Avengers: Endgame (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

avatar van rep_robert
Endgame is the new Joker

rep_robert schreef:
Endgame is the new Joker

Joker is wel een stuk beter

avatar van horizons
Basto
Wat betreft nog levende elite:
Coppola heeft best wat suffe maar ook studio-films op zijn naam staan. Scorsese heeft wat meer consistentie (maar wist mij pas met Hugo echt te overtuigen).

horizons schreef:
Basto
Wat betreft nog levende elite:

Coppola heeft inderdaad ook wat studio films gemaakt, maar kon daar vrijwel altijd z’n gan gaan en werd in ieder geval nooit in een keurslijf gestopt. Verder is een groot deel gewoon in eigen beheer gemaakt en had hij totale controle.. ‘Fiercely Independent’

Coppola has had perhaps an even more distinguished career as a producer. Fiercely independent and willing to take great personal financial and artistic risks in the interest of storytelling, Coppola has produced or executive produced more than 50 motion pictures. Films produced through his company, American Zoetrope, have earned a remarkable 63 Academy Award® nominations and 15 Oscars.
Francis Ford Coppola | Oscars.org | Academy of Motion Picture Arts and Sciences

En suf vind ik het al helemaal nooit (al heb ik Jack nooit gezien). Meesterlijke verteller.

Daar waar hij voor de studio werkte had hij altijd final cut. En als jij pas bij Hugo overtuigd werd door Scorsese zitten wij op een totaal andere golflengte... Kan me daar echt niks bij voorstellen. Hele lege film eerder.

avatar van GoodOldJack
Basto schreef:
GoodOldJack

Dank voor je uitgebreide betoog. Je hebt zeker een paar goede punten en veel hangt af van welke definitie je gebruikt en of je je daarin kunt vinden.

De hele discussie begin natuurlijk met Scorsese, die daarbij de volgende definitie van cinema hanteerde. “It isn’t the cinema of human beings trying to convey emotional, psychological experiences to another human being,”

Vanaf dan moeten we dan ook die definitie aanhouden binnen deze discussie. Het mag een elitaire definitie zijn, maar dat krijg je nu eenmaal als iets bij Scorsese (of Coppola) vandaan kont. Zij zijn nu eenmaal de nog levende elite van de film.

Verder heb ik in een andere post cijfermatig proberen aantonen wat er gaande is. Cijfers die wel een schok laten zien, maar niet perse een tendens tonen.

Anyway, uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken waar hij of zij staat en achter welke definitie van Cinema men zich wil scharen. Ik kan mij goed vinden in de lijn van Scorsese en vind daarnaast dat Coppola iets te kort door de bocht is.

Maar je kunt ook met Wikipedia meegaan en dan is elke bedrijfsfilm ook Cinema.

Het is duidelijk dat er meerdere bloedgroepen mogelijk zijn.

Wat betreft het ‘corporate product’ doel ik op films die volgens een bepaalde formule (franchise) worden gemaakt en met gigantische budgetten vermarket worden
versus films die veel meer op (persoonlijke visie/gevoel worden gemaakt. Dat laatste zijn er naar mijn mening heel veel. denk bijvoorbeeld aan de auteurs cinema, zoals cahier du cinema dat omschrijft. Hopelijk verduidelijkt dat mijn definiering.

Dat maakt het één en ander duidelijk, zeker. Ik kan het tot op zekere hoogte ook volgen. Maar ben uiteindelijk wel (voor een stuk) een andere mening aangedaan. Er zit zeker nog verschil in budget tussen verschillende films. Maar uiteindelijk worden vandaag de dag quasi alle films wel met een budget van miljoenen gemaakt denk ik? Er zijn uitzonderingen als Blair Witch en Primer (en ongetwijfeld nog wel enkele). Vermarkting in de zin dat er veel meer reclame en dergelijke voor gemaakt wordt daar heb je wel een punt natuurlijk, in die zin is marvel idd meer een marktproduct dan vele andere films met wat meer strategie achter. Films op gevoel en persoonlijke visie goh ja dat is moeilijker, ik wil graag geloven dat ook marvel nog ruimte geven aan de makers om persoonlijke keuzes en visie te gebruiken voor hun films, natuurlijk zij zullen voor een stuk moeten luisteren naar geldschieters, studio's, ... . Maar dan is de vraag of een arthouse regisseur dat ook niet moet. Dan komen we terug op de budgetten uit eigenlijk, zo gek veel geldschieters gaan toch ook geen complete carte blanche geven aan een regisseur, denk ik dan, arthouse of niet, zeker weten doe ik dat echter niet.

Nu goed, ik begrijp je al een stuk beter . Met een "andere definitie" van cinema heb ik het op zich nog wel moeilijk, cinema is cinema, vind ik dan, met maar één definitie die mogelijk is. Met veel mogelijke onderverdelingen uiteraard maar uiteindelijk de kern is toch redelijk vast omlijnd (en redelijk makkelijk te behalen, dat is zeker zo).

Uiteindelijk komt het, vind ik dan , neer op: Ik vind dit geen mooie cinema, en dat is ieders goed recht. Zolang je dat maar niet als een vaststaand feit stelt en je kan accepteren dat goede cinema voor iedereen wat anders kan betekenen. En bij dat laatste lijkt mij het schoentje wat te wringen als ik de reacties van Scorcese, Coppola, Loach (en ongetwijfeld nog wel anderen) lees en dat komt voor mij dan nogal snel over als: ik weet wel wat goede cinema is hoor, als de rest andere films goed vindt dan hebben ze niet echt begrepen wat goede cinema is. En dan durf ik al eens tegengas geven .

avatar van Basto
Ik geloof dat Scorsese, Coppola en Loach ( en anderen) gewoon echt een andere idee van cinema hebben dan wat Marvel maakt.

Kijk ook eens naar het proces. Je zit daar echt maanden in een tuigje met sensors opgesloten in een volledig groene ruimte. Het vraagt van de regisseur en acteurs echt hele andere dingen. Coppola, Loach en Scorsese in mindere maten werken doorgaans met acteurs in costumes en echte sets/locatie. Je zou het ook kunnen vergelijken met rijden op het circuit of in de simulatie. Het zijn gewoon twee verschillende werelden.

Overigens lijkt het mij veel moeilijker om een goede film in een greenscreenomgeving te maken. Zeker voor acteurs. Dus op het vakmanschap valt niks af te dingen. Aan de andere kant zie je het er ook wel een beetje aan af.

Denk trouwens dat er een hele leuke film te maken is over een acteur die zijn superheldenrol als method actor benaderd.

avatar van GoodOldJack
Daar kan ik niks tegen inbrengen, dat er veel verschil zit tussen marvel films en wat Coppola & co maken dat is zo.

Greenscreen of niet geen idee, klinkt logisch nog wel wat je zegt. Goed plan voor die film, ik zou hem vermoedelijk wel gaan kijken.

avatar van Ramon K
Ik vind dat James Gunn's reactie op de uitspraken van Scorsese trouwens getuigt van een gigantisch hiaat in Gunn's filmkennis... triestig.

avatar van Pepino
Lol... Captain Marvel staat wel enorm op de voorgrond op de poster... waarom zelfs, ze heeft misschien in totaal 15 min screentime

Basto schreef:

Joker is wel een stuk beter

Niet echt....

Ik moet bekennen dat ik niet de allergrootste Marvel fan ben. De meeste films van deze franchise zijn dertien in een dozijn films met twee dimensionale karakters, vooral de badguys. Ik heb al vaker gezegd dat ik CGI schurken en gevechten met aliens veel minder leuk en spannend vind dan gevechten met andere mensen (the joker, bane etc.), maar ik moet bekennen dat ik Thanos wel de beste Marvel schurk vond in Infinity war. Eindelijk een schurk met een echt motief die menselijker oogde dan de meeste Marvel-schurken. Infinity War vond ik dan ook een prima film die leuk wegkeek en beter was dan de gemiddelde film uit deze reeks.

Dan aangekomen bij Endgame. Een film die sinds zijn release extreem is opgehyped. Het is de succesvolste film ooit geworden en er is zelfs een campagne gestart voor een oscar nominatie voor Downey Jr. Na mijn positieve ervaring van Infinity War en de goede reacties op deze film, ben ik toch met positieve verwachtingen gaan kijken naar Endgame.
Na het zien van deze film moet ik zeggen dat ik dit misschien wel de meest overrated en overhyped film vind die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Laten we beginnen bij het begin. Die is verrassend goed. Sterker nog, de openingsscène is het beste van de film. De gebeurtenissen op het einde van Infinity war hebben veel invloed gehad op de karakters en we zien ze hiermee worstelen.

Helaas maakt dit stukje karakterontwikkeling al weer vrij snel plaats voor een bijzonder simpel plotje om de wereld te redden. Karakterontwikkeling wordt gereduceerd tot vrijwel nul en we zitten te kijken naar superhelden die geen tegenstand krijgen en vrij eenvoudig krijgen wat ze willen. Nu gebeurt dit vaak in Marvel films, maar omdat ze tamelijk vermakelijk zijn laat ik ze vaak wel wegkomen met 3*. Het probleem van deze uitgave is, dat het véél en véél te lang duurt. De tweede acte van deze film is ontzettend langdradig en saai. Het gaat tot ergernis aan toe, wanneer je er ook nog eens achter komt dat dit ook nog ontzettend overbodig was. De film had ruim drie kwartier ingekort kunnen worden.

De eindbattle is daarentegen wel goed gedaan en redelijk vermakelijk. Al moet gezegd worden dat ik persoonlijk niet zo'n fan ben van overmatig cgi gebruik en liever kijk naar sciencefiction films van bijvoorbeeld Ridley Scott die veel meer Practical effects gebruikt, waardoor het minder opvalt dat acteurs voor een green screen staan. Ook heb ik me kapot geërgerd aan het feminsten-statement in de eindbattle. Geen probleem dat je sterke vrouwelijke karakters wilt hebben en promoten, maar doe dat in het vervolg alsjeblieft op een vernuftigere wijze dan dat ze toevallig allemaal ineens naast elkaar staan zonder mannen.

Was de film een uur korter, had ik het misschien nog wel met een nipte voldoende laten wegkomen, maar ik kan dat nu onmogelijk doen.

Ik begrijp ook heus wel dat het moeilijk is zoveel personages in een film te proppen, maar kan dit onmogelijk als excuus zien voor een film met zo'n enorme productie achter zich.

Verder wil ik ook nog even kwijt dat ik me kan vinden in wat Scorsese over deze film gezegd heeft. Het is lichtelijk verontrustend dat het grootse productiehuis, Disney, het tegenwoordig zo erg op safe speelt en hier van het publiek mee weg kan komen. De komende tijd zullen we nog wel even doodgegooid worden met crowdpleasers die niets nieuws brengen en een eenvoudige cashgrab zijn. Originele films krijgen hierdoor geen kans meer omdat ze te "riskant" zijn waardoor de echte goede filmmakers straks geen kans meer krijgen op het grote toneel.

Als allerlaatste nog even over die oscar nominatie voor Downey Jr. Hij zet een prima Tony Stark neer met wat hij te doen krijgt, maar het is uiteraard absurd om te gaan denken dat dit Oscar waardig is.

avatar van Ste*
Bijna alle Marvels kijken, het was vaak niet bepaald een makkelijke klus. Het is niet mijn genre, en met uitzondering van een handvol films dat wel oke of zelfs wel goed was vond ik het meeste maar matig.

Maar met deze afsluiter is het eindelijk zover; een ruime voldoende en voor mij de beste uit de hele reeks.

Het eerste deel gaat rustig en sfeervol van start, het heeft grotendeels allemaal de juiste toon met genoeg humor, het terug-in-de-tijd-gedeelte leverde leuke of voor sommige personages mooie scènes op, en wat het eindgevecht betreft stond er nu eindelijk voelbaar iets op het spel, en was het op de juiste manier episch. Toch wel leuk om nu iedereen, maar dan ook echt iedereen, samen te zien komen, en het viel me nog mee dat die hele eindbattle niet méga lang duurde. Ik vond het in ieder geval nooit saai worden en dat was zowat voor het eerst. Maar dat gold eigenlijk wel voor heel de film dat men zich goddank heeft ingehouden met de battles en dat er vooral ruimte was voor andere dingen.

De enige film die me ook emotioneel wist te raken, wie had gedacht dat ik nog meerdere malen een traantje weg zou pinken om die cynische arrogante Tony Stark, die nu hij een dochter had niet alles meer op het spel wilde zetten maar het dan na al die films helaas toch met de dood moest bekopen.

Zeker niet zonder fouten of minpunten, maar voor mij eindelijk entertaining genoeg, en dat voor een film van 3 uur.

avatar van N00dles
Avengers: Endgame is het beste deel van de Avengers-films, zoveel kan in ieder geval gezegd worden. Daar valt op zich niet zoveel eer aan te behalen gezien de eerste drie Avengers-films, maar eerlijk is eerlijk, Endgame was best oké. Drie uur speeltijd is lang en hoewel de film af en toe inkakte, ben ik zelf wel wakker gebleven.

Het tijdreis-aspect is nog aardig leuk gedaan met terugblikken op de vorige films. Dat dat ertoe leidt dat de gebeurtenissen uit Infinity War ongedaan gemaakt kunnen worden en iedereen 'terugkomt' uit de dood, so be it.

Endgame heeft geen superbijzonder einde, maar voor wat het is doet het de meeste personages eer aan en krijgt iedereen de afronding die hij/zij verdient. Toch deed het me emotioneel niet veel. Daarvoor vind ik de films uiteindelijk te kinderachtig en zijn er teveel personages die me niet boeien. Je zou kunnen zeggen dat de film bijna gebukt gaat onder de vele tientallen personages die allemaal screentime opeisen.

Zo hèhè, blij dat ik er vanaf ben. Ik heb mijn portie hersenloos vermaak wel weer gehad voor de komende tien jaar. Het was geen gemakkelijke taak om alle MCU-films uit te zitten, maar er zaten wel wat vermakelijke films tussen. Toch is het niet aan mij besteed. Geef mij maar wat serieuzere films met meer inhoud.

avatar van Basto
Best opmerkelijk dat dit grootste kassucces ooit toch behoorlijk minder stemmen heeft dan Joker (2019) die toch minder dan de helft opbrengt. Bovendien is Endgame ook al uit op blu ray en beschikbaar via streaming.

Kennelijk zijn die Marvel fans niet het doorsnee moviemeter publiek. Of heeft deze het niet zo goed gedaan als Joker in Nederland?

avatar van Warp
Hmm. Mijn eerste gok zou zijn dat Endgame 12+ is en Joker 16+ en Endgame ook een iets grotere hype had. Ik denk idd ook dat een film als Joker ook wat beter bij het MM publiek past dan de Marvel film. Toch vanwege de karakterstudie en verwijzingen naar Scorsese etc.

avatar van Duke Nukem
Marvel films moeten voor mij vooral kleurrijk en vrolijk zijn, niet deze magere poging om diepgang te brengen in figuren die uit een stripalbum komen. Enkel Iron Man zorgt in deze films soms voor wat humor, maar in Endgame begint hij als een soort uitgemergelde Aids-patient die bijna dood is. Leuk hoor!

Eigenlijk worden in Endgame alle gevolgen van Infinity War ongedaan gemaakt, wat die film dus helemaal overbodig maakt. En opeens is Thanos, de almachtige vijand uit Infinity War, een volslagen verslaanbaar en zwakke tegenstander. Maar geen probleem, we reizen gewoon door de tijd en maken alles ongedaan. De kijkers zullen het wel slikken als we maar de woorden "quantum physics" laten vallen, zullen de makers van deze film waarschijnlijk gedacht hebben.

Ant-Man is de enige leuke Avenger toevoeging, maar ook hij krijgt hier niets aangereikt. De Hulk is ineens een soort halve Hulk die praat als een normale mens. En Thor is een langharige, huilerige dronkaard met een bierbuik. What's up with that? Ik vind deze film nog slechter dan infinity Wars. Alleen van de eerste Avenger film heb ik eigenlijk kunnen genieten. Die was fris, 'entertainend' en niet overdreven gecompliceerd.

avatar van K. V.
Na verleden week Infinity War gezien te hebben keek ik wel uit naar dit laatste deel. Het is wel een andere film geworden dan de vorige Avenger films. Terwijl de nadruk in de vorige films veel weer op de actie lag, is het in dit deel toch veel minder het geval. De eerste 2 uren waren wel niet altijd even interessant en mochten gerust wel wat korter. In dit deel deden er "gelukkig" wat minder Avengers mee, zodat het toch wat minder een overkill was, wat bij de vorige 2 films toch voor mij het geval was. The Hulk zag er erg goed uit net als de rest van de film trouwens.
Misschien niet de actiebom die ik verwachtte, maar vond het wel een mooi deel.

avatar van ambrosini
Jammer, jammer...

Film begint goed en we beginnen gelijk waar we zijn gebleven met Infinity wars. Mijn verwachting was zeer hoog, omdat ik nu een helden film heb gezien waarin alle helden te zwak zijn voor de bad guy. Een film waarin bekende gang van zaken '1. intro held 2. ontstaan bad guy 3. bad guy haalt paar streken uit 4. held wint' niet meer werken.

Het einde is juist waar ik gek van werd.

Opeens komen (bijna) alle helden terug van marvel en vechten tegen Thanos. Er zitten zelfs helden bij waar Thanos niet tegen kan. Ik vraag me dan af waar ze waren bij infinity wars. Uiteindelijk komt iron man om de hoek kijken en pakt HUP even zijn handschoen en zodoende is de wereld gered. Zo'n einde had ik bij een andere genre film verwacht. Mijn verwachting was dat er een moeizame en veel slimmere oplossing zou komen om Thanos uit te schakelen. Ik zie dit als een afsluiting voor aantal helden die niet meer deze rol zullen vervullen. Dus eigenlijk een happy end en een eerbetoon aan alle delen die hiervoor zijn gemaakt.

Waarom geef ik 3 sterren?
Puur omdat ik dit soort films leuk vind.