Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Alternatieve titel: Spider-Man: Een Nieuw Universum

Animatie / Actie

geregisseerd door Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman
met de stemmen van Shameik Moore, Jake Johnson en Hailee Steinfeld

Miles Morales is een tienerjongen uit Brooklyn die op een dag door een mysterieuze spin gebeten wordt en superkrachten ontwikkelt. Hij ontmoet Spider-Man, die een reusachtige deeltjesversneller van de Kingpin probeert te ontmantelen, maar hier helaas niet in slaagt. Via deze deeltjesversneller komt Miles in contact met de Peter Parker/Spider-Man van een parallel universum. Miles ontdekt vervolgens dat er nog meer universa met elk hun eigen Spider-Man zijn. Zo ontmoet hij onder meer Spider-Gwen, Spider-Man Noir en Peni Parker. Samen proberen ze de plannen van de Kingpin te dwarsbomen om te voorkomen dat alle universa vernietigd worden.

Hele vermakelijke film met geweldige animaties!

avatar van John Milton
Wat een onverwachte meevaller, het is nog steeds mogelijk om een verrassend frisse Spider-man (of iets breder, superhero) film te maken na al die sequels en remakes die we de afgelopen 15 jaar over ons heen hebben gekregen.

Tot zo ongeveer vlak voordat Venom uitkwam stond deze geanimeerde Spider-man iteratie niet eens op mijn radar, en om eerlijk te zijn werd ik van die scène na Venom ook niet direct heel enthousiast. Maar de film in zijn geheel bekijken was zowat een klein feestje. De filmmakers zijn niet bang om een geheel eigen imago op de stijl te drukken, zowel visueel als muzikaal. Maar vooral de feel van de film.

4* en dat is nog iets afgerond naar beneden, wat mij betreft.

avatar van filmkul
Mooie animatie. Het verhaal is best origineel en wordt ook prima uitgewerkt. In het begin is het even wennen maar al snel pakt de film je beet en laat niet meer los en wordt eigenlijk steeds beter. Er is voldoende spanning en actie. Visueel is de film erg fraai en de soundtrack is ook niet verkeerd. Top vermaak voor jong en oud! 3.5/4.0

avatar van Dennisj
Leuke film. Moest eerst even wennen aan de animatie maar na 5 minuten zat ik in het verhaal en lette ik er niet meer op. Enige minpunt wat ik kan bedenken is het einde wat ik af en toe rommelig en too much vond. Normaal gesproken ben ik niet zo van de animatie films. Ik vind dat het Spiderman genre al behoorlijk uitgemolken is en ze met zo'n film toch een klein risico nemen. Maar toch ben ik positief verrast en geef ik het 4*.

avatar van james_cameron
Fijne film, met een inventief plot, sympathieke personages en, vooral, zeldzaam kleurrijke en spectaculaire animatie. Dit is hoe een Spider-Man film hoort te zijn: energiek, snel en boordevol aktie. Direct vanaf het begin weet de film de juiste toon te treffen en de aandacht vast te houden, daarbij eindeloos geholpen door over elkaar heen buitelende verschillende stijlen van animatie, die op kunstige wijze een natuurlijk geheel vormen. Heel knap gedaan.

Geweldige spider animatiefilm! En tijdens de aftiteling erg hard moeten lachen om "Spidey bells". Graag meer van dit, please!

avatar van Thomas83
Wauw. Er blijkt eens geen woord gelogen aan al die lyrische verhalen. Ik raakte wel steeds nieuwsgieriger daardoor, zeker ook omdat dit ook weer niet helemaal een typische film is om zo goed te scoren, met zijn keuze voor animatie en wat vage titel en synopsis. Maar het werkt echt. De animatie, zoveel geschikter dan live action, zorgt ervoor dat een comicverfilming dichterbij zijn bronmateriaal komt dan ooit, en juist dat vage plot frist de film behoorlijk op. De film brengt op zijn tijd alles ook met een dikke knipoog, maar in tegenstelling tot in Deadpool wordt dat goed gedoseerd en komt het nooit over om dwars zijn om dwars te zijn. Het enige waar je aan merkt dat pubers een belangrijke doelgroep zijn is de regelmatig afgrijselijke soundtrack.

Dat kon ik allemaal nog wel hebben, want er valt zoveel te genieten. In tegenstelling tot de popmuziek is het werk van Pemberton wel echt goed. De animatie is echt schitterend en heel uniek. New York wordt erg mooi afgebeeld. Ook het gebruik kleuren is vaak leuk gedaan, ook al zoekt het vooral tegen het einde mijn tolerantiegrens wel een klein beetje op. Hetzelfde verhaal voor de actie, die enerverend is met van die hoekige animatie die een ritme aan de actie geeft, maar soms ook wel net wat te lang te druk naar mijn persoonlijke smaak.

Geen enkel personage krijgt enorm veel uitwerking, maar op een of andere manier is het voor iedereen precies genoeg om de film genoeg hart te geven om de emotionele momenten te laten werken. Die montage op het einde waarin je Miles eindelijk echt Spider-Man zien worden werkte ook gewoon echt, ook al is het al zo vaak gedaan. Zo'n lichte leerling-mentor-dynamiek is altijd wel aardig, zolang de personages maar leuk genoeg zijn. Zelfs de humor en inspirerend bedoelde boodschap werken goed, en wat twists verrasten me echt. Duidelijk dat dit de beste animatiefilm van het jaar is. Niet het beste jaar voor animatie misschien, maar toch indrukwekkend hoever deze film voorligt op de concurrentie. 4.0*.

avatar van Filmkriebel
Ik voeg me bij de meerderheid. Na een overkill aan Spidey films kondigde Sony een anime aan... echt warm liep ik er niet voor maar ik nam dan toch even polshoogte bij verschillende recensies... die unaniem lovend waren. Toch maar een kans geven dus.
En gelukkig, want het is wel iets aparts geworden. Het kon een postuum hommage aan Stan Lee zijn ware het niet dat de man nog niet overleden was toen de film ingeblikt was. De liefde voor de comic loopt ervan af. Splitscreens, Benday dots, tekstkadertjes etc geven het unieke gevoel dat je een strip aan het lezen bent. Sterker nog: de strip komt tot leven. Veel verwijzingen ook. Ik heb ze niet allemaal, maar je ziet onder andere Stan Lee (of eerder zijn stripversie) voorbij wandelen, een mangafiguurtje, een cartoon varkentje etc. Ook enorm vloeiende animatie, een soort hybride tussen film en tekenfilm. En om het hedendaags te houden zorgden de makers voor een hiphop soundtrack. Een hoop actie, goed doordachte humor, vette knipogen naar het superheldengenre (Spiderman draagt GEEN cape!) en de comics, en prachtige animatie... alles wat mijn hartje maar kon wensen.

avatar van Fonzzz002
We leven in een tijd waarin superheldenfilms groter zijn dan ooit. Hoewel ik de meeste prima kan waarderen zijn er maar een paar die er echt tussenuit springen. Into The Spider-Verse is daar één van. Sterker zelfs, het is één van de beste superhelden films die in de laatste paar jaar is uitgekomen! Het pakt alles wat leuk is in Marvel films zoals de humor en actie, weet deze op hun sterkst uit te voeren, en het onderscheidt zich door een hele sterke animatiestijl te gebruiken. Het is een 3D stijl die eruit ziet alsof het 2D is, wat perfect bij de stripboekstijl past waar Spider-man oorspronkelijk vandaan komt. Maar daar houd de charme van de animatie niet op. Ik kan niet simpel verwoorden hoe verschrikkelijk mooi de animatiestijl is: het gebruikt van de fijne heldere kleuren, de artistieke composities en hoe creatief ieder shot is uitgedacht, het is allemaal van hele hoge kwaliteit. Zeker één van de beste cinematografieën die ik in jaren heb gezien. Een groot deel van de shots zou ik als posters in mijn kamer kunnen ophangen of als achtergronden voor mijn pc gebruiken. Mijn persoonlijke favorieten design was die van die van Kingping: er zijn veel figuren met allerlei details in hun design, maar plots staat er een reusachtige vierkante man met een kleine ronde kop in het midden van zijn lijf, die voornamelijk stilstaat en met een intimiderende stem praat. Het is een humoristisch simplistisch design die verrassend goed verwerkt is in de compositie van de shots.

De animatiestijl is niet het enige dat de film hoog houd, want het script heeft ook veel charme erin verwerkt. Het script is zowel een leuke homage aan de verschillende kanten van Spider-man (wat zich uit in alle verschillende Spider-man personages die je tegenkomt of de knipogen naar voorgaande Spider-man films), als dat het een goede introductie aan de nieuwe Spider-man “Miles” is. De personages in het leven van Miles krijgen ieder goede opbouw waardoor je een duidelijke beeld krijgt van wie ze zijn. Ondanks dat humor voornamelijk op de voorgrond zit merkte ik wel medeleven voor Miles en de personen in zijn leven te vinden. Over humor gesproken: ik heb in tijden niet meer zo vaak hardop moeten lachen bij een film! Into The Spider-Verse is echt hilarisch! Voeg daarbij een paar hele creatieve actiesequenties bij, die het animatiemedium volop in hun voordeel gebruiken, en je krijgt een goed staaltje entertainment.

De enige echte minpunten die ik kan bedenken zijn klein. Het verhaal is in de basislijn cliché en er waren weinig echte verrassingen. Tenminste, als je vaker de “alternatieve realiteiten” plotten hebt gezien in superhelden films, series of games. Maar het zijn de leuke personages die deze clichés interessant houden. De muziekkeuze is ook niet iets waar ik altijd achter stond. Vaak paste de energieke feel van de muziek bij de scenes waarin ze gebruikt werden, of de rustigere muziek wanneer dingen tegen zaten, maar persoonlijk heb ik weinig met de hippe pop/dance/trance (ik weet niet welke genres het precies zijn) muzieknummers die regelmatig voorbij kwamen. Geen grote hinder, 75% van de tijd was het prima om te horen, maar het sloeg bij mij niet zo goed aan als de film waarschijnlijk hoopte.

Al met al is Into The Spider-verse een echte top film! De cinematografie is adembenemend goed, humor is spot on, personages zijn leuk, actie is creatief en zelfs de serieuzere momenten in het verhaal sloegen aan. Een film die ik mezelf vaak zie herbekijken en ik heb het gelijk op blu-ray besteld.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Ik ben een groot fan van Spider-Man. Ik werd verliefd op de eerste film en toen maakten ze hem opnieuw en opnieuw. Dus ik ging niet Spider-Man: Into the Spider-Verse zien. Tot mijn kleine zusje mij overhaalde om hem te zien. Toen mijn zusje, mijn moeder en ik uit de bioscoop kwamen, was mijn eerste reactie: ''WOW''.

Geweldige verhaallijn, de animatie was adembenemend, net alsof het een stripboek was, goeie personages en een geweldige soundtrack. Post Malone heeft een goeie prestatie geleverd met zijn nummer ''Sunflower'', wat ook te horen is in de film. In de film leefden je ook echt mee met Miles (het hoofdpersoon). Het is een heel goed personage waar veel kleine jongetjes zich mee kunnen identificeren.

Dus Into the Spider-Verse is een topfilm! Geweldig, geweldig en nog eens geweldig.

avatar van mrklm
De beste Marvelfilms bevatten de juiste mix van actie, humor en karakterisering. Die balans is moeilijk te vinden, zo is de laatste jaren wel weer gebleken, vooral omdat de makers zich vaak teveel concentreren op actie zodat de personages niet uit de verf komen. Deze animatiefilm is een reis door het universum van Spiderman en die blijkt uit meerdere dimensies te bestaan. Elke dimensie heeft z'n eigen 'Spiderman' en die Spiderman of -vrouw heeft een geheel eigen vechtstijl. Dat idee heeft de animators van deze film duidelijk geïnspireerd tot een kleurrijk smörgåsbord van animatiestijlen, maar dat gaat nooit ten koste van het afwisselend grappige (soms zelfs droogkomische), spannende en opwindende verhaal van Miles, de zoon van een politie-agent die zijn eigen superheldenkracht moet zien te vinden. Goed, dat laatste klinkt wellicht als een cliché, maar daarvan is hier geen sprake. De actiescènes zijn visueel verbluffend en de parade aan schurken maakt dit tot een vermakelijke hommage waar Marvelfans en liefhebbers van de verzorgde animatiefilms zekere van zullen genieten.

Goeie film waarin een tienerjongen gebeten wordt door een spin die hem bepaalde krachten geeft. Deze animatie Spider-Man komt redelijk fris over (en niet alleen omdat het animatie is). Een avontuurlijk verhaal met genoeg (zelfbewuste) humor. Prima actie-scenes die hier en daar gemonteerd zijn als een stripboek. Verder een lekkere soundtrack.

avatar van broncode
Mijn zoon van 11 vroeg aan me of we samen deze film konden kijken, en ik twijfelde. Stond al maanden op mijn harde schijf, en ik ben persoonlijk niet zo'n Amerikaanse comic fan. Maar goed. Blij dat mijn zoon het vroeg. Wat een leuke film, met een prachtige stijl van animeren. Ook zaten d'r enkele goede emotionele momenten in, die precies op het juist moment vielen.

avatar van Woland
Ik sluit me aan bij de consensus, erg vermakelijke frisse wind door het superheldengenre. Het trok me van te voren eigenlijk nauwelijks, ook omdat superhelden door de bank genomen niet echt mijn favoriete onderwerp zijn. Maar wat een fijne, speelse variant was dit. Leuk geanimeerd, en een lekker tempo en gevoel voor humor, met ook inderdaad af en toe een welkome serieuzere noot. Ietwat chaotisch tegen het einde, maar toch heel blij dat ik 'm toch op heb gezet.