• 8.480.469 stemmen

banner

Jurassic World Dominion (2022)

Actie / Avontuur | 146 minuten

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: Colin Trevorrow

Met onder meer: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Sam Neill

Releasedatum: 9 juni 2022

• Bioscoop Te zien in 117 bioscopen

Plot Jurassic World Dominion

"The epic conclusion of the Jurassic era."

Dominion speelt zich vier jaar na de verwoesting van Isla Nublar af. Dinosaurussen leven – en jagen – nu overal ter wereld. Het kwetsbare evenwicht tussen dinosaurussen en mensen zal de toekomst opnieuw vormgeven. Voor eens en altijd wordt duidelijk of de mens bovenaan de voedselketen kan blijven in een wereld die hij moet delen met de meest angstaanjagende wezens die ooit hebben geleefd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kayla Watts

Maisie Lockwood

Lewis Dodgson

Dr. Henry Wu

Na de film gezien te hebben, snap ik de toch overwegend negatieve reacties niet zo. Wat verwacht je van een film in deze franchise? Een sterk verhaal is er na JP(1) nooit geweest, de personages van de JW trilogie zijn weinig sympathiek en het is toch vooral een compilatie aan actiescènes met dieren die op een weinig natuurgetrouwe manier worden weergegeven. Het stramien van de films laat zich wel uittekenen. We maken kennis met de dieren, er gaan onvoorziene dingen mis, over het algemeen met een uitbraak van de gevaarlijkste soorten tot gevolg, mensen worden opgegeten, dino's gaan onderling vechten wie de alpha is, de hoofdpersonen overleven het waarna wat pseudo romantische scenes volgen etc...

Als je alle Jurassic films dus gezien hebt weet je waarvoor je gaat. Het was wat familievriendelijk deze keer met weinig personages die door dino's verslonden werden, maar verder is het gewoon een stereotype film in de reeks. Dat krijg je met Dominion. En als bonus ook nog eens een stapel easter eggs met referenties naar de eerste trilogie. Hierbij ook de klassieke hoofdpersonage's uit de eerste trilogie aanwezig waardoor het geheel vooral een nostalgische trip is, die ik persoonlijk eerder onder comedy schaar dan onder horror of actie. Het is een beetje een voorspelbare karikatuur. En omdat ik er zo instapte heb ik me zeker vermaakt. Ik kreeg grotendeels waarvoor ik kwam en de hele onzin van genetisch aangepaste soorten als de Indominus Rex of Indoraptor waren gelukkig niet meer aanwezig. Er zijn nog genoeg fouten in de weergave van de dino's te benoemen, maar ach...

Ook stommiteiten als pratende Raptors uit de droom van Grant in JP3 zitten er niet in. Gewoon veel herkenning waarbij je niet teveel moet doordenken over de toevalligheden waarmee de film aan elkaar geplakt is. zoek je gewoon wat vermaak en ben je fan van eerdere delen? Grote kans dat je een onderhoudende 2,5 uur hebt.

avatar van rep_robert

rep_robert

patrizio84 schreef:

Grappig, je omschrijft nu juist alles wat deze film niet is. Je legt exact de vinger op de zere plek. Het plot is in dit geval iets doms over sprinkhanen achtige dingen die oogsten verneuken met een Steve Jobs wannabe die hierachter zit en daarmee de wereld wil beheersen. Ook volgt er een James Bond achtig ontvoeringsplot. Dit brengt ze toevallig samen in een dino reservaat in het laatste gedeelte van de film. Dan proberen ze er wat JP elementen in te gooien. Maar die werken niet omdat je totaal geen liefde voelt voor hoe de dino's tot leven zijn gekomen in deze film.

Haast wel in de Jurassic World reeks, waar ze echt veel te ver uit de bocht vliegen met de verhalen. Deel 2 was ook al niet bijster sterk. Dat was een film die zich meer dan de helft in een landhuis afspeelde met een raar plot over klonen en veilingen.

De Jurassic Park reeks was toch wel wat simpeler en speelde zich voornamelijk af in de wereld van de dino's zelf. Dat mis ik dus vooral bij deze films.

Is het echt een nadrukkelijk plot? Ik vond de insectenplaag totaal onbelangrijk in de film. Een beetje zoals de tropische storm in deel 1 en de vulkaanuitbarsting in deel 5. Ze zijn nodig om andere dingen te laten gebeuren, maar inwisselbaar voor een andere invulling die hetzelfde resultaat heeft. De makers hadden een vehikel nodig om de 'Park' cast in het verhaal van de 'World' cast te krijgen. Hadden ze een ander idee gehad en uitgewerkt had je in grote lijnen dezelfde film kunnen maken. Had de raptorachtervolging en de uitbraak van de Allosaurus en Carnotaurus op Malta, de aanval van de Giganotasaurus op de groep in het reservaat, de manier waarop Dodgson tot zijn einde kwam of het eindgevecht tussen de dino's er niet in gezeten was de film wel wezenlijk anders geweest.

De Quetzalcoatlus en daaropvolgende Pyroraptor scenes werkten voor mij juist wel, die laatste deels omdat er eindelijk een gevederde raptor is. Maar ik ging er wel in mee wat betreft het 'gadver wat een klotebeest'. Ook de jonge Moros in het lab die het jagen aan het leren was vond ik leuk moment. Juist al die nieuwe soorten, veelal ontdekt na verschijnen JP1 gaven me voldoening.

JW2 was niet sterk nee, als ze enkel met die cast waren verder gegaan had ik waarschijnlijk de film nu ook niet hoeven zien. JP3 vind ik overigens met afstand de slechtste van de 6. Deel je opvatting hier dus niet helemaal. Ook het slot van JP2 met de T-Rex aan land vond ik niet super geslaagd. Maar volgens mij verschillen we verder niet zoveel van opvatting, het is denk ik gewoon net wat je graag ziet. Ik kon de benodigde bruggetjes zoals de plaag goed negeren omdat het resultaat me voldoening gaf. Of dat Dodgson puur in de film zat om de plot rond het busje scheerschuim een vervolg te geven en de Dilophosaurus daarmee ook een terugkeer te geven.

avatar van rep_robert

rep_robert

patrizio84 schreef:

Het slokt in totaal wel zo'n drie kwartier op en er gebeurt idd verder helemaal niets mee. Daarom vind ik de rollen van de oudgedienden helemaal niks toevoegen. Dern en O'Neill lopen een beetje suf in laboratoria in te breken en Goldblum is er om ze de hintjes te geven. Maar uiteindelijk dienen ze het plot niet en boeit het eigenlijk ook niet allemaal wat zij uitvreten. Het is compleet inwisselbaar. Het is niet dusdanig klein dat het genegeerd kan worden, het vult immers minimaal een derde van de film. Dat er iets wordt geschreven om de oude cast erin te verwerken, oké. Maar dan is het dit waar ze mee komen?
Maar het andere plot met de ontvoering is ook veel te langdradig uitgevoerd. Dat hele stuk op Malta of Cyprus (wat was het nou ook alweer) dient geen enkel nut en had je zo uit de film kunnen laten. Compleet oninteressant en met die laserpoint dino's zijn ze een Fast & Furious achtige stap te ver gegaan in de bullshit die ik gewoon totaal niet kan hebben. Vervang die dino's dor mannetjes op motoren en je hebt een vrij standaard James Bond achtige achtervolging. Ze hadden al veel sneller naar dat reservaat moeten gaan om daar leuke dingen met de dino's te doen.

Ik mis sowieso de verwondering en bewondering. Elke dino in de film is er om de menselijke personages te vermoorden. Ze gaan van de ene moordzuchtige dino naar de andere. Er zitten daar heus een past mooie momenten in (de metro shuttle bv), maar op een gegeven moment ben ik ook wel klaar met dat opgejaagde gedoe de hele tijd. Het laatste half uur in het reservaat voelde ook veel te gehaast aan. Hele grote afstanden worden in een cut afgelegd en de spanningsboog ontbreekt compleet daardoor. Je merkt gewoon dat er veel in dit gedeelte van de film is geknipt. Jammer, want juist de eerste 90 minuten waren compleet inwisselbaar.
Ik voel je wel met een paar bruggetjes en dino momenten. Maar het voelt compleet ondergesneeuwd aan door een belachelijk plot.

Overigens had JW2 nog wel die verwondering en bewondering. Voor de vulkaanuitbarsting. Alleen de 2e helft raakte de film me compleet kwijt verder.

avatar van Walter S.

Walter S.

Behalve dat ie, zoals veel films in de bios, best (of beter) een half uur korter had gekund prima popcornvermaak. We hadden voor de verandering ook daadwerkelijk popcorn, dus dat kwam mooi uit.

avatar van Noodless

Noodless

Eindelijk nog eens een bioscoopje
Heerlijk popcornvermaak en dit soort films zie ik graag in de bioscoop.
Leuk om de oude garde terug te zien, maar echt veel dragen ze niet bij. Ook de cast van de vorige Jurassic World films komen minder uit de verf dan bij de vorige twee delen. Hier is het meer een chaotische aaneenschakeling van locaties overal ter wereld waar de verschillende personages zich bevinden met daarbij aansluitend een paar vette actiescènes. De scéne met de geweldige achtervolging van de velociraptors in de stad maakt wel indruk. Doet ook een beetje aan James Bond denken, maar dat doet de film nog wel eens met een paar knipogen naar Indiana Jones.
De volgende scènes vallen dan toch wel meer in smaak, bijvoorbeeld wanneer Claire zich in het water moet verbergen voor een griezelige dino of de scène met de dino op het ijs. De slotscène heeft weer een deja vu gehalte en lijkt ook wat te simpel gekozen. Maar ach, zeker niet verveeld. Leuk vermaak, maar het minste deel uit de trilogie van Jurassic World die qua gemiddelde voor mij beter scoort dan de trilogie Jurassic Park. 7/10

avatar van etherman

etherman

Chris Pratt altijd maar dat domme handje naar voren om een Raptor tegen te houden, het grappige is dat ie dat ook deed bij een T-rex, Tenenkrommend slecht moment. Het eeuwige geschreeuw van die dinos...leek wel een frightnight Walibi soms..ben er wel klaar mee met deze serie. De film keek wel lekker weg door de vele actie maar meer ook niet.