensen zullen overnemen. Uiteraard wordt de computer de meest verregaande en enge eigenschappen toegedicht. In deze film is het de ultra-geavanceerde computer Proteus IV (de stem van acteur Robert Vaughn) die de drang heeft tot voortplanting. Om dit te bewerkstelligen terroriseert hij Susan Harris (een prima rol van Julie Christie) de vrouw van zijn schepper. De film moet het verder niet hebben van grootse special effects, actiescènes of schrikeffecten. De film toont meer de psychologische strijd op tussen mens en computer maar doet dit wel erg effectief. Het camerawerk is degelijk. Hierdoor blijft helaas wel het echte vuurwerk een beetje uit. Gelukkig blijf de film door de centrale thematiek wel boeiend als ook bizar.

Tot slot nog een dramatisch feitje over de regisseur Donald Cammell (1934-1996) Deze maakte in zijn leven slechts vier films, waarbij Demon Seed zijn tweede film was. Na zijn vierde film Wilde Side, die tegen zijn zin zwaar werd geëdit, pleegde Cammell zelfmoord.