The Avengers (2012)

Alternatieve titel: Marvel's The Avengers

Actie / Fantasy

geregisseerd door Joss Whedon
met Robert Downey Jr., Samuel L. Jackson en Chris Evans

The Avengers zijn een buitengewoon team van superhelden. Wanneer een onverwachte vijand opduikt die een bedreiging vormt voor de wereldwijde veiligheid heeft Nick Fury (Samuel L. Jackson), directeur van de internationale vredesmacht S.H.I.E.L.D., een team nodig om de wereld te redden van de ondergang. Dit team bestaat uit Iron Man (Robert Downey Jr.), Incredible Hulk (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson), Thor (Chris Hemsworth), Hawkeye (Jeremy Renner) en Captain America (Chris Evans).

avatar van Tapa
Gisteren nog eens herbekeken, maar het was een hele zit (ook door al die reclames).
Vond het niet echt geweldig, een grote aaneenschakeling van voorspelbare actie met een irritante Loki.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt, goede special effects.

avatar van comely
TornadoEF5 schreef:
Hmm laatste keer dat ik deze film gezien heb ben ik blijkbaar in slaap gevallen.

Ik ook.

Action movies moeten voor sensatie zorgen maar niets spectaculairs in deze film.

avatar van Kondoro0614
Één jaar geleden (bijna dan wel te verstaan) heb ik als doelstelling gehad de komende jaren mijn statistieken gelijk te krijgen. Daarbij wil ik dus de stemmen in verhouding krijgen met mijn meningen en onder elke film dat ik gezien heb ik wil ik een mening plaatsen. Vandaag is de dag aangebroken dat ik de 300 films verlaat want na deze film moet ik er nog 299 kijken om een even aantal te krijgen maar heb vandaag toch besloten om de achterstand met de Marvel films wat kleiner te krijgen. Mijn keuze is vandaag op ‘The Avengers’ gevallen, aangezien een familielid van mij in het ziekenhuis ligt en ik vandaag naar school moest (maar s’ ochtends altijd moet werken) heb ik besloten om ‘The Avengers’ te kijken (ik was wat eerder thuis i.v.m. het ziekenhuis bezoek). Ik moet zeggen dat ik het een geslaagde film vond, en zeker de actie was heerlijk aanwezig. Het verhaallijn vond ik persoonlijk iets minder, het was geen spannend verhaal en daar gebeurde weinig in. Het algemene plaatje heeft er voor mij toch meer voor gezorgd dat ik deze film aardig geslaagd vond, en zo heb ik me toch ruim twee uur weten te vermaken.

We komen hier bij een nieuwe Marvel geniale creatie genaamd ‘The Avengers’. Een bende van superhelden die het met elkaar moeten doen om het kwaad tegen te gaan en de wereld te redden van dreigende Aliens. Toch weet Joss Whedon er niet altijd een spectaculaire film van te maken, wat waarschijnlijk wel de bedoeling was. Het verhaal kakt erg vaak in, de spanning is vaak weg en het gaat allemaal net iets te makkelijk, en zo word Marvels wonderkindje toch minder wonderbaarlijk en blijk ‘The Avengers’ niet meer te zijn dan een standaard Marvel film wat leuk is maar minder speciaal dan ik verwacht hij met ‘The Avengers’.

Uiteraard kennen de meeste Marvel films een uitstekende cast met top sterren die je niet op één hand kan tellen. Natuurlijk is dit niet anders in deze film, wat had je anders verwacht. En met een mooie cast van een Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson en Samuel L. Jackson mag deze film echt wel zeggen dat hij over een uitstekende cast beschikt. Scarlett blijft een mooie vrouw, daar kun je niet omheen en Robert zit in zijn natuurlijke habitat op het gebied van flauwe humor. Zo weet de film hier een punten mee te laten vallen en blijft de film erg sterk. Toch zit er een maar aan, dat is op dit punt dat ik Tom Hiddleston geen fijne uitkomst vond op Loki, en dat het misschien een wat grovere man mocht zijn die ook wel een betere uitstraling had dan Tom heeft.

Qua CGI vond ik het wel goed hoe deze film het bracht. Natuurlijk staan Marvel films bekend om hun ontzettend fijne CGI gebruik wat er ook echt bij hoort vind ik. Ook in deze film vind ik het allemaal wel tof. Toch moest ik even wennen aan die ontzettend enorme worm wat rond vliegt door de straten van New York maar daar kwam ik snel al onder uit. Iron Man is natuurlijk ook weer goed in kaart gebracht en we zien hier de Stark imperium weer uitbundig groeien waarbij hij ook nog de grap maakt wanneer hij ruzie krijgt met Captain America:

Steve Rogers: Big man in a suit of armour. Take that off, what are you?
Tony Stark: Genius, billionaire, playboy, philanthropist.

Waarin Tony natuurlijk ook nog gelijk mee had . Ja, met dit soort dingen zette de film toch echt wel een standpunt neer en laat hij ook zien dat hij erg sterk en goed kan zijn, wat mij doet duiden op toch een twijfelachtige stem waar ik wel met veel vertrouwen achter sta natuurlijk maar aan de ene kant wil ik hem meer geven maar aan de andere kant vind ik dit al hoog genoeg.

Het verhaal is zoals ik al had opgemerkt best slap. Hij is leuk om te volgen maar of ik nou kan zeggen dat ik het echt spannend vind, nee dat kan ik niet. We volgen in deze film van allerlei helden, eigenlijk alle Avengers die zich genesteld hebben op aarde. Op een moment komt Loki op de wereld, een broer van Thor van Asgaard die met een aantal aliens de aarde over willen nemen. Helaas laten de Avengers dit niet gebeuren en grijpen in, een aantal mooie vecht scénes eindigt de film in een ware puinhoop die aangericht is door Loki.

Ook merken we dat de Hulk in deze film een dreiging vormt voor Loki noch voor de mensheid. Het is dan ook even moeilijk om hem in controle te houden maar volgens mij na logisch nadenken kan hij zich onder controle houden en zo zijn de Avengers een aardig mooi team van superhelden. Uiteraard missen we hier superhelden als Ant-Man en Spider-Man in maar hopelijk komen die in het nieuwe deel (dat binnenkort uitkomt) er wel in.

Achteraf is de film me dus wat meer tegen gevallen dan hoe ik eerst over deze film dacht, blijft de actie wel gaaf maar het is allemaal wel héél erg cliché hoor. Ja, ik heb mij vermaakt met ‘The Avengers’ en ook door deze film is het maar bewezen dat ik wel een fan ben van de superhelden films, gaaf!

avatar van IH88
“Superheroes? In New York? Give me a break!”

The Avengers brengt eindelijk Captain America, Iron Man, The Hulk, Thor, Black Widow en Hawkeye samen, en er lag een zware taak voor regisseur Joss Whedon om hier een vermakelijk en coherent actiespektakel van te maken. Dat dit is gelukt, is een geweldige prestatie van zowel Whedon als de acteurs, die hun personages perfect gestalte geven. De dialogen zijn scherp en humorvol, de actie is indrukwekkend, en ondanks dat de film overvol is voelt het nergens gehaast of rommelig aan. Het verhaal is niet het sterkste punt van de film, maar het zorgt er wel voor dat de acteurs en de special effects kunnen excelleren.

Want The Avengers blijft het sterkst als de superhelden samen zijn en ruzie maken, samen lachen of gewoon oneliners uitspuwen. Evans, Downey Jr, Ruffalo, Hemsworth, Johansson, Renner, Hiddleston, Samuel L. Jackson etc. De chemie blijft geweldig. De bad guy is meestal een ondergeschoven kindje in een Marvel-film, maar Hiddleston maakt een ijzersterke indruk als Loki. De actiescènes zien er geweldig uit en vooral het laatste gedeelte in New York is een razende achtbaan. The Avengers blijft gewoon een heerlijke blockbuster en één van de beste superheldenfilms die er bestaat.

avatar van DiamondsRealDeal
Waarom is Hulk eerst niet te handhaven als bondgenoot en daarna wel ?

avatar van Onweerwolf
DiamondsRealDeal schreef:
Waarom is Hulk eerst niet te handhaven als bondgenoot en daarna wel ?

Dat vroeg ik me ook al af.

Tarkus schreef:
Precies wat ik ervan had verwacht, boordevol actie en prachtige special effects.
Prima cast ook al komen niet alle personages goed over, Loki vond ik allesbehalve schrikwekkend als schurk; en hoewel een mooie verschijning is het personage van Johansson ook niet echt overtuigend te noemen.
Maar dat zijn zowat de enige minpunten, vandaar ook niet de hoogste score voor deze film.
Ik weet niet of de 3D versie meerwaarde zal bieden, bij vorige filmen zag je duidelijk in 2D ook de effecten die bedoeld waren voor 3D en dat zeer dikwijls ten koste van een goed verhaal (het budget moet ergens verdeeld worden), hier heb je dus wel een goed verhaal en wellicht daarom iets minder duidelijke 3D effecten, maar dat laat ik aan de 3D kijkers over om dat te beoordelen, ik ben sowieso geen liefhebber van 3D.
Om kort te zijn, goede film met prima actie en special effects én een goed verhaal !!

Opnieuw bekeken en niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.
Goede onderhoudende film, die uitnodigt om de tweede ook te bekijken.
Wat we dan ook gaan doen

avatar van Simon Belmont
Wat een slechte film zeg. Totaal geen verhaal en de actie is zo ‘over the top’, dat het mij, nadat ik er eerst om moest lachen, begon te irriteren. En dan duurt de film ook nog bijna 2,5 uur. Wat een kwelling zeg. Nee, deeltjes 2 sla ik over.

avatar van Shadowed
Leuk.

Begon niet al te best alleen, best wel saai voor een film met zo'n enorm budget. Het was echt wachten op de slotfase, want alle 100 minuten die daarvoor kwamen waren niet amusant genoeg om echt bij het verhaal te blijven. Gelukkig maakt de laatste 45 minuten dan heel veel goed.

Een sterrencast, maar dit keer vond ik het net iets beter werken dat de latere Infinity War. Maar daar was de cast zo ontzettend groot dat je niet alles optimaal kan laten werken. Hier werkt het nog wat beter, al was geen van allen nu echt groots bezig.

Leuke special effects, die altijd wel weten te vermaken gelukkig, alleen jammer dat de film best lang duurt voor een verhaal dat uiteindelijk niet zo ongelooflijk bijzonder is. Gelukkig wel een redelijk vermakelijk verhaal dat net genoeg weet te boeien.

En dan die overheerlijke slotfase, waar alle remmen eindelijk losgaan en heerlijke actie het scherm overspoelt. Hele gave designs met de gigantisch vliegende insecten of wat het ook mogen zijn en Hiddleston vond ik dan wel een vermakelijke schurk die niet zo overdreven sterk is maar leuk genoeg om tegenaan te kijken.

Het goede aan de slotfase is dat de actie ook echt een kick weet te geven en echt vermakelijk weet te zijn waardoor ik opeens optimaal geboeid aan het kijken was. Daardoor ging de eindbeoordeling toch nog net een stukje hoger omdat ik het uiteindelijk wel heel leuk vond. Daarbij is de actie af en toe ook geholpen door leuke camerabewegingen hier en daar die de actie gelukkig volop in beeld brengt.

Voor de rest ideaal kijkvoer, redelijk lange zit maar uiteindelijk is de actie spectaculair genoeg in het einde om het allemaal leuk te laten eindigen. Nog eens deeltje 2 opzetten, en van het jaar eens Endgame bekijken.

avatar van Basto
Ik meen dat ik deze wel gezien heb, maar kan mijn er echt niks van herinneren. Was wel grappig geloof ik. Denk dat ik ergens rond de 3-3,5 zou zijn uitgekomen. Maar misschien heb ik m ook niet gezien, kan ook. Heb in ieder geval geen enkele interesse gehad de vervolgen te zien.

Word ook een beetje moe van die hele hype voor die laatste.

Maar stel ik heb komende maand drie uur over en de meeste andere films in de bios al gezien. Kan ik die laatste dan kijken zonder de vorige twee gezien te hebben? Ken alle superheldjes wel afzonderlijk.

avatar van Shadowed
Basto schreef:

Word ook een beetje moe van die hele hype voor die laatste.

Beste is om Infinity War wel te kijken. Age of Ultron zelf ook niet gezien. Deze film is een typisch eerste deel (hoe zijn ze bij elkaar gekomen?) en hoeft niet perse.

Fijne film. Vooral de eerste helft is erg genieten doordat het stuk voor stuk zulke fijne personages zijn vertolkt door een goede cast. Alleen Cobie Smulders is een ontzettend valse noot, maar haar rol is gelukkig beperkt. Tegen het einde aan is wat standaard schiet- en vliegwerk maar dat hoort er nu eenmaal bij. Alles bij elkaar weer een goede Marvel.

avatar van Daan258
Eindelijk dan mijn aller eerste Avenger film gezien. Maarja, beter laat dan nooit.
Laat ik maar gelijk zeggen dat de film er fantastisch en spectaculair uitziet, met name de actie scenes.Heerlijk om daar naar te kijken. (ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de volgende films er visueel uitzien aangezien dit deel al uit 2012 is)
Ik heb de film dan ook thuis in 3D gekeken en dat zag er bij vlagen dan nog extra gaaf en mooi uit. Vooral het laatste half uur is genieten geblazen. Dan gaat de film echt helemaal goed los.
Het verhaal was misschien niet heel hoogstaand maar zeker leuk en prima om te volgen. Ook de gehele cast was erg tof en goed. Natuurlijk nu helemaal om ze allemaal bij elkaar te zien in een film.
De nodige humor deed het ook goed en gelukkig niet flauw.

Super mee vermaakt.

Het enige waar ik wat op aan te merken heb is de speelduur. Ik moet zeggen dat ik het net wat te lang vond duren. Dit denk omdat er in het middenstuk wel wat momenten zaten die niet al te boeiend waren.

Verder een dikke 3,5*

avatar van N00dles
Nou, de eerste Avengers-film is door de grote cast wel leuker dan alle origin-films tot nu toe, maar het blijft een rare mengelmoes van buitenaardse halfgoden (Thor/Loki), mensen van vroegere tijden (Capt. America) en hedendaagse helden (Tony Stark/Bruce Banner/Black Widow) die ook allemaal hun eigenaardigheden hebben. Soms is de chemie er wel onderling, maar soms werkt het qua humor en dialogen voor geen meter.

Ik heb me lange tijd afgevraagd wat de Avengers-serie (en alle Marvelfilms eromheen) nu zo populair maakte, en had eigenlijk verwacht dat er wat meer tongue-in-cheek humor in zou zitten. Dat vond ik wat tegenvallen. Er zit wel wat zelfspot in, maar dat komt voornamelijk door de cheeky Tony Stark. De overige Avengers hebben verder weinig humor, met Captain America als humorloos dieptepunt. Sowieso neemt de film zichzelf zelfs wat té serieus, vooral als het gaat om het gedoe met die Tesseract.

Dan is er de bad guy, Loki (uit Thor) die weer zijn opwachting maakt. Hij is charismatisch en wordt prima vertolkt door Tom Hiddleston. Ik vind hem als personage nog wel het interessantst (wb. zijn jaloezie richting Thor), maar het wordt verder amper uitgewerkt.
Helaas is het eindgevecht nogal een lange zit met al die monsters die via een interdimensionale portal op Manhattan afkomen. Ze dienen als simpele cannon fodder voor de Avengers om maar zoveel mogelijk spektakel en battle sequences te showen, terwijl ik liever een wat intiemer gevecht had gezien waarin Loki centraal staat.

Ik wil niet weten hoeveel geld er in alle special effects gepompt is, want het is wel mooi gemaakt allemaal. Inhoudelijk is het allemaal vooral een hoop onzin, met veel pseudo-wetenschappelijk gebrabbel en poeha. Met 2,5 uur is het ook ruim een half uur te lang. Ben benieuwd of de sequels me nog omver zullen blazen.

avatar van Ste*
Toch goed dat ik eerst alle originstories heb gekeken (zij het soms met tegenzin), want anders had het me waarschijnlijk (helemaal) geen moer kunnen schelen allemaal.

Tja, het is grotendeels zoals ik verwachtte dat het zou zijn; veel, druk en (te) lang. En tegelijkertijd ook wel leuk dat ze nu eindelijk met zijn allen zijn. De onderlinge dynamiek van de personages geeft de film natuurlijk weer een hoop nieuwe mogelijkheden. Toch is, net als ik al vond in zijn eigen films, Iron Man wel veruit het leukste personage als het gaat om de juiste toon. De rest is gewoon veel te serieus naar mijn smaak, en gelukkig drijft Tony Stark daar af en toe de spot mee ('Shakespeare in the park').

Mark Ruffalo is goed gecast en zet zijn rol verrassend goed neer en daarnaast vind ik Loki wel een van de leukere personages, overigens puur gebaseerd op uiterlijk en schurk-charisma, want dat andere dimensie-gedoe blijft toch best wel een vervelend element.

Uiteraard is alles prachtig gemaakt en spectaculair om te zien, maar dat eindgevecht gaat natuurlijk wel veel te lang door, man man man, ik heb het er dan echt al 3 keer mee gehad.

Geen slechte film (vooral wat productie en effecten betreft dan, het plot boeit me niet bijster veel) en met zoveel personages en speelduur zit er heus genoeg vermakelijks bij, maar mijn ding zal het toch nooit helemaal worden.
De after-creditsscène vind ik dan eigenlijk bijna nog het leukste van allemaal, het is veel beter als dit soort films allemaal niet te serieus zijn.

bescheiden 3,5*

avatar van J.Ch.
Mijn voornemen om de Marvel-films op 'volgorde' te zien vordert traag. Een belangrijke reden daarvoor is dat het genre nooit mijn favoriet is geweest. Af en toe een superheldenfilm is best leuk, maar de plots vertonen doorgaans zoveel overeenkomsten dat ik het erg vermoeiend vind om er een boel achter elkaar te zien. De laatste die ik keek was dusdanig saai dat het even heeft geduurd voordat ik me aan het volgende deel waagde. Gelukkig blijkt The Avengers een grote verbetering.

Wat mij het meest opviel (en wat mij blijkbaar ook het meest opviel toen ik de film voor het eerst zag in 2012) is dat ik deze film vrijwel alleen waardeer om de zijplotjes en personages. De grote lijnen zijn namelijk hopeloos clichématig en het plot voorspelbaar. Bij veel films zou dat veel invloed hebben op mijn beoordeling, maar The Avengers komt er verrassend genadig van af.

Eén van de grootste pluspunten vond ik dat men er in geslaagd is om een redelijke balans te vinden tussen de grote hoeveelheid personages, en daartussen zitten er wel een aantal die mij interesseren. Deze keer viel voornamelijk Nastasha Romanoff mij op. Qua superheldenskills is ze misschien niet erg indrukwekkend, maar ze is toch met name een spion en dat levert een aantal van de films beste scènes op. De scène waarin ze ondervraagd wordt door een aantal Russen bijvoorbeeld (een van de weinige dingen die ik me nog herinnerde van zeven jaar terug), haar eerste gesprek met Bruce Banner en met name haar gesprek met Loki. Die laatste scène is uitstekend geschreven en al even goed geacteerd.

Over Loki's rol heb ik gemengde gevoelens. Het is wel weer een heel standaard machtsbelust personage met een gekweld ego, dat mij hopeloos zou irriteren als Tom Hiddleston hem niet met zoveel plezier smalend neer had gezet. Eigenlijk vind ik dat hij een beter meesterplan om de wereld te overheersen had verdiend. Sowieso vond ik het gedoe met die Tesseract weinig boeiend. Het leek nog even interessant te worden toen S.H.I.E.L.D. het ding - natuurlijk - gebruikte om wapens mee te maken maar dat gegeven werd nauwelijks uitgewerkt.

Wie ik onverwacht interessant vond was Bruce Banner. Op de eerder genoemde agent Romanoff na is hij de enige met een rol die niet alleen grappig (de altijd amusante Tony Stark) of saai (variërend van de onderbenutte Thor tot de tergend saaie goody two-shoes Captain America) is. Te midden van alle onderlinge verplichte vechtpartijtjes - superheld met groot ego versus superheld met groot ego - is het voor mij een verademing om bijvoorbeeld de scène te zien waarin Banner per ongeluk toegeeft dat hij geprobeerd heeft zichzelf dood te schieten. Groots drama is het misschien ook weer niet, maar genoeg om mijn aandacht te trekken.

Het groots opgezette eindgevecht was voor mij te veel van het goede. Ik weet niet of dat nu de belangrijkste reden is dat de meeste mensen deze films zo waarderen, maar ik word veel sneller moe van dat eindeloze vechten met saaie vijanden dan van Tony Starks gevatte geklets of het gemanipuleer van Natasha Romanoff. Door de scène aan het eind van de aftiteling weet de film gelukkig toch nog op een mooie sarcastische toon te eindigen.

Al met al binnen het genre een van de hoogtepunten. Het feit dat het Avengers-team nog veel verder uitgebreid gaat worden baart mij wat zorgen; ik kan me voorstellen dat er steeds minder ruimte komt voor zijplotjes en het uitdiepen van personages omdat alles wordt gericht op steeds meer opgeblazen actie en af en toe een inside joke. Dat valt nog te bezien. Het valt me nu in ieder geval heel erg mee hoe goed The Avengers overeind blijft, zelfs na een tweede kijkbeurt.