Avengers: Endgame (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

• Vanaf 24 april in de bioscoop

avatar van Ajax&Litmanen1
Derde 'John Wick' schiet raak en 'Avengers: Endgame' pakt 'Avatar' | Filmtotaal filmnieuws

Avengers: Endgame vs. Avatar
De circa $2,79 miljard van Avatar lijkt te hoog gegrepen voor Avengers: Endgame. Na dit weekend staat de film van Marvel Studios op een waanzinnige $2,56 miljard. Het gat bedraagt op dit moment nog $230 miljoen en is daarmee echt te groot. In de States wordt op basis van de opbrengst van Infinity War nog zo'n $80 miljoen opgehaald en daarbuiten vermoedelijk minder dan dat bedrag.

Wel is Endgame voorbij de $760 miljoen van Avatar in de States gegaan. Na Star Wars: The Force Awakens ($936,7 miljoen) is Endgame nu de hoogst scorende blockbuster aldaar.

Wel jammer. Heb liever Endgame dan Avatar aan kop. Zeker nu de blockbusterzomer is gestart zal Endgame niet al te veel meer op gaan brengen.

avatar van Lennert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Staat nu wereldwijd op 2,61 miljard, dus dat gat is wel weer kleiner geworden. Maar goed, Detective Pikachu en John Wick 3 nu in de bios, plus Godzilla: King Of Monsters over een week... het zal er om spannen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Zie toch veel liever een origineel werk als Avatar op 1 dan een deel 4 uit een reeks. Daarbij is het gat gecorrigeerd met inflatie nog veel groter. Volgens mij staat Gone with the Wind echt op 1, wat dat betreft.

avatar van Lennert
Basto schreef:

Jep, Gone With The Wind staat dan op $3,728,000,000.

Vind zowel Avatar als Endgame vrij matige films, maar heb dan persoonlijk als er toch een 'de beste' moet zijn ook liever iets 'origineels' (ook al is dat in Avatar's geval ook niet veel meer dan een scifi Dances With Wolves).

Dat er

Alsof Avatar zo origineel was. Dat was gewoon Pocahontas op een andere planeet. Prima film, maar praat niet zo minachtend over Endgame dan. Die wint ook geen originaliteitsprijs, maar is binnen z'n genre gewoon vreselijk goed en geliefd.

Verder houden ze in de hele wereld Avatar als #1 aan, dan volg ik dat. Dat er meerdere maatstaven zijn zal verder best, maar dan blijf je bezig.

Dat er

Avatar was absoluut origineel. Elk verhaal is wel terug te voeren op een eerder werk. Kan Endgame (en de hele Avengers reeks) ook afdoen als Seven Samourai kloon. En geliefd, ach de score daalt al rap eenmaal uit op dvd gaat er net als bij Bo Rap bij iedereen nog een ster vanaf.

Maar los daarvan was Avatar gewoon een originele film met waanzinnig design, geweldige 3D fotografie en baanbrekend op sfx vlak.

Basto schreef:

Hahaha, kom op zeg. Je laat je persoonlijke afkeer tegen bepaalde films veel te zwaar wegen op deze site. Je bent echt zo niet objectief. Avatar was enorm tof, maar als het een ding niet was, dan was dat origineel.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als het een ding was het juist wel origineel. Ik en velen met mij hadden nog nooit zo iets gezien. En het verhaal zal dan best de gebaande paden volgen, maar film is natuurlijk wel veel meet dan het verhaal. Maar ok, als jij problemen hebt met het woord ‘origineel’ laat ik het dan de meest innovatieve film van deze eeuw noemen.

Basto schreef:

Wat doe je eigenlijk op deze site als je echt voor geen enkel weerwoord open staat? Alles weet je wel weer met een domme oneliner of flauwe vergelijking terug te willen kaatsen.
Avatar is gewoon een moderne versie van Pocahontas. Inheems persoon valt op buitenlandse (buitenaardse) bezoeker. Moet alles overwinnen en vecht uiteindelijk met de inheemse partij mee. Als je dat serieus origineel noemt, dan kijk je vermoedelijk pas een paar jaar films.
Avatar was fantastisch vanwege de visuele kwaliteiten en de prachtige ontwerpen van de planeet. Inhoudelijk is de film zo plat als een dubbeltje. Dus nogal lachwekkend dat je goed zit te praten wat je Endgame allemaal zit te verwijten.

Ben er wel weer klaar mee. Het heeft bij jou niet veel zin merk ik.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ben er wel weer klaar mee. Het heeft bij jou niet veel zin merk ik.

Jij blijft maar hangen op inhoud. Ik heb het over vorm. De manier waarom het verhaal verteld wordt maakt de film.

Ik heb ook nooit over Endgame geschreven dat ik de decors niet mooi vond. Sterker nog, die vond ik veel mooier dan die uit Star Wars.

Wat ik Endgame wel verwijt is het repitieve karakter en het gebrek aan actie. Had het net zo’n gevecht gehad als in Infinity War of Avatar had ik m hoger beoordeeld