Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Alternatieve titel: Spider-Man: Een Nieuw Universum

Animatie / Actie

geregisseerd door Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman
met de stemmen van Shameik Moore, Jake Johnson en Hailee Steinfeld

Miles Morales is een tienerjongen uit Brooklyn die op een dag door een mysterieuze spin gebeten wordt en superkrachten ontwikkelt. Hij ontmoet Spider-Man, die een reusachtige deeltjesversneller van de Kingpin probeert te ontmantelen, maar hier helaas niet in slaagt. Via deze deeltjesversneller komt Miles in contact met de Peter Parker/Spider-Man van een parallel universum. Miles ontdekt vervolgens dat er nog meer universa met elk hun eigen Spider-Man zijn. Zo ontmoet hij onder meer Spider-Gwen, Spider-Man Noir en Peni Parker. Samen proberen ze de plannen van de Kingpin te dwarsbomen om te voorkomen dat alle universa vernietigd worden.

Vanaf 20 december in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van tattoobob
Suompervette trailer....hier gaan mijn zoon en ik veel plezier van beleven.

avatar van Kondoro0614
Zin an!

avatar van Psycho-M
Die nieuwe trailer is te gek!
Na de end credits van Venom kwam ook nog een lange clip van deze film dus zeker blijven zitten als je naar Venom gaat.

avatar van nathaniel177
Nog een spiderman dan hebben we al 4 (;

avatar van Ajax&Litmanen1
Heb dit niet gevolgd tot voor kort, maar dit schijnt echt heel goed te worden. Ga er wel voor naar de bios.

avatar van bartbart
Oeioei de Nederlands gesproken trailer is tenenkrommend te noemen... Wel zin in de originele film

avatar van Rvdz
Als iemand die zowel de Sam Raimi als de Marc Webb films geen warm hart toe draagt is dit misschien geen héle gewichtige uitspraak, maar ik doe hem toch: beste Spider-Man film ooit.

avatar van assowise
Dit was écht heel vermakelijk. Het zag er fantastisch uit, het verhaal goed te volgen, actie die er super uitzag en spannend was, veel humor en zelfs verdiende emotie.
Ik had goede dingen gehoord en ging vol verwachting heen. Ergens ben je altijd een beetje bang dat het niet kan tippen aan je verwachtingen. Niet Spider-Man Into the Spiderverse.
Voice acting was erg goed, Nicolas Cage in een kleine rol maar perfect, alle anderen ook erg goed.

De animatie zou er uit moeten zien alsof een stripboek tot leven was gekomen en dat deed het. Het begint er erg op te lijken dat Lord/Miller een garantie is voor goede films (21 Jump Street (2012), The Lego Movie (2014))
en nu dus dit.

Toffe soundtrack. Enige kritiekpunt: had langer mogen zijn.

Bioscoop waardig! Absolute aanrader! Uitroeptekens!

Zwolle84
Voelt dit nu ook echt als 'de nieuwe Spider-Man'? Gevoelsmatig denk ik gelijk: tussendoortje. Maar dat komt vast doordat ik animaties stiekem niet serieus genoeg neem.

Als dit wél filmisch blijkt te zijn, ga ik misschien een bezoekje wagen.

Confusie
Het schijnt dat Sjonnie Flex in deze film zonder autotune te horen is.

Misschien een reden om de Nederlands gesproken versie alsnog in je overwegingen mee te nemen.

avatar van Ajax&Litmanen1
De cijfers zijn wel echt gigantisch zijn. Hier ook weer een 5 uit 5.

Recensie Spider-Man: Into the Spider-Verse - Review op Filmtotaal.nl

avatar van horizons
Inderdaad wel apart hoe hoog deze film scoort. Trailers vind ik namelijk helemaal niet uitnodigend.

avatar van YouDrunkGoHome
Zwolle84 schreef:

Als dit wél filmisch blijkt te zijn, ga ik misschien een bezoekje wagen.

Absoluut een bioscoop bezoek waard. Of het de beste Spider-Man verfilming ooit is ben ik nog niet uit, maar hij is sowieso beter dan deel 3 van Raimi, de pogingen van Webb en het teleurstellende Homecoming.

Zwolle84
YouDrunkGoHome schreef:

Nu som je wel net een top-10-film én m’n favoriete Raimi op.

avatar van wwelover
Zeer geslaagde film zeg. Had toen de film werd aangekondigd vrij lage verwachtingen, maar ik heb heel erg genoten. Goed verhaal, perfect (maar dan ook echt perfecte) casting, leuke humor en het ziet er super strak uit. En zelfs zonder de comics te hebben gelezen snap je vrijwel alles. Daar hebben ze heel goed op in gespeeld. Bijzonder moment ook de Stan Lee cameo, zonder er inhoudelijk op in te gaan, maar de hele zaal reageerde.

Zou leuk zijn als hij Beste Animatie wint, al vond ik Wreck it Ralph 2 ook erg leuk.

avatar van YouDrunkGoHome
Zwolle84 schreef:

Nu som je wel net een top-10-film én m’n favoriete Raimi op.

Heb ik weer, dit verhaal afsteken tegen de enige persoon die The Amazing Spider-Man 2 in z’n top 10 heeft staan?. Desalniettemin zou ik de film toch een kans geven, heeft mij aangenaam verrast!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
We krijgen al lange tijd zo'n 50 superheldenfilms per week, waarvan de helft met Spider-Man lijkt te zijn. Volgend jaar zit de beste jongen ook weer in twee grote blockbusters. Ondertussen zijn de studio's aan het knokken om wie de beste superheldenfilm van het jaar kan uitbrengen. Marvel komt in 2018 met zwaar geschut met Black Panther én Infinity War, DC komt met Aquaman en Fox zette kassucces Deadpool opnieuw in. Met al die feiten vind ik het dus bijzonder geestig én knap dat een 'tekenfilmpje' van Sony zonder meer de allerleukste superheldenfilm van het jaar is. En dé beste Spider-Man film tot dusver die we ooit kregen. En wellicht wel gewoon één van de beste superheldenfilms of all time.

En dat had ik niet verwacht toen ik een paar maanden geleden voor het eerst van dit project hoorde. Maar oh, wat is dit fun. Voortreffelijk gemaakt, creatief, kleurrijk en enorm geestig. Het is vrij duidelijk dat Lord en Miller achter dit project zitten, de film smaakt erg naar hun geslaagde komedies. Maar ook visueel is Spider-Man: Into the Spider-Verse sterk; de animatie mixt een hoop stijlen en het voelt verfrissend, een fijne eigen stijl. We kennen inmiddels wel wat films die als een stripboek willen voelen, maar geen deed het zo sterk als hier; dit ís gewoon een stripboek. Daarnaast zijn de actiescènes van hoog niveau. Zo'n achtervolging met The Prowler is een ijzersterke scène, waar menig live-action superheldenfilm nog een puntje aan kan zuigen. De actie is voortreffelijk en tegelijkertijd heb ik enorm gelachen. Soms is de humor vrij in your face en bijna Deadpool-achtig (eerdere Spider-Man films afkraken) en tegelijkertijd zit het ook vol met kleine momenten en subtielere grappen. De film is een tikkeltje aan de lange kant (zucht, de laatste keer dat een bioscoopfilm 90 minuten duurde lijkt eeuwen geleden), maar verder is Spider-Man: Into the Spider-Verse totaal tegen mijn verwachtingen in echt dé leukste superheldenfilm van 2018. Petje af, Sony.

4 sterren.

avatar van Solis
Ik ben het helemaal eens met Chainsaw! Wat mij betreft zelfs de beste animatiefilm van dit jaar!

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze Spider-Man is dit jaar wel behoorlijk ondergesneeuwd in nieuwsvoorziening en een opgebouwde hype door de vele superheldenfilms die verschenen, maar dat is wel onterecht, want ik heb me echt belachelijk goed vermaakt met deze ode aan Spider-Man en comics in het algemeen. Gelukkig kreeg de film behoorlijk hoge cijfers de afgelopen tijd in de media, waardoor er hopelijk toch nog voldoende kijkers heen gaan, want dat verdient de film.

Into The Spider-Verse geeft de kijker ieder geval wat ze willen: een masterclass Spider-Man. Zo'n beetje elke naam van belang komt voorbij, in een hoofdrol of bijrol, maar nog belangrijker is dat de film een fantastische ode aan comics is. Alleen al het geblokte laagje dat over de visuele stijl van de film heen hangt of de steeds terugkerende stripboektekeningen geeft aan dat de makers precies snappen waar ze mee bezig waren. Visueel is de film bij vlagen trouwens wonderschoon, met een geweldige visuele look die wat lastig uit te leggen valt aan mensen die nog moeten kijken. Het is kleurrijk, gedetailleerd en op een bepaalde wijze precies hetgeen wat gepast is bij een animatiefilm als deze. Daarnaast is het inhoudelijk allemaal sterk genoeg met prettige personages die voldoende emotionele achtergrond bezitten om te blijven boeien, zonder dat het overdreven sentimenteel of flauw wordt.

Sterker, al te zwaar wordt het ook niet, doordat er genoeg luchtige humor in zit die grotendeels nog best goed aan wist te slaan. Fraaie Stan Lee cameo ook, wat een held blijft die man toch. Overigens zat er iemand aan een kant van mij die wel echt om elk klein grapje heel hard moest lachen, wat me weer redelijk ging storen maar dat even terzijde. Wel had de film iets korter gekund, want na een ijzersterk eerste uur was het restant niet volledig net zo imponerend. Maar who cares, dit mag je als je wat met superhelden hebt gewoon niet missen. Sowieso een van de betere Spider-Man films die ik zag.

4,5* Erg vermakelijk, vooral de animatie alsof het een stripboek was is echt steengoed. Aanrader om lekker in de bios te gaan kijken!

Ik heb een hekel aan alle superheldenfilms die helaas aan de lopende band verschijnen, inclusief de door de critici bejubelde films zoals The Dark Knight (2008) - MovieMeter.nl. Ik vind ze allemaal kinderachtig – films voor mensen onder de 12 jaar – en vind ze hooguit leuk als ze vooral het genre zelf bespotten c.q. vooral grappig zijn, zoals The Incredibles (2004) - MovieMeter.nl, Kick-Ass (2010) - MovieMeter.nl en Deadpool (2016) - MovieMeter.nl. Maar deze Spider-Man heeft me volledig weggeblazen, al beweegt ook deze film zich op de grens van de parodie. Het is niet alleen de beste Spider-Man-film aller tijden maar waarschijnlijk zelfs de beste superheldenfilm aller tijden.

Het eerste wat opvalt is de animatie: enerzijds is die zeer trouw aan de oorspronkelijke comics maar doordat het een film is (bewegende beelden) wordt aan de beelden een nieuwe dimensie toegevoegd. De strip komt werkelijk tot leven. De beelden zijn gewoonweg verpletterend en pure psychedelische kunst, vooral bij de explosies en andere actiescenes. De animatie is een unieke kijkervaring en op zichzelf al een bezoek aan de bioscoop waard! PS. Deze overweldigende psychedelische ervaring lijkt ook de belangrijkste reden dat een enkeling op IMDb de film een lage score geeft: de film zou de zintuigen op onverantwoorde wijze overprikkelen...

Maar ook inhoudelijk is de film zeer goed. De film is denk ik niet zozeer een parodie als wel postmodern en ironisch: het verwijst en citeert voortdurend naar het oorspronkelijke Spider-Man-verhaal en naar andere comics en films waarbij de film voortdurend op zichzelf reflecteert. Er zit veel humor in de film, zoals ook in de oorspronkelijke comics, en die is bijzonder leuk als het samengaat met die zelfreflectie, bv.
- Are you some kind of silly cartoon? – Do you have a problem with cartoons?
- That’s all folks! – Can he say that? You know, legally?
De film is de meest authentieke verfilming van het oorspronkelijke stripverhaal die ooit is gemaakt maar het zelfbewustzijn tilt de film tegelijkertijd naar een hoger niveau.

Het verhaal volgt de clichés van het superheldengenre – ook daarin citeert het het genre – maar is boeiend en intelligent. Op grond van de natuurkundige theorie dat er vele parallelle universums zijn en de bad guy Kingpin daarmee kloot, verschijnen er meerdere Spider-Mans uit andere parallelle universums in het universum van Miles die enigszins zoals Dave in Kick-Ass ervan droomt ook Spider-Man te worden. De boodschap is dat we allemaal Spider-Mans kunnen zijn omdat we allemaal verborgen talenten hebben. Het is onze keuze en telkens als we een keuze maken dan opent zich een nieuw universum. Waar het moreel om gaat is dat we allemaal zullen falen en zullen vallen maar dat we net als Spider-Man en andere superhelden altijd weer kunnen opstaan en het opnieuw kunnen proberen (en zekerheid dat we zullen slagen hebben we niet: elke actie is een ‘leap of faith’). En de film behandelt emotionele vader-zoon-issues.

De film is aldus in elk opzicht – animatie, humor, verhaal, moraal, etc – meer dan geslaagd en zelfs een feest. Ik ben het zeker niet altijd eens met de VPRO maar hier sluit ik me geheel bij aan: "verreweg de beste film over de gemaskerde burgerwacht uit Brooklyn is, en tevens de meest radicale, intelligente, kunstzinnige en revolutionaire superheldenfilm ooit gemaakt.". En het is moeiteloos een van de beste films van 2018. Gaat dat zien!

PS. Dat de critici deze film bejubelen als de beste superheldenfilm aller tijden en als een van de beste films van 2018 is duidelijk, maar ik was bang dat juist het publiek de film niet zou waarderen maar niets is minder waar: in de Top 250 beste films aller tijden van IMDb staat de film nu op nummer 30. Natuurlijk zal de film gaan zakken maar dat ie binnenkomt op nummer 30 laat zien dat ook het publiek de film als overweldigend ervaart. En hij staat nr. 1 op de eigen Toplijst recent van MM.

avatar van Arri
horizons schreef:

Ik heb precies hetzelfde, wellicht toch maar in de bios bekijken.

avatar van horizons
Arri schreef:

Ik heb precies hetzelfde, wellicht toch maar in de bios bekijken.

Tja, je ziet de score die ik geef. Zit inderdaad wel goed met deze film.

avatar van IH88
“This could literally not get any weirder.”

Genoten. Dit is echt een film voor en van fans van de comic books, en je kunt het zien als ode aan Spider-Man en de vele personages die het spinnenpak hebben aangetrokken. Of het nu Peter Parker, Miles Morales, Gwen Stacy of Peni Parker is, ze komen allemaal langs. En dan krijg je er ook nog Spider-Ham, Spider-Man Noir en de vele slechteriken zoals Doc Ock en Wilson Fisk bij. Het kan niet op. De weergaloze en inventieve animatie, het originele verhaal, de fantastische actiescènes, de heerlijke soundtrack etc. Spider-Man: Into the Spider-Verse is een feest en een lust voor het oog. De film is een stripboek ‘come to life’.

Maar de makers zorgen er wel voor dat er genoeg rustige momenten in zitten, en vooral het eerste gedeelte waarin we kennis maken met Miles Morales is ijzersterk. Humoristisch, maar tegen het einde zitten er ook dramatische momenten in. Zonder overdreven sentimenteel te worden. Moore, Johnson, Steinfeld, Cage, Mulaney etc. Alle stemacteurs zijn geweldig. Het idee dat iedereen het masker van Spider-Man kan dragen, en dat iedereen een held kan zijn op zijn eigen manier, is mooi gevonden en een inspirerende boodschap. Dat het zo inventief en weergaloos wordt gebracht is een mooie bonus.

avatar van Pepino
Schitterend! De beste Spider-Man na Spider-Man 2 uit 2004. Ook één van de betere animatiefilms die ik in tijden gezien heb.

avatar van nathaniel177
zo'n hoog gemiddelde hier en op imdb hoog in de toplijst! Moet ik binnenkort maar even kijken dan.

avatar van Donkerwoud
Misschien was het toch niet zo'n goed idee om de nagesynchroniseerde versie te kijken met mijn moeder en mijn vijfjarige neefje. Zij was obstinaat bezig met of al het geweld niet nadelig zou zijn voor hem, terwijl kleine Adam zich in de bioscoopstoel langzaam oprolde als een balletje en in slaap viel. Niet de beste omstandigheden voor welke filmervaring dan ook, maar zeker niet als je de beste superheldenfilm in tijden kijkt. Waar 'Logan' (2017) en 'Deadpool' (2016) al begonnen om zelfreflexiever te worden naar het superheldengenre, daar gaat 'Spider-Man: Into the Spider-Verse' (2018) er helemaal overheen en is daarmee misschien wel titel die nodig is om de boel op te frissen. Respectvol naar het oorspronkelijke medium strip in hoe met de cel-shading tekenstijl en visuele beeldgrapjes verwijst naar de logica van fictiewerelden uit comics. En toch ook zelfbewust naar het medium film in hoe het de eerdere verfilmingen van Spider-Man op de hak neemt en beeld/geluid een eclectisch, zinnenprikkelend samenspel laat vormen. Ook doet Marvel het wederom steengoed qua inclusiviteit, want waar andere filmstudio's toch nog een beetje stoeien om verschillende etnische achtergronden en meer vrouwen in hun iconische franchises te krijgen, gebeurt het hier heel natuurlijk. Spider-Man zoals we hem kennen bestaat nog altijd, maar iedereen heeft een 'origin story' en iedereen kan een iconische held worden. Voor mijn neefje bleek na de film Miles Morales trouwens ook dé Spider-Man.

avatar van Fonzo
Hoge cijfer snap ik echt helemaal niks van, zonder verwachting heen gegaan. Niet mijn soort Spider-Man.