21 Jump Street (2012)

Komedie / Actie

geregisseerd door Phil Lord en Christopher Miller
met Jonah Hill, Channing Tatum en Ice Cube

Schmidt (Jonah Hill) en Jenko (Channing Tatum) besluiten dat het tijd is om hun puberjaren achter zich te laten. Ze besluiten dan ook om zich bij de politie in het geheime "Jump Street"-team in te lijven. Hun eerste opdracht bestaat er in om undercover de middelbare school te infiltreren. Gelukkig zien ze er nog jong en hip uit, maar al heel snel riskeren Schmidt en Jenko hun leven met een onderzoek naar een gewelddadige en gevaarlijke drugshandel. Bovendien merken ze dat op school niets meer hetzelfde is als "in hun tijd". Sterker nog; nooit of te nimmer hadden ze gedacht dat de onzekerheden van een puber en al de problemen die daarbij horen een serieuze confrontatie zou betekenen...

avatar van Shinobi
"I really thought this job would have more car chases and explosions."

Als klein jochie vond ik het echt geweldig om naar de gelijknamige tv-serie te kijken. Om teleurstellingen te voorkomen heb ik deze reboot dan ook lange tijd uitgesteld, maar ter voorbereiding op het vervolg toch maar gekeken.

Het is duidelijk dat deze film een komische insteek heeft; totaal anders dan de serie die soms zelfs de duistere kant opging. Iets wat op zich niet erg is, want door het samenspel van Jonah Hill en Channing Tatum is het best genietbaar. Zo kent het met name in de eerste helft een aantal aardige grappen en gestoorde situaties.

Jammer genoeg wordt het niveau in de tweede helft alsmaar minder. De langdradigheid komt hier al gauw om de hoek kijken, ondanks dat er een paar leuke genreclichés in zitten, zoals het gedoe met auto's die niet ontploffen. Hierdoor verzandt '21 Jump Street' in ellenlange achtervolgingen en voorspelbaarheid.

Al met al redelijk te noemen, maar de lange speelduur helpt de film niet. Hopelijk is het vervolg beter. Overigens is het lachen om cameo's van enkele originele hoofdrolspelers te zien.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Toegeven, deze film had door het plot en de 2 niet overmatig getalenteerde acteurs een enorme prutfilm kunnen worden, maar opvallend genoeg valt het allemaal reuze mee en is het zelfs nog best geinig, mede dankzij de redelijke chemie tussen de hoofdrolspelers. Het blijft simpel, flauw en verre van groots, maar toch heb ik me er mee vermaakt. Ik had nog nooit van de film gehoord overigens, maar dankzij het tweede deel kreeg deze eerste ook weer aandacht. De mix van humor en lompe actiemomenten slaat nog best aan. Die limousine-achtervolging vond ik trouwens wel sterk gedaan op het einde.

avatar van Katharina
Mja, ik kan niet zeggen dat ik het een goede film of goede komedie vond, maar als ik eerlijk ben heb ik om sommige stukken best wel hard moet lachen, dus daarom toch nog 2.5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik kende de serie niet en het is pas achteraf dat ik de link legde met de cameo van Johnny Depp. 21 Jump Street is op zich wel een leuke film geworden. Komedie is nu eenmaal moeilijk, maar hier lukt het toch wel af en toe. Het is een film geworden voor een breed publiek en zal ook niet meteen boven het gemiddelde overstijgen. Maar voor een moment lachen is dit meer dan genoeg.

avatar van boemboem27
Had er niet veel van verwacht maar vondt het achteraf
best wel de moeite waard
leuke combinatie van actie en komedie
het kijken waard

avatar van JacoBaco
Deze film kun je het beste vergelijken met een wip. Nee niet seks, maar het speeltoestel. De film heeft vele ups en downs. Omdat deel 2 er nu is, ben ik deze gaan kijken anders had het er hoogstwaarschijnlijk nooit van gekomen. Dit zijn wel de ideale rollen voor Channing Tatum.

Wanhopig nutteloos. Geen finesse in wat humor wordt genoemd. Doorslechte acts.

avatar van tommykonijn
Ook ik was niet bekend met de serie, maar puur omdat 22 Jump Street nu in de bioscoop draait, was ik benieuwd naar het origineel. Jonah Hill is een acteur waar ik m'n twijfels bij heb. Soms heb ik wel eens om hem kunnen lachen, maar andere keren vind ik hem weer irritant. Van Channing Tatum heb ik eigenlijk nog niet veel gezien, dus daar had ik vooraf geen oordeel over.

Het voornaamste positieve punt is de chemie tussen Hill en Tatum. Daar zit het namelijk wel goed mee. De twee acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben er duidelijk plezier in wat ze doen. Daarnaast werkt het onnozele verhaal meer dan eens op de lachspieren. Toch viel globaal gezien het humorgehalte wat tegen. Ik had verwacht dat dit een komedie zou zijn waar je met regelmaat hardop moet lachen, maar het bleef eerder bij een grijns of glimlach. Overigens had ik ook best wel wat meer momenten willen zien dat het tweetal zelf nog op de middelbare school zit, buiten dat ene momentje aan het begin. Dat moment kende overigens wel een geniale opening met Eminem's Real Slim Shady .

Wel even het vermelden waard dat het een actie/komedie betreft met oprecht goede actie. De achtervolgingsscènes vond ik stuk voor stuk de moeite waard. Daarnaast zit er soms ook wat clichématig gezever in (gelukkig nam die ruzie niet al te veel tijd in beslag) en loopt de film af en toe wat vertraging op; ironisch genoeg met name wanneer men zich daadwerkelijk concentreert op het oprollen van de drugsdealers. Momenten waarop Tatum met de 'nerds' de zaak probeert te achterhalen vond ik bijvoorbeeld niet erg interessant.

21 Jump Street was een erg vermakelijke actie/komedie combo, die ik niet gedurende het hele speelduur overal even sterk vond. Het duo presteert met overtuiging en zorgen voor aardig wat leuke momenten, maar hier en daar vond ik het wat minder. Desalniettemin is het voor fans van het genre een aanrader en heeft het me toch wel nieuwsgierig gemaakt naar de sequel.

avatar van Roger Thornhill
Mijn grote vrees dat het hier zou gaan om het zoveelste niet bij elkaar passende duo dat na verloop van tijd warempel toch respect etc. kwam gelukkig niet uit aangezien ze al vóór de aanvang van de eigenlijke plot min of meer buddies werden, en toen dan ook nog bleek dat Tatum verrassend veel aanleg voor komedie heeft werd dit toch een zeer onderhoudende film. Weliswaar in het vanavond-dik-mee-vermaakt-maar-morgen-alweer-vergeten-genre, maar ditmaal was dat genoeg. Benieuwd waar de carrière van Brie Larson naartoe gaat.

avatar van Kondoro0614
21 Jump Street

Wat heb ik gelachen om deze film, en zeker van genoten.
Twee malloten die politie agent zijn... Vind ik altijd wel geniaal!

Channing Tatum en Jonah Hill vind ik goed bij elkaar passen en dat laten ze ook wel zien...

3.5* is prima voor deze film! En ik heb opzich erg zin om deel twee te gaan zien!

avatar van K. V.
Dit was nog een aangename verrassing. 'k had eigenlijk geen verwachtingen bij deze film, maar dit was een leuke actiefilm. 'k heb toch een aantal keren moeten lachen en ook de cast deed het prima, het duo werkte prima. Ook nog een verrassende cameo
Een prima film die zeker de moeite was om te bekijken.

avatar van Gerlof1378
Erg leuke en grappige actie/buddy film Channing Tatum en Jonah Hill hebben chemie wat deze film absoluut draagt. Het verhaal is goed, goeie cast, geslaagde grappen (vindt ik dus) en leuke cameo's van Johnny Depp, Peter DeLuise en Holly Robinson die dus in de serie speelden.

avatar van dvdcrusher
vermakelijke film maar had er eigenlijk wel iets meer van verwacht na het enthousiasme waarmee mijn dochter het had over deze film en zijn opvolger 22 Jump Street. Leuke film voor het hele gezin

avatar van clubsport
een grote hoop van banale kinderachtigheid wat een tegenvaller .

avatar van Piratje
Komisch duo dat het bij de politie helemaal niet doet en zo van de ene grol in de andere duikt.
Genoten en gelachen.
Aanbevolen als je van de slapsticks houdt uit de jaren tachtig.
Gewoon kijken en genieten. Nadenken hoort er niet bij.
Voor mij een 3,5 punten waard.

avatar van Left4Dead
Ai ai ai, op het moment van schrijven draait dit gedrocht op tv. Acteerwerk ronduit belachelijk en de humor is ver te zoeken. Tenminste het is zo kinderlijk dat het me pijn doet.

Ga ik niet afkijken deze prent want het is gewoon afzien dit prutwerkje. Dus geen beoordeling van mij maar wel een indicatie over het eerste uur; 1.5**

avatar van horizons
Film begon goed en grappig maar in middenstuk zakte hij enorm in met zemeligheid. Richting het eind nog wat leuke dingetjes maar echt groots werd het nergens. Jammer, het begin beloofde meer.

avatar van hel1
Verrassend vermakelijk. Ik begin tantum steeds meer te waarderen en serieus te nemen als acteur, hoewel zijn karakters nooit ver uit elkaar liggen. De start is flitsend, later zakt de film wat in maar voor een komedie toch zeker niet slecht

avatar van TornadoEF5
Toch beter dan verwacht, maar ook niet echt helemaal mijn ding. Is wel nog vermakelijk voor een keertje, en stukken beter dan veel andere troep in het komediegenre.

Ik ben normaal niet van het comedygenre, toch vind ik dit een van de betere comedies van de afgelopen tijd. Vind 21 ook beter dan 22, waar hetzelfde truukje wordt uitgehaald. Hoewel Hill en Tatum niet de meest getalenteerde acteurs ooit zijn, zie je wel dat er een chemie tussen de twee is, waardoor het geloofwaardig overkomt. 3.5*

avatar van NYSe
Dit is toch heerlijk. ROFL Lord & Miller 4life #kannietwachtenopdeeltwee

avatar van MizKriz
Dit is één van de meest geweldige humoristische films van 2012!
ik heb me rot gelachen,
Dave Franco heeft dit ook geweldig gebracht!
Deze staat zeker al in m'n top 5 favoriete films.
Ik kan niet direct een slecht deel van de film opnoemen.

Aardige film over twee jonge agenten die undercover gaan op een high-school. Deze vermakelijke actie-comedie is gebaseerd op de gelijknamige tv-serie. Een voorspelbaar en matig verhaaltje. Maar er valt gelukkig genoeg te lachten (vooral tijdens de eerste helft, de tweede helft is een stuk clichématiger). Jonah Hill en Channing Tatum vormen een prima duo. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van DVD-T
Erg leuk. Af en toe wat onnozel natuurlijk. Maar waar de veel (vooral) recente comedy's te hard proberen om grappig te zijn, werk 21 Jump Street op veel vlakken wel. De infantiele humor werkt vooral door de setting waarin het zich af speelt en door de acteurs die helemaal in hun personages zijn op gegaan, in de trip scene bijvoorbeeld. Leuk spel ook van Hill, die ik normaal nooit echt kan waarderen, en Tatum. Ook hun chemistry is dik in orde. Verder een erg leuke cast in de wat grotere rollen (Larson is onweerstaanbaar leuk) en ook de invulling van de kleinere rolletjes en cameo's is erg leuk. Ice Cube is een held. Verder erg flitsend in elkaar gezet en de soundtrack is erg fijn. Erg genoten van 21 Jump Street.

avatar van IH88
“We’re like, in the end of “Die Hard” right now, only it’s our actual life!”

21 Jump Street is een onverwacht vermakelijke film geworden die leunt op de chemie en acteerprestaties van Jonah Hill en Channing Tatum. Maar ook Dave Franco, Rob Riggle, Ice Cube en Brie Larson hebben zichtbaar lol in hun rol.

Natuurlijk is het hier en daar wat flauw en zakt de film na een goed begin wat in maar het verhaal rond twee niet al te beste politieagenten die undercover moeten op een High School om een drugsbende op te rollen, zit goed in elkaar en zorgt een aantal grappige situaties. De verschillende karakters van de twee die weer worden uitvergroot en het overdoen van je middelbare schooltijd zorgen natuurlijk altijd wel voor herkenbare situaties en dat Schmidt en Jenko zichtbaar te oud zijn is een "running gag" die een aantal keer op een grappige manier wordt verwerkt in het verhaal. Met de humor zit het dus wel goed en ook de actiescènes zitten sterk in elkaar. Vooral het laatste gedeelte is actierijk met de schietpartij op "prom night" en de achtervolging per limousine als uitschieters. En de cameo van Johnny Depp is briljant.

Leuke verassing.
Een van de eerste rollen van Tatum die ik goed vind.
Geen origineel verhaal maar de komedie maakt veel goed.

MaartenTuinstra
Doorsnee doch vermakelijk filmpje.

Het plot stelde natuurlijk geen zier voor en de actie was ook niet hoogstaand, maar de grappen en grollen zijn leuk genoeg voor een voldoende. De cast deed het overigens prima.

avatar van otherfool
Als oude fan van de serie wel teleurstellend eigenlijk dat deze film meer een parodie daarop is geworden, dan een hommage of reboot. Dat betekent al met al een hoop puberale ongein dat heus nog wel met het nodige plezier wordt gebracht, maar na een uur is de puf er wel uit en dan moet het verhaaltje natuurlijk nog wel even afgerond worden met een hoop piefpafpoef actie-onzin. Mixed feelings.

avatar van Flat Eric
Ik heb me toch wel vermaakt.
De chemie tussen Hill en Tatum zorgt voor een verfrissende kijkt-lekker-weg komedie. Ook om de eeuwige boze IceCube kon ik grinniken. Het verhaal van 21 sprak me meer aan dan die van 22, ik denk omdat het me meer aan de serie deed denken. Leuk dat Depp nog een rolletje had.

avatar van Thomas83
Eigenlijk altijd geskipt omdat ik dat doorgaans doe bij remakes en reboots. Niet eens uit loyaliteit naar de originele serie overigens, die ik eigenlijk alleen kan van die catchy intro. Maar ik heb de film best geprezen zien worden en had wel even zin in een komedie. Helaas kan ik niet zeggen dat ik de lof voor de film (van critici zelfs) snap. Het is toch weer behoorlijk puberale humor met van die vervelend typische Jonah Hill-dialogen vol met "dicks" en "cocks". Heel vermoeiend eigenlijk.

En iedere grap moet ook wel een paar keer opnieuw worden gedaan. De grap dat het er op de middelbare school een stuk softer aan toegaat dan in de tijd van Schmidt en Jenko, flauwigheid om Schmidt die nog als een kind wordt behandeld door zijn ouders, enzovoort. De running gag met de explosies vond ik nog wel leuk, maar verder zijn het vooral een paar losse grappen die me nog aan het lachen kregen.

Hill en Channing vormen wel een leuk en op elkaar ingespeeld duo. Al denk ik dat het vaak ook wel makkelijk is om een duo met Hill te vormen. Als hij iets goed kan in films als deze is een stukje geslaagde bromance met zich meebrengen. Leuk dat Brie Larson meedoet, maar ze is hier niet op haar mooist en haar rol blijft wat bescheiden. Best irritant ook die vriendendienst om het weinig getalenteerde broertje van James Franco nog een rolletje te geven. Vond de cameo van Depp en DeLuise nog wel een leuke verrassing, maar verder kun je de hele plot van tevoren wel op papier uittekenen. 2.5* omdat het wel onderhoudend is allemaal.

avatar van Duke Nukem
Ik heb deze film nu al twee of drie keer gezien en ik blijf er om lachen, dat betekent dat hij echt wel grappig is. Jonah Hill en Channing Tatum zijn een goed komisch duo en lijken soms wel te improviseren, zo spontaan komt het allemaal over. Over het algemeen is de humor niet overdreven flauw of platvloers. (behalve dan dat stukje met de penis)

avatar van Jan met de pet
Prima komedie, heb flink gelachen, zo moet een komedie zijn.....4,0

Hooguit een handvol geslaagde grappen rechtvaardigt geen speelduur van bijna twee uur. Het gebrekkige acteertalent van Jonah Hill en Channing Tatum helpt ook al niet. Zeer matig dus met één scène, die eruit springt: de achtervolging met de limousines.