The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

Alternatieve titels: The Hobbit Part 2, De Hobbit: De Woestenij van Smaug

3,67

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 186 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Ian McKellen, Martin Freeman en Richard Armitage

Na een succesvolle doortocht over en onder de Mistige Bergen, moeten Thorin en zijn gezelschap beroep doen op een machtige vreemdeling vooraleer ze de gevaren van Demsterwold kunnen trotseren - zonder hun tovenaar. Als ze Meerstad bereiken zal de hobbit Bilbo Balings zijn afspraak met de Dwergen moeten nakomen. Het gezelschap moet de reis naar de Eenzame Berg voltooien en Balings moet de Geheime Deur zoeken die hem toegang verleent tot de schat van de draak Smaug. En waar is Gandalf heen? En wat is zijn geheime zaak in het Zuiden?

862 BERICHTEN 99 MENINGEN
avatar van frolunda
geplaatst: 13 september 2015, 23:26 uur [permalink]
dutchtuga schreef:
Ik ben hier dus niet zo erg over te spreken. The Desolation of Smaug vind ik een stuk minder dan An Unexpected Journey en de slechtste Tolkien-film van Jackson
Dat gevoel hield ik ook over aan deze the Desolation of Smaug,al was ie ook weer niet zo slecht en kende de film nog wel een paar aardige scenes.

avatar van IH88
geplaatst: 21 september 2015, 17:10 uur [permalink]
The Hobbit: The Desolation of Smaug

The Desolation of Smaug is een voortreffelijk tweede deel van de Hobbit trilogie. De lange weg naar de Lonely Mountain gaat verder en gelukkig zit er in dit tweede deel meer vaart, betere actiescènes en ontmoeten we eindelijk de draak Smaug.

Bilbo, Gandalf en de dertien dwergen worden nog steeds achter na gezeten door Azog en zijn Orc vrienden. Ze weten te ontsnappen maar worden gevangengenomen door de Elven. Eén van deze elven is onze grote vriend Legolas. Een ander nieuw personage is elf Tauriel (Evangeline Lilly, Tauriel is overigens een personage dat niet in de boeken voorkomt maar wel een aangename toevoeging is). De ontsnapping van de dwergen in tonnen is één van de hoogtepunten van de film. Wanneer ze in het stadje Laketown komen, dicht bij de Lonely Mountain, weet je dat de confrontatie met Smaug niet lang op zich laat wachten. Die komt er dan ook en het is geweldig. Smaug (met het geweldige stemgeluid van Benedict Cumberbatch) ziet er prachtig uit en de scenes met Bilbo zijn een genot om naar te kijken. De film eindigt wel op een raar moment en had of eerder moeten stoppen of langer moeten doorgaan.

Het acteerwerk is over het algemeen sterk en met name Freeman, Armitage en McKellen zijn erg sterk. Evangeline Lilly is leuk als Tauriel en staat haar mannetje.

Middendelen van filmtrilogieën zijn meestal het minste deel omdat ze de ondankbare taak hebben om het verhaal op gang te houden, zonder dat er kan worden toegewerkt naar het einde van het verhaal. Gelukkig is dit middendeel erg geslaagd en naar mijn mening zelfs het beste deel van de Hobbit trilogie. Het niveau van Lord of the Rings wordt niet gehaald maar als zelfstandige film staat The Desolation of Smaug als een huis.

avatar van MDRAIJER
geplaatst: 5 november 2015, 00:27 uur [permalink]
Decec schreef:

Herhaling gekeken voor 3D, prachtig kwaliteit. Nog steeds dezelfde omschrijving (zie boven)...

De Hobbit hoger in de top 10 dan alle LOTR-films? Dat vind ik raar, care to explain?

geplaatst: 19 november 2015, 21:15 uur [permalink]
Uitstekende film waarin het gezelschap hun reis vervolgt. Een prima middelste deel dat wat meer vaart kent vergeleken met het eerste deel en hierdoor uiteindelijk ook wat onderhoudender is. Een aantal goeie actie-scenes die spectaculair in beeld zijn gebracht. De scene tussen Bilbo en Smaug is sterk en enigszins vergelijkbaar met de scene tussen Bilbo en Smeagul uit het eerste deel.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 10 januari 2016, 21:13 uur [permalink]
Ik heb deze week de hele trilogie opnieuw gezien in bluray, ditmaal de extended versies. Deze Desolation of Smaug is nu ruim 20 minuten langer en het voelt allemaal iets beter afgewerkt nu. Nog altijd vind ik het middenstuk van de film niet altijd even interessant, maar ben ik het slot met Smaug wel meer gaan waarderen. Echt waanzinnig goed geanimeerd zeg. Dat geldt niet voor alle effecten, maar je zal denk ik niet snel meer een mooiere draak op het grote doek zien.

Wel voelt deze film erg als het middenstuk dat het is. Het werkt voort naar een einde en het leverde een gigantische cliffhanger op. De film heeft wat moeite met het tempo. Bepaalde zaken worden te snel afgehandeld, bepaalde andere zaken weer te langzaam. Toch overtuigt de film zeker wel en ik heb er ook net als bij LOTR moeite mee om de delen als losse films te beoordelen, terwijl ze zo overduidelijk 1 groot, lang verhaal vormen. Maar in tegenstelling tot bij LOTR kennen de Hobbit delen wel duidelijk kwaliteitsverschillen.

4* (was 3,5*)

avatar van aorsongmachine
geplaatst: 2 februari 2016, 15:37 uur [permalink]
Kort geleden de box gekocht met extended versions van alle Hobbit films, als fan van de LOTR films verplichte kost. Alhoewel dit allemaal mooie films zijn hebben de LOTR films voor mij nog net dat tikkeltje meer. Wat betreft de Hobbit films staan ‘An unexpected Journey’ en ‘The Desolation of Smaug’ zowat op dezelfde hoogte. De derde film ‘The battle of the five armies’ die de climax moet vormen vind ik iets minder boeien maar da’s natuurlijk persoonlijke smaak. Al bij al toch weer uitstekend werk van Peter Jackson.

avatar van horizons
geplaatst: 8 februari 2016, 08:31 uur [permalink]
Na het bekijken van de LotR trilogie met de kinderen ook eerst the Hobbit gekeken. Die film vind ik nog altijd teleurstellend. Vooral sfeer en pacing zijn erg matig. Zelfs Gandalf loopt er in het begin als karikatuur van zichzelf rond. Maar toch nu eindelijk het tweede deel gekeken. En dit deel is gelukkig een stuk beter. Geen LotR niveau (oa Azog blech) maar toch goed getroffen. De Legolas toevoeging was minder erg dan gedacht.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 23 maart 2016, 16:17 uur [permalink]
Dit deel vind ik beter dan het vorige. Hier wordt duidelijk een voorstukje voor de Lord Of The Rings getoond. Sauron komt er namelijk in voor. En ik kan zeggen dat dat niet in het boek gebeurde.

avatar van N811

geplaatst: 17 mei 2016, 08:26 uur [permalink]
ben benieuwd

avatar van nakada
geplaatst: 17 mei 2016, 13:31 uur [permalink]
Fijn

avatar van k.grubs

geplaatst: 18 mei 2016, 17:20 uur [permalink]
Eindelijk dan gezien omdat ie gisteren voor t eerst op tv was. Na deel 1 in de bioscoop jaren geleden had ik de aandacht verloren. Hij viel me mee, hoewel er veel afwijkingen van het boek zijn. Het vrouwtjeselfje dat er als een soort love interest van de minst lelijke dwerg rondhuppelt is nogal lachwekkend. Ook Legolas is een soort karikatuur van zichzelf. De scene van de ontsnapping in open (!) tonnen en achtervolging door orks is over the top, eventjes leuk en dan veel te lang.
En dan moet er ook nog een vermoeiend soort maatschappijkritische noot gekraakt worden in Meerstad, gelukkig duikt Stephen Fry daar op. Meerstad krijgt veel meer aandacht dan ik me uit het boek herinner.
Onze Bilbo is veel leuker dan alle hobbits uit LOTR (op Sam na misschien), dat maakt veel goed. De subtiliteiten in het boek (zoals het bezoek aan Beorn) zijn wel verdwenen.
Beste scenes zijn die met de spinnen en de draak en de scene met Sauron. Komt die laatste uit The Silmarillion of is dat helemaal erbij gesleept? Leuke kinderfilm.

avatar van nakada
geplaatst: 23 mei 2016, 12:00 uur [permalink]
k.grubs schreef:
Bilbo is inderdaad het grootste pluspunt, perfecte casting.
De subtiliteiten in het boek (zoals het bezoek aan Beorn) zijn wel verdwenen.
En toch ben ik blij dat het in de film veel minder extreem is weergegeven dan in het boek. De entourage van Beorn in het boek is echt het dieptepunt.
Nee dat komt allemaal uit de pen van Tolkien.

avatar van Samsara1992
geplaatst: 1 juli 2016, 21:39 uur [permalink]
De special effects, make-up, kostuums, en andere uiterlijkheden zijn prachtig as always...Daar is dan ook alles mee gezegd...
Deze film kon mij niet vasthouden, heel jammer aangezien deze serie van J.R.R. Tolkien heel sterk is. Ik vraag me af of de filmmakers en acteurs hier wel zin in hadden?
En je kan natuurlijk zeggen:'je moet het niet vergelijken met LOTR', maar let's be honest. Het zijn dezelfde makers, dezelfde schrijver en soort van dezelfde (boeken)serie.
Het verhaal voelt een beetje kinderlijk bijna, zo'n ouderwets sprookje dat eigenlijk te duister was voor die leeftijd. Maar de soft voor volwassenen.
Misschien heb ik de positieve punten gemist...?

geplaatst: 7 november 2016, 15:45 uur [permalink]
Ook voor de tweede Hobbit film kom ik net als bij deel 1 weer niet verder dan 3 sterren, en dat is dan eigenlijk vrij genereus uitgedeeld.

Waar ik niet echt bij kan is waarom men er gekozen heeft bij de verfilming van een vrij dun boek, toch veel te schrappen enerzijds en andere dingen toe te voegen anderzijds. Dat Peter Jackson de Hobbit films als prequel op LOTR wilde voorstellen, daar kan ik nog wel bij. En in die zin vind ik het bijvoorbeeld wel leuk om te zien hoe Gandalf Dol Guldur bezoekt.

Maar veel van de toevoegingen vind ik storend en maken er een platte actieprent van terwijl het bronmateriaal toch oneindig veel rijker is. Hoe de groep wordt achternagezeten door Orks slaat nergens op. En de toevoeging van Tauriel en de romantische verhaallijn is gewoonweg triestig.

De scene met Beorn wordt afgeraffeld terwijl dat net zo een rijke scene had kunnen zijn. Smaug ziet er echter fantastisch uit en klinkt ook zo. Maar de sluwheid en het intellectuele steekspel tussen hem en Bilbo komt er niet uit. Ook het gedoe met de Arkenstone is nergens voor nodig.

Verder toch echt te veel CGI en vooral de Orks zien er te onecht uit hierdoor.

Toch blijf ik graag kijken naar hoe Peter Jackson Midden Aarde op het scherm tovert. Dat blijft toch erg mooi om te zien en vooral Martin Freeman zie ik ook graag in zijn rol hier.

De derde moet ik nog zien maar het is nu toch al duidelijk dat het niveau van de LOTR triologie nergens gehaald wordt. Een dikke gemiste kans.

avatar van m1chel
geplaatst: 5 december 2016, 08:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lange tijd was het de bedoeling dat The Hobbit een tweeluik zou worden. Om toch tot een trilogie te komen was het uiteindelijk regisseur Peter Jackson die ervoor koos om het verhaal verder uit te diepen. Zo gebruikte hij de extra ruimte om de verhalen van The Hobbit en The Lord of the Rings nauwer op elkaar aan te laten sluiten. Hij besloot hiervoor personages uit The Lord of the Rings, die eigenlijk niet voorkwamen in het boek The Hobbit, een rol te geven in de filmtrilogie The Hobbit.

Iets anders waarin de hand van Jackson duidelijk is te zien, is iets van technische aard. Zo besloot hij om The Hobbit op te nemen met een framerate van 48 beeldjes per seconde, waar 24 beeldjes per seconde gangbaar zijn. Hij koos hier met name voor omdat deze vorm van projectie de 3D beleving van een film sterk zou verbeteren. Het zorgde voor gemengde reacties bij de kijkers. Zo prees men het sterke gevoel van realisme, maar was men ook van mening dat de warmte uit de film werd gehaald. Jackson hield in elk geval zijn been stijf, want ook dit tweede deel was in geselecteerde zalen te zien zijn in HFR (High FrameRate).

Nadat Bilbo de Ring te pakken heeft gekregen en de groep ontsnapte uit de Misty Mountains, gaat The Desolation of Smaug verder waar An Unexpected Journey ons achterliet. Daar keek het gezelschap aan het einde vanaf de Karrots uit op het Demsterwold en de daarachter liggende Eenzame Berg. Een duidelijke voorbode van wat we deze film voorgeschoteld krijgen, zo blijkt. Hoewel het verhaal naadloos op elkaar aansluit, voelt het een beetje onbevredigend aan. Je wordt midden in het verhaal gegooid en er wordt amper tijd genomen om je voor te bereiden. Het kinderlijke van de eerste film is verdwenen bij de tweede film en heeft plaats gemaakt voor een duistere voortzetting die veel dood en verderf zaait. Jackson brengt Middle-Earth weer zoals het hoort, waar we dat bij An Unexpected Journey nog een beetje miste. Zo wordt er dit keer een stuk minder gepraat en beland je dit keer in een ware achtbaanrit.

Het 3D effect kwam erg goed tot zijn recht, hoewel het sterk af te raden was om de film in HFR te bewonderen. Het komt de effecten allemaal niet ten goede, sterker nog het voelde meer alsof je in een computerspel bent beland. Enige voordeel is dat je hierdoor wel ziet hoeveel er op details gelet is. Neem bijvoorbeeld de scène waarin het gezelschap ontsnapt uit de elfen kerkers en in grote vaten in een rivier belandt. Dit is werkelijk prachtig gedaan en de makers hebben hier ook alles uit de kast getrokken om het zo goed mogelijk op het scherm over te brengen. Wat daarop volgt is een heus 3D feest voor de ogen, wat in een IMAX-theater nog intenser was. Ook de witte orc Azog ziet er heel gedetaileerd uit. De littekens op zijn huid en zijn bewegingen zijn zo realistisch mogelijk gemaakt. Meer nog dan in Jackson’s Lord of the Rings-trilogie, is er gebruik gemaakt van CGI. Dat dit geen nadeel hoeft te zijn, blijkt wel in deze film. Het komt in ieder geval erg goed over allemaal.

Het toevoegen van de personages die niet in het boek voorkwamen, is een keuze die verrassend goed uitpakt. Ze laten de verhalen samensmelten, waardoor het aan het einde van de rit waarschijnlijk goed op elkaar aansluit. Zo keert de elf Legolas terug, die in de boeken van The Hobbit helemaal niet voorkwam. Ook krijgen we een toegevoegde verhaallijn die veel refereert naar de Lord of the Rings-films. Lady Galadriel verschijnt ook weer, al had ze in An Unexpected Journey een grotere rol. Deze rol, die vertolkt word door de prachtige Cate Blanchett, is best belangrijk geworden in het geheel. De enige verschijning die weinig toevoegt en best irritant overkomt is Radagast. Hij wordt in de boeken wel aangehaald, maar komt voor de rest totaal niet voor in het verdere verhaal. Helaas zagen Jackson en zijn team er blijkbaar heil in om Radagast een vrij grote (en nadrukkelijk aanwezige) rol te geven in The Hobbit.

The Hobbit: The Desolation of Smaug is een prachtig visueel spektakel geworden dat geen minuut verveeld. Peter Jackson heeft alles uit de kast gehaald en laat veel puzzelstukjes in elkaar vallen tussen Lord of the Rings en The Hobbit. De terugkeer van Legolas heeft het verhaal reuze interessant gemaakt, waardoor er een compleet nieuwe verhaallijn ontstaat. Dit vervolg is een heuse achtbaanrit die je aan het einde verdwaasd achterlaat door de mega cliffhanger. Ik kan dan ook veilig vaststellen dat The Desolation of Smaug zijn voorganger op alle fronten verslaat.

avatar van frodok
geplaatst: 16 december 2016, 20:12 uur [permalink]
Oef! Als groot liefhebber van het werk van Tolkien wilde ik deze toch wel zien. Na het enorm teleurstellende deel 1 was ik benieuwd of de trend zich voort zou zetten. Helaas...
De film doet enorm zijn best om spannend te zijn, maar is het geen moment. Jackson verliest zich in special effects en volslagen ongeloofwaardige computergegenereerde acrobatiek, wat resulteert in een dure kermisattractie. Jammer. Sets zien er erg mooi uit, vandaar nog 2 sterren, maar op scenario heeft Jackson zich vergaloppeerd...

avatar van IH88
geplaatst: 17 december 2016, 19:45 uur [permalink]
SBS 6 heeft weer eens een sterk staaltje filmverkrachting laten zien deze week. Alle drie de Hobbit films beginnen om half negen, maar tussendoor veel reclame, Hart van Nederland, Shownieuws en pas om één uur 's-nachts klaar. Prima filmbelevenis .

geplaatst: 22 februari, 13:30 uur [permalink]
Geweldige film

geplaatst: 28 februari, 11:17 uur [permalink]
weer een geweldig vervolg.zoals ik al eerder zei lord of the rings toch iets beter in mijn ogen.maar heb me weer prima vermaakt.heb de extended versions ,en moet zeggen heb helemaal niet eens het gevoel gehad dat het drie uren duurde.ja een heel mooi vervolg.

avatar van Capablanca

geplaatst: 31 mei, 07:25 uur [permalink]
Niet aan mij besteed. Ik breng geen stem uit, want het lukt me met de beste wil van de wereld niet om deze onzinnige vertoning af te kijken.

geplaatst: 31 mei, 18:53 uur [permalink]
Capablanca schreef:

Herkenbaar: normaliter kan ik dit soort films ook niet langer dan een kwartiertje of zo kijken omdat ik me dooderger aan alle onzin en/of flauwe clichés. De truc is echter om je verstand helemaal uit te zetten, zodat je alle onzin kunt negeren, en met een beetje geluk kun je je dan laten meeslepen met de avonturen van de personages en je je prima vermaken. Toen de film onlangs op TV was lukte het me om m'n verstand op nul te zetten en ik vond het zowaar opeens een leuke film!

avatar van Capablanca

geplaatst: 1 juni, 08:26 uur [permalink]
De filosoof schreef:

Dank je voor de tip. Als hij weer eens op de buis is, doe ik een laatste poging!