• 8.345.575 stemmen

Avengers: Infinity War (2018)

Actie / Fantasy | 149 minuten

Genre: Actie / Fantasy

Geregisseerd door: Anthony Russo en Joe Russo

Met onder meer: Robert Downey Jr. en Chris Evans

Releasedatum: 25 april 2018

Plot Avengers: Infinity War

"An entire universe. Once and for all."

Vier jaar na de gebeurtenissen uit 'Guardians of the Galaxy Vol. 2' slaan Peter Quill en consorten de handen in elkaar om samen met de Avengers een nieuw gevaar tegen te gaan. Een gevaar in de gedaante van de gestoorde titaan Thanos die alle zes Infinity Stones, artefacten met onvoorstelbare krachten, wil verzamelen voor een gauntlet. Deze zullen hem toestaan overal zijn wil op te leggen. Het lot van de aarde en van het bestaan zelf is nog nooit zo onzeker geweest.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Tony Stark / Iron Man

Thor Odinson

Bruce Banner / Hulk

Steve Rogers / Captain America

Natasha Romanoff / Black Widow

Stephen Strange / Doctor Strange

Peter Parker / Spider-Man

T'Challa / Black Panther

James 'Rhodey' Rhodes / War Machine

avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

Zware tegenvaller, heb me niet een keer echt kunnen vermaken. Vroeger was Marvel echt beter.

avatar van Sisorow

Sisorow

Zag dat deze op nummer 4 stond in de top 100 beste films & series op Disney Plus Nederland, dus ik ging hem toch maar eens kijken (zonder voorkennis van de andere films). Je mist natuurlijk een flink stuk verhaal, maar dat neemt niet weg dat het een genot is om naar te kijken. De CGI is werkelijk waar fantastisch. Prachtfilm!

avatar van Panoramix

Panoramix

Vermakelijk, maar niet heel veel meer dan dat. Brolin speelt de show; wat een geweldige bad guy is dat toch. Sowieso een van de sterke aspecten van de Avengerfilms; ik vond Hiddleston ook al geweldig in deel 1. Aan de andere kant verliest Downey Jr. iets van z'n charme (verrassing is er af; wordt wat voorspelbaar), maar blijft Hemsworth fantastisch als halfgod en is de interactie met Pratt geslaagd . Het is een prestatie hoeveel diverse personages er voor het voetlicht worden gebracht op een memorabele manier, al zijn er ook wat die zich niet meer kunnen onderscheiden, zoals Johansson. Visueel is het weer dik voor elkaar maar verder is het plot wat dun. Ik ga Endgame ook nog wel kijken in ieder geval .

avatar van deridder

deridder

Wat ik wel aardig vind aan de film is dat Thanos eigenlijk een goed punt heeft: er zijn inderdaad teveel mensen op de wereld, en het aantal doet inderdaad de wereld kwaad aan. Door de helft van de mensen pijnloos te doden, is het universum van van pijn bevrijd. Waarom?

Thanos blijkt een voorstander te zijn van de wetenschap van Malthus: als er teveel mensen zijn op de wereld en een schaarste aan "natural resources" dan gaat dit op termijn zorgen voor honger. Honger gaat tot argwaan leiden, argwaan tot oorlog over de natural resources. Zoals bv. John Gray zegt in zijn boek Straw Dogs: Malthus had gelijk. Wat uiteindelijk onze welvaart zal vernietigen is niet zozeer de ineenstorting van de globale markt maar de doorgaande groei van de populatie.

De film is ook (gedeeltelijk) open voor een niet zo zwart/wit interpretatie van Thanos. 5 jaar nadat Thanos' missie geslaagd is, zegt één van de personages: I saw a pond of whales when I was crossing the bridge. Het teveel aan mensen zorgt voor een ontzettende druk op de biodiversiteit. 25% van alle dieren worden bedreigd met uitsterven! Met 50% minder mensen, zou de aarde, de walvissen en de bloemen eindelijk weer kunnen floreren.

Thanos denkt daarnaast helemaal niet dat het goed is om 50% van alle mensen te vermoorden. Hij geeft erg veel om zijn dochter - die hij met liefde geadopteerd heeft - en hij vindt het verdrietig dat hij nu van haar vervreemd is. Hij wilt ook niet de mensen doden, hij wilt slechts de aarde redden. Het doden van mensen is een middel en niet een doel. De mensen zullen ook niet lijden of iets dergelijks als ze vernietigd worden. Ze bestonden en toen bestonden ze niet. Zonder enige pijn glijden ze in vergetelheid.

De avengers daarentegen zijn minder ambigue. Ze worden gepresenteerd als de helden van de film, maar zijn ze dat eigenlijk? Aangezien Iron Man en de Hulk wetenschappers zijn, weten ze dondersgoed wat het kwaad is dat de mens op aarde verricht. Waarom verzetten ze zich tegen een missie dat uiteindelijk goed zal zijn voor de wereld, goed zal zijn voor de dieren en zelfs goed zal zijn voor de mensen! Immers, overpopulatie zal uiteindelijk er ook voor zorgen dat de populatie van de mensen gereduceerd wordt. Schaarste zal tot oorlogen leiden, oorlogen tot reductie. Thanos' werkwijze is anders veel humaner - want zonder pijn - dan de wijze hoe de aarde zelf haar evenwicht zal herstellen.

In de tweede wereldoorlog heeft Churchill uiteindelijk - heb ik van horen zeggen in een college van Alisidar Macintyre (te zien op youtube) - opgeroepen om Duitse steden te bombarderen. Sommige van de eerste Engelse piloten waren hierop tegen: als piloten gingen ze niet onschuldige Duitse kinderen en vrouwen vermoorden om Hitler te verslaan: "Niet alle middelen heiligen de doelen!" Churchill heeft deze piloten vervolgens persoonlijk overgehaald om toch de steden te bombarderen. Churchill zei immers (of i.i.g. iets dergelijks): "als we dit niet doen verliezen we de oorlog, als we de oorlog verliezen, wint Hitler. Dan is alles verloren".

Welnu, superhelden films stellen ons doorgaans de vraag "wie of wat is Hitler?". Het antwoord is dan meestal: Voldemort (want racistisch & anti-liberaal), Sauron (want pro industrialisatie), Scar (want jaloers, trots en kent zijn plek niet), etc. De Avengers aan de andere kant stelt een veel interessantere vraag: "wie of wat is Churchill?". Thanos is geen Hitler, zijn beweegredenen zijn goed, maar hij is Churchill. Thanos denkt namelijk dat hij - net als Churchill - onschuldige mensen moet vermoorden om de wereld te redden.

Maar er is een vraag die de Avengers nauwelijks durft te stellen is: moeten we Thanos eigenlijk wel verslaan? Moeten we niet soms onze handen vies maken om het goede uiteindelijk de overhand te geven? Is Churchill eigenlijk een slechterik? De makers van de film hadden moediger moeten zijn geweest en hadden deze vragen nadrukkelijker moeten stellen. Jammer dat de film vervalt in een mager Amerikaans deontologisch christelijk moraal, zonder de vinger op de zere plek te leggen.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Prachtige review hierboven van deridder. Mooi om er op deze manier eens over na te denken.
Thanos is altijd het meest intrigerende personage geweest van de franchise vooralsnog. Zeker zijn aandeel in Infinity War en zijn beweegredenen zijn heel goed te verklaren. Eigenlijk ook wel mooi om Infinity War als losstaande film te bekijken. Aan het eind wint hij immers. Maar helaas moest het toch allemaal nog goed komen met het overigens toch wel teleurstellende Endgame. Even los van de filosofie die je erop los kunt laten.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik ben al een tijdje bezig met het herzien van de MCU-films. In het begin ging ik er vrij rap doorheen, maar dat is nu allang niet meer. Ik ervaar superheldenmoeheid. Dat er nu een jaar en langer geen nieuwe Marvel in de bios draait (Spider-Man Far from home is van begin juli 2019) ervaar ik dan ook ondanks dat het voor vervelende corona-omstandigheden is als positief. Sowieso is Marvel wel even aan een break toe na de enorm intense en emotioneel pakkende Avenger-films. Epischer en treffender kan het eigenlijk niet meer.

Nouja, na een pauze van een paar weken ben ik bij Infinity War aanbeland. Destijds twee maal in de bios gezien. Ademloos naar diverse scènes gekeken, vooral dat slot. Elke superheld die de voorgaande 10 jaar belangrijk was, heeft hier een rol. Thanos is een gigant op elk vlak. Visueel is het adembenemend mooi. En toch weet ook infinity War me niet meer zo enorm te boeien. Nog steeds is het heel goed gemaakt, maar het is ook allemaal wel wat voorspelbaar en de actie is bombastisch, maar we hebben alles al vaker gezien. Het blijft ook jammer dat Marvel niet durft te spelen met een r-rating en wat bloed om eens wat te noemen. De film duurt met twee en half uur ook toch wel aan de lange kant, al kan ik niet zeggen dat het ergens saai is.

Nog steeds een hele dikke voldoende, maar wel met een verlaging van 4,5* naar 4*.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Avengers: Infinity War mag gezien worden als de start van de ‘grand finale’ van de Marvel-reeks, die ooit in 2008 begon met de film Iron Man.

In The Avengers uit 2012 werd al gezinspeeld op de komst van de superschurk Thanos. Na een kort optreden in Guardians Of The Galaxy kreeg het publiek hem voor het eerst echt te zien in Infinity War. Dat lange wachten was het wel waard, want Thanos is ongetwijfeld het beste karakter uit deze film. De schurken in de Marvel-films zijn vaak ééndimensionaal en vooral erg standaard. Thanos krijgt wat meer karakterontwikkeling, en wordt niet afgeschilderd als een machtswellusteling. Hij is er echt van overtuigd dat het universum een betere plek wordt, als de helft van de populatie wordt uitgeroeid.

De rest van de cast kennen we al en hier wordt dan ook weinig aandacht aan karakterontwikkeling besteedt. Elk personage krijgt zijn dosis screentime en de broers Russo, weten hier nog knap een balans in te vinden met alle superhelden die Infinity War rijk is. Het verhaal is misschien wat rechtlijnig en bewandelt grotendeels de bekende paden. Toch wisten de gebroeders Russo menigeen te verassen met het controversiële einde.

Avengers: Infinity War is een uitstekende popcornfilm, zonder al te veel diepgang of originaliteit. Maar wel één van de betere uit de reeks.

avatar van schrans

schrans

Gisteren nog eens herbekeken en ik blijf bij mijn mening dat deze film zwaar overgewaardeerd is net als de opvolger. Ik stoor me daarnaast ook meer en meer aan enkele domme beslissingen die doorheen de film genomen worden: Star-Lord die op Thanos begint te slaan net voor ze de gauntlet bijna hebben, Gamora die wel vraagt dat ze zelf neergeschoten wordt maar zelf wel overstag gaat als ze haar halfzus gemarteld wordt, Vision die al veel sneller verlost kon worden van zijn steen, etc.

avatar van stratmans

stratmans

overweldigende film, na meer dan 2 uur goeie film heel de wereld naar de verdoemenis

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Voor mij persoonlijk de beste Avengers van de franchise. Dat komt vooral door het personage Thanos. Zowel visueel als inhoudelijk een erg sterke bad guy. Hij krijgt de nodige ontwikkeling mee en heet met zijn nazi-ideeën een duidelijk doel voor ogen door de wereld een betere plek te maken na eerst de helft van de populatie te elimineren. Voorts komt het personage verder tot ontwikkeling met de liefde voor zijn dochter.

Hier en daar ook een aantal geweldige actiescènes, doorheen de film eigenlijk, zowel in het begin met die Magere Hein en Dr. strange, maar ook het slot is veelbelovend. Visueel ook wel eens de moeite en de CGI zag er prima uit. In zijn geheel niet echt mijn ding, maar in deze kon ik toch wel wat lijn of een boodschap terugvinden. Deridder verwoordt het overigens prima hier enkele posts boven!

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

But this, does put a smile on my face.

Inmiddels aangebroken bij het begin van het einde, van de Infinity Saga. Een hype waar 10 jaar naar toe werd gewerkt. Een villian die Marvel overduidelijk al heel vroeg voor ogen hadden, dus ook tijd genoeg om hem goed uit te werken. Dat heeft ook geresulteerd in de beste Marvel-film tot nu toe.

Thanos is daarom ook in deze film de ster van de show. Hij heeft een goed uitgewerkt motief en het is geen 13- in- het - dozijn villian. Sterker nog, zijn motieven zijn zodanig sterk, dat je ook gewoon aan de kant van Thanos kunt staan. Het laat je eigenlijk zelfs twijfelen of wellicht ‘The Avengers’ misschien wel niet de bad-guys zijn.

Verder heeft deze film ook een erg sterke balans in serieus en komisch. Af en toe een komische-noot er door heen, zorgt voor wat lucht en dat is erg goed gelukt in deze film. Ook visueel ziet het er weer spectaculair uit en de CGI was wederom van een ongekend niveau.

De battle scènes zijn ook erg sterk. Met name het gevecht op Titan. Tussen Thanos vs. Iron Man, Doctor Strange, Spider-man en de GotG. Doctor Strange vond ik persoonlijk erg tof in die battle.

Maar ook de ‘Wakanda Battle’ was erg tof, met name de comeback van Thor was wel een klein kippenvel momentje.

En dan natuurlijk nog de cliffhanger, dat alle bijgekomen Avengers in rook opgaan was iets geheel onverwachts. Met name omdat je tot dan toe eigenlijk voornamelijk clichés in de MCU bent tegengekomen. Een film waarbij de villian wint, was wel iets onwaarschijnlijks tot dan toe.

8.5/10

avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

• 2060 stemmen

Een film voor en door randdebielen. Vreselijkste dat ik gezien heb in lange tijd!

avatar van Basto

Basto

Silvio Dante schreef:

Dan heb je Endgame nog niet gezien…

avatar van rep_robert

rep_robert

Disney speelt weer een smerig spelletje waar alle verzamelaars niet blij mee zijn. Nu staat op Disney+ de Imax Enhanced versie van deze film, terwijl er tot nu toe alleen maar widescreen versies waren die gewoon tot 25% minder op het beeld lieten zien. Nu schenen er problemen met de licenties voor Imax te zijn geweest, maar toch blijf je het gevoel houden dat je verneukt bent met alle eerdere releases van deze film.

Noodgedwongen heb ik deze film op Disney+ gekeken vannacht, want ik wil deze film ook thuis in de best mogelijke versie bekijken. Infinity War en Endgame zijn nog steeds de magnum opussen van de hele MCU en ik betrap mezelf er ook op dat ik de twee films elk jaar opnieuw aan het bekijken ben. Infinity War heb ik inmiddels wel vijf keer gezien. Met het betere Imax beeldformaat waar echt nog slechts minuscule zwarte balkjes onder en boven het scherm te zien zijn, is de film een waar genot om naar te kijken. Het is geen gimmick en de film is eigenlijk op z'n mooist sinds ik de film in de bioscoop heb gezien. Als je de versies naast elkaar zet zie je ook pas hoeveel beeld/informatie er verloren gaat door het widescreen beeldformaat. Het is net daarnaast ook net even wat scherper in de nieuwe versie alles en de HDR voegt wel echt wat toe. Normaal vallen CGI elementen door de mand, maar ik heb echt de film op pauze gezet en op alle details gelet. Thanos is echt haar- en haarscherp en zo fotorealistisch. Erg mooi. Hopelijk komt deze versie ook nog een keer naar disc. Dan zou het perfect zijn!

Het geluid blaast ook uit de speakers. Zo erg dat mijn hele bank begon te schudden. Maar achteraf bleek dit niet de film te zijn, maar ik zat gewoon live tijdens de aardbeving in Groningen te kijken vannacht. Maar alle grappen opzij, het is een waar genot. De pacing is perfect. De film kakt nooit in, zit boordevol actie en de personages krijgen nog steeds genoeg tijd om te shinen.

Ik zal nu Endgame maar weer even opzetten. Hopelijk blijft de grond onder mijn huis nu wel stabiel.