ad

Geregisseerd door: Anthony Russo

Met onder meer: Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Releasedatum: 24 april 2019

Over Avengers: Endgame

"Part of the journey is the end."

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Tony Stark / Iron Man

Steve Rogers / Captain America

Bruce Banner / Hulk

Thor Odinson

Natasha Romanoff / Black Widow

Clint Barton / Hawkeye

James Rhodes / War Machine

Scott Lang / Ant-Man

T'Challa / Black Panther

Stephen Strange / Doctor Strange

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Avengers: Endgame is dan eindelijk het sluitstuk van een filmreeks die in 2008 begon en inmiddels 22 films omvat.

Na het onvoorspelbare einde van Infinity War keken de fans reikhalzend uit, naar hoe de makers dat gingen oplossen in dit vervolg. Het resultaat is op z’n zachtst gezegd teleurstellend. Infinity War was één van de betere Marvel-films en de makers kregen vrij baan en een ongekend budget (rond de 350 miljoen dollar) om alles uit de kast te trekken. Helaas is het verhaal benedenmaats en gaat het hier allemaal wel erg makkelijk. Er moet een tijdmachine ontwikkeld worden en deze wordt dan ook vrolijk op een avondje door Tony Stark in elkaar geknutseld. Wat volgt is wel een interessante 'trip through memory lane’ waarbij scènes uit voorgaande films vanuit een ander perspectief worden gekopieerd. Het is echter één van de spaarzame hoogtepunten uit een 3-uur durende film, met een vaak tergend langzaam tempo. Pas aan het einde pakken de broers Russo groots uit met een gigantische veldslag waarbij alle figuren uit de voorgaande Marvel-films de krachten bundelen om het leger van Thanos te verslaan.

Veel verassingen kent deze film niet en het was natuurlijk te verwachten dat het schokkende einde van Infinity War hier teniet wordt gedaan. Al is het maar omdat Disney natuurlijk nooit de kip met de gouden eieren naar de slachtbank zal brengen. Op elk punt is de film minderwaardig aan het veel sterkere Infinity War. Gelukkig concentreren de makers zich wel op de ‘originele’ Avengers en spelen de nieuwe superhelden slechts een bijrol. Bepaalde karakters worden in mijn ogen wel behoorlijk verkracht, zoals de Hulk en Thor. De ene wordt nu als een praatgrage neuroot weergegeven en de ander als een zuipende dikzak. Beiden duidelijk bedoeld voor de komische noot, maar ze slaan hiermee de plank volledig mis en plegen hier in feite karaktermoord. Ook de hoofdschurk Thanos heeft niet meer de karakterontwikkeling uit Infinity War en wordt nu wel weergegeven als een ééndimensionale schurk die op zoek is naar macht en iedereen die in de weg staat om zeep probeert te helpen.

Endgame is voor mij dan ook niet het einde waarop ik gehoopt had. Disney & Marvel hadden wat meer lef kunnen tonen, wat misschien ook beter was geweest voor het superhelden-genre in het algemeen, die toch vooral bestaan uit formule-films. En die formulefilms zijn immens populair, blijkt ook wel uit Endgame, die wereldwijd alle records verbrak en ook Avatar van de troon stootte als meest succesvolle film ooit, met een opbrengst van bijna 2,8 miljard dollar.

avatar van StijnvanG

StijnvanG

De bedoeling was gisterenavond Spider-man Far From Home op te leggen, maar na 5 minuten tot de conclusie komen dat ik over de laatste film End Game bijna niets meer weet, (Ze tonen in het begin dat Stark en Black Widow dood zijn, die laatste kon ik mij niet meer herinneren) dus maar even End Game opgelegd.

Oké, even was het nu ook weer niet, film duurt gewoon minimum een halfuur te lang, in het middenstuk had het zeker een pak korter gekunt.

Alle elementen zitten er in voor een vermakelijke Avengers, de droge humor, de overdreven epische gevechten en het grote red-de-wereld-gehalte.

Hoe grote liefhebber ik ook was van deze reeks in het verleden, merk ik dat hoe ouder ik word, ik hier wel maar minder en minder van geniet. Dit zal ook wel te maken hebben met de Marvel-moeheid zoals ik hierboven lees.

Qua beoordeling vind ik dit een moeilijke, maar toch, in grote lijnen heb ik mij wel vermaakt, mocht korter gemogen, in zijn genre verdient dit zeker een kleine 4*, maar als ik dit vergelijk met films die door bepaalde regisseurs als echte cinema worden bestempeld ( waar ik mij gedeeltelijk kan bij aansluiten, zonder hautain te zijn) kom ik niet hoger uit dan 3.5*, wat ook gewoon goed is)

avatar van clubsport

clubsport

Deze afsluiter heb ik min of meer bewust een tijdje op de plank laten liggen met name omdat ik infinity war ook niet echt een hoogvlieger vond maar wel met momenten die zeker wel spannend waren .

Het positieve was de min of meer magere rol van Carol danvers wat eigenlijk dan ook weer de vraag oproept waarom ze uberhaupt in het hele verhaal gepropt is want ze blijft een vreemde eend in de bijt

en verder is haar rol vrijwel overbodig te noemen .

Waar in Infinity war er nog een antal aardige CGI gevechten zaten waren die hier een stuk minder indrukwekkend .

Karaktermoord is er ook gepleegd , omwille van de zogenaamde humor waarvan 2 karakters het slachtoffer werden , Thor was het al gewend in zijn eigen laatste film en hier word hij belachelijk gemaakt met een bierbuik .

Maar wat ze met de hulk hebben gedaan slaat werkelijk alles , het hele karakter is volledig gestript van elke vorm van mannelijkheid en agressie en maakt het personage tot een lachertje , ik was werkelijk pissig om te zien hoe mijn favoriete personage uit de strip zo is verkracht op het witte doek .

Als extra zout in de wond krijgen we dan nog een (zogenaamde komische scene ) aan het eind waarin starlord de weer tot leven gewekte gomorra in zijn armen wil sluiten en als dank daarvoor een paar klappen mag ontvangen , waarom ? ik schudde mijn hoofd van verbazing om dit soort misplaatste vorm van zogenaamde humor .

Verder heeft de film zijn aardige momenten maar er is eigenlijk weinig wat echt erboven uit steekt .

avatar van Fonzo

Fonzo

Veel te langdradig, niet echt een waardige endgame.

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Wow, wat een lange zit. Voor mij de aller saaiste Marvel film ooit. De film boeit eigenlijk nergens, en dit komt van iemand die Marvel films zeker kan appreciëren. Het verhaal is niet boeiend. Misschien leuk voor een max 2 uur durende film, maar niet voor 182 minuten. CGI gevechten waren ook van slechte kwaliteit IMO. Het enige wat ik wel leuk vond, was de humor. Hierdoor was de film nog enigszins kijkbaar.

PS: de film staat op IMDb in de 'Top Rated Movies: #76'. Onbegrijpbaar.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mja, minder interessant einde van de reeks. Beetje teleurstellend zelfs. De lange speelduur rechtvaardigt niet alles, integendeel. 182 minuten is echt wel lang en bij momenten snakte ik wel naar het einde. De film is wat dat betreft wat onevenwichtig. Alles wordt gebundeld naar het einde toe, wat dan weer wat te bombastisch overkomt. Ervoor is het wat uitgesponnen.

Ook de personages hielpen niet echt. Thanos was ditmaal een pak minder interessant dan in de vorige Avengers. En de anderen kregen precies een andere persoonlijkheid mee zodat het amper overkwam. Niet altijd eenvoudig natuurlijk om steeds op dezelfde nagel te moeten kloppen en de personages boeiend te houden. Alleen schaadt overdaad en dat is hier wel het geval. Misschien niet slecht dat dit het einde was, hoewel je echter nooit weet met Marvel.