Jurassic Park (1993)

Alternatieve titel: Jurassic Park 3D

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Sam Neill, Jeff Goldblum en Laura Dern

Wetenschappers slagen er in om dinosauriërs te klonen uit een druppel dino-bloed afkomstig uit een mug. De ondernemende miljonair John Hammond wil de gekloonde dino's aan het publiek laten zien en bouwt daarvoor een gigantisch thema-park. Een paar gelukkigen, waaronder een advocaat, een wiskundige, twee dino-experts en Hammonds kleinkinderen zijn die eersten die het park mogen bezoeken. Bij de eerste de beste onweersbui valt echter de elektriciteit uit in het park en slagen een aantal gevaarlijke dinosaurussen erin om uit hun paddocks te ontsnappen.

avatar van remorz
VforVictor schreef:
de film is gebaseerdt op een boek he...

Ja.
Ja, dan heb je als filmmaker geen keus inderdaad. Komt de soundtrack ook uit het boek?

heel mooie film

avatar van Left4Dead
"Hold on to your butt!"

Ben geen echte fan van Spielberg zijn actie en/of avontuur-werken, veelal veel te Amerikaans gebracht en dan duid ik op gladheid. Dit is een familiefilm met dat zoetsappige saus er overheen gegoten. Maar zo nu en dan druk ik deze film erin. Waarom? nou voor de geweldige soundtrack, wat staat het geluid er geweldig op. Heerlijk dat gestamp, diepe gegrom en de zware ademhaling door de carnivoortjes.

Maar naast irritante kids zijn de beelden imposant te noemen, de trucage, setting en de dino's echt geweldig in beeld gebracht, alsof ze in je huiskamer zijn. En dan moet je toegeven dan Spielberg echt een geweldige regie laat zien, ook de cameramensen eer toegerekend. Maar mijn echte genot bij deze prent zit hem echt in de eerder genoemde soundtrack, wat een mixatie.

Een halve ster erbij, 3,5**. Het verhaal deed me eigenlijk niet zoveel maar echt slecht was het ook weer niet.

avatar van Vidi well
Left4Dead schreef:

Maar naast irritante kids.....

Grappig, Lex en Tim vind ik nu juist niet irritant in deze film. Ik vind ze juist heel overtuigend acteren en typisch kindergedrag vertonen. Irritante kinderen in films zijn er in overvloed, vaak omdat ze allerlei wijze uitspraken in hun mond gelegd krijgen, of ineens intelligenter blijken dan alle volwassenen bij elkaar en met de geniale oplossing komen.
Maar Tim is gewoon een enthousiaste dino-liefhebber die niet weet wat hem overkomt en Lex een pubermeisje, die net iets meer kennis heeft van computers dan de andere aanwezigen. Niet ongeloofwaardig aangezien Grant en Sattler in het begin al lieten zien hier niet veel van te willen weten.

avatar van Paranoid_Fish
De eerste, de beste...

avatar van cor1946
Film gezien alleen vergeten hem sterren te geven, bij deze.

avatar van Panta Rei
Alweer???!!!
Maar goe, het is België, dan is er tenminste geen reclame tussendoor.
Waarschijnlijk komt dan de film eens goed tot zijn recht.