• 10.595 nieuwsartikelen
  • 8.968.081 stemmen

Avengers: Age of Ultron (2015)

Actie / Avontuur | 142 minuten

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 22 april 2015

Plot Avengers: Age of Ultron

"A new age has come."

The Avengers, een buitengewoon team van superhelden bestaande uit Iron Man, Incredible Hulk, Black Widow, Thor, Hawkeye en Captain America, komt opnieuw samen om de strijd aan te binden tegen Ultron, een intelligente robot. Ultron is een creatie van Tony Stark, die deze zelfbewuste robot samen met een legioen drones ontworpen heeft om het werk van de Avengers te vergemakkelijken. Wanneer Ultron echter het idee heeft dat de mens de grootste bedreiging voor vrede en geluk vormt, lopen de zaken uit de hand.

Social Media

Tony Stark / Iron Man

Thor Odinson

Bruce Banner / Hulk

Steve Rogers / Captain America

Natasha Romanoff / Black Widow

Clint Barton / Hawkeye

Ultron (stemrol)

Jarvis / Vision

Wanda Maximoff / Scarlet Witch

Pietro Maximoff / Quicksilver

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Na mijn mening, de zwakste Avengers film uit de reeks. Ondanks de introductie van Scarlet Witch en Vision. Is de uitwerking van Ultron een drama en ook QuickSilver word hier geen justice gedaan.

Het begint nog oké, maar vanaf het moment dat Ultron geïntroduceerd word krijgt het wederom weer een heel cliché verhaallijntje. Met als verandering (ja, ja) geen blauwe skybeam, maar inplaats daarvan een gehele stad naar de sky. Om zo massa destructie te verwezenlijken..

Ik vind Joss Whedon echt een uitermate zwakke regisseur, met name als het aankomt op dit soort films. Kijk maar naar Justice League, dat spreekt al boekdelen. Hij maakt er allemaal een heel cliché verhaaltje van en brengt ook hele slechte humor naar het scherm. “Language!”

Verder was het wel een verteerbare film, maar eigenlijk wil je deze het liefst overslaan. Alleen wegens de introductie van Scarlet Witch en het vertrekken van de Hulk en het sokovia gebeuren, moet je hem sowieso een keer zien..

6.0/10

avatar van Yetico

Yetico

"Peace in our time."

Redelijk nonchalant parafraseert Tony Stark de beroemde uitspraak van de vooroorlogse Britse premier Neville Chamberlain. Chamberlain sprak de legendarische woorden in 1938, toen hij dacht een catastrofale oorlog af te wenden, door een verdrag met Nazi-Duitsland te tekenen. Het getekende verdrag werd echter binnen een jaar door Hitler verscheurd. De rest is geschiedenis. Ook Stark dacht obsessief een allesomvattende wereldvrede te kunnen bewerkstelligen. Gezegend door het bezit van een Infinity Stone en vervloekt door zijn ego creëerde Stark zijn harnas om de aarde: Ultron.

Proloog voor Infinity War

Age of Ultron is een rommelige film, verwaarloosbaar bijna. Dit neemt niet weg dat het voor (gematigde) Marvel-fans een zeer vermakelijke film kan zijn. Het verhaal van de film is onderschikt aan het overkoepelende narratief, namelijk Thanos zijn queeste om alle zes de Infinity Stones te vinden. Thanos zit fysiek weliswaar 10 seconden in de film, maar zijn voetafdruk is enorm. Centraal staat de Mind Stone, die al sinds de eerste Avengers (2012) in Loki's scepter zit verstopt. Een kleine tak van het versplinterde HYDRA is in bezit gekomen van de Scepter.

Hoe HYDRA in bezit is gekomen van de Scepter.

De Mind Stone is niet alleen cruciaal geweest in de ontwikkeling van supervillain Ultron, óók Vision heeft zijn bestaan aan de Mind Stone te danken. Het hoogtepunt van de film is wat mij betreft dat we beide supercomputers in fysieke vorm te zien krijgen. Ultron als ontploft ego en spiegelbeeld van Tony Stark, Vision als stem van rede voor de mensheid. (En was hij nou worthy of unworthy?)

Naast de Infinity Stones houden de Avengers zich vooral bezig met het rekruteren van méér Avengers. Voor de lange termijn heel leuk, voor de film als losstaand verhaal helaas niet zo interessant. Zo voegen naast Vision onder andere Wanda/Scarlett Witch, War Machine en Falcon zich bij de groep. Een blik op de andere films die Marvel in deze periode uitbracht laat een vergelijkbaar beeld zien. Dr Strange, Ant-Man, Spider-Man en the Guardians of the Galaxy kregen allemaal hun intro-film en zouden zich spoedig bij de groep voegen.

Tijdens Age of Ultron worden de voorbereidingen voor Infinity War (2018) dus al dikwijls getroffen. Thor zijn rol is hierbij bijna exemplarisch. Zijn complete sub-verhaallijn dient er vooral voor om ons uit te leggen dat er inmiddels al vier Infinity Stones in omloop zijn. Blijkbaar voor de zeer onoplettende kijker bedoeld, want tijdens Guardians of the Galaxy (Power Stone), Thor: Dark World (Aether) en Avengers/Thor/Captain America: the First Avenger (Tesseract) stonden allemaal de Infinity Stones centraal in de verhaalvertelling. Ook zit de film doorspekt met verwijzingen naar toekomstige films, ik doel hier dus niet op de Easter Eggs. Voorbeeld: Banner die het heeft over Wakanda (Black Panther), Sam Wilson die achter de Winter Soldier aan zit (Civil War), etc. etc.

Misschien wel overbodig

Na een slotakkoord van ongeveer 40 minuten non-stop actie trekt de mist eindelijk op, en kunnen we niet anders dan concluderen dat we een bomvolle vermakelijke actie film hebben gezien, maar dat het verhaal ons niet zal bekoren. De positieve punten zijn de eerder genoemde Vision, de botsende visies van Stark en Rogers (prelude op Civil War), Wanda Maximoff en dat ondanks de donkere toon er iets meer humor in zit. Desondanks voelt Ultron als een noodzakelijk kwaad, een excuus om zowel de Avengers als de bioscoopgangers te lokken. Gek genoeg een film die je tijdens een casual herziening van MCU prima kan overslaan. *2,5

avatar van mrklm

mrklm

Jonathan Stark [Robert Downey Jr.] en David Banner [Mark Ruffalo] hebben het programma Ultron ontworpen om de wereld te beschermen. Hoewel deze vorm van AI bewaakt wordt door Jarvis [stem: Paul Bettany] weet Ultron zichzelf een fysieke vorm te geven (met de stem van James Spader). En Ultron blijkt een visie te hebben op de strijd tussen goed en kwaad die de mensheid bedreigt. The Avengers zijn op zoek naar Loki’s scepter en een blik nieuwe superhelden – het gevolg van een experiment van HYDRA – mengt zich in de strijd waardoor het er niet overzichtelijker wordt. En het is uiteindelijk slechts een opzet naar het volgende deel: Avengers: Infinity War.

avatar van martijn011

martijn011

• 1995 berichten

De tweede Avengers film is een stuk minder dan de eerste. De humor is te geforceerd en de verhaallijn is ook wat rommeliger.

Er worden veel nieuwe personages geïntroduceerd, waarvan Scarlet Witch, Quicksilver en Vision de belangrijkste zijn. Dat zorgt ervoor dat het een drukke bedoening is en je moet als regisseur heel wat in je mars hebben om voor alle Avengers ongeveer evenveel aandacht te hebben. Dat lukt niet helemaal, maar over het algemeen zit daar niet het grote knelpunt van de film. Die zit meer in kleine dingen zoals het ontstaan van Ultron. Dat ging veel te snel naar mijn mening, ineens was hij er en was hij dé grote schurk van de film. Het leek net alsof er in geknipt was.

Ook de scène waar Thor naar een onderwatergrot gaat om een visioen te krijgen van de toekomst is een scène die totaal niet past in deze film. En zo zitten er nog een aantal in waardoor het allemaal wat rommelig aanvoelt.

De actie is wel heel vet en ik heb me dik twee uur kosteloos vermaakt. Alle Avengers in actie in één film is absoluut de moeite waard. De rol van de Infinity Stones wordt wat meer duidelijk, ook dankzij de scène na de credits. Omdat ik de meeste Marvel films al heb gezien weet ik waar het allemaal toe leidt.

Na herziening van deze film halfje eraf.

3* voor nu.