Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Alternatieve titel: Spider-Man: Een Nieuw Universum

Animatie / Actie

geregisseerd door Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman
met de stemmen van Shameik Moore, Jake Johnson en Hailee Steinfeld

Miles Morales is een tienerjongen uit Brooklyn die op een dag door een mysterieuze spin gebeten wordt en superkrachten ontwikkelt. Hij ontmoet Spider-Man, die een reusachtige deeltjesversneller van de Kingpin probeert te ontmantelen, maar hier helaas niet in slaagt. Via deze deeltjesversneller komt Miles in contact met de Peter Parker/Spider-Man van een parallel universum. Miles ontdekt vervolgens dat er nog meer universa met elk hun eigen Spider-Man zijn. Zo ontmoet hij onder meer Spider-Gwen, Spider-Man Noir en Peni Parker. Samen proberen ze de plannen van de Kingpin te dwarsbomen om te voorkomen dat alle universa vernietigd worden.

• vanaf 30 april te koop op dvd en blu-ray

avatar van horizons
Fonzo schreef:
Hoge cijfer snap ik echt helemaal niks van, zonder verwachting heen gegaan. Niet mijn soort Spider-Man.

Dit is toch gewoon dé comic book Spider-Man.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fonzo schreef:

Wat vond je dan niet goed? Niet lullig bedoeld, maar deze mening is een beetje inhoudsloos. Als je iets met de wereld van Spider-Man en zijn comichistorie hebt, dan zou je er toch van moeten genieten zou ik denken.

avatar van predator
Het stripgevoel kweken is knap gedaan en zeker de beelden van New York zijn geweldig. Maar wat mij betreft veel te druk en onrustig. Een stripboek kan je opzij leggen, een film gaat maar door, daar zal het bij mij wel door komen.

avatar van Shinobi
"Did that feel like a cartoon?"

Helaas heb ik vorig jaar deze titel moeten missen, maar het filmjaar begint daarentegen wel goed met deze film.

Ondanks dat dit de vierde reïncarnatie (geteld vanaf 2002) is van onze vriendelijke webslingeraar - en mijn favoriete superheld - blijkt dit de meest vermakelijke te zijn. De makers zijn duidelijk all out gegaan door verscheidene dimensies met elkaar te laten clashen. Op deze wijze krijg je een fris narratief voorgeschoteld waarin Miles Morales de grote schoenen oftewel de onesie van Spider-Man moet vullen.

De gevatte opening zet gelijk al de toon door de draak te steken met de oorsprong van Spidey; in een rap tempo komen er een hoop bekende scènes voorbij. En daar houdt het niet mee op, want 'Into the Spider-Verse' is tot de nok gevuld met referenties en visuele vernuftigheden waar je je ogen bij uitkijkt. Door de vloeiende animatiestijl waarbij 2D en 3D innovatief met elkaar vermengd is, lijkt het zelfs alsof je in een comic zit.

Tussen al het visuele geweld door vergeet men gelukkig niet om een verhaal te vertellen. Dit wordt gebracht door humor en serieuze momenten met elkaar af te wisselen. Gesteund door de sterke stemacteurs worden de personages dan ook prima uitgediept, hoewel Wilson Fisk wellicht iets beter had gekund. Het knappe is dat al deze elementen ogenschijnlijk moeiteloos zijn samengesmeed tot een coherent geheel en met het hart op de juiste plaats. De Stan Lee cameo en de inspirerende boodschap spreken ontegenzeggelijk boekdelen.

Al met al een heerlijke ode aan Spider-Man en alles daaromheen. Als liefhebber kun je hier louter van genieten. Mocht je hier nog meer in ondergedompeld willen raken, dan kan ik de recente game voor de PlayStation 4 van harte aanbevelen. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een prachtig tribuut en een geniale extra scène.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Metalfist
Shinobi schreef:
Ondanks dat dit de vierde reïncarnatie is van onze vriendelijke webslingeraar - en mijn favoriete superheld - blijkt dit de meest vermakelijke te zijn.
Ze zitten al aan meer incarnaties hoor, al is de oudste niet algemeen gekend:
Nicholas Hammond
The Amazing Spider-Man (1977)
Spider-Man Strikes Back (1978)
Spider-Man: The Dragon's Challenge (1979)

Tobey Maguire
Spider-Man (2002)
Spider-Man 2 (2004)
Spider-Man 3 (2007)

Andrew Garfield
The Amazing Spider-Man (2012)
The Amazing Spider-Man 2 (2014)

Tom Holland
Spider-Man: Homecoming (2017)
Spider-Man: Far from Home (2019)
+ Avengers films

Shameik Moore (niet als Peter Parker maar als Miles Morales)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

En dan nog maar te zwijgen van de televisie-series zoals
Spider-Man and His Amazing Friends - Wikipedia - en.wikipedia.org
Spider-Man (1967 TV series) - Wikipedia - en.wikipedia.org
Spider-Man (1994 TV series) - Wikipedia - en.wikipedia.org
....

avatar van Metalfist
Dat allemaal terzijde, vind het wel verbazingwekkend hoe weinig reclame hier rond is gemaakt. Staat nog altijd op het verlanglijstje, maar is door de drukte er nog niet van gekomen. Wanneer je niet echt geïnteresseerd bent in superheldenfilms, dan gaat dit toch compleet aan je voorbij? Amper promotie rond precies

avatar van Shinobi
Ik doelde meer op de recente films sinds de versie van Sam Raimi Metalfist. Voor de duidelijkheid heb ik het even aangepast. En het gebrek aan promotie is inderdaad schandelijk.

avatar van GoodOldJack
Metalfist schreef:

Ik had exact hetzelfde ja, net imdb top 250 nog eens snel bekeken, ineens film uit de top honderd (top dertig zelfs) die ik nog moet, blijkt het nog een spider-man film te zijn ook, bizar weinig fuzz rond geweest (of ik heb op zijn allerminst gemist moest die er wel geweest zijn).

avatar van El ralpho
With great ability comes great accountability.

Het gerucht dat Spider-Man: Into the Spider-Verse een van de meest originele superheldenfilms sinds jaren (of misschien zelfs wel ooit) is, kun je met een gerust hart geloven. Maar of origineel ook automatisch betekent dat dit dan ook een van de beste titels uit het genre is? In mijn ogen in ieder geval niet.

Tussen origineelste en beste film zijn zit namelijk een groot verschil. Wanneer iets origineel is hoeft dit namelijk niet automatisch te betekenen dat alles eraan opeens automatisch geweldig is. Net zoals dat een geweldige film niet automatisch origineel hoeft te zijn. Elementen waarbij ik me hier namelijk aan stoorde waren een gebrek aan meer tijd in de achtergronden van de andere spider-personages, (op Peter Parker na), en de vele actie scènes die mij eigenlijk nooit konden grijpen of een impact op mij achterlieten.

Daarnaast vond ik Kingpin als schurk een beetje saai. Hij had wel als aanleiding voor het samenkomen van de verschillende dimensies kunnen dienen, maar ik had bijv. liever gezien dat er naast de spider-personages ook meerdere bad guys uit hun werelden meegekomen waren. Nu leek er bijna zoveel focus te liggen op de originaliteit van de verschillende spider versies dat het verdere verhaal een beetje een ondergeschoven kindje blijft. Deze blijft zeker voldoende, maar er had op dit onderdeel meer uit de kan gehaald kunnen worden.

Onder aan de streep is deze animatie je geld nog steeds dubbel en dwars waard. De verschillende spideys zijn geweldig om te zien en de verdieping die Peter Parker als personage krijgt, is ronduit geniaal. Ook de humor is zeer geslaagd en Miles is een prima protagonist, al ging zijn overgang van stuntelman naar Spider-Man wel erg gemakkelijk.

avatar van Kondoro0614
Metalfist schreef:
Ze zitten al aan meer incarnaties hoor, al is de oudste niet algemeen gekend:
Nicholas Hammond
The Amazing Spider-Man (1977)
Spider-Man Strikes Back (1978)
Spider-Man: The Dragon's Challenge (1979)

Als je een plek weet waar ik deze kan vinden, laat het me graag even weten .

avatar van Timotei
Wat een film!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Totaal geen fan van Spider-Man of welke andere superheld dan ook, normaal gezien zijn dit soort films niet helemaal aan mij besteed maar omdat deze film mij werd aangeraden door meerdere mensen ben ik toch maar even de bioscoopzaal ingelopen.

De film weet te verrassen, door de frisse aanpak van de vertelvorm en natuurlijk door de droge humor die in de hele film sterk aanwezig is. Ik had het niet verwacht maar ik heb zelfs vaker hardop moeten lachen, een coming of age verhaal verwikkeld met een Spider-Man film is misschien nog wel de beste uitleg in hoe de film op mij overkwam. We zien genoeg actie en we zien genoeg superhelden scènes(om het zo maar even te verwoorden) maar tegelijkertijd is er veel ruimte voor de karakters en heeft de film een hele goede balans weten te vinden tussen het gevoel van een stripverhaal, een komische film en de nodige diepgang.

Had het niet verwacht maar ik heb mij van begin tot eind prima vermaakt! De tijd vloog voorbij en de creatieve manier van vertellen had ik alleen maar bewondering voor.
De knipoog naar film-noir vond ik trouwens ook komisch gevonden.

Zonder twijfel een aanrader!

avatar van mjk87
Heerlijke film. Goed tempo, een leuke versie op Spider-Man en met een enorm plezier ook ingesproken. De stemmen passen ook allemaal goed maar aan alles voel je dat men dit met liefde heeft gedaan. Er zit genoeg humor is, zeker richting het einde wordt dat steeds sterker en vooral de absurditeit neemt toe, maar wel het soort waar ik van houd. Verder goede muziek en zelfs een mooie eindgeneriek.

Visueel ook erg fijn. Heel veel stijlen door elkaar die toch heel knap passen, waarschijnlijk doordat het zo'n mengelmoes is. Maar het soms schetsmatige is mooi om te zien en past toch goed bij andere heel gedetailleerde stukken. New York ziet er mooi en sfeervol uit en vooral het kleurgebruik valt op. Zeker aan het eind als het één grote LSD-orgie wordt maar nergens kitscherig of chaotisch, het is gewoon heerlijk vrolijke actie. Op emotioneel vlak vond ik het niet altijd even meeslepend. Daarvoor ontbrak wat diepgang en vooral originaliteit, maar het is wel een heerlijk stuk bioscoopvermaak geworden. 4,0*.

avatar van Walter S.
Na al die 4 en 4,5 sterren hier waren de verwachtingen toch wat te hoog gespannen denk ik. Best aardig en zag er inderdaad wel mooi uit maar ik vond het niet zo geniaal als gehoopt of verwacht. Zag er minder mooi uit dan gehoopt en het verhaal vond ik ook niet zo bijzonder. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit voor echte Spiderman fans een hele fijne toevoeging is.

avatar van Ste*
Erg bijzondere animatie, echt een feest om naar te kijken. Leuk dat er ook geprobeerd is echt de stripvorm vast te houden (vond dat stripraster dat je dan bijvoorbeeld ziet in het schijnsel van een zaklamp een erg leuk detail).

Daardoor kun je ook meer 'all-out' gaan en hoeft het niet op een bepaalde manier realistisch gehouden te worden. Met name tijdens de wat drukkere scènes is het een grote explosie van kleur en vorm. Vond tijdens die scènes de stijl soms misschien wat al té rommelig worden, maar ik hou persoonlijk dan ook niet echt van die gevechtsscènes, daaraan merk ik dan weer dat ik toch heel weinig heb met superheldenfilms. Doe mij dan maar wat sfeervolle beelden van de stad, echt heel mooi om te zien in bijna een soort cyberpunkstijl.

Maar verder gewoon erg vermakelijk, geslaagde humor ook. Ik kan toch 100x meer genieten van films als dit en Deadpool dan van bijvoorbeeld die afschuwelijke Batmanfilms van Nolan (of welke superheldenfilm dan ook, ik kijk ze eigenlijk zelden tot nooit, maar ik hou nu eenmaal van animatie).

Hoop dat deze de Oscar voor best animatiefilm binnensleept, een keertje pech voor Pixar en hun eigen superheldenfilm.

Dikke 4*

avatar van N00dles
Erg fijn om eindelijk weer een animatiefilm te zien die eens de veelzijdigheid van animatie laat zien.
In plaats van weer een saaie, formulaïsche 3D-animatiestijl die 'binnen de lijntjes kleurt' (denk aan bijv. How to train your dragon of Despicable Me), zien we nu een kleurrijke, artistieke explosie van kleuren en montage, gelardeerd met typische comic-elementen zoals tekstkaders en raster halftone invulling. Absoluut een lust voor het oog.

De film was ook verrassend grappig en weet soms origineel om te gaan met de bekende superhelden-cliché's.
Enige minpunt was de tweede helft met een vrij voorspelbaar eindgevecht dat ook nog eens te lang duurde. Gelukkig maakte de prachtige animatie van de interdimensionale omgeving het wel tot een visueel spektakel.

Erg verfrissende draai aan het superhelden- en animatiegenre. Hopelijk gaat dit de maatstaf zijn voor de komende jaren. Weg met die dertien-in-een-dozijn 3d-animatiefilms, artistieke creativiteit wil ik zien!

Ik hoop dat Spider-Man de Oscar voor Best Animated Feature gaat binnenslepen. Pixar heeft al te vaak gewonnen en Incredibles 2 verbleekt qua animatie bij Spider-Man.
Isle of Dogs gun ik ook wel een Oscar, want die is op zijn eigen manier prachtig (maar waarschijnlijk te quirky voor de Academy).