Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Alternatieve titel: Spider-Man: Een Nieuw Universum

Animatie / Actie

geregisseerd door Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman
met de stemmen van Shameik Moore, Jake Johnson en Hailee Steinfeld

Miles Morales is een tienerjongen uit Brooklyn die op een dag door een mysterieuze spin gebeten wordt en superkrachten ontwikkelt. Hij ontmoet Spider-Man, die een reusachtige deeltjesversneller van de Kingpin probeert te ontmantelen, maar hier helaas niet in slaagt. Via deze deeltjesversneller komt Miles in contact met de Peter Parker/Spider-Man van een parallel universum. Miles ontdekt vervolgens dat er nog meer universa met elk hun eigen Spider-Man zijn. Zo ontmoet hij onder meer Spider-Gwen, Spider-Man Noir en Peni Parker. Samen proberen ze de plannen van de Kingpin te dwarsbomen om te voorkomen dat alle universa vernietigd worden.

avatar van Lucaij
Deze keer geen Peter Parker in de hoofdrol van een Spider-Man film, maar de irritante sukkelige tiener Miles. De Peter Parkers in deze film waren een stuk leuker en als het dan toch een ander persoon moest worden, had dan voor het noir karakter gekozen, die geweldig werd ingesproken door Nicolas Cage. De paar seconde uit de noirwereld bevielen mij een stuk beter dan de ADHD regenboogwereld waar de film zich nu in afspeelt.

Verhaaltje is erg standaard en dan blijft alleen nog de animatie over die opvalt. Helaas heeft de animatie een te lage framerate, waardoor het allemaal erg hakkelend is. Daarnaast is de animatie van te wisselende kwaliteit. Soms mooi, maar soms lijkt het wel een 3D-computerspel uit de jaren 90. Schijnbaar hebben ze uit kostenbesparing niet overal evenveel aandacht aan kunnen besteden. Sommige actiescenes zagen er goed uit, maar bv de actiescene in het bos liet me denken aan de animatieserie Beast Wars.

Als deze film getekend was geproduceerd dan was het waarschijnlijk beter tot zijn recht gekomen wat de makers voor ogen hadden, want nu zag ik door de lelijke 3D animatie teveel door de ‘filters’ heen. Maar een originele stijl was het wel.

avatar van IH88
Hectometerpaal schreef:

Nee heeft niks met Marvel te maken inderdaad....
Wat is je punt?

Wilde geen punt maken, gewoon een observatie. Miles Morales is trouwens al geïntroduceerd in 2011, dus een echte hype is het nou ook weer niet. Wat is er mis met diversiteit? Je hebt Captain America, Spider-Man, Iron Man, Superman, Batman, Thor etc. Maar daarnaast ook Wonder Woman, Black Panther, Miles Morales, Black Widow en Blade. De X-Men zijn ook een diverse groep karakters. Ik zie het probleem niet zo. Voor ieder wat wils.

Volgens mij zijn de stripverhalen ook gewoon gericht op een jonge doelgroep hoor. Zeker Spider-Man met zijn tienerproblemen. Beetje vreemd om daar kritiek op te hebben bij een Spider-Man film.

avatar van Hectometerpaal
IH88 schreef:

Volgens mij zijn Superman, Batman en Wonder Woman van DC. Anyway, als je goed gelezen hebt heb ik alleen een probleem met het overdreven mee willen doen aan het diversiteit dingetje, niet aan diversiteit an sich.

avatar van IH88
Hectometerpaal schreef:

Wilde het iets breder trekken door DC en Marvel op één hoop te gooien . Anyway, Captain Marvel, Black Panther en Spider-Verse hebben ongelooflijk veel geld opgebracht, dus diversiteit werkt. En waar geld te verdienen is... In 2021 of 2022 komt Marvel ook met de eerste Aziatische superheld, dus ze gaan er nog wel even mee door.

avatar van mcdaktari
Mooie animatie dit. Als je de film eenmaal aan het volgen bent heb je niet in de gaten dat het animatie is. Deze animatie doet iig helemaal niet onder voor de gewone Spider-man films.

avatar van Gish
Mager script, maar vooral 117 minuten voorspelbare en zwaar overdreven chaos. Tenentrekkend en sentimenteel moralisme bovendien, in de spaarzame rustige momenten. Totaal niet mijn ding.

avatar van Kondoro0614
“That person who helps others simply because it should or must be done, and because it is the right thing to do, is indeed without a doubt, a real superhero.”

Hele toffe toch onverwachtse zit deze Spider-Man animatie film met erg veel connecties samen met de videogame die recent is uit gekomen. Deze ‘Spider-Man: Into the Spider-Verse’ heeft me toch wat overdonderd, heb toch constant met een lach op mijn gezicht zitten kijken. De film is voornamelijk erg luchtig en vrolijk, en dit gemengd met toch de nodige actie was het heerlijk. Vergeet de soundtracks niet, van onder andere de beroemde Hip-Hop ster ‘Post Malone’.

De karakters waren erg leuk, helaas moest men weer geloven aan de nodige emancipatie waar we tegenwoordig weer in leven. Dat mag gelukkig de pret niet drukken en zoals ik al zei heb ik breed zitten lachen om de velen domme scenes die elkaar achter na zaten. De velle en vele kleuren houden de film levend, de animatie zag er goed uit en de cameo van Stan Lee was overdonderend, kreeg hier wat kippenvel bij.

Ik kijk nooit veel naar animatie films, heb er daarom ook niet veel bij te vermelden vaak maar na deze film heb ik toch wel door dat ik het eens wat vaker moet gaan kijken. Gewoon genoten, meer niet.

avatar van Dick Starbuck
Afgezet. Trok de drukke animatie totaal niet. Na 't verschijnen van Spider-ham was ik er klaar. Nee ik vind 'n animatiefilm op zijn tijd leuk, maar dit vond ik niks. Ieder zijn ding

avatar van remorz
Wauw.

De vele positieve reacties hadden mijn verwachtingen al een beetje opgekrikt, van het niveau van animatie dat hier bereikt wordt, sloeg ik toch een beetje steil achterover. Het is jammer dat de kinderlijke toon van Amerikaanse animaties gehandhaaft blijft, want qua stijlvoering had ik graag een dikke vijf sterren voor gegeven.

Spider-man, de superheld die middels zijn uitgeschoten webslingers van gebouw tot gebouw zwiert, heeft eindelijk het camerawerk gekregen dat hij verdient. Prachtig hoe vrij en sierlijk we de hoofdpersonen doorheen de actie kunnen volgen, met een formidabele suggestie van snelheid tussen gebouwen, door spelonken en temidden van rondslingerende attributen door. De verschijning van het Japanse karakter zal geen toeval zijn; hier lijkt veel afgekeken te zijn van animeklassiekers. Toch staat de stijlvoering hier makkelijk op eigen benen.

Misschien wat overdadig in de bonte kleuren en ook de samenstelling van het Spider-team is een beetje van alles wat; dat overvolle karakter doet de film niet echt kwaad. Ook aan de slechte zijde krijgen we een best-of van villains voor de kiezen die makkelijk teveel van het goede zou zijn geweest; de film laat veel van de obligate origins voor wat het is (of verwerkt die in hoog, functioneel tempo) en propt er simpelweg zijn eigen verhaal zo vol mogelijk mee.

Een beetje een simplistisch verhaaltje met wetenschappelijke poespas waar niet al te diep op ingegaan wordt weliswaar, maar ook daar worden prima keuzes gemaakt om het geheel puur als decor te laten dienen voor een visuele beeldenpracht die echt, echt indruk maakt. Samen met het sounddesign zijn de glitch-momenten erg gaaf weergegeven, maar ook de latere momenten wanneer de collider allerhande skylines uit andere dimensies importeert zijn voorbeelden van stijlvolle visuals, aangevuld met rijkelijk gedetailleerde geluidseffecten.

Het blijft allemaal wat te kinderlijk en simpel om ook qua narratief de volle mep te scoren, maar visueel is dit tamelijk overweldigend. Ik mag hopen dat het, ook gezien de gewonnen awards, de nieuwe standaard zet voor Amerikaanse animatie. Nu nog wat volwassen-verhalenvertellers, misschien wat minder obligate humor en de wedijver met de hogere regionen der animatoren kan beginnen. 4,5*

avatar van Terminator05
Voor de duidelijkheid, den deze heeft dus totaal niets met spiderman te maken, en is ook nog eens heel zwak. Visueel ziet het er wel allemaal aardig uit, maar van mij hadden ze toch gewoon 1 van de originele verhalen mogen vertellen, en dat zou wel 693 keer geslaagder zijn dan dit, zwak verhaal dat noch steek houdt, noch op iets trekt. Dit was gewoon een spider rape

avatar van horizons
Terminator05 schreef:
Voor de duidelijkheid, den deze heeft dus totaal niets met spiderman te maken,

Deze heeft alles met Spiderman te maken.

horizons schreef:

Deze heeft alles met Spiderman te maken.

Euhm
Gwen die spiderwoman is, een nazibestrijdende spiderman, een spidervarken dat niet grappig is, en een zwarte jongeman die wordt opgeleid door een verdikte, zielige versie van spiderman
En dr octopus is opeens vrouwelijk
Je zou er traantjes van krijgen ... nu vraag ik me wel af met welke spiderman jij het vergelijkt ...

IH88 schreef:

Captain marvel, black panther en deze spiderman zijn echt wel de slechtere films van marvel ...

avatar van Bassie83
Onwijs goede animatiefilm met een leuk en origineel verhaal.
Ik had eerlijk gezegd geen idee van wat ik er van moest vinden, toch de moeite genomen om te kijken en zeer vermaakt.
Animatie spat van het scherm met toffe muziek.
Kijk ook niet erg vaak animatiefilms maar deze vond ik oprecht leuk.

Conclusie:
+ Spider-man
+ Leuk verhaal
+ Toffe animatie
- af en toe beetje te druk

avatar van Ajax&Litmanen1
Vervolg op Spider-Man: Into The Spider-Verse officieel bevestigd | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De naam van het vervolg, dat in de Verenigde Staten op 8 april 2022 uitkomt, is nog niet bekend.