Colossus: The Forbin Project (1970)

Alternatieve titels: The Day the World Changed Hands | The Forbin Project

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Joseph Sargent
met Eric Braeden, Susan Clark en Gordon Pinsent

Eindelijk kan de grote computer Colossus aan de wereld geopenbaard worden. Nu blijkt dat Rusland eenzelfde defensie informatie systeem introduceert. Dan gaan de twee machines communiceren op een niveau dat zelfs de experts te boven gaat.

Helaas alleen pan & scan te krijgen.

avatar van bartsch
Oeh, ik ben benieuwd!

avatar van wendyvortex
Deze film had ik voorheen nooit opgemerkt. Tot bleek dat forum-maatje hem thuis had liggen. Een jaren zeventig computer SF-film over briljante computer die ons mensen even te slim af is en gaat voor wereldheerschappij. Later nog wel eens nagedaan in The Demon Seed en War Games, maar die zijn minder spannend dan deze Colossus. Prima film die maar eens snel herontdekt moet worden.

supervet.period.

Zo weinig mensen gekeken??
2e beste sci fi ooit gemaakt na andromeda strain!

avatar van Flavio
Leuke paranoide Koude Oorlog thriller over Man vs Machine. Begint redelijk, wordt in het midden een beetje saai (met een overbodige romance) en eindigt sterk met de speech van Colossus..

avatar van Left4Dead
Ach...... vermaak in het klein. Op momenten, vooral het middenstuk, traag en oninteressant te noemen. Het principe is leuk bedacht maar kon niet echte spanning ontdekken terwijl dat wel een mogelijkheid was met dit verhaal. Daarnaast oogt de film gedateerd, flinke missers in de film daargelaten. Naar het einde toe kwam iets meer actie en kwam de AI eindelijk dreigend genoeg over, helaas op een laat tijdstip. Zo nu en dan vond ik de muziekkeuze erg vreemd, een fruitig muziekje terwijl er spanning opgebouwd moest worden?

NNNaaaaa...... niet voor mij deze prent, iets te slap opgezet voor mij.
3** voor het bedenksel van een overheersende computer, Terminator 2 dacht ik meteen aan.
De achterliggende gedachte van het slaaf worden aan de computers was destijds een doomgedachte die heerste. Men was tot halverwege de jaren 80 echt bang voor een verschijnsel zoals deze prent laat zien, daarom zal de prent destijds spannender bevonden zijn.

Aardige film over een volledig geautomatiseerd defensiesysteem dat in gebruik wordt genomen. Wellicht één van de eerste films over kunstmatige intelligentie. Duidelijk een product van zijn tijd, waardoor het soms wat knullig overkomt. De manier waarop het hoofdpersonage de computer voor de gek probeert te houden is nogal lachwekkend.

Mede door het einde toch nog 3.5 sterren.

avatar van clubsport
Aangenaam verrast door deze sf film over een supercomputer die zich min of meer tegen de mensheid keert .
het is natuurlijk gedateerd maar dat is geen belemmering om toch in spanning te blijven of het de mensen lukt om de machine te slim af te zijn .

avatar van Bantavoer
Een computer die na kan denken en daardoor de macht grijpt. Eerlijk gezegd vond ik Wargames spannender dan deze film. Verhaal was goed, net als het acteren. Maar om deze film later nog een keer kijken, eh, nee. Daarvoor vond ik 'm te saai.