The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Alternatieve titel: De Hobbit: Een Onverwachte Reis

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
169 minuten / 182 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Martin Freeman, Ian McKellen en Richard Armitage

Bilbo Balings is een simpele hobbit die een rustig leventje leidt in de Gouw in Midden-aarde. Zijn rustige bestaan is echter snel voorbij als de tovenaar Gandalf op zijn deur klopt. Samen met Gandalf en dertien dwergen onderneemt Bilbo een avontuur dat hem moet leiden naar de schat die de draak Smaug van de dwergen gestolen heeft.

avatar van Antonev
Heerlijk eerste deel van de reeks! Sfeervol, spannend, avontuurlijk, gecombineerd met een fantastische aankleding en prachtige landschappen. De verwijten dat het kinderachtig zou zijn begrijp ik niet helemaal hoor. Het is gewoon een mooi avontuur dat ook geschikt is voor het wat jongere grut.

avatar van Fisico
In mijn ogen is de LOTR-trilogie onnavolgbaar en niet te evenaren. Dat bleek ook duidelijk na het herbekijken van het eerste deel van de trilogie van The hobbit. Is dit een schande? Hoegenaamd niet. Ook dit eerste deel van The hobbit heeft zijn waarde en is op zich een pracht van een film vol spektakel en heroïek. Alleen jammer dat steeds de verwijzing naar LOTR om de hoek zal loeren.

De insteek van de draak Smaug is een mooi en machtig uitgangspunt. Deze wordt echter overschaduwd door de rol van de dwergen. Ondanks het feit dat ze hun thuis kwijt zijn en jaren dolend hebben rondgezworven, is hun achterliggende behoefte hun hebberigheid. Hun ziekelijk verlangen naar rijkdom, geld en aanzien steekt in schril contrast af met de naïeve altruïstische hobbits (hoewel ik de plotse ommezwaai van Bilbo vrij onrealistisch vind). Laat dat meteen een eerste zwakkere element te zijn van de film. Smaug wordt vervolgens aanzien als het kwade (zie maar naar zijn oog verwijzend naar Sauron). Orks, trollen en ander gespuis mogen zich dan wel verder dan ooit buiten hun landsgrenzen begeven hebben, maar op geen enkel moment ervoer ik de angst, spanning en duistere donkere krachten die zo typerend waren in de andere trilogie.

Ook de personages zijn het toch net niet. Randagast, de idiote trollen (die me deden denken aan A neverending story of iets van dat slag) en de dwergen in zijn geheel lijken me te karikaturaal te zijn in plaats van persoonlijkheid te hebben. En om wat verder in de film te springen, vond ik het grote gevecht met de aardmannen meer lachwekkend dan realistisch. En waarom schieten die orks de dwergen gewoon niet uit de bomen op het eind?

Is er dan niets positiefs te vertellen? Uiteraard wel. Minstens evenveel zoniet meer. Dat is trouwens mijn grootste kritiek op de film: zijn wisselvalligheid met hier en daar wat ergerlijke momenten. De verwerking en het introduceren van de ring met de prachtige schouwspel tussen Bilbo en Gollem is hét hoogtepunt van de film. Ongelooflijk hoe de magie en het mysterie er vanaf spat. Erg mooi in beeld gebracht met die schitterende schot met Gollem op die maanverlichte rots in het water. Ook die wanhoop in de ogen van Gollem wanneer hij beseft dat hij de ring kwijt is, was prachtig! Die nevelslierten wanneer de ring gedragen wordt, heb ik steeds als super ervaren, alsof je letterlijk meegezogen wordt in de film.

Ook de grote wolven, lijkend op de prehistorische Andrewsarchus, vond ik erg angstaanjagend en passend binnen de film. Hier en daar wat overkill. De relevantie van die vechtende bergen is ver te zoeken. De vergadering met Gandalf, Galadriel, Saruman en Elrond was wederom sterk en sereen. Op en af ging het dus. Voor de rest veel gelijkenissen met de andere trilogie met prachtig decors (De eenzame berg, het hol van de aardmannen, ...), mooie natuur, veel spanning, heroïek, drama en suspens. De prachtige muziek maakt het af. Misschien net iets te streng, maar slechts een dikke 3,5* voor mij omdat het toch allemaal net iets minder is dan LOTR. Dat is het lot wanneer je een sequel of prequel op de markt brengt waarbij ook hier de hebberigheid primeert boven op de (top)kwaliteit.

Geweldige film van een geweldige films reeks!

avatar van FelixTheCat
Paar dagen geleden herbekeken. Dit keer de extended version en ik moet zeggen dat het een geweldige film blijft. Prachtig camerawerk, natuurbeelden en magische muziek, zoals we dat bij LOTR ook zijn gewend. Nieuw-Zeeland blijft een interessant land met verbluffende landschappen. Tuurlijk kan The Hobbit LOTR niet overtreffen, maar ik ben er van overtuigd dat The Hobbit beter kon scoren als zij minder CGI had gebruikt.

Bantavoer
Nu niet Frodo in hoofdrol, maar BIlbo. Mooiste scene vond ik dat hij dwergen op bezoek kreeg en het hele huishouden overhoop haalde. Totdat ze al weg waren. Alles netjes achter gelaten.
Mooi verhaal met goede acteurs en special effects. Voor ik het wist, was het voorbij.

avatar van Daan258
Niet mijn soort film.

Dit zijn films waar je echt van houd of er helemaal niks aan vind. Ik ben één van de laatste.
Het is dat zowat gedwongen werd de film te kijken maar anders had ik het denk nooit uit mezelf opgezet.
Het doet me allemaal gewoon helemaal niks en heb ik ook vrij weinig met Fantasy. Ja, hier en daar zag het er opzich wel mooi uit maar de rest wist me absoluut niet te boeien.

avatar van Shadowed
Leuk.

Het LOTR niveau is in deze films niet meer behaald. Dit deel is weer een introductie en het begin van een avontuur van Bilbo, vader van Iconisch personage Frodo. Freeman maakt hiermee wel zijn naam een beetje waar, als hobbit.

Freeman vind ik persoonlijk goed gevonden, hij heeft de sullige uitstraling maar ook arrogante uitstraling. De rest is wat over the top, vooral die dwergen. De effecten zijn een verbetering in vergelijking met LOTR maar dat komt waarschijnlijk door het budget.

Een film die weet te vermaken, maar niet ontzettend veel toevoegt aan aanvoelt als een pure cash in voor Jackson.

avatar van VforVictor
Cash in? Het is gewoon leuke film en met veel liefde gemaakt dat spat er van af. Alleen is niet zo groots als LOTR, minder episch en wat kleiner verhaaltje. maarde effecten, camera werk en conversaties zijn prima in orde.

Hier had ik toch iets meer van verwacht. The LOTR-trilogie wist mij sterk te beklijven, maar dit gevoel heb ik hierbij minder. Te veel gebruik van CGI, te lang uitgesponnen die gerust een uurtje minder lang had kunnen duren (scene met de trollen en de vechtende bergen) en minder spanning in het geheel. De dialoog met Gollem vind ik het beste stukje in de film net als de discussie in Rivendel.