The Avengers (2012)

Alternatieve titel: Marvel's The Avengers

Actie / Fantasy

geregisseerd door Joss Whedon
met Robert Downey Jr., Samuel L. Jackson en Chris Evans

The Avengers zijn een buitengewoon team van superhelden. Wanneer een onverwachte vijand opduikt die een bedreiging vormt voor de wereldwijde veiligheid heeft Nick Fury (Samuel L. Jackson), directeur van de internationale vredesmacht S.H.I.E.L.D., een team nodig om de wereld te redden van de ondergang. Dit team bestaat uit Iron Man (Robert Downey Jr.), Incredible Hulk (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson), Thor (Chris Hemsworth), Hawkeye (Jeremy Renner) en Captain America (Chris Evans).

avatar van Tapa
Gisteren nog eens herbekeken, maar het was een hele zit (ook door al die reclames).
Vond het niet echt geweldig, een grote aaneenschakeling van voorspelbare actie met een irritante Loki.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt, goede special effects.

avatar van comely
TornadoEF5 schreef:
Hmm laatste keer dat ik deze film gezien heb ben ik blijkbaar in slaap gevallen.

Ik ook.

Action movies moeten voor sensatie zorgen maar niets spectaculairs in deze film.

avatar van Kondoro0614
Één jaar geleden (bijna dan wel te verstaan) heb ik als doelstelling gehad de komende jaren mijn statistieken gelijk te krijgen. Daarbij wil ik dus de stemmen in verhouding krijgen met mijn meningen en onder elke film dat ik gezien heb ik wil ik een mening plaatsen. Vandaag is de dag aangebroken dat ik de 300 films verlaat want na deze film moet ik er nog 299 kijken om een even aantal te krijgen maar heb vandaag toch besloten om de achterstand met de Marvel films wat kleiner te krijgen. Mijn keuze is vandaag op ‘The Avengers’ gevallen, aangezien een familielid van mij in het ziekenhuis ligt en ik vandaag naar school moest (maar s’ ochtends altijd moet werken) heb ik besloten om ‘The Avengers’ te kijken (ik was wat eerder thuis i.v.m. het ziekenhuis bezoek). Ik moet zeggen dat ik het een geslaagde film vond, en zeker de actie was heerlijk aanwezig. Het verhaallijn vond ik persoonlijk iets minder, het was geen spannend verhaal en daar gebeurde weinig in. Het algemene plaatje heeft er voor mij toch meer voor gezorgd dat ik deze film aardig geslaagd vond, en zo heb ik me toch ruim twee uur weten te vermaken.

We komen hier bij een nieuwe Marvel geniale creatie genaamd ‘The Avengers’. Een bende van superhelden die het met elkaar moeten doen om het kwaad tegen te gaan en de wereld te redden van dreigende Aliens. Toch weet Joss Whedon er niet altijd een spectaculaire film van te maken, wat waarschijnlijk wel de bedoeling was. Het verhaal kakt erg vaak in, de spanning is vaak weg en het gaat allemaal net iets te makkelijk, en zo word Marvels wonderkindje toch minder wonderbaarlijk en blijk ‘The Avengers’ niet meer te zijn dan een standaard Marvel film wat leuk is maar minder speciaal dan ik verwacht hij met ‘The Avengers’.

Uiteraard kennen de meeste Marvel films een uitstekende cast met top sterren die je niet op één hand kan tellen. Natuurlijk is dit niet anders in deze film, wat had je anders verwacht. En met een mooie cast van een Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson en Samuel L. Jackson mag deze film echt wel zeggen dat hij over een uitstekende cast beschikt. Scarlett blijft een mooie vrouw, daar kun je niet omheen en Robert zit in zijn natuurlijke habitat op het gebied van flauwe humor. Zo weet de film hier een punten mee te laten vallen en blijft de film erg sterk. Toch zit er een maar aan, dat is op dit punt dat ik Tom Hiddleston geen fijne uitkomst vond op Loki, en dat het misschien een wat grovere man mocht zijn die ook wel een betere uitstraling had dan Tom heeft.

Qua CGI vond ik het wel goed hoe deze film het bracht. Natuurlijk staan Marvel films bekend om hun ontzettend fijne CGI gebruik wat er ook echt bij hoort vind ik. Ook in deze film vind ik het allemaal wel tof. Toch moest ik even wennen aan die ontzettend enorme worm wat rond vliegt door de straten van New York maar daar kwam ik snel al onder uit. Iron Man is natuurlijk ook weer goed in kaart gebracht en we zien hier de Stark imperium weer uitbundig groeien waarbij hij ook nog de grap maakt wanneer hij ruzie krijgt met Captain America:

Steve Rogers: Big man in a suit of armour. Take that off, what are you?
Tony Stark: Genius, billionaire, playboy, philanthropist.

Waarin Tony natuurlijk ook nog gelijk mee had . Ja, met dit soort dingen zette de film toch echt wel een standpunt neer en laat hij ook zien dat hij erg sterk en goed kan zijn, wat mij doet duiden op toch een twijfelachtige stem waar ik wel met veel vertrouwen achter sta natuurlijk maar aan de ene kant wil ik hem meer geven maar aan de andere kant vind ik dit al hoog genoeg.

Het verhaal is zoals ik al had opgemerkt best slap. Hij is leuk om te volgen maar of ik nou kan zeggen dat ik het echt spannend vind, nee dat kan ik niet. We volgen in deze film van allerlei helden, eigenlijk alle Avengers die zich genesteld hebben op aarde. Op een moment komt Loki op de wereld, een broer van Thor van Asgaard die met een aantal aliens de aarde over willen nemen. Helaas laten de Avengers dit niet gebeuren en grijpen in, een aantal mooie vecht scénes eindigt de film in een ware puinhoop die aangericht is door Loki.

Ook merken we dat de Hulk in deze film een dreiging vormt voor Loki noch voor de mensheid. Het is dan ook even moeilijk om hem in controle te houden maar volgens mij na logisch nadenken kan hij zich onder controle houden en zo zijn de Avengers een aardig mooi team van superhelden. Uiteraard missen we hier superhelden als Ant-Man en Spider-Man in maar hopelijk komen die in het nieuwe deel (dat binnenkort uitkomt) er wel in.

Achteraf is de film me dus wat meer tegen gevallen dan hoe ik eerst over deze film dacht, blijft de actie wel gaaf maar het is allemaal wel héél erg cliché hoor. Ja, ik heb mij vermaakt met ‘The Avengers’ en ook door deze film is het maar bewezen dat ik wel een fan ben van de superhelden films, gaaf!

avatar van IH88
“Superheroes? In New York? Give me a break!”

The Avengers brengt eindelijk Captain America, Iron Man, The Hulk, Thor, Black Widow en Hawkeye samen, en er lag een zware taak voor regisseur Joss Whedon om hier een vermakelijk en coherent actiespektakel van te maken. Dat dit is gelukt, is een geweldige prestatie van zowel Whedon als de acteurs, die hun personages perfect gestalte geven. De dialogen zijn scherp en humorvol, de actie is indrukwekkend, en ondanks dat de film overvol is voelt het nergens gehaast of rommelig aan. Het verhaal is niet het sterkste punt van de film, maar het zorgt er wel voor dat de acteurs en de special effects kunnen excelleren.

Want The Avengers blijft het sterkst als de superhelden samen zijn en ruzie maken, samen lachen of gewoon oneliners uitspuwen. Evans, Downey Jr, Ruffalo, Hemsworth, Johansson, Renner, Hiddleston, Samuel L. Jackson etc. De chemie blijft geweldig. De bad guy is meestal een ondergeschoven kindje in een Marvel-film, maar Hiddleston maakt een ijzersterke indruk als Loki. De actiescènes zien er geweldig uit en vooral het laatste gedeelte in New York is een razende achtbaan. The Avengers blijft gewoon een heerlijke blockbuster en één van de beste superheldenfilms die er bestaat.

Waarom is Hulk eerst niet te handhaven als bondgenoot en daarna wel ?

avatar van Onweerwolf
DiamondsRealDeal schreef:
Waarom is Hulk eerst niet te handhaven als bondgenoot en daarna wel ?

Dat vroeg ik me ook al af.