• 8.347.843 stemmen

Met onder meer: Geneviève Bujold, Michael Douglas en Richard Widmark

Releasedatum: 13 juli 1978

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Coma

"Imagine your life hangs by a thread. Imagine your body hangs by a wire. Imagine you're not imagining."

Een jonge vrouw is dokter in een ziekenhuis waar mysterieuze dingen gebeuren. Relatief gezonde patiënten hebben complicaties tijdens simpele operaties en komen in coma terecht. De patiënten worden vervolgens overgeplaatst naar een instituut dat ze in de gaten houdt. Ze gaat op onderzoek uit in het ziekenhuis en het instituut. Ze vraagt haar man Mark om hulp, maar zij lijkt er alleen voor te staan.

imageimageimageimageimageimage

Dr. Morelind

Computer Technician

avatar van Dries666

Dries666

RIP Michael Crichton, hele goede film!

avatar van K. V.

K. V.

Me eens aan deze gewaagd en 'k vond hem wel goed. De film speelt zich dus grotendeels af in het ziekenhuis en voor wie ziekenhuizen maar niks vind, kun je deze maar beter links laten liggen.

Het verhaal was boeiend en je vraagt je wel af wat er nu precies aan de hand is. De clou was wel goed gevonden en redelijk origineel en passend in het verhaal. De cast deed het goed.

De film vond 'k wel wat vrouwonvriendelijk. De vrouw werd nogal labiel/emotioneel afgeschilderd en ook de commentaren van de mannelijke personages waren navenant, maar omdat het al een iets oudere film is zie 'k het wel door de vingers.

'k vond hem wel eens de moeite om te bekijken.

avatar van notsub

notsub

Ik heb jaren geleden het boek gelezen en het was goed herkenbaar. Gelukkig wist ik niet alles meer, zodat er genoeg spanning overbleef. Het verhaal is prima en het plot best angstaanjagend. Als film is het geen topper, daarvoor verloopt het allemaal teveel volgend bekende structuren. Toch heb ik geboeid zitten kijken.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Dit blijft een mooie klassieker voor mij. Spannend, goed geacteerd, goede beelden en sound.

Het verhaal heeft een suspense waar je steeds meer ingetrokken wordt, met daarbij een zeer goed opgebouwde, verontrustende sfeer.

avatar van Spetie

Spetie

Coma is een lekker spannende thriller, die met minimale middelen veel spanning weet te creëren.

Doordat die spanningsboog vaak erg strak gespannen staat, verveelt het allemaal geen seconde en is Coma uiterst vermakelijk. De sfeer die geschept wordt is sterk en neigt soms erg naar het paranoïde. Michael Douglas doet het vrij aardig, maar overdrijft soms lichtjes in zijn rol. Geneviève Bujold is echter wel ontzettend sterk en levert een puike acteerprestatie af.

Ondanks de zekere mate van voorspelbaarheid, wordt er wel op een goede manier naar die afloop toe gewerkt. De dialogen zijn meestal ook wel goed en het belangrijkste is dat het allemaal erg geloofwaardig blijft en dat is toch wel essentieel om een thriller als deze te laten doen slagen. Het is alleen jammer dat het visueel erg mager is, maar verder valt er gelukkig vrij weinig te klagen.

avatar van Askikker

Askikker

Het blijft een klaszieker.

Ik dacht me te herinneren dat bijna de hele film in het instituut afspeelde (dat heeft indertijd blijkbaar indruk gemaakt) maar bijna alles was juist in het ziekenhuis.

Vond het eind wel wat abrupt, zeker in vergelijking met de aanloop.

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

moviemafketel schreef:

Voorloper van The Island qua onderwerp. Ik vond het wel leuk om Douglas nog eens in zijn jonge jaren te zien acteren. Verder was het toch niet zo bijzonder? Ook niet echt nagelbijtend zitten kijken. Nee, daar was het nu echt te ouderwets voor. Einde is ook best wel abrupt. Zal hem snel vergeten zijn.

Dan heb je toch een paar ingrediënten gemist hoor, dat in- en in zieke instituut waar die patiënten worden opgeslagen, goddamn! Zelden zoiets misantroops gezien op het witte doek, verder is het toch niet zo ouderwets? Behalve het jaren 70 bruin wat iets te aanwezig is, is het verder toch gewoon de ziekenhuis sfeer en ingrepen die nu ook allemaal nog steeds worden gedaan? En het einde is redelijk close. Dat is in dezelfde soort films daarna echt niet nog closer of spannender gemaakt, zoja, mag jij ze noemen.

avatar van Angelo2

Angelo2

Traag maar redelijk sfeervol filmpje uit de oude doos. Verhaal is leuk bedacht maar kwam wel erg langzaam op gang. Jammer want dan werd ik waarschijnlijk meer in het verhaal gezogen. Leuk om Michael Douglas in zijn jonge jaren te zien. Een 6

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2033 stemmen

Heb deze als kind ooit gezien en slechts een enkele scene stond me nog bij, heb me echt jarenlang afgevraagd welke film dat nou was en eindelijk ben ik er nu bij toeval op gestuit: Coma

Het is nog steeds goed: erg klinisch en sober gefilmd en met een spannend, ouderwets kat- en muisspel. Het gaat ook wat verder dan de meeste thrillers omdat het verschillende thema's (zijdelings) behandelt zoals hoge zorgkosten en zaken die toch wel typerend waren voor de jaren zeventig / tachtig (conspiracy theories, de overheid/hogere instanties die niet te vertrouwen zijn etc., de film begint ook niet voor niets met een radiofragment over steekpenningen en het zorgstelsel.

De achterliggende reden van de comateuze toestanden - orgaanhandel onder het mom van ziektekosten verlagen - geeft Coma een lugubere smaak mee en een aantal scenes die me aan Cronenberg doen denken. Ook het gebouw van Jefferson Institute is slim uitgekozen met zo'n kale, afstandelijke en onbetrouwbare uitstraling. Heerlijke thriller dus met een perfect passend open einde.

Btw wat ook opvalt voor die tijdsgeest is een soort feminisme in de vorm van Susan Wheeler: het is juist een vrouw die van alles op het spoor komt, eentje die net als d'r man werkt (wat zorgt voor huiselijke ruzie), zelfs als dokter en niet als een of andere verpleegster, een vinnig type zoals in het begin van de film blijkt, maar gek genoeg stort ze ook een paar keer in als een bang muisje in de armen van Douglas, en is ze zo dom om het hele verhaal te vertellen aan het hoofd chirurgie..

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Prima film met een spannend sfeertje. Kan ondanks zijn leeftijd nog prima mee komen met de thrillers van deze tijd. Vond hem inhoudelijk ook zeer sterk. De ziekenhuis scenes komen erg professioneel en geloofwaardig over.

avatar van Actarus

Actarus

• 1995 stemmen

Uitstekende settings, geweldige acteurs (met Ed Harris en Tom Selleck in bijrolletje), luguber sfeertje en 2 uur een akelig gevoel...meer moet je niet hebben voor een geslaagde triller-avond! Topper

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Hier had ik als kind nachtmerries van, al die hangende lijken in die plastic zakken..

avatar van Maxie Fields

Maxie Fields

Uitstekende suspense thriller met ijzersterk plot en prima acteerprestaties van Douglas en Bujold die je niet moet kijken als je in het ziekenhuis ligt. Verhoogt naar 4 sterren omdat deze film me blijft boeien ondanks de film meer als 35 jaar oud is. Samen mer The Carey Treatment een van de betere medische thrillers uit de jaren 70.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19854 berichten

Verrassend goeie thriller die ondanks de vrij lange speelduur nooit saai wordt. Erg sfeervol en spannend zijn de scènes waarin onze heldin op onderzoek uitgaat en wordt achtervolgd door die louche figuur. Dit was genieten van begin tot eind.

avatar van baspls

baspls

"Anesthesia's the easiest job in the world until something goes wrong. It's 99% boredom and 1% scared-shitless panic."

Een jonge dokter ontdekt dat er steeds meer mensen zonder aanleiding in Coma raken na een operatie. Iedereen in haar omgeving is sceptisch en dus gaat ze alleen op onderzoek uit en ontdekt een duister geheim... Gebaseerd op het boek van Robin Cook.

Geneviève Bujold zette een goede hoofdrol neer. In het begin vond ik haar alleen vrij irritant door die feministen-onzin (je geef je man gewoon een biertje als hij thuis komt). Verder vond ik ook Michael Douglas goed in zijn rol. Verder is deze film het debuut van Ed Harris en hebben ook Tom Selleck en Richard Widmark een rol.

Opvallend aan de film vond ik hoe realistisch het ziekenhuis en de doktoren doen. Geen neppe Hollywood-onzin maar veel vaktermen en onbezorgde chirurgen. Logisch want de auteur van het boek is een medische dokter en de regisseur van de film heeft op de artsenopleiding gezeten. De personages deden me ook een beetje aan de tv-serie House M.D. denken.

De film moest even opgang komen en had in het begin een hoop ziekenhuis-drama. Maar uiteindelijk werd het steeds spannender en bleef de film je tot het einde boeien. De filmmakers waren geïnspireerd door Jaws, een film die de bestaande angst voor de zee gebruikt om spanning op te wekken. Hier wordt de angst voor het ziekenhuis benut, want zeg nou zelf, wie is er nou niet bang om nooit meer wakker te worden na een verdoving?

De film is prima opgenomen en heeft een mooie soundtrack van Jerry Goldsmith. Al was er wel niet heel veel muziek onder de film, het duurde 45 minuten voordat er überhaupt muziek was.

Spannende thriller, met enkele Horror-elementen qua angst. Aanrader.

avatar van Boeikens

Boeikens

Goede Misdaad/Thriller.

Mooi opgebouwd verhaal met een goed oplopende spanningsboog. Er is een mooie passende sfeer en Geneviève Bujold speelt in de rol als hopeloze en angstige dokter een goede act. Het geheel is wat langzaam maar heeft steeds een vleugje mysterie. Graag had ik wel wat meer actie gehad.

Leuk: Tom Selleck in een minuscule bijrol

avatar van pjutter

pjutter

Wat voorspelbaar allemaal

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Hele sterke thriller, met een goed verhaal en een goed spelende cast. De film gaat over dat gezonde mensen ineens in het ziekenhuis komen te overlijden. De film is zeer beklemmend en na het zien word je eigen ziekenhuis bezoek op de proef gesteld dit is een echte sterke thriller dus en jammer dat een tv remake van 2012 verre van goed nevens deze klassieker als deze kijk ze.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Oei...... ik ben met mijn 2,5** echt wel in de minderheid. Toch heb ik er niet veel meer voor over en dat komt ook door het acteren van Bujold. Best wel een redelijk verhaal maar het wilde bij mij niet echt vlotten, een beetje-erom-heen-lopen-gevoel. Had veel spannender kunnen zijn in mijn ogen, bepaalde scenes in het ziekenhuis waren goed maar andere weer traag en langdradig. Het grootste probleem ligt hem aan de voorspelbaarheid, dit is menigmaal al vermeld hier. Was te doen maar meer ook echt noiet voor mij, eenmaal dus.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Actarus schreef:

Denk dat dit alles goed weergeeft. Een van mijn favoriete films uit de jaren 70. 5 sterren

avatar van blurp194

blurp194

Leuke film die ondanks de al wat gevorderde leeftijd op mij nog niet heel gedateerd overkomt. Wel vreemd om Michael Douglas als jong broekie te zien rondlopen, dat geeft dan toch wel weer wat de verlopen tijd aan. Met verder Bujold, en die zet een behoorlijke dokter neer, Selleck laat zijn snor even zien, en Richard Widmark als de wat enge geneesheer-directeur, zoals we dat indertijd noemden. En natuurlijk Lois Chiles in een wat ondankbare rol als het eerste slachtoffer.

De spanning bouwt netjes maar wellicht wat langzaam op. Wel wat jammer van de ontknoping, heel logisch is dat nou allemaal niet en daarmee kom ik dan toch uit de film met wat knagende twijfeltjes. Maarja, leuk vermaak is het zeker. En het boek heb ik ook nog ergens liggen geloof ik, misschien ook maar eens lezen.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prima film die voldoende spanning met zich meeneemt.

Het boek "Coma" is geschreven door Robin Cook die aan de medische faculteit van Columbia-Universiteit en aan de Harvard Universiteit heeft gestudeerd en bekend staat om zijn medische thrillers. Ook Michael Chrichton studeerde aan de laatste universiteit en nu weet ik niet of zij elkaar kenden maar ook Chrichton hield van Science fiction, hij is de schrijver en regisseur van o.a Jurassic Park (1993) - MovieMeter.nl.

De film Coma vertolkt het verhaal van dokter Susan Wheeler die langzaam maar zeker achter een zwendel van organen komt, alleen gelooft niemand haar.

Haar vriend Mark Bellows (Michael Douglas) vermoedt zelfs dat Suzan aan achtervolgingswaanzin leidt en is bang dat ze zijn toekomstige cariëre als groepshoofd in gevaar brengt.

De directeur van het ziekenhuis Dr. Harris ( Richard Widmark) lijkt de enige die haar gelooft maar graag ziet dat ze eerst tot rust komt na enige voorvallen in en rond het ziekenhuis.

Een echte aanrader die een uitstekend verhaal als grondslag heeft en zelfs heden ten dage nog voldoende tempo bezit.

Een dikke 7!

Goed verhaal die ook zeker in deze tijd van toepassing is .De film komt wat laat op gang dus dat betekent langer blijven wachten tot de actie begint Het tweede gedeelte zorgt voor meer tempo en dat zorgt er voor dat de film een een voldoende scoort.

Sommige scenes kloppen naar mening ook niet helemaal hoe kan hagelwitte kleding wit blijven tijdens de zoektocht in het ziekenhuis. Zij kruipt door ruimtes waar een schoonmaak ploeg niet komt.

Het acteerwerk is prima al vindt er niet echt een verdieping plaats van de hoofdrolspelers en weten we niet veel over hun achtergrond . Stijl en aankleding horen bij de setting en plaats van de film en ook is muziek daar waar die nodig is en de momenten waar die storend zou zijn is deze ook niet aanwezig.

Zeker een voldoende.

avatar van Shadowed

Shadowed

Half.

Coma was een film die ik toevallig kon meepakken, en die kans heb ik ook met beide handen aangepakt. Ik wist van tevoren niet echt wat ik ervan kon verwachten, behalve dat het een medische thriller betrof. Dat was deze film dan ook, maar eentje die best duister in elkaar steekt en waarschijnlijk vooral eng is voor medisch personeel zelf.

Coma leunt erg op dialogen en uitleggen. Er wordt van alles gedaan om de film zo compleet mogelijk te maken qua medische praat, en deze film voelt daarom erg aan als een film die je als kind weleens met de ouders meekijkt maar waarvan je geen idee hebt wat er precies gebeurd. Dat had ik bij deze film ook, al was het maar omdat de acteurs niet sterk genoeg zijn om de dialogen boeiend af te leveren.

Ik vond al dat gepraat eigenlijk maar vermoeiend, en ondanks dat ik geen plotgaten heb kunnen bekennen dankzij deze aanpak moet ik toch zeggen dat deze film best een opgave voor me was. Ook is de tweede helft door deze aanpak iets dwazer, omdat het daar toch echt een vorm van thriller gaat aannemen, maar eentje die net wat te cheesy is om bij de stijl van de film te horen.

Toch vond ik de uiteindelijke wending van de film erg sterk en beangstigend, en is de visuele stijl op bepaalde punten erg goed. Jammer dat de rest van de film nooit echt intrigerend wordt ingericht en kon ik mijn focus gewoon onvoldoende bij de dialogen houden. Dit soort films zijn gewoon niet echt voor mij in de wieg gelegd, en daar kan ik direct eerlijk over zijn.

Coma is een bijzondere film, eentje die voor een redelijk beperkt publiek gemaakt is maar voor iedereen die maar een beetje interesse heeft naar deze wereld waarschijnlijk effectief is. Ik miste alleen gewoon het gevoel van mysterie, waardoor de eerste helft gewoon te taai voor me was. Dat neemt niet weg dat Coma een degelijke film is, alleen niet voor mij.