Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Spanje / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

Weer matig.

Maar het moet gezegd, het eerste uur, met als klap op de vuurpijl de vulkaanuitbarsting, mocht er best zijn. Spectaculair natuurgeweld dat geweldig vormgegeven werd. Anderzijds illustreert dat ook wel perfect het probleem van deze film. In een film over dinos zou een vulkaaruitbarsting nooit het hoogtepunt mogen zijn.

De dinos zijn ondertussen zelfs wat saai geworden. Steeds weer dezelfde soorten die de revue passeren, met eigenlijk altijd weer dezelfde "spannende" scenes op actie. Deze vijfde film is een inception aan referenties naar eerdere delen, waardoor het soms lijkt alsof je naar een rerun zit te kijken.

Jammer genoeg stelt het nieuwe materiaal niet veel voer. Snode wetenschappers, op geld besluste bad guys en een wijs lesje over leven en de mens die voor God speelt. Je kan er best niet te lang bij blijven stilstaan, of het preutse en eenzijdige Amerikaanse geleuter zou serieus op de zenuwen kunnen gaan werken.

Jammer genoeg is het tweede uur een maat voor niks. Jammer om een regisseur als J.A. Bayona dit te zien doen. De zoveelste die vermangeld wordt tot eenheidsworst door de grote Hollywood machine. Fallen Kingdom is plat franchise werk, met wat indrukwekkende vulkaanperikelen en verder heel veel niks.

Ste* schreef:
Ik ga niet zo heel vaak naar de bioscoop, en elke keer als ik dan weer een 3Dfilm zie verbaas ik me erover dat 3D nog steeds een ding is. Zo ontzettend overbodig en storend. En donker door dat brilletje (bij een film die van zichzelf al heel donker is).

Zijn de 3D effecten wel de moeite waard of voegen ze niets toe?

avatar van Ste*
Waku schreef:

Zijn de 3D effecten wel de moeite waard of voegen ze niets toe?

Nou ik persoonlijk vind het nooit iets toevoegen, in deze film dus ook niet. Als ik een grappig effectje wil zien ga ik wel naar de Pandadroom in de Efteling (ofzo). Een film zou prima op zichzelf moeten kunnen staan zonder extra leuk of spectaculair te worden door zo'n bril.

avatar van Chelsea94
Toch wel de minste van alle delen. Het is een beetje zoals Fast and the Furious, het begint met een onderwerp, maar het hele verhaal en alle gebeurtenissen worden steeds meer over the top. Natuurlijk is er een overvloed aan dino's, dat hoort bij de Jurassic films, maar het verhaal zelf is toch wel een beetje too much, waardoor het ook de charmes kwijtraakt van het eerste deel.

Maisie is echt een schattig meisje, het verhaal rondom haar is makkelijk maar wel goed bedacht.

Verder is er niet veel spanning, wel is er veel te beleven en zien de graphics er heel goed uit.

avatar van Rodger
Beetje hetzelfde als het vorige deel.
Humor, actie en spanning.
Dus ik vond het niet onaardig.
3.5 ***

Ging er voornamelijk heen door de trailer met de reuze dino haai/krokodil in het water met de surfers....echt precies hetzelfde stukje komt terug in de film...verder niks
Het begin vond ik wel weer echt tof maar daarna zakt het inderdaad in. Geen echte speciale dino's meer...ze moeten de volgende keer meer met die grote water dino's doen. Voor de rest vond ik het vooral een hele zielige film.

avatar van Koerok
"Now we are forced to co-exist". Wat een bullshit. Allemaal afschieten die beesten, vooral de vleeseters, inclusief Blue.

avatar van keimpeS
Tsja ik hou er wel van, al gaat het echte magische gevoel er wel vanaf die je bv bij een Jurassic Park had. Dat ze die wonderlijke mooie dino’s weer tot leven brachten in een mooi park waar het uiteindelijk helemaal mis gaat. Deze film is wel oké, maar is meer gericht op de actie dan op het verhaal, zoals dus bij bv een Jurassic Park. Men moet steeds een stapje hogerop met in dit geval een Indoraptor. Toch heb ik er in de bios erg van kunnen genieten, de effecten zijn wel top en het geluid eveneens, het verhaal is dun en inmiddels wel beetje bekend. Ik vond de effecten echt heel erg goed en soms was het best spannend te noemen!

Wel aardig vervolg, maar het is een herhaling van zetten en déjà vu's. Normaal is een vervolg in overtreffende trap. Geen idee wat het budget was, maar het voelt allemaal als een stapje terug. De scenes op het eiland zijn spectaculair, echter halverwege dut de film wat in en verplaatst het terrein zich naar een landhuis waar de actie toch beperkt blijft door de setting. Gezien het einde zal het vervolg wel weer grootser worden, al moet ik zeggen dat ik het einde belachelijk vindt. We redden wat dino's om vervolgens de gehele mensheid in gevaar te brengen. En dat allemaal dankzij dat lieve meisje. Het zal verder wel, maar dit had ook anders gekund.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Jurassic World 2 gaat gewoon verder op de wat saaie aanpak van deel 1. De dino's zijn zoals de zombies in de latere Walking Dead seizoenen. Ze zijn er nog, maar veel dreiging is er niet en boeiend al helemaal niet. Het moet wel gezegd worden dat de rode draad in de World-trilogie constanter is dan die uit de Park-trilogie. Waar het derde deel een straight-to-dvd leek te zijn. Wat de commentaren over Bryce Dallas Howard met haar hakken ook mogen zijn (leuk op teruggekomen vind ik in dit 2e deel), zij zorgt nog voor wat animo. Chris Pratt is voor mij zo'n nietszeggende acteur die ook in Guardians of the galaxy vrij kleurloos een typische blockbusteracteur is.

Jurassic World 2 is een weinig creatieve blockbuster. Leuk om een keer te zien, maar niet bepaald memorabel. De makers spelen op veilig wat uiteraard werkt aan de kassa. En tieners zullen hier wel van houden.

avatar van Walter S.
Misschien helpt het wel dat ik niet al volgevreten ben qua Jurassic ... films, dit was de eerste die ik in de bios zag, volgens mij heb ik voor de rest alleen deel 1 een keer op tv gezien. Wat mij betreft deed deze film wat ie moet doen, hoop spektakel en actie mooi in beeld gebracht. Voor het goeie verhaal ga ik wel naar andere films, dat zal allemaal wel dat het volgens good guys/bad guys stramien gaat en dat je wel weet wie er wint. Ik heb me prima vermaakt, hoogtepunt was uiteraard de vulkaan uitbarsting, maar ook voor de rest zat er nog wel wat visueel spektakel in waar ik mij mee vermaakte. In het actie & attractie spektakel genre vond ik het een prima film.

avatar van filmkul
Redelijk deel weer, maar de formule lijkt zijn kracht wat kwijt te raken. Het verhaal is dit keer niet al te best. Het gaat allemaal net iets te makkelijk en te snel en is daardoor totaal niet geloofwaardig (in het perspectief natuurlijk). Buiten dat begint de film spectaculair, volgt er een wat minder middenstuk en eindigt hij superspannend met daarin een memorabele ‘bedscène’. Het einde biedt een nieuwe opening naar een volgend deel en biedt tevens de mogelijkheid voor wat verfrissing in de formule. Verder ziet de film er visueel weer fantastisch uit. 3.0/3.5

avatar van thunderball
Deze een maandje geleden in Antwerpen in 2D gaan zien.

Aardige, maar totaal overbodige zoveelste film over een eiland vol dino's, waarbij nog maar weinig over is van het oorspronkelijke materiaal van Chrichton.

Eigenlijk bestaat de film uit twee gedeeltes:
1) het vulkanische eiland vol met dino's, wat ten onder dreigt te gaan
2) het landgoed met het grote huis, waar de dino's verkocht dreigen te worden aan de hoogst biedende.

Het eerste gedeelte is duidelijk het beste en levert hier en daar nog een ouderwetse avonturenfilm sfeer op. Vooral het einde, waarbij we een achtergebleven dino tussen de rook en lava langzaam zien verdwijnen, levert een episch en tegelijkertijd aangrijpend beeld op, wat je niet snel zult vergeten. Feitelijk had daar de film mee moeten eindigen...

helaas is er dan ook nog het tweede gedeelte, wat meer als een traditionele horrorfilm op is gebouwd, want achter iedere hoek of deur kan een losgebroken dino zijn opwachting maken. Eigenlijk is dit allemaal vrij zwak.
Voeg daarbij de hele korte rol van Jeff Goldblum, die niet heel veel groter zal zijn geweest als de stukjes, die je van hem in de trailer ziet, wat toch wel teleurstellend te noemen valt.

En waarom gebruiken ze bij de laatste films keer op keer de T-Rex als een soort van held, die de boel komt redden, compleet out of character?

Wat overblijft zijn fantastische SFX, 2 leuke sympathieke hoofdrolspelers, die goed bij elkaar passen en een redelijke blockbusterfilm voor het hele gezin.

Een zesje, ofwel drie sterren.

Viel helaas erg tegen. Ik had er meer van verwacht vooral omdat de trailer van de film de focus vooral legt op het eiland en de vulkaan (uitbarsting). De film bestaat uit 2 delen: het eerste deel op het eiland en de dreigende vulkaan en het tweede deel in de bewoonde wereld met mensen die alleen maar aan geld denken.
Het eerste deel is erg spannend en ook nog redelijk orgineel maar het tweede deel is alleen maar meer van hetzelfde: iemand die een hoop geld wil verdienen en daarom een van de gevaarlijkste dino's onder de mensen brengt (zoals in The Lost World) en een uitgebroken, allesvretende designer-dino die te slim is om zich te laten domineren door de mensen (zoals in Jurassic World).
Als ze zich nu de hele film zouden hebben gehouden bij het eiland, de vulkaan en het redden van de dino's dan zou de film een heel stuk origineler zijn geweest. Maar dat deel wordt zeer snel afgeraffeld, alsof ze zich daar even snel doorheen willen werken zodat ze naar het volgende stuk kunnen maar vervolgens vraag je je af: is dit het? is dit alles wat ze hebben kunnen bedenken?

avatar van max cady
Aardig vermaak. Meer niet. Ik ben fan van het eerste deel welke ik tot mijn spijt nooit in de bios heb gezien ..

avatar van joolstein
De Spaanse regisseur Juan Antonio Bayona (El Orfanato, A Monster Calls) kwijt zich vaardig van zijn taak om een typische blockbuster te maken. Waarbij hij elementen leent uit vorige delen. Al zeer snel in de film kan men de vergelijking met The Lost World maken. En ook nu maken we kennis met een nieuwe vijand, één die erger is dan de Indominus Rex uit Jurassic World. Of een beklemmend kasteel dat veel wegheeft van Bayona's eigen het weeshuis/spookhuis uit El Orfanato.

Maar voordat het zover is keren we eerst terug naar het eiland Isla Nublar, waar het niet zo succesvolle themapark Jurassic World was gevestigd. Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) en Owen Grady (Chris Pratt) moeten helpen om de dino’s te redden voor ze opnieuw uitsterven. Voor uitgewerkte karakters hoef je bij dit soort popcorn vermaak natuurlijk niet te zijn. Het nieuw gezicht; het meisje Maisie (Isabella Shermon) is zo plat als een dubbeltje, ze krijgt een schrikbarende onthulling te horen maar het CGI geweld walst daar finaal overheen. En de cameo van Jeff Goldblum moet voor een soort geweten zorgen maar is vooral vervelend. ‘How much evidence do we need, before we realise that this was a catastrophe?’ of "Hebben dinosauriërs rechten?" Ondanks dat filmtechnieken bekend terrein zijn weet de film wel een fijne vorm van continuïteit te leveren

Het verhaal, dat onder andere door regisseur Colin Trevorrow van Jurassic World (en Jurassic World 3!) geschreven is, doet zijn best toch iets donkerder en dieper te gaan dan het eerste deel. En daar slaagt het ook deels in. En dat maakt van deze vijfde Jurassic een fijne en donkere avonturenfilm.

avatar van knusse stoel
In de reeks van de Jurassics, een aardige verschijning. In deze film kan je last krijgen van de angst die je hebt voor dinosaurussen, een mogelijke tik voor hoogtevrees en natuurlijk de rare mannetjes die er alles aan doen om geld te verdienen. Desnoods op een wereld waar je overal dank zij hen een groot mormel tegen het lijf zou kunnen lopen. Als nu al spinnen en slangen nu en dan ontsnappen, waarom zou een Dino niet de deur uit kunnen lopen?
Ach, ik weet het, de fantasie is weer met mijn gedachten bezig maar toch.....
Een aardige film die wel boeit en waar je over de realiteit niet al te druk moet maken maar dat geldt voor veel films en series. Deze is geloof ik de 4e in de rij van de Jurassic wereld en van de regisseur van die geweldige mysterieueuze film uit 2007: El Orfanato (2007) (El Orfanato).
Onze waardering is voor deze Jurassic een ruime 7!

avatar van tommykonijn
Jurassic World had ik gemist in de bioscoop, maar nadat ik toch wel tamelijk enthousiast was over die film, wilde ik me de sequel niet laten ontgaan. Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten. De eerste twee vervolgfilms op Jurassic Park vond ik niet al te best, zeker JP III niet, maar Jurassic World bleek dan weer een fijne blockbuster. Zou Fallen Kingdom ook in de smaak vallen?

Dit vijfde deel uit de Jurassic-franchise lijkt in eerste instantie een regelrechte remake van The Lost World te gaan worden, maar uiteindelijk wordt gelukkig toch voor een iets andere insteek gekozen. Toegegeven, bijster origineel is het allemaal niet meer. Daarbij mag meteen gezegd worden dat ik niet weet hoe origineel je nog uit de hoek kunt komen met deze films en de uitwerking vond ik wederom best goed. In het eerste gedeelte keren we terug naar Isla Nublar, waar Owen en Claire proberen zo veel mogelijk dinosaurussen te redden van een vulkaanuitbarsting. Het is een wilde achtbaanrit, vol gave actie en spectaculair ogende special effects. Vervolgens neemt de film wat gas terug en kiest men ervoor om het resterende op één locatie te laten afspelen. Een gewaagde keuze, maar Bayona komt er goed mee weg. Ik kreeg immers niet het gevoel dat de film inzakte tijdens het tweede gedeelte. Zeker het moment waar je op zit te wachten, de uitbraak van de dino's, levert de nodige leuke scènes op.

Het blijft leuk om Chris Pratt en Bryce Dallas Howard te zien samenspelen. Ondanks dat hun romance niet altijd even geloofwaardig is, slagen ze er wel weer in twee kleurrijke personages neer te zetten waar ik mee kon meeleven. Nieuwkomers Justice Smith en Daniella Pineda vond ik niet storend, maar hun personages zijn wel twee lopende stereotypes. Ook Rafe Spall en James Cromwel zijn leuke toevoegingen. Jeff Goldblum vond ik daarentegen tamelijk overbodig. Hij zet natuurlijk een leuk personage neer in de originele film, maar zijn vermeende knipoog naar die film komt niet helemaal tot zijn recht. Buiten Goldblum's preek zijn er nog enkele 'shaky' momenten, vergelijkbaar met die uit de voorganger. De plottwist omtrent Maisie is zo'n moment. Ik vond het niet tergend slecht, maar het raakt eigenlijk kant noch wal.

Ondanks enkele kleine misstappen is Fallen Kingdom wederom een erg onderhoudende film. Dit had gemakkelijk een tegenvallende opvolger kunnen worden, maar ik vind deze nieuwe films oprecht amusanter dan de originele sequels van Jurassic Park. Fallen Kingdom weet het niveau van diens voorganger vast te houden en staat garant voor een avondje bovengemiddeld popcornvermaak. Hopelijk sluit het vervolg de reeks in 2021 op gepaste wijze af.