Avengers: Endgame (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

avatar van Zwolle84
mjk87 schreef:

En toch geef je IW een hoger cijfer? Want juist Endgame vond ik 'vooral opbouw en neerslachtigheid'.

Dat vond ik dus net andersom.

Om die reden vind ik bijvoorbeeld ook Mockingjay 1 zo mooi en deel 2 een stuk minder.

avatar van JacoBaco
Endgame zie ik als een soort remix van Infinity War waarvan het origineel de beste is. Wat mij betreft hebben de schrijvers zichzelf in de nesten gewerkt. De IW aanpak is beter dan Endgame. Plottechnisch zit IW veel beter in elkaar. In bijvoorbeeld Endgame heeft Thanos niet alle infinity stones, maar verslaat Captain Marvel. Terwijl het verhaal is dat hij in IW The Hulk kon verslaan omdat The Hulk het zat is om Bruce Banner's slaafje te zijn waardoor hij niet boos genoeg was en Thanos wint. Dit vind ik persoonlijk een fair excuus.

Endgame: Wanneer je zoveel sterke superhelden hebt zoals Captain Marvel, Thor, Iron Man, The Hulk en Thanos heeft niet alle infinity stones stones dan is hij kansloos. Dus wat doe je dan als schrijvers? Bedenken hoe je het nog enigszins spannend en tof kan maken door van Bruce Banner en The Hulk 1 geheel te maken, Thor een dikke depressieve alcoholist en Captain Marvel binnen 3 minuten te laten verliezen van Thanos. Hoe kan Thanos dat winnen dan? Ja, dat is te zien in de film. . Stuk voor stuk foute keuzes wat mij betreft.
Endgame is een goede film, maar niet goed genoeg. Een remix van Infinity War, maar vooral dus nieuwe wijn in oude zakken. Gewoon jammer. Als film wil ik best 4 sterren geven, maar in de context met Infinity War een 2,5*. Uiteindelijk op een kleine 3,5* uitgekomen.

avatar van thunderball
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat povere eindresultaat delen gelukkig maar heel weinig mensen met je. Ik zou maar stoppen met superheldenfilms kijken als ik jou was als je deze niks vind. Veel beter gaan ze niet snel meer worden.

Ik doe lekker waar ik zin in heb en maak zelf wel uit waar ik wel en niet naar kijk.
Ieder heeft zijn eigen smaak. Ik vind (de lange versie van) Batman v Superman weer wel een goede film en velen vonden dat niet.
Moet ik dan ook zeggen: wanneer je die niet goed vond, moet je maar niet meer naar superheldenfilms kijken?
Beetje arrogante houding, lijkt me?

Ik houd ontzettend van grote blockbusterfilms en zeker ook van superheldenfilms, Infinity War vond ik zeker ook een goede film, maar deze laatste was een grote teleurstelling voor mij. Alleen al hoe ze Thor en vooral de Hulk hier hebben gebruikt, kan echt niet. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat men praktisch alles weer terug draait wat qua slachtoffers in de vorige is gebeurt via een tijdreizen oplossing.
De finale was trouwens nou ook niet bijzonder geweldig, dus voor mij kan het heel veel beter.

Fonzzz002 schreef:

Vind het een beetje jammer dat dit alles is wat uit dat verhaal is gehaald. Had deze reacties ook helemaal niet verwacht, eigenlijk. Dacht dat dit een heel gewoon standpunt was waar niemand echt een vinger over zou uitsteken. De video gaf iig een leuk inzicht aan de technische kant en waar Marvel ertussen uitsprong. Waarschijnlijk was het in dit geval beter het bij de video te houden, dat was namelijk het hoofdpunt van dat bericht. Die meningsverschillen over de complexiteit van SFX, en in hoeverre dit stenen bijdraagt in je recensies en je algehele oordeel van de film, zal ik wel voor een bijhorend topic bewaren (indien de behoefte weer komt dat op te brengen).

Na het lezen van je bericht in het topic hoeveel zijn je sterren waard heb je me eerlijk gezegd overtuigd en daarom neem ik deels mijn woorden terug. Dient slechts als kapstok wordt daarom dient vaak als kapstok.

avatar van Lennert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Heh gadver, dan kap ik er ook maar mee als het niet meer beter gaat worden.

Ik vind het goeie raad. Gewoon mee kappen, als we met genoeg zijn houden ze er vanzelf mee op!

Onderhond schreef:

Gaat niet gebeuren natuurlijk. Als je de top 250 erop naslaat dan zul je zien dat die verhouding keer op keer zo'n 1/15 is.

Zelf loop je waarschijnlijk dus ook een kans van grofweg 1/15. Zelf doe ik er alles aan dat lot niet te trekken, gewoon voor mn eigen comfort.

Je kunt er ook bewust voor kiezen het 'risico' wel te nemen, bijvoorbeeld omdat je graag recensies op mm schrijft - of om welke hobby-technische reden dan ook.

Ik waardeer deze mensen zeer, want ze dragen, ondanks een af en toe uiteenlopende visie icm soms toegevoegde emoties in recensies, mee aan mijn comfort. Waarvoor hulde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Onderhond schreef:

Daarom. Iedereen blij. Lekker zuur met z'n allen doen over films waar miljoenen, zelfs wel een miljard mensen misschien van genieten. Kijk ze gewoon niet dan, je weet dat het niet veel anders gaat worden de komende jaren

En als je ze wel kijkt met z'n allen, ook prima. Blijft Moviemeter interessant mee.

Prima film maar wel van duidelijk mindere kwaliteit dan IW imho. Zaten zelfs tukken bij die ik langdradig vond. En blijf de ontzettend flauwe humor, jammer vinden.
En hoe kan het dat Thanos zonder de infinity stones zo sterk was?
Maar ondanks dat, wel een waardige afsluiter

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enkele berichten verwijderd. Hou het over de film en respecteer aub de verschillende meningen.

avatar van Jurgen1407
Wat een waardeloze film, lijkt meer op een soap dan actie film

avatar van clockwork72
Weet iemand wanneer de bluray uitkomt?

avatar van wwelover
luka1978 schreef:
En hoe kan het dat Thanos zonder de infinity stones zo sterk was?
Maar ondanks dat, wel een waardige afsluiter

Thanos was toch altijd al zo sterk. Ook zonder de stenen.

avatar van wwelover
Ondertussen al 5x in de bios gezien...

Blijf onder de indruk van bepaalde acteurs in deze film. Want het is niet bepaald het soort film om je in te onderscheiden. Maar Renner's 'Don't Give me Hope' geeft me elke keer kippenvel.

Na if was ik echt hyped over endgame, maar wat was dit een teleurstelling.
Het hele tijdreis gebeuren kon mij echt niet boeien ( dc doet dit vele malen beter met z'n multiverse ).
De opbouw was langzaam en saai en de climax was naar mijn inzien ook zeer teleurstellend.
( het voelde een beetje aan alsof ze alleen tijd hadden voor de opbouw maar niet voor de climax )

Wat ik wel kon waarderen was het acteerwerk van sommigen, waarbij ik thor toch echt geweldig vondt.

Goede film om de reeks mee af te sluiten. Goed acteerwerk sterk script.

avatar van Rodger
Prima einde van deze reeks ... begint wat traag ... maar dan komt het allemaal goed qua actie
...
3.5 ***

Splinters schreef:
Verder vermoed ik na enig leeswerk trouwens dat ik endgame een stuk beter ga vinden dan Infinity War, maar dat moet verder blijken. Zo, nu ben ik in ieder geval niet geheel offtopic.

Dat goed leeswerk kan lonen is wederom gebleken. Ik vond Endgame een stuk leuker dan zijn voorganger Infinity War. Endgame is een stuk minder een ratjetoe dan zijn voorganger, wat de film ten goede komt. Bovendien worden personages deze keer rustig en tamelijk goed uitgediept, al vind ik nog steeds dat er bij the avengers teveel superhelden in 1 film worden gepropt. Het gevolg daarvan is dat niemand in staat is echt 'het licht' te pakken, en dat ik ook deze keer niet altijd wist wie nu precies wie was. Dat blijft toch de achilleshiel van deze filmreeks, zelfs wanneer het allemaal meevalt. Daarom net zoals zijn voorgangers geen absolute topper, al vind ik deze film de beste uit de hele reeks.

Zwolle84 schreef:

Dat vond ik dus net andersom.

Eens. Al zie ik aan elkaar geknoopte eindjes juist als iets positiefs en heb ik juist minder met neerslachtigheid. Opbouw kan ik dan weer beter waarderen.

avatar van Joy4ever
Er komt een Endgame 2.0 in de bios met als toevoeging een aantal aftercredits. Dit om te zorgen dat Endgame commercieel gezien de succesvolste film allertijden wordt (is nu nog Avatar). Het gat wat nog overbrugt moet worden is € 40 miljoen. Dat gaat wel lukken.