Avengers: Infinity War (2018)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Josh Brolin

Vier jaar na de gebeurtenissen uit 'Guardians of the Galaxy Vol. 2' slaan Peter Quill en consorten de handen in elkaar om samen met de Avengers een nieuw gevaar tegen te gaan. Een gevaar in de gedaante van de gestoorde titaan Thanos die alle zes Infinity Stones, artefacten met onvoorstelbare krachten, wil verzamelen voor een gauntlet. Deze zullen hem toestaan overal zijn wil op te leggen. Het lot van de aarde en van het bestaan zelf is nog nooit zo onzeker geweest.

avatar van GGG
GGG
Top! Jammer dat je een jaar moet wachten op het vervolg!

avatar van Metalfist
All this, just for a drop of blood

Het is denk ik tekenend voor het feit dat de Marvel films de laatste jaren in een wel erg snel tempo op je zijn afgekomen. Ik weet nog dat ik zo blij was al een klein kind toen ik in de cinema bij de eerste Avengers film doorhad dat de after credits scene betekende dat Thanos, misschien wel één van de meest legendarische schurken uit de Marvel stal, ging opdraven in de reeks. Ondertussen zijn we alweer 12 films verder (op 6 jaar tijd!) en merkte ik dat ik meer en meer achter bleek te zitten met de grote verhaallijn.

Ik probeer ze wel nog altijd in goede volgorde te kijken maar vanwege de - uiteindelijk terechte - desinteresse Black Panther ben ik dit indertijd niet meer in de cinema kunnen gaan zien. Beetje jammer natuurlijk, maar ik merk sowieso dat het gevoel van die eerste Marvel films zoals Avengers of Iron Man de laatste jaren ver te zoeken is. Infinity War ligt gelukkig nog wel serieus in het verlengstuk van die titels. Het is niet makkelijk om een film te maken waarin je zoveel personages moet balanceren, maar het lukt de broertjes Russo wonderwel. Hoewel dit niet zo geslaagd is als Civil War, is het een bij vlagen indrukwekkende film. Het probleem is dan ook dat dit vanaf de eerste seconde één groot actiespektakel is en dat je daardoor de emotionele impact een beetje mist. Het lijkt wel alsof ze hebben gegokt dat de band met de personages niet verder uitgediept moest worden in deze film dankzij de talloze andere origin films, maar daar slaan ze de bal een tikkeltje mis. Het zal er nog van gaan afhangen wat ze met het vierde deel gaan doen. In comics blijven personages niet lang dood, maar ik hoop wel dat ze er hier toch voor kiezen om eens een grote opkuis te doen en dat er een paar effectief dood blijven.

Al is dit langs de andere kant wel een leuk herzien met bepaalde figuren. Jammer dat Hugo Weaving de rol van Red Skull niet opnieuw op zich neemt (blijkbaar is hij nog steeds wat pissig om het aantal uren dat hij in de make-up moest doorbrengen) maar dat was een fijn onverwacht momentje. Grote nieuwkomer is echter natuurlijk Thanos en hoewel die op narratief vlak (en qua invulling van Josh Brolin) eigenlijk best nog overtuigend overkomt, toch in vergelijking met andere booswichten uit de Marvel stal, is hij qua CGI te belachelijk. Waarom ook continu zonder zijn helm? Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit zonder heb gezien in de comics. In ieder geval verder weinig op de cast aan te merken. De oude vertrouwde gezichten keren terug en voor het eerst volgens mij eens geen introductie van nieuwe superhelden. Gelukkig maar, want je hebt je handen al vol met de eerste kennismakingen tussen onder andere Thor en de Guardians.

Ach ja, ik zal ze altijd wel blijven kijken denk ik. Het bizarre is ook dat ik me meestal nog wel amuseer met dit soort films en dat ik het genre altijd wel een warm hart zal toedragen, maar er moeten niet nog eens 10 jaar bij geplakt worden. Benieuwd wat het finale deel gaat brengen maar daarvoor eerst nog eens twee andere films bekijken. In ieder geval: visueel overtuigend, op narratief vlak een aantal sterke zetten en een cast die ondertussen erg vertrouwd aanvoelt. Vooral knap als culminatiepunt van de gehele franchise, niet perse als film op zich.

Kleine 4*

avatar van arno74
Door de hoge score op de Jaarlijst 2018 en vooral omdat de plotomschrijving de film zowat als een vervolg op Guardians of the Galaxy omschrijft ben ik deze maar alsnog gaan kijken. Ik heb niks met films waar ze allerlei personages op een hoop gooien, zoals Alien vs. Predator, The Expendables en dus ook niet met The Avengers, waarvan het eerste deel bij mij nog 3* scoort. Maar dit slaat alles, breng alle superhelden uit alle superheldenfilms samen, ook al passen die totaal niet bij elkaar, geef ieder een beetje screentime, laat ze vechten, en hup je hebt een film. Lijkt me alleen een film voor fans en tieners, ik vond het niks. Begon nog aardig, maar na een half uur sloeg de verveling al toe, en dan heb je nog twee uur te gaan. Kleine 1,5*

Gisteren de film bekeken. Al die gevechten waren nutteloos want Thanos heeft zijn zin gekregen en won. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken...

avatar van RuudC
In 2012 was ik er nog van overtuigd dat het Avengers universum zich kon meten met Star Wars en Lord of the Rings. Het is in elk geval dé franchise van de jaren '10. Het succes heeft ertoe geleid dat iedere denkbare Marvel held een verfilming heeft gekregen, zo lijkt het. De eerste Avengers vind ik nog altijd geweldig, maar daarna werd het al rap minder. Zoals genoemd: alle spin offs, allerlei karakters die een eigen film kregen, maar ook de domme humor die de overhand kreeg, net als de drift naar spektakel. Vanaf The Age Of Ultron ben ik eigenlijk een beetje Marvel-moe geworden.

Toch wil ik Infinity War niet negeren. Kan ook niet, want door alle memes, artikelen en dergelijke was ik tot op grote hoogte al bekend met wat er zou gaan gebeuren. En de film? Ja, die is groots. Kosten noch moeite lijken gespaard om iedereen in dit epos te proppen. Om eerlijk te zijn vind ik het derde deel vooral een kolos die door zijn eigen gewicht inzakt. Kijk eens naar de poster. Je hoeft verdomme nog net niet naar Wally te zoeken. Het is een mooie afspiegeling van de film, want doordat er zoveel gebeurt met zoveel personen op zoveel locaties, kunnen de filmmakers nergens de focus op leggen. Alles gaat vlug, vlug, vlug. Tot overmaat van ramp worden de spaarzame momenten opgevuld met slowtalk. Dingen die de vaart uit het verhaal halen. Niemand krijgt de kans zich echt te profileren, met uitzondering van Thanos. Grappig genoeg is hij degene voor wie ik de meeste sympathie krijg. Iemand met een goed doel voor ogen, maar helaas niet de juiste middelen. De rest nauwelijks. Als er dan een personage dood gaat, volgt er bijna opluchting. Tenminste weer wat ruimte op het overvolle speelveld.

Het lijkt allemaal een eeuwigheid te duren. Er worden zoveel side-quests uitgezet en niet alles is even nuttig. De bezoekjes zijn vluchtig en laten weinig impact na en vervolgens zit je in een eindgevecht dat eigenlijk best tegenvalt en moet een invasie gestopt worden door Wakanda en magische speren. Waar zijn die toffe vliegdekschepen van de eerste film? en als Thanos dan bijna verslagen is, zorgt Chris Pratt voor de stupide ommekeer. Frustrerend dat er dan toch nog een vierde deel moet komen. Het is visueel allemaal wel goed te doen, maar hier had echt wel meer in gezeten.

Niet beter of slechter dan het tweede deel, maar de eerste prent vind ik nog steeds de betere.
Er worden in deze film wat personages toegevoegd, vooral personages uit andere verhalen, zoals Spider-Man en Guardians of the Galaxy.
De beelden zij nog steeds verbluffend mooi, en de prent zit boordevol actie.
Maar het verhaal is toch niet je dat... vind het allemaal een beetje vergezocht, maar ja.. het is fantasy voor iets zeker he
Bij het einde van de vorige film had ik gezegd dat men er nog een vervolg mag aan breien, dat zal men wellicht bij deze film ook doen, alleen... voor mij hoeft het niet echt meer...