Avengers: Infinity War (2018)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Josh Brolin

Vier jaar na de gebeurtenissen uit 'Guardians of the Galaxy Vol. 2' slaan Peter Quill en consorten de handen in elkaar om samen met de Avengers een nieuw gevaar tegen te gaan. Een gevaar in de gedaante van de gestoorde titaan Thanos die alle zes Infinity Stones, artefacten met onvoorstelbare krachten, wil verzamelen voor een gauntlet. Deze zullen hem toestaan overal zijn wil op te leggen. Het lot van de aarde en van het bestaan zelf is nog nooit zo onzeker geweest.

avatar van Vdk_Movie
Zware tegenvaller, heb me niet een keer echt kunnen vermaken. Vroeger was Marvel echt beter.

avatar van Sisorow
Zag dat deze op nummer 4 stond in de top 100 beste films & series op Disney Plus Nederland, dus ik ging hem toch maar eens kijken (zonder voorkennis van de andere films). Je mist natuurlijk een flink stuk verhaal, maar dat neemt niet weg dat het een genot is om naar te kijken. De CGI is werkelijk waar fantastisch. Prachtfilm!

Vermakelijk, maar niet heel veel meer dan dat. Brolin speelt de show; wat een geweldige bad guy is dat toch. Sowieso een van de sterke aspecten van de Avengerfilms; ik vond Hiddleston ook al geweldig in deel 1. Aan de andere kant verliest Downey Jr. iets van z'n charme (verrassing is er af; wordt wat voorspelbaar), maar blijft Hemsworth fantastisch als halfgod en is de interactie met Pratt geslaagd . Het is een prestatie hoeveel diverse personages er voor het voetlicht worden gebracht op een memorabele manier, al zijn er ook wat die zich niet meer kunnen onderscheiden, zoals Johansson. Visueel is het weer dik voor elkaar maar verder is het plot wat dun. Ik ga Endgame ook nog wel kijken in ieder geval .

avatar van deridder
Wat ik wel aardig vind aan de film is dat Thanos eigenlijk een goed punt heeft: er zijn inderdaad teveel mensen op de wereld, en het aantal doet inderdaad de wereld kwaad aan. Door de helft van de mensen pijnloos te doden, is het universum van van pijn bevrijd. Waarom?

Thanos blijkt een voorstander te zijn van de wetenschap van Malthus: als er teveel mensen zijn op de wereld en een schaarste aan "natural resources" dan gaat dit op termijn zorgen voor honger. Honger gaat tot argwaan leiden, argwaan tot oorlog over de natural resources. Zoals bv. John Gray zegt in zijn boek Straw Dogs: Malthus had gelijk. Wat uiteindelijk onze welvaart zal vernietigen is niet zozeer de ineenstorting van de globale markt maar de doorgaande groei van de populatie.

De film is ook (gedeeltelijk) open voor een niet zo zwart/wit interpretatie van Thanos. 5 jaar nadat Thanos' missie geslaagd is, zegt één van de personages: I saw a pond of whales when I was crossing the bridge. Het teveel aan mensen zorgt voor een ontzettende druk op de biodiversiteit. 25% van alle dieren worden bedreigd met uitsterven! Met 50% minder mensen, zou de aarde, de walvissen en de bloemen eindelijk weer kunnen floreren.

Thanos denkt daarnaast helemaal niet dat het goed is om 50% van alle mensen te vermoorden. Hij geeft erg veel om zijn dochter - die hij met liefde geadopteerd heeft - en hij vindt het verdrietig dat hij nu van haar vervreemd is. Hij wilt ook niet de mensen doden, hij wilt slechts de aarde redden. Het doden van mensen is een middel en niet een doel. De mensen zullen ook niet lijden of iets dergelijks als ze vernietigd worden. Ze bestonden en toen bestonden ze niet. Zonder enige pijn glijden ze in vergetelheid.

De avengers daarentegen zijn minder ambigue. Ze worden gepresenteerd als de helden van de film, maar zijn ze dat eigenlijk? Aangezien Iron Man en de Hulk wetenschappers zijn, weten ze dondersgoed wat het kwaad is dat de mens op aarde verricht. Waarom verzetten ze zich tegen een missie dat uiteindelijk goed zal zijn voor de wereld, goed zal zijn voor de dieren en zelfs goed zal zijn voor de mensen! Immers, overpopulatie zal uiteindelijk er ook voor zorgen dat de populatie van de mensen gereduceerd wordt. Schaarste zal tot oorlogen leiden, oorlogen tot reductie. Thanos' werkwijze is anders veel humaner - want zonder pijn - dan de wijze hoe de aarde zelf haar evenwicht zal herstellen.

In de tweede wereldoorlog heeft Churchill uiteindelijk - heb ik van horen zeggen in een college van Alisidar Macintyre (te zien op youtube) - opgeroepen om Duitse steden te bombarderen. Sommige van de eerste Engelse piloten waren hierop tegen: als piloten gingen ze niet onschuldige Duitse kinderen en vrouwen vermoorden om Hitler te verslaan: "Niet alle middelen heiligen de doelen!" Churchill heeft deze piloten vervolgens persoonlijk overgehaald om toch de steden te bombarderen. Churchill zei immers (of i.i.g. iets dergelijks): "als we dit niet doen verliezen we de oorlog, als we de oorlog verliezen, wint Hitler. Dan is alles verloren".

Welnu, superhelden films stellen ons doorgaans de vraag "wie of wat is Hitler?". Het antwoord is dan meestal: Voldemort (want racistisch & anti-liberaal), Sauron (want pro industrialisatie), Scar (want jaloers, trots en kent zijn plek niet), etc. De Avengers aan de andere kant stelt een veel interessantere vraag: "wie of wat is Churchill?". Thanos is geen Hitler, zijn beweegredenen zijn goed, maar hij is Churchill. Thanos denkt namelijk dat hij - net als Churchill - onschuldige mensen moet vermoorden om de wereld te redden.

Maar er is een vraag die de Avengers nauwelijks durft te stellen is: moeten we Thanos eigenlijk wel verslaan? Moeten we niet soms onze handen vies maken om het goede uiteindelijk de overhand te geven? Is Churchill eigenlijk een slechterik? De makers van de film hadden moediger moeten zijn geweest en hadden deze vragen nadrukkelijker moeten stellen. Jammer dat de film vervalt in een mager Amerikaans deontologisch christelijk moraal, zonder de vinger op de zere plek te leggen.

avatar van CorvisChristi
Prachtige review hierboven van deridder. Mooi om er op deze manier eens over na te denken.
Thanos is altijd het meest intrigerende personage geweest van de franchise vooralsnog. Zeker zijn aandeel in Infinity War en zijn beweegredenen zijn heel goed te verklaren. Eigenlijk ook wel mooi om Infinity War als losstaande film te bekijken. Aan het eind wint hij immers. Maar helaas moest het toch allemaal nog goed komen met het overigens toch wel teleurstellende Endgame. Even los van de filosofie die je erop los kunt laten.