Coma (1978)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Michael Crichton
met Geneviève Bujold, Michael Douglas en Richard Widmark

Een jonge vrouw is dokter in een ziekenhuis waar mysterieuze dingen gebeuren. Relatief gezonde patiënten hebben complicaties tijdens simpele operaties en komen in coma terecht. De patiënten worden vervolgens overgeplaatst naar een instituut dat ze in de gaten houdt. Ze gaat op onderzoek uit in het ziekenhuis en het instituut. Ze vraagt haar man Mark om hulp, maar zij lijkt er alleen voor te staan.

avatar van Dries666
RIP Michael Crichton, hele goede film!

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond hem wel goed. De film speelt zich dus grotendeels af in het ziekenhuis en voor wie ziekenhuizen maar niks vind, kun je deze maar beter links laten liggen.
Het verhaal was boeiend en je vraagt je wel af wat er nu precies aan de hand is. De clou was wel goed gevonden en redelijk origineel en passend in het verhaal. De cast deed het goed.
De film vond 'k wel wat vrouwonvriendelijk. De vrouw werd nogal labiel/emotioneel afgeschilderd en ook de commentaren van de mannelijke personages waren navenant, maar omdat het al een iets oudere film is zie 'k het wel door de vingers.
'k vond hem wel eens de moeite om te bekijken.

avatar van notsub
Ik heb jaren geleden het boek gelezen en het was goed herkenbaar. Gelukkig wist ik niet alles meer, zodat er genoeg spanning overbleef. Het verhaal is prima en het plot best angstaanjagend. Als film is het geen topper, daarvoor verloopt het allemaal teveel volgend bekende structuren. Toch heb ik geboeid zitten kijken.

Dit blijft een mooie klassieker voor mij. Spannend, goed geacteerd, goede beelden en sound.
Het verhaal heeft een suspense waar je steeds meer ingetrokken wordt, met daarbij een zeer goed opgebouwde, verontrustende sfeer.

avatar van Spetie
Coma is een lekker spannende thriller, die met minimale middelen veel spanning weet te creëren.

Doordat die spanningsboog vaak erg strak gespannen staat, verveelt het allemaal geen seconde en is Coma uiterst vermakelijk. De sfeer die geschept wordt is sterk en neigt soms erg naar het paranoïde. Michael Douglas doet het vrij aardig, maar overdrijft soms lichtjes in zijn rol. Geneviève Bujold is echter wel ontzettend sterk en levert een puike acteerprestatie af.

Ondanks de zekere mate van voorspelbaarheid, wordt er wel op een goede manier naar die afloop toe gewerkt. De dialogen zijn meestal ook wel goed en het belangrijkste is dat het allemaal erg geloofwaardig blijft en dat is toch wel essentieel om een thriller als deze te laten doen slagen. Het is alleen jammer dat het visueel erg mager is, maar verder valt er gelukkig vrij weinig te klagen.

avatar van Askikker
Het blijft een klaszieker.
Ik dacht me te herinneren dat bijna de hele film in het instituut afspeelde (dat heeft indertijd blijkbaar indruk gemaakt) maar bijna alles was juist in het ziekenhuis.

Vond het eind wel wat abrupt, zeker in vergelijking met de aanloop.

orbit
moviemafketel schreef:
Voorloper van The Island qua onderwerp. Ik vond het wel leuk om Douglas nog eens in zijn jonge jaren te zien acteren. Verder was het toch niet zo bijzonder? Ook niet echt nagelbijtend zitten kijken. Nee, daar was het nu echt te ouderwets voor. Einde is ook best wel abrupt. Zal hem snel vergeten zijn.

Dan heb je toch een paar ingrediënten gemist hoor, dat in- en in zieke instituut waar die patiënten worden opgeslagen, goddamn! Zelden zoiets misantroops gezien op het witte doek, verder is het toch niet zo ouderwets? Behalve het jaren 70 bruin wat iets te aanwezig is, is het verder toch gewoon de ziekenhuis sfeer en ingrepen die nu ook allemaal nog steeds worden gedaan? En het einde is redelijk close. Dat is in dezelfde soort films daarna echt niet nog closer of spannender gemaakt, zoja, mag jij ze noemen.

avatar van Angelo2
Traag maar redelijk sfeervol filmpje uit de oude doos. Verhaal is leuk bedacht maar kwam wel erg langzaam op gang. Jammer want dan werd ik waarschijnlijk meer in het verhaal gezogen. Leuk om Michael Douglas in zijn jonge jaren te zien. Een 6

avatar van Bottleneck
Heb deze als kind ooit gezien en slechts een enkele scene stond me nog bij, heb me echt jarenlang afgevraagd welke film dat nou was en eindelijk ben ik er nu bij toeval op gestuit: Coma

Het is nog steeds goed: erg klinisch en sober gefilmd en met een spannend, ouderwets kat- en muisspel. Het gaat ook wat verder dan de meeste thrillers omdat het verschillende thema's (zijdelings) behandelt zoals hoge zorgkosten en zaken die toch wel typerend waren voor de jaren zeventig / tachtig (conspiracy theories, de overheid/hogere instanties die niet te vertrouwen zijn etc., de film begint ook niet voor niets met een radiofragment over steekpenningen en het zorgstelsel.

De achterliggende reden van de comateuze toestanden - orgaanhandel onder het mom van ziektekosten verlagen - geeft Coma een lugubere smaak mee en een aantal scenes die me aan Cronenberg doen denken. Ook het gebouw van Jefferson Institute is slim uitgekozen met zo'n kale, afstandelijke en onbetrouwbare uitstraling. Heerlijke thriller dus met een perfect passend open einde.

Btw wat ook opvalt voor die tijdsgeest is een soort feminisme in de vorm van Susan Wheeler: het is juist een vrouw die van alles op het spoor komt, eentje die net als d'r man werkt (wat zorgt voor huiselijke ruzie), zelfs als dokter en niet als een of andere verpleegster, een vinnig type zoals in het begin van de film blijkt, maar gek genoeg stort ze ook een paar keer in als een bang muisje in de armen van Douglas, en is ze zo dom om het hele verhaal te vertellen aan het hoofd chirurgie..

avatar van SnakeDoc
Prima film met een spannend sfeertje. Kan ondanks zijn leeftijd nog prima mee komen met de thrillers van deze tijd. Vond hem inhoudelijk ook zeer sterk. De ziekenhuis scenes komen erg professioneel en geloofwaardig over.

avatar van Actarus
Uitstekende settings, geweldige acteurs (met Ed Harris en Tom Selleck in bijrolletje), luguber sfeertje en 2 uur een akelig gevoel...meer moet je niet hebben voor een geslaagde triller-avond! Topper

avatar van Ebenezer Scrooge
Hier had ik als kind nachtmerries van, al die hangende lijken in die plastic zakken..

avatar van Maxie Fields
Uitstekende suspense thriller met ijzersterk plot en prima acteerprestaties van Douglas en Bujold die je niet moet kijken als je in het ziekenhuis ligt. Verhoogt naar 4 sterren omdat deze film me blijft boeien ondanks de film meer als 35 jaar oud is. Samen mer The Carey Treatment een van de betere medische thrillers uit de jaren 70.

avatar van alexspyforever
Verrassend goeie thriller die ondanks de vrij lange speelduur nooit saai wordt. Erg sfeervol en spannend zijn de scènes waarin onze heldin op onderzoek uitgaat en wordt achtervolgd door die louche figuur. Dit was genieten van begin tot eind.

avatar van baspls
"Anesthesia's the easiest job in the world until something goes wrong. It's 99% boredom and 1% scared-shitless panic."

Een jonge dokter ontdekt dat er steeds meer mensen zonder aanleiding in Coma raken na een operatie. Iedereen in haar omgeving is sceptisch en dus gaat ze alleen op onderzoek uit en ontdekt een duister geheim... Gebaseerd op het boek van Robin Cook.

Geneviève Bujold zette een goede hoofdrol neer. In het begin vond ik haar alleen vrij irritant door die feministen-onzin (je geef je man gewoon een biertje als hij thuis komt). Verder vond ik ook Michael Douglas goed in zijn rol. Verder is deze film het debuut van Ed Harris en hebben ook Tom Selleck en Richard Widmark een rol.

Opvallend aan de film vond ik hoe realistisch het ziekenhuis en de doktoren doen. Geen neppe Hollywood-onzin maar veel vaktermen en onbezorgde chirurgen. Logisch want de auteur van het boek is een medische dokter en de regisseur van de film heeft op de artsenopleiding gezeten. De personages deden me ook een beetje aan de tv-serie House M.D. denken.

De film moest even opgang komen en had in het begin een hoop ziekenhuis-drama. Maar uiteindelijk werd het steeds spannender en bleef de film je tot het einde boeien. De filmmakers waren geïnspireerd door Jaws, een film die de bestaande angst voor de zee gebruikt om spanning op te wekken. Hier wordt de angst voor het ziekenhuis benut, want zeg nou zelf, wie is er nou niet bang om nooit meer wakker te worden na een verdoving?

De film is prima opgenomen en heeft een mooie soundtrack van Jerry Goldsmith. Al was er wel niet heel veel muziek onder de film, het duurde 45 minuten voordat er überhaupt muziek was.

Spannende thriller, met enkele Horror-elementen qua angst. Aanrader.

avatar van Boeikens
Goede Misdaad/Thriller.

Mooi opgebouwd verhaal met een goed oplopende spanningsboog. Er is een mooie passende sfeer en Geneviève Bujold speelt in de rol als hopeloze en angstige dokter een goede act. Het geheel is wat langzaam maar heeft steeds een vleugje mysterie. Graag had ik wel wat meer actie gehad.
Leuk: Tom Selleck in een minuscule bijrol

avatar van pjutter
Wat voorspelbaar allemaal

avatar van Gerlof1378
Hele sterke thriller, met een goed verhaal en een goed spelende cast. De film gaat over dat gezonde mensen ineens in het ziekenhuis komen te overlijden. De film is zeer beklemmend en na het zien word je eigen ziekenhuis bezoek op de proef gesteld dit is een echte sterke thriller dus en jammer dat een tv remake van 2012 verre van goed nevens deze klassieker als deze kijk ze.

avatar van Left4Dead
Oei...... ik ben met mijn 2,5** echt wel in de minderheid. Toch heb ik er niet veel meer voor over en dat komt ook door het acteren van Bujold. Best wel een redelijk verhaal maar het wilde bij mij niet echt vlotten, een beetje-erom-heen-lopen-gevoel. Had veel spannender kunnen zijn in mijn ogen, bepaalde scenes in het ziekenhuis waren goed maar andere weer traag en langdradig. Het grootste probleem ligt hem aan de voorspelbaarheid, dit is menigmaal al vermeld hier. Was te doen maar meer ook echt noiet voor mij, eenmaal dus.