The Avengers (2012)

Alternatieve titel: Marvel's The Avengers

Actie / Fantasy

geregisseerd door Joss Whedon
met Robert Downey Jr., Samuel L. Jackson en Chris Evans

The Avengers zijn een buitengewoon team van superhelden. Wanneer een onverwachte vijand opduikt die een bedreiging vormt voor de wereldwijde veiligheid heeft Nick Fury (Samuel L. Jackson), directeur van de internationale vredesmacht S.H.I.E.L.D., een team nodig om de wereld te redden van de ondergang. Dit team bestaat uit Iron Man (Robert Downey Jr.), Incredible Hulk (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson), Thor (Chris Hemsworth), Hawkeye (Jeremy Renner) en Captain America (Chris Evans).

avatar van Bakema NL
Nieksnut schreef:
Sympathiek . Ik zelf ben ook geen gigantische fan, maar kan er zo af en toe wel zin in hebben (vond Iron Man 1 ook sterk en de Nolan-Batmans briljant - op de laatste na). Ik herken je minpuntjes (hoewel je een bom geen kilometers de lucht in kan slaan; dan gaat ie lijkt me meteen af) maar heb gewoon geweldig genoten van het acteerwerk (Tom Hiddleston! Absolute man of the match), de heerlijke actiescènes, de ego's van de superhelden en simpelweg de aloude succesformule van een stel idioten met elk hun eigen superkracht. Komt deze film overigens direct uit een stripboek of is ie slechts gebaseerd op de karakters die daaruit komen? En is er dan ms ook een verklaring voor de plotselinge beheerste Hulk uit het originele volledige verhaal?

Avengers ontstond in 1963, bedacht door Stan Lee....inderdaad simpele succesformule, men neme een paar characters en zetten ze gewoon bij elkaar want dat klinkt wel cool. De rest is geschiedenis.
Eerst groep bestond uit Ant-man/Giantman (solofilm onderweg), Wasp (echtgenote van Hank Pym, de Antman/Giantman) Thor, Iron man en initieel de Hulk, maar die verliet eigenlijk meteen (2e nummer) alweer de groep omdat hij niet zo'n groepsmens was, kwam even terug en met nummer 4 was hij echt weg. Toen was Hulk iets intelligenter dan de nagenoeg hersenloze bruut die later populair was en meest herkenbaar voor de meeste mensen.
Plotseling beheerst is de Hulk nu ook weer niet. Het is een soort oerkracht, een monster, niet intelligent, maar uiteindelijk wel in staat goed en kwaad te onderscheiden. Hulk is een onderdrukt deel van de persoonlijkheid van Bruce Banner....iedereen van ons heeft een stukje van zulke agressie in zich, zo'n zwart randje waarvan de meesten niet willen dat het er uit komt. Alleen als hij kwaad wordt komt dat enorm sterke monster dus tevoorschijn. Banner was al een jaar niet veranderd in Hulk....die dus ontiegelijk kwaad is zolang onderdrukt te zijn in de psyche van Banner. Loki had zitten rommelen aan zijn brein. Banner verandert onder druk weer in Hulk en die gaat dus blind van woede degene te lijf die hij als eerste ziet, die hij als verantwoordelijk ziet voor zijn "gevangenschap"....Black widow dus en Thor. Ook zat hij in een kleine ruimte, alsof gevangen. De tweede keer dat hij verandert zit een dag tussen en werd gekozen te veranderen in Hulk en de verandering was ook niet in zo'n kleine ruimte maar buiten in New York. En het eerste dat hij ziet is een leger dat de boel aan het platschieten is. Hulk en leger gaan niet samen (jaren en jarenlang een wezenlijk onderdeel van het character)! Hij kan zich dus meteen op zo'n leger afreageren, ziet de paar helden die dat ook proberen en weet met zijn simpele brein dus wel af te wegen wie de bad guys zijn. Hoe kwader je Hulk maakt, hoe sterker hij wordt....en hoe minder controle het Banner deel in hem ook heeft dan. Hilarisch is dan ook die oplawaai die hij Thor geeft.....hij zit dan nog net in zijn woede van de strijd en wellicht is het misschien bedoeld als schouderklopje, maar ja, de bruut is nogal sterk. Er is dan ook compleet niets verkeerd aan die "ommezwaai" in Hulk's gedrag. Het is meer dat mensen niet helemaal de achtergrond zullen weten van het character. Want ik vind het de logica ten top.

Eerste vijand was inderdaad Loki. Captain America kwam er bij in het 4e nummer, gevonden in het ijs door the Avengers, al die tijd verloren gewaand na WOII. Captain America is een al veel ouder character die ontstond in de jaren '40 tijdens de 2e wereldoorlog, verzonnen door Joe Simon en tekenaar Jack Kirby.....die ook de eerste verhalen later van Avengers zou tekenen. Stan Lee's eerste gepubliceerde werk in de comics was het 3e nummer van Captain America in 1941, hij mocht de tekst in de ballonnetjes zetten. Toen was het nog Timely comics en nog geen Marvel.
In het 16e nummer kwam Hawkeye bij Avengers, als rehabilitatie want hij was eerst een schurkje. Tegelijk met hem kwamen ook Quicksilver en Scarlet witch bij het team, om dezelfde reden. Zij waren beiden eerst lid van The brotherhood of evil mutants, debuterend in X-men 4. Tweeling en zoon en dochter van Magneto waarmee dus direct de link naar X-men stevig is gelegd.
The Black widow zagen we voor het eerst in Avengers 29.
S.H.I.E.L.D zagen we voor het eerst in Strange tales 135, in 1965. Nick Fury was al eerder te zien in comics, Sgt. Fury and his howling commandos, bijna tegelijkertijd uitgekomen met het eerste Avengers nummer. Nick Fury was trouwens blank. In de film gespeeld door Samuel Jackson natuurlijk en die is van een kleurtje voorzien......dat komt dan weer uit het Ultimate Marvel universum. Een alternatieve/paralelle wereld die verder niets (hoewel er uiteraard cross-overs waren) met het "echte" Marvel universum te maken heeft. Ultimate marvel is gecreeerd om lezers makkelijk te kunnen laten instappen zonder de jarenlange bagage die de reguliere titels hebben waardoor het moeilijk zou zijn om er in te komen. Probleem is alleen dat na verloop van tijd die Ultimate titels hetzelfde probleem krijgen, maar goed... Ultimate Marvel team-up nummer 5 uit 2001 is de comic waar we de zwarte Nick Fury voor het eerst zagen.

The cosmic cube komt uit Tales of suspense 79 - 81, 1966 en was ook genoemd in de 3 nummers daarna, waarin the Super-adaptoid werd geintroduceerd....deze werd werd weer een vijand van the Avengers, gemaakt (het is een Android) om Captain America om te brengen. Er zit een scherf van the cosmic cube in deze android.
Vlak daarna, in 1969 zat Thanos achter the cube aan, in Daredevil 107 en Captain Marvel 25 - 33. Na de end credits van de film zag je een mysterieus personage in de ruimte.......jawel, Thanos!

The tesseract blijkt in Thor 2 een van de Infinity gems te zijn. Een inmiddels klassieker in comics (fantastisch verhaal van Jim Starlin....die ook veel Avengers heeft gedaan) waarbij het Marvel universum ten strijde trekt tegen.....Thanos...jawel, daar is hij alweer, die alle infinity gems verkrijgt om zo het universum in verderf te storten.

Veel dingen in de film zijn geinspireerd op het werk van tekenaar Bryan Hitch en schrijver Mark Millar uit het Ultimate Marvel universum. Millar is de schrijver van de Kick-ass comics (2 films inmiddels zoals je waarschijnlijk weet). The Chitauri kwamen ook uit Ultimate Marvel, in de limited serie The Ultimates. Hadden ze een alien race uit het reguliere universum gebruikt dan hadden we de Skrulls gekregen. Misschien hebben ze die nog achter de hand gehouden, ofwel omdat zij de eerste vijanden waren van Fantastic four en daar nog gebruikt gaan worden, of hopelijk nog beter naar mijn idee, er nog iets komt als the Kree/Skrull war......een natte droom als daar een film van komt en mooie opstap naar de introductie van Captain Marvel in de Marvel films.

Alles is op zich met elkaar verbonden in het Marvel universum, zo'n beetje elke held heeft wel deel uitgemaakt van the Avengers. Zelfs the Guardians of the galaxy waar volgend jaar een film van komt hebben deel uitgemaakt van the Avengers, in het legendarische verhaal The Korvac saga.....nog een natte droom als dat verfilmd zou worden.
Spiderman, Wolverine, etc etc etc etc....allemaal wel Avenger geweest door de tijd heen.
En dan husselt men nog vrolijk van alles door elkaar, uit allerlei decennia en zelfs de verschillende universums binnen Marvel.

Hopelijk heb ik een en ander verduidelijkt.

Nieksnut
Bakema NL schreef:
Hopelijk heb ik een en ander verduidelijkt.
Zeker! Bedankt!

Gezien de score een must-see dacht ik, ook al weten de Marvel Comics (in tegenstelling tot de Batman reeksen) mij zelden te overtuigen.

Het eerste uur vond ik verschrikkelijk. Zwakke dialogen die sporadisch eens werden afgewisseld met een visueel hoogstandje. De vinger stond quasi op de "stop" toen er uiteindelijk toch wat schot in de zaak kwam met o.a. een scene van de Hulk.

Ik apprecieer wel de kwaliteiten van o.a. Downey Jr, Ruffalo, Hemsworth en Renner, maar heb me geërgerd aan de prestaties van Johansson en Hiddleston. Die laatste twee doen me er te vaak aan herinneren dat het 'maar film is'...

Het verhaal zelf is me te cliché en zwak, terwijl het dan nog eens vol gaten zit met bvb een Hulk die op het einde toch verstand heeft gekregen? De effecten zijn best wel cool, maar dragen de film te weinig.

Enfin, uiteindelijk dus tot het einde (en na de credits) geraakt, maar een snel vervolg met pakweg de Thor-films zit er voor mij nu even niet in.

avatar van SlickRick
Vermakelijke film.
Qua verhaal en inhoud is het een beetje stoomtreinwerk.
Het ziet er allemaal wel prachtig en spectaculair uit en dat maakt deze film toch wel lekker om te kijken.

Acties zijn grandioos. Gelukkig dat er wel een verhaal achter zit. Alhoewel wel voorspelbaar.

Ted Kerkjes schreef:
Wat een afgrijselijke film. Ik heb sowieso een bloedhekel aan superhelden. Ik zou ook nooit zelf op het idee gekomen zijn om deze film te bekijken, maar de rest wilde per se, en als ik niet mee zou kijken, zou ik ongezellig zijn, dus ik was eigenlijk verplicht.

En toch neem je de moeite om hier in te loggen, de film op te zoeken en een enorm verhaal te schrijven... haha Sorry ik geloof je niet...

avatar van Ted Kerkjes
DiskjockeyEast schreef:

Dat ik een film niet leuk vind, betekent niet dat ik zo lui ben dat ik de ''moeite'' neem om me in te loggen, de film op te zoeken en een -zoals u zegt- enorm verhaal te schrijven.
En waarom zou ik liegen dat ik een film niet goed vind?

avatar van kevin_vp
Deze film hoort bovenaan de flop 100 te staan. The avengers is een belachelijk slechte superhero film die zich kan meten met spiderman. Dat men zo'n films als deze durven maken. Verhaal? Zit er wel een verhaal in?
Acteerwerk? Zelfs kleuters kunnen beter acteren.

Zeer slechte film. Als je hem nog niet gezien hebt, laat dat dan ook zo.
Zwaar klote dat je geen dikke 0 kunt geven want dat is de enigste score die deze film verdient!!!

avatar van pieteroyama
Alvast mijn excuses. maar ik vond deze film helemaal niks. Meer kan ik er niet van maken.

avatar van kevin_vp
pieteroyama schreef:

Je moet je daar niet voor excuseren, je hebt groot gelijk pieter !

Ted Kerkjes schreef:

En waarom zou ik liegen dat ik een film niet goed vind?

Haha maakt niet uit... maar dan krijg je het druk.. volgens mij is 95% van alle films die worden uitgebracht niet om aan te zien hahaha..

avatar van de grunt
Onbegrijpelijke score op IMDB.

avatar van Seam
Mha nerds en geeks hebben een enorm zwak voor superheldenfilms, omdat ze in het echt leven succes tekort komen. En toevallig zijn dat dezelfde mensen die veel op het internet en zulke sites zitten.
En vergeet niet het patriottisme, Amerikanen zijn gek op Amerika.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Toegepaste techniek.

Waar over het algemeen 3D een weinig zeggende, achteraf toegepaste techniek betreft die meer afleidt dan de kijker doet genieten, is dat bij The Avengers gelukkig niet het geval. Het is zo'n zeldzame parel - wat betreft de derde dimensie- in een markt die zeker voor 50% bevuild wordt door lelijke transfers en anderszins onooglijke films. Natuurlijk is het verhaaltje net zo dun als de comics waar het op is gebaseerd, maar een vermakelijk actiespektakel is het in elk geval wel geworden.

Goed.

avatar van patrick95
ik vraag me nog steeds af hoe de hulk op de helecarrier "slecht" is en daarna de avengers gewoon helpt.

avatar van marvelfreak85
patrick95 schreef:

Enige verklaring daarvoor is op de helecarrier veranderd hij tegen zijn zin in via de staf van loki bij de laatste scene veranderd hij bewust en dan kan die de Hulk beter sturen dat doet ie ook in het eind gevecht in de Incredible Hulk

avatar van patrick95
marvelfreak85 schreef:

ahaa , daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht!

avatar van namingway24
The Avengers is een kinderfilm voor volwassenen.

Het plot is bijzonder mager en de makers willen dat verhullen met veel spectaculaire actiescènes en enge monsters. Het gaat trouwens wel erg makkelijk allemaal, en de bad guys kun je bijna omver blazen zo lijkt het tegen het eind. Loki's plannetje om de Avengers te laten bekvechten vond ik bijzonder slap. Die staf van Loki kan trouwens wel alles, zeg!

De film zit vol met helden, de één super, de ander niet. Black Widow en Hawkeye lijken hier niet op hun plaats, maar ook zij hebben niets te vrezen van de alien-invasie. Johansson heb ik nooit aantrekkelijk of goed gevonden, en ook hier vind ik haar de zwakste schakel als geforceerd sterk vrouwelijk personage. Thor en vooral Captain America, daar heb ik trouwens ook weinig mee, en die vond ik dus ook niet echt interessant, hoewel Thor's krachten (maar niet dat stomme hamertje) wel spectaculair zijn.

De enige echt leuke personages zijn Ruffalo's Banner/Hulk en natuurlijk Downey's Stark/Iron Man die de show onder ieder's neus vandaan steelt. Hun interactie was trouwens het leukst aan de film met die kleine plaagstootjes over en weer, en Hulk zag er hier echt heel goed uit. Voor de rest zijn de kleinere personages allemaal wel goed, hoewel ik het nog steeds niet eens ben met Jackson als Nick Fury.

UIteindelijk is het verhaal veel te dun om bijna twee en een half uur te vullen, en ik vond de film af en toe gewoon wat saai. De laatste grote actiescènes waren wel vet, en dat hele lange shot waarin je al vechtend en vliegend alle Avengers voorbij ziet komen was natuurlijk geweldig. Maar voor mij zitten er maar twee echt leuke Avengers tussen, en dat is veel te weinig.

The Avengers is dus visueel top, maar er zijn leukere superhelden-films.

Nietszeggende film waarin de bad guys altijd het onderspit delven tegen de flauwe good guys die geen milimeter gewond raken en altijd winnen.

De wereld dreigt vernietigd te worden, maar op het nippertje wordt ze gered. Het welbekende Hollywood-verhaal dat zich al 100 jaar herhaalt.

avatar van Ted Kerkjes
Balotelli schreef:
De wereld dreigt vernietigd te worden, maar op het nippertje wordt ze gered.

NIET ZO SPOILEN!!!!

het is mij een raadsel hoe deze klucht zoveel succes kan hebben

avatar van VincentL
The Avengers

Marvels verhalen worden weer op het witte doek tentoongesteld. Ditmaal één grote kroes van alle helden die we in de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen. Gelukkig heeft met alle originele acteurs weten te behouden, want het wil vaak nog wel dat de oude op een gegeven moment afhaken. Tot dusver is Marvel geinig, maar nooit spetterend. Zou de hoge score van The Avengers dan meer goeds beloven?

Maar nee, helaas wordt de flinter dunne verhaallijn die we van Marvel gewend zijn doorgetrokken. Slechte jongens die slechte daden doen en de wereld willen overnemen zijn ook hier weer van de partij. Ditmaal in een ander jasje op een andere plek. Joss Whedon gaat werkelijk alle clichés die hij in de film had kunnen doen lang. De koppigheid van Stark geeft problemen de groep bij elkaar te krijgen, Captain is ook lekker zijn eigenzinnige zelf. Banners weet zich natuurlijk eens niet in te houden... Je kunt het voor de film al opnoemen. Het einde is belachelijk afgezaagd. Toch is het op zijn Marvel's vermakelijk; cliché, maar leuk om weg te kijken.

Zoals alle acteurs zijn in hun persoonlijke films, zo zijn ze hier ook. Robert Downey Junior is eigenzinnig op de manier zoals we hem kennen. Chris Evans heeft zijn charisma zoals in zijn twee eigen films mee en Ruffalo is zijn kalme zelf. Ook Samuel L. Jackson speelt degelijk, op zijn eigen niveau. Tom Hiddleston is als slechterik een beetje het lachertje van de film. Alleen zijn uiterlijk is al bespottelijk in dat apenpakje van hem, maar ook het acteerwerk laat wel te wensen oven.

Het uiterlijk van de film is zoals altijd top. De knallende computereffecten vliegen je om de oren. Met het bijgevoegde 3D was ik bang dat ik last zou krijgen van hoofdpijnen of mijn ogen. Gelukkig valt dit hier mee, en kan je licht spreken van een toevoegende waarde aan de film. Beelden zijn net even iets mooier dan anders. Toch kan de film ook makkelijk zonder.

The Avengers is gewoon een Marvel film zoals we hem kennen. Leuk om te kijken, maar zo cliché als de neten. Leuke popcorn film om zaterdagavond te bekijken.

avatar van johan_sb2
kevin_vp schreef:

Acteerwerk? Zelfs kleuters kunnen beter acteren.

En toch vind je under the skin nog goed? Zie je een verband met deze film???

avatar van MadMekx
Ik ben sinds kort films thuis in 3D gaan kijken en ik had deze nog niet gezien. Maar wat een Special FX spektakel zeg. Jammer dat ik m niet in de bios heb gezien.

Ja natuurlijk is het een marvel film met de bekende superhelden die je een beetje moet kennen en het verhaal is wat cliche. Maar het zit gewoon steengoed in elkaar hier.

Geweldig. Ik kijk uit naar deel 2 die eraan zit te komen.

avatar van legian
Na Guardians of the Galaxy gezien te hebben deze maar weer eens herbekeken. En ik ga er een halfje afhalen.

Nee hij is niet slecht deze Avengers maar het team gevoel (wat ik wel bij Guardians had) komt hier maar niet naar boven. Eigenlijk blijven het allemaal ego's die niets voor elkaar over hebben. Alleen Capt. america heeft nog iets van een team gevoel in zich maar dat verdwijnt snel als niemand meewerkt. Ook qua humor viel de tweede keer wat tegen, ja er zitten nog wat leuke dingen in maar niets wat meer dan een grijns tevoren tovert.
De confrontatie tussen de personage's (ego's) was leuk, ook al was het eigenlijk alleen Thor vs Iron Man. maar verder is het een boel gepraat en geblaat naar elkaar.

Gelukkig is daar de dood van Coulsen die toch voor emotie zorgt en daar wordt ook zeker goed gebruik van gemaakt. Helaas is er dan een serie die dit moet verpesten.

Uiteraard is de finale goed en mooi gebracht en de uiteindelijke samenwerking ook leuk om te zien. Toch is het voornamelijk Iron Man die de film maakt, samen met Thor en Hulk die ook wel hun momenten hebben. De rest loopt erbij omdat ze erbij moesten zijn, hierdoor komen personage's als Black Widow en Hawkey niet goed aan bod en geef je er geen donder om als er wat gebeurd. Gelukkig is daar dan Loki die de dag komt redden, heerlijk gespeeld door Hiddleston.

Een ander punt wat me nu opviel is het tijdsbestek dat alles gebeurd, eigenlijk verloopt het geheel te snel om realistisch over te komen. Ze komen bij elkaar, beetje uitleg, krijgen mot (2 tenminste), nog een beetje uitleg, ontdekken t een en ander, krijgen nog meer mot (nu wel allemaal), en moeten dan wel samenwerken omdat de aarde ervan afhangt. Het met elkaar op de vuist gaan wordt vrijwel direct gevolgd door de strijd tegen Loki.

Een herziening heeft de film niet veel goed gedaan, gelukkig heb ik me wel weer uitermate vermaakt en dat blijft toch wel 't hoofddoel.

welke superheld van marvel komt het meeste op het realistische neer?
ik denk dan zelf wel aan captain america?
kan iemand mij helpen (heb zelf de films niet gezien) maar hou niet van teveel fantasy.

avatar van Ace Hanlon
Vanavond op Veronica. Ik heb hem uitgezien, maar heb toch vaak op de klok gekeken om te zien hoe lang die onzin nog zou duren. Geen fïlm, die "pakt".

Ik heb 'm niet uitgekeken, sommige stukjes waren wel leuk (Hulk is best bruut, die film maar 'ns bekijken) maar het verhaal is zo verschrikkelijk flinterdun, de actie zelden overtuigend laat staan overdonderend...het gebekvecht is nog wel geinig en het idee dat Thor er rondloopt. Alle verreikende technologie is ook wel leuk. Voor dat alles 2* voor een verder erg matige actiefilm.

avatar van starsky87
Gisteren voor de 2e keer gezien, kijkt lekker weg.
Het is allemaal wel cliché maar ik snap niet dat mensen daar over klagen, die dingen weet je toch voordat je de film gaat kijken?

Ik heb me geen moment verveeld in ieder geval!

avatar van panax
leuke film, maar vond het geen topper !!