Jurassic Park (1993)

Alternatieve titel: Jurassic Park 3D

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Sam Neill, Jeff Goldblum en Laura Dern

Wetenschappers slagen er in om dinosauriërs te klonen uit een druppel dino-bloed afkomstig uit een mug. De ondernemende miljonair John Hammond wil de gekloonde dino's aan het publiek laten zien en bouwt daarvoor een gigantisch thema-park. Een paar gelukkigen, waaronder een advocaat, een wiskundige, twee dino-experts en Hammonds kleinkinderen zijn die eersten die het park mogen bezoeken. Bij de eerste de beste onweersbui valt echter de elektriciteit uit in het park en slagen een aantal gevaarlijke dinosaurussen erin om uit hun paddocks te ontsnappen.

avatar van remorz
VforVictor schreef:
de film is gebaseerdt op een boek he...

Ja.
Ja, dan heb je als filmmaker geen keus inderdaad. Komt de soundtrack ook uit het boek?

heel mooie film

avatar van Left4Dead
"Hold on to your butt!"

Ben geen echte fan van Spielberg zijn actie en/of avontuur-werken, veelal veel te Amerikaans gebracht en dan duid ik op gladheid. Dit is een familiefilm met dat zoetsappige saus er overheen gegoten. Maar zo nu en dan druk ik deze film erin. Waarom? nou voor de geweldige soundtrack, wat staat het geluid er geweldig op. Heerlijk dat gestamp, diepe gegrom en de zware ademhaling door de carnivoortjes.

Maar naast irritante kids zijn de beelden imposant te noemen, de trucage, setting en de dino's echt geweldig in beeld gebracht, alsof ze in je huiskamer zijn. En dan moet je toegeven dan Spielberg echt een geweldige regie laat zien, ook de cameramensen eer toegerekend. Maar mijn echte genot bij deze prent zit hem echt in de eerder genoemde soundtrack, wat een mixatie.

Een halve ster erbij, 3,5**. Het verhaal deed me eigenlijk niet zoveel maar echt slecht was het ook weer niet.

avatar van Vidi well
Left4Dead schreef:

Maar naast irritante kids.....

Grappig, Lex en Tim vind ik nu juist niet irritant in deze film. Ik vind ze juist heel overtuigend acteren en typisch kindergedrag vertonen. Irritante kinderen in films zijn er in overvloed, vaak omdat ze allerlei wijze uitspraken in hun mond gelegd krijgen, of ineens intelligenter blijken dan alle volwassenen bij elkaar en met de geniale oplossing komen.
Maar Tim is gewoon een enthousiaste dino-liefhebber die niet weet wat hem overkomt en Lex een pubermeisje, die net iets meer kennis heeft van computers dan de andere aanwezigen. Niet ongeloofwaardig aangezien Grant en Sattler in het begin al lieten zien hier niet veel van te willen weten.

Paranoid_Fish
De eerste, de beste...

avatar van cor1946
Film gezien alleen vergeten hem sterren te geven, bij deze.

avatar van Panta Rei
Alweer???!!!
Maar goe, het is België, dan is er tenminste geen reclame tussendoor.
Waarschijnlijk komt dan de film eens goed tot zijn recht.

avatar van Charissarcastic
'uh uh uh, you didn't say the magic word'

Pure nostalgie, echt veel gezien. Vind de soundtrack in deze film ook echt prachtig ❤️
Moest nu lachen dat zelfs Samuel L Jackson een klein scheldend rolletje heeft.

avatar van knusse stoel
Prachtige film en was de eerste, op enkele niet echt ogende films uit het verleden, voor zover ik weet, die als grondslag het verhaal van Michael Chrichton nam waarin dinosaurussen een hoofdrol kregen en die het publiek massaal de bioscopen inlokte. Tot nu toe hebben wij de film 3 keer bekeken en het is steeds weer een lust voor het oog om deze dieren op een groot beeld rond te zien hollen achter een "holle kies" vullend mens!
Prachtige film, zelfs nu nog in 2020!
Een 8 als waardering!

avatar van umbra
Aah ik herinner het me nog volledig, deze film destijds in de cinema gaan zien als 9jarige knul met de nonkel en tante. Kvond die zo geweldig, zowel prachtig qua dino's en de beelden als de leuke spanning. Ik verschoot toen ook ferm van die kleine dino's in de keuken en tegelijk grappig Daarna nog zo vaak herbekeken en de vervolgfilms moest ik zeker zien. Voor die tijd... prachtige film die zowel spannend is, ontroerd en grappig is.

avatar van Brabants
Jurassic Park is mijns inziens een van de beste delen die binnen deze franchise is gemaakt. Het is allemaal nog nieuw en je kijkt je ogen uit wat. Hoe het tot stand kwam en wat het park heeft te bieden. Steven Spielberg zet duidelijk zijn stempel zoals we dat van hem kunnen verwachten.

avatar van Jonesy
Interessante documentaire over een pretpark voor de kust van costa rica waar men levensechte dinosaurussen kan aanschouwen. Helaas is dit park nooit echt goed van de grond gekomen. Deze documentaire belicht de oorzaak hiervan.

avatar van Ajax&Filmfreak
Documentaire?
Misschien een keer echt kijken?

Beter dan ik me herinnerde.

Supernatural schreef:
een mooie film die ik toch al erg vaak heb gezien.maar hij blijft goed.heb de film net geleden net weer herzien.nog steeds heb ik genoten.ben benieuwd naar het nieuwe deel in de reeks.de andere delen vind ik ook wel leuk.moet deel 4 ook nog zien.dat word nu wel tijd want deel 5 is er ook al weer.maar in iedergeval dit deel is en blijft prima.welke de beste is weet ik eigenlijks niet elk deel heeft wel wat,ik vind de eerste 3 allemaal wel goed.en natuurlijk zoals ik al zei de rest moet ik nog zien.

Vandaag herzien.blijf bij mijn vorige mening.was weer genieten.op naar deel 2.

avatar van Dievegge
In deze parabel over over hoogmoed wil de mens zelf schepper spelen. Onvermijdelijk zal zijn schepping zich tegen hem keren. Het is een uitvinding van professor Gobelijn die een eigen leven gaat leiden.

Richard Attenborough speelt een excentrieke miljardair met ideetjes. Hij plant, stelt voor en legt uit. De wetenschappelijke uitleg is min of meer aannemelijk, geïnspireerd door ontwikkelingen in de genetica en het klonen van het schaap Dolly. Dieren uit het Juratijdperk worden opnieuw tot leven gewekt dankzij de moderne wetenschap. De rondleiding door Jurassic Park begint voorspoedig, een ritje door de Beekse Bergen. Menselijk egoïsme en de eigenzinnigheid van de natuur brengen het computergestuurde systeem echter aan het wankelen. Daarna begint de slachtpartij. De onsympathieke, egoïstische personages werken zichzelf in nesten er en sterven. De sympathieke personages werken samen om te overleven. Iedereen draagt z'n steentje bij met een daad van moed, kennis of vindingrijkheid.

Soms wordt niet de dino zelf getoond, maar wel de reactie van de toeschouwer, of een trillend glas water. Soms geeft de camera de blik weer van een dino die z'n potentiële prooi bespiedt. Crosscutting laat de kijker de dreiging kennen in de scène met de hoogspanning. De visuele effecten waren baanbrekend. De reuzenreptielen zien er levensecht uit. Ten eerste is er gebruik gemaakt van animatronics, waarbij een aangekleed metalen geraamte elektromechanisch kan bewegen. Ten tweede kwamen er nieuwe computereffecten aan te pas (CGI) die de indruk wekken van natuurlijke beweging en die geschikt zijn om een horde gallimimussen te tonen, een van de spectaculairste scènes. De opbouw van de intrige, de leuke personages en de indrukwekkende visuele kant maken hiervan een meeslepend en fantasierijk avontuur.

avatar van BlueJudaskiss
Na bijna 20 jaar weer een keer herzien en wat een enorm feest is dit nog steeds - verbluffend hoe de effecten nog steeds beter zijn dan die van de meeste moderne blockbusters, inclusief de nieuwe sequels. Hollywood magie in optima forma. Vond ik vroeger en vond ik nog steeds: de film is lekker claustrofobisch spannend en het engste is vaak wat je niet ziet in plaats van wél. Schitterende muziek ook van John Williams.

avatar van FunkStarr
Blijft leuk. Maar verre van een meesterwerk, dat komt o.a. door de kinderen die voor een behoorlijke irritatie zorgen. Ik weet niet of dat de schuld van de kinderen zelf is of de schuld van de regisseur, dat laat ik even in het midden. Want het acteren van de kinderen is niet eens heel slecht. Verder zijn de special effects dik in orde, zit er leuke humor in de film en zijn de droge en sarcastische opmerkingen van Goldblum soms hilarisch. "God created dinosaurs, God destroys dinosaurs, God creates man, man destroys God, man creates dinosaur". Afgezien van die kinderen die duidelijk voor een grote stoorfactor zorgen, en nog wat kleine details en scenes na is en blijft het een leuke familiefilm.

avatar van Lovelyboy
Aardig avonturen/fantasie verhaal dat voor velen jeugdsentiment is, hoewel ik zelf ook van die leeftijd ben is het vermakelijk maar heb ik er weinig mee.

In een vlot doch redelijk onrealistisch verhaal wordt de rijke stinkerd Hammond gebracht die een nogal bijzonder park uit de grond stampt. Iets dat behalve de methode verder erg fraai vormgegeven wordt, en zelfs nu 27 jaren later zien de dino's er nog best goed uit. Spanning, humor, een aardige cast, in principe heeft de film alles, toch zijn er de nodige pijnpunten.

Qua karakters blijft alles erg op de vlakte en kleurt Spielberg te voorspelbaar binnen de lijntjes, vooral waarschijnlijk om ieder leuk en sympathiek te houden. Neill is te voorspelbaar en neigt soms naar overacting, Attenborough te veel de aardige opa, Dern valt vooral op door haar vreemde loopjes gedurende de film, Knight is vooral te grappig voor een bad guy en Peck is een te aangezet karakter als de Engels sprekende opzichter. Slechts Mazzello doet het heel aardig en vooral Goldblum is erg vermakelijk als de kritische en humoristische Ian Malcolm. De karakters zijn allemaal wat te oppervlakkig en gecreëerd. Daarnaast neigt Spielberg teveel naar het maken van een familiefilm met soms leuke humor, maar soms ook erg flauwe. Het slapstick geluid bij het uitglijden van Nedry slaat bijvoorbeeld als een tang op een varken. De stijl ansich is ook redelijk des Spielberg. Beetje naar het sentimentele, niet te zwaar, toch veilig binnen de lijntjes met een typische soundtrack voor een avonturenfilm.

Begrijp me goed, Jurrasic Park is een vermakelijk product al is het alleen maar om naar de best appetijtelijk Dern te kijken in haar korte kaki broek. Verder blijft er echter weinig hangen op een paar aardige spannende momenten na zoals in de keuken. Overigens wel het beste deel uit de JP serie.

Deze film kon mij totaal niet boeien, onverwacht gezien de waarderingen die deze film krijgt. Het is wel een mooie productie vandaar dat ik er nog 2,5 punten voor geef.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij de jaren 90 noemen we nu snel cultfilms als Trainspotting, Pulp Fiction of Fight Club. Maar het waren titel als Titanic, The Lion King en deze Jurassic Park die toch met alle aandacht gingen lopen. De rage rond dinosaurussen was enorm. De film bracht dik 3 keer zoveel geld op aan de kassa dan Schindler's List uit hetzelfde jaar en ook van Steven Spielberg.

Het verhaal is naar het gelijknamige boek van Michael Crichton, 20 jaar na zijn film Westworld. Ook over een themapark dat uit de hand loopt. Dit keer geen robots, maar wel dino's die met oud dna terug gebracht worden. Het wetenschappelijke gedeelte was vrij goed gedaan, met de kennis die toen voorhanden was. Ondertussen weten we meer over dino's zodat veel dingen niet meer juist zijn. Maar het blijft wel geloofwaardig, voor zover dat gaat met een film over een eiland vol dino's. Dat het IT-gedeelte achterhaald is, kunnen we ook wel vergeven. Iets waar wel meer films mee te maken hebben.

Jurassic Park kan rekenen op een avontuurlijk verhaal met de nodige spanning. Het is ook nog beperkt aan dinosaurussen in verhouding met de latere films. Maar dat loont wel bij de spanning en de kwaliteit van de dieren. CGI in combinatie met mechanische poppen. Het is alvast mooier om aan te zien dan de vele latere dino's in volledig CGI.

Jurassic Park is een familiefilm geworden met enkele kinderen, brave humor en afgeborstelde horror. Maar qua avontuur en fantasy werkt het wel, iets waar andere films toch minder in slagen. Hier en daar voelt het wat gedateerd aan, maar over het algemeen heeft deze iconische film de tand des tijds vrij goed doorstaan.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, had deze in 2018 al eens gezien en had weer eens zin om vanaf deel 1 te beginnen en het avontuur weer eens her te beleven.

Zeer goede en mooi gemaakte avonturen/ actiefilm, in de hele film gebeurd er wel wat en volop dino's gezien in alle soorten.
Toch is dit deel niet de beste, had toch wel wat meer achtervolgingen / actie en geweld willen zien, maar voor een 1e deel niet slecht!