Avengers: Infinity War (2018)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Josh Brolin

Vier jaar na de gebeurtenissen uit 'Guardians of the Galaxy Vol. 2' slaan Peter Quill en consorten de handen in elkaar om samen met de Avengers een nieuw gevaar tegen te gaan. Een gevaar in de gedaante van de gestoorde titaan Thanos die alle zes Infinity Stones, artefacten met onvoorstelbare krachten, wil verzamelen voor een gauntlet. Deze zullen hem toestaan overal zijn wil op te leggen. Het lot van de aarde en van het bestaan zelf is nog nooit zo onzeker geweest.

avatar van GGG
GGG
Top! Jammer dat je een jaar moet wachten op het vervolg!

avatar van Metalfist
All this, just for a drop of blood

Het is denk ik tekenend voor het feit dat de Marvel films de laatste jaren in een wel erg snel tempo op je zijn afgekomen. Ik weet nog dat ik zo blij was al een klein kind toen ik in de cinema bij de eerste Avengers film doorhad dat de after credits scene betekende dat Thanos, misschien wel één van de meest legendarische schurken uit de Marvel stal, ging opdraven in de reeks. Ondertussen zijn we alweer 12 films verder (op 6 jaar tijd!) en merkte ik dat ik meer en meer achter bleek te zitten met de grote verhaallijn.

Ik probeer ze wel nog altijd in goede volgorde te kijken maar vanwege de - uiteindelijk terechte - desinteresse Black Panther ben ik dit indertijd niet meer in de cinema kunnen gaan zien. Beetje jammer natuurlijk, maar ik merk sowieso dat het gevoel van die eerste Marvel films zoals Avengers of Iron Man de laatste jaren ver te zoeken is. Infinity War ligt gelukkig nog wel serieus in het verlengstuk van die titels. Het is niet makkelijk om een film te maken waarin je zoveel personages moet balanceren, maar het lukt de broertjes Russo wonderwel. Hoewel dit niet zo geslaagd is als Civil War, is het een bij vlagen indrukwekkende film. Het probleem is dan ook dat dit vanaf de eerste seconde één groot actiespektakel is en dat je daardoor de emotionele impact een beetje mist. Het lijkt wel alsof ze hebben gegokt dat de band met de personages niet verder uitgediept moest worden in deze film dankzij de talloze andere origin films, maar daar slaan ze de bal een tikkeltje mis. Het zal er nog van gaan afhangen wat ze met het vierde deel gaan doen. In comics blijven personages niet lang dood, maar ik hoop wel dat ze er hier toch voor kiezen om eens een grote opkuis te doen en dat er een paar effectief dood blijven.

Al is dit langs de andere kant wel een leuk herzien met bepaalde figuren. Jammer dat Hugo Weaving de rol van Red Skull niet opnieuw op zich neemt (blijkbaar is hij nog steeds wat pissig om het aantal uren dat hij in de make-up moest doorbrengen) maar dat was een fijn onverwacht momentje. Grote nieuwkomer is echter natuurlijk Thanos en hoewel die op narratief vlak (en qua invulling van Josh Brolin) eigenlijk best nog overtuigend overkomt, toch in vergelijking met andere booswichten uit de Marvel stal, is hij qua CGI te belachelijk. Waarom ook continu zonder zijn helm? Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit zonder heb gezien in de comics. In ieder geval verder weinig op de cast aan te merken. De oude vertrouwde gezichten keren terug en voor het eerst volgens mij eens geen introductie van nieuwe superhelden. Gelukkig maar, want je hebt je handen al vol met de eerste kennismakingen tussen onder andere Thor en de Guardians.

Ach ja, ik zal ze altijd wel blijven kijken denk ik. Het bizarre is ook dat ik me meestal nog wel amuseer met dit soort films en dat ik het genre altijd wel een warm hart zal toedragen, maar er moeten niet nog eens 10 jaar bij geplakt worden. Benieuwd wat het finale deel gaat brengen maar daarvoor eerst nog eens twee andere films bekijken. In ieder geval: visueel overtuigend, op narratief vlak een aantal sterke zetten en een cast die ondertussen erg vertrouwd aanvoelt. Vooral knap als culminatiepunt van de gehele franchise, niet perse als film op zich.

Kleine 4*

avatar van arno74
Door de hoge score op de Jaarlijst 2018 en vooral omdat de plotomschrijving de film zowat als een vervolg op Guardians of the Galaxy omschrijft ben ik deze maar alsnog gaan kijken. Ik heb niks met films waar ze allerlei personages op een hoop gooien, zoals Alien vs. Predator, The Expendables en dus ook niet met The Avengers, waarvan het eerste deel bij mij nog 3* scoort. Maar dit slaat alles, breng alle superhelden uit alle superheldenfilms samen, ook al passen die totaal niet bij elkaar, geef ieder een beetje screentime, laat ze vechten, en hup je hebt een film. Lijkt me alleen een film voor fans en tieners, ik vond het niks. Begon nog aardig, maar na een half uur sloeg de verveling al toe, en dan heb je nog twee uur te gaan. Kleine 1,5*

Gisteren de film bekeken. Al die gevechten waren nutteloos want Thanos heeft zijn zin gekregen en won. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken...

avatar van RuudC
In 2012 was ik er nog van overtuigd dat het Avengers universum zich kon meten met Star Wars en Lord of the Rings. Het is in elk geval dé franchise van de jaren '10. Het succes heeft ertoe geleid dat iedere denkbare Marvel held een verfilming heeft gekregen, zo lijkt het. De eerste Avengers vind ik nog altijd geweldig, maar daarna werd het al rap minder. Zoals genoemd: alle spin offs, allerlei karakters die een eigen film kregen, maar ook de domme humor die de overhand kreeg, net als de drift naar spektakel. Vanaf The Age Of Ultron ben ik eigenlijk een beetje Marvel-moe geworden.

Toch wil ik Infinity War niet negeren. Kan ook niet, want door alle memes, artikelen en dergelijke was ik tot op grote hoogte al bekend met wat er zou gaan gebeuren. En de film? Ja, die is groots. Kosten noch moeite lijken gespaard om iedereen in dit epos te proppen. Om eerlijk te zijn vind ik het derde deel vooral een kolos die door zijn eigen gewicht inzakt. Kijk eens naar de poster. Je hoeft verdomme nog net niet naar Wally te zoeken. Het is een mooie afspiegeling van de film, want doordat er zoveel gebeurt met zoveel personen op zoveel locaties, kunnen de filmmakers nergens de focus op leggen. Alles gaat vlug, vlug, vlug. Tot overmaat van ramp worden de spaarzame momenten opgevuld met slowtalk. Dingen die de vaart uit het verhaal halen. Niemand krijgt de kans zich echt te profileren, met uitzondering van Thanos. Grappig genoeg is hij degene voor wie ik de meeste sympathie krijg. Iemand met een goed doel voor ogen, maar helaas niet de juiste middelen. De rest nauwelijks. Als er dan een personage dood gaat, volgt er bijna opluchting. Tenminste weer wat ruimte op het overvolle speelveld.

Het lijkt allemaal een eeuwigheid te duren. Er worden zoveel side-quests uitgezet en niet alles is even nuttig. De bezoekjes zijn vluchtig en laten weinig impact na en vervolgens zit je in een eindgevecht dat eigenlijk best tegenvalt en moet een invasie gestopt worden door Wakanda en magische speren. Waar zijn die toffe vliegdekschepen van de eerste film? en als Thanos dan bijna verslagen is, zorgt Chris Pratt voor de stupide ommekeer. Frustrerend dat er dan toch nog een vierde deel moet komen. Het is visueel allemaal wel goed te doen, maar hier had echt wel meer in gezeten.

Niet beter of slechter dan het tweede deel, maar de eerste prent vind ik nog steeds de betere.
Er worden in deze film wat personages toegevoegd, vooral personages uit andere verhalen, zoals Spider-Man en Guardians of the Galaxy.
De beelden zij nog steeds verbluffend mooi, en de prent zit boordevol actie.
Maar het verhaal is toch niet je dat... vind het allemaal een beetje vergezocht, maar ja.. het is fantasy voor iets zeker he
Bij het einde van de vorige film had ik gezegd dat men er nog een vervolg mag aan breien, dat zal men wellicht bij deze film ook doen, alleen... voor mij hoeft het niet echt meer...

Avengers Infinity War is een film die teveel wil vertellen en daardoor eigenlijk een beetje verzuipt. Zonde. Afzonderlijk hebben alle personages wel iets, maar ik ben er niet rouwig om dat de helft van de personages zijn verpulverd. Dat zegt eigenlijk alles.

avatar van Bakema NL
Zo, deze net ook maar eens gekeken. En het was wel weer aardig. Naar de bioscoop rennen doe ik niet meer voor de Marvel films sinds de 1e Avengers. Want niveau aardig ontstijgt het allemaal niet. Popcornfilms met veel cgi en gemaakte lolligheid voor thuis op de bank, maar legendarisch wordt het nergens. En dat uit de mond/toetsenbord van iemand met meer dan 10 000 Marvel comics op de plank . Maar hedentendage zou ik nog geen euro meer uitgeven voor de huidige Marvel comics, wat een onvoorstelbare bagger is dat , zielig gewoon. En wat mij betreft mag het met de films zo ook wel klaar zijn, helemaal met die draak van een Captain Marvel dat d'r intrede heeft gedaan....in de afterscene al opgeroepen door Fury. Ga toch heen met dat waardeloze character. Was ooit leuk als Ms. Marvel, nu (sinds 2011 toen het Captain Feminazi werd) te stupide voor woorden. Wegwezen met die onzin, waar is Adam Warlock? Ik lees de comics nog wel een keer voor het echte en betere verhaal.
Mooi gemaakt, maar hapklaar voorspelbare brokken voor de massa die het geduld voor lezen en waardering voor strips nooit hebben kunnen opbrengen.
Vermakelijk allemaal, maar niet groots.

Overigens vond ik die Kevin Feige echt om te lachen. Die zit in interviews doodleuk te verkondigen dat Captain Marvel een van Marvel's populairste personages is in de comics....gewoon met stalen gezicht, hilarisch . Dat is het niet, nooit geweest en gaat het ook nooit zijn. Die serie is in nog geen 10 jaar tijd zo'n 10 keer opnieuw gestart....verkoopt amper. Amerikaanse comics zijn nagenoeg dood, meerdere titels in een top100 die nog geen 20 000 stuks verkopen en de comic shops sluiten er bij bosjes. Het is nog nooit zo belabberd geweest als nu. Krijg je met zulke verhalen, slecht artwork, prijzen en telkens hetzelfde.

avatar van DVD-T
This is what you've been waiting for all these years.

Tien jaar na Iron Man is het MCU heel erg uitgebreid met veel helden. Van een God tot een robotachtig iets met de naam Vision. Ook de kwaliteit in films verschilt enorm. Van gewoon vermakelijk tot zeer goed tot erg saai. Sinds de intro van Nick Fury aan het einde van de eerste Iron Man film was het lange wachten op een Avengers film begonnen. Het was voor de eerste keer dat een gedeeld universum zo goed uit de verf kwam en alle personages zo goed binnen het verhaal pasten. Zelfs Captain America kwam een heel stuk beter uit de verf in die film dan in zijn eigen vehikel. Met Winter Soldier werd het niveau een stuk beter en werd de lat erg hoog gelegd. En de Russo broertjes kwamen terug met Civil War. En daarin werd duidelijk hoe zij de helden voor ogen hadden. Die film had net zo goed Avengers 2.5 kunnen heten. Gelukkig mochten zij ook terug keren om Infinity War te regisseren. We zouden nu de bad guy gaan krijgen waar we in de credits scenes zo lang mee werden geteased.

En Thanos stel absoluut niet teleur. Vanaf de eerste scene word duidelijk wat zijn doel is en hoe hij balans in het universum wil brengen. Zijn motieven begrijp je en de verdeeldheid in hem komt erg goed over. Je helden worden alleen maar beter met een badguy als Thanos. Nergens wordt er dit keer lang de tijd genomen om alles en iedereen te introduceren en de Russo's knallen er meteen lekker in met meteen een scene die toch wel erg heftig is, om daarna al vrij snel met een eerste actie scene te komen. Het voelt fijn dat je nu niet eerst ellenlange introducties krijgt en meteen snel in het verhaal en de actie komt. Toch voelt het nergens echt gehaast aan en komt iedereen volop aan bod. Dat geld voor een Spider-Man maar bijvoorbeeld ook voor een Drax. Toch een van de leukste personages uit alle films. Zeker nadat Gunn hem op zo'n geweldige manier in Guardians vol. 2 liet overkomen. Na de eerste introducties en actie scenes, wordt ook de tijd genomen om een verhaal te vertellen. Gek genoeg gebeurd dit zonder het tempo in de film naar beneden te halen. Alles werkt toe naar epische eindgevechten en een echte "gut punch" aan het einde. Je weet op een of andere manier dat het al die tijd naar toe gewerkt heeft en na al die films. Toch komt het niet minder hard aan. Fantastisch gedaan. Helaas ook dat het dan zo abrupt afloopt en dat je vervolgens dan een jaar moest gaan wachten op de conclusie in wat we nu weten dat het Endgame gaat heten.

Iedereen is in Infinity War goed op dreef. Al merk je dat de rek er bij sommige personages een beetje uit is en dat ze niet veel meer met hen kunnen doen. Misschien ook wel goed dat er binnenkort contracten aflopen om de MCU zo weer op te frissen. Toch blijft het een genot om naar iedereen te kijken. En wat is Brolin geweldig als Thanos. Ik had me geen andere acteur kunnen voorstellen die het zo goed ging doen als hij hier doet. Geweldig ook hoe het effects team zijn acteren overbrengen naar een digitaal personage.

Een sterk verhaal, toffe actie scenes en genoeg goede personages en vertolkingen maken Avengers: Infinity War een van de beste films in de MCU.

Bakema NL schreef:

Wat dacht je van Iron Man, in de comics was ook Iron Man maar een B character, ook al hoorde hij bij The Avengers. De meeste mensen hadden eigenlijk nog geen idee wie Tony Stark was voor Iron Man uitkwam. Pas toen hij op het witte doek kwam in 2008 is de populariteit van het personage razend snel omhoog gegaan.

Dus ik zie het zelfde wel met Captain Marvel gebeuren de komende jaren.

avatar van Glacius
Iron Man een B-character in de comics? Who are you kidding?

Geen Spider-Man, Wolverine of Hulk inderdaad, maar die zijn populairder omdat ze al vaak gebruikt werden in andere media zoals games, cartoons, films, tv-series etc.

De comics van Ms. Marvel liepen inderdaad vrij slecht, hoewel ze als Avenger wel een gewaardeerd personage was. Mar-Vell was ook de echte Captain Marvel wat dat betreft.

Ik lees geen nieuwe marvel comics meer sinds circa 2010. Na de overname door Disney is het 1 grote crapfest geworden. Alleen de wat korte series van obscure karakters of mini's zijn soms nog noemenswaardig. Valiant en een aantal indie publishers produceren momenteel veel beter materiaal. DC Comics is sinds New 52 ook niet meer helemaal wat het geweest is.

avatar van Bakema NL
Klopt Glacius, vanaf daar is het hard bergafwaarts gegaan. Genoeg 'indies' die nog leuk zijn. En met Rafael eens, Iron man was niet bepaald het populairste character, maar kon wel een eigen titel dragen.
Populariteit van Captain Marvel toenemen zie ik niet gebeuren, ondanks dat ze zielig pushen bij het leven. Maar die feministen, lgbht'ers en andersbeledigden zeuren en eisen wel heel veel maar bieden geen draagkracht voor dat wat ze eisen. De verkopen als geheel zullen alleen nog maar afnemen.

avatar van John Milton
Met afronding naar boven een punt erbij na herziening.

Morgenochtend lekker in ouderwets 2D (maar in een goede zaal) kijken hoe het 'eindigt'. Zin in!

avatar van Basto
Toch maar eens gaan kijken waar iedereen zich nu zo druk om maakt.

Nou, dat viel mee en tegen. Eerste anderhalf uur waren vrij saai met oeverloos geouwehoer. Maar de laatste 45 minuten bevatte prima actie en het eind was natuurlijk erg fijn.

Go Thanos! Snap niet goed waarom hij de bad guy zou zijn. Fantastisch plan. Hollywood zou ook veel vaker niet voor zo’n strontvervelend happy end moeten gaan.

3,5je

avatar van Nicholas
Ware het niet dat er momenteel een vervolg draait.

avatar van Basto
Nicholas schreef:
Ware het niet dat er momenteel een vervolg draait.

Ja, daar zie ik dan ook een beetje tegenop. Zeker met zo’n speelduur.

avatar van otherfool
Een brol van een film.

Ik heb eigenlijk niet zoveel met Marvel.
Alle captain americas boeide me niet, 1 film van thor gezien en een paar spidermens en venom. The guardians of the galaxy heb ik wel allemaal gezien en door deze film heb ik ook black panther gekeken. Alle films die ik heb gezien waren op zich wel leuk maar ik ben geen echte fan.
Deze film vind ik echter wel erg goed, ik heb hem nu voor de tweede keer bekeken en hij kijkt erg lekker weg, de speelduur is zo voorbij en eigenlijk is er bijna niks anders dan actie en afentoe wat leuke humor. Je hoeft in principe niet de andere films te hebben gezien maar het is wel leuker om iets van de personages af te weten daarom heb ik hem ook een tweede keer gekeken. van 4 naar 5 sterren.

avatar van Achilles
Redelijk verzorgd tussenhapje.. op naar het eindspel..

avatar van al-pacino's way
Fanta film

avatar van Koerok
Prima film, gisteravond opnieuw gekeken. Ik heb alleen niet zo veel met Wakanda, maar dat zal wel komen omdat ik een racist ben.

avatar van Antonev
Met enige tegenzin aan deze film begonnen, aangezien de laatste superhelden films niet helemaal goed bevallen waren.

Deze film blaast je gewoon 2,5 uur helemaal weg met actie, geweld, humor en prachtige CGI. Op sommige momenten zat ik werkelijk op het puntje van m’n stoel. Wat een spektakel!

Ik kan bijna niet meer wachten om het laatste deel te gaan zien.

Geen onplezierige film, maar er blijven plotwise een tweetal grote ergernissen hangen. (1) Hoe kun je datgene wat je lief hebt doden voor meer macht. Hoezeer heb je het dan werkelijk lief? (2) Het irriterende terugkerende aspect dan men aan de kant van de superhelden het leven van een individu laat prevaleren boven het stoppen van hel en verdoemenis; dit is vaak al een onacceptabele plotvoortduwer in films, maar hier gaat het alle perken te buiten.

avatar van macrobody
Sterke film, vooral het moeten offeren van al dat je lief is voor meer macht. Iedereen kan het ultieme bereiken wat hij/zij wil zolang je een dealtje sluit met de duivel en bereid bent om letterlijk en figuurlijk over lijken te gaan. Als je een gewone slaaf wil blijven met de illusie dat je vrijheid hebt dan is dat prima, die moeten er ook zijn. Stel je voor dat iedereen de drang en passie had gelijk aan de Clintons, eh ik bedoel Thanos, zou me een wereldje wezen. Een van de betere uit de serie.