De Marathon (2012)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Diederick Koopal
met Martin van Waardenberg, Stefan de Walle en Marcel Hensema

De Rotterdamse vrienden Gerard, Leo, Kees en Nico werken gebroederlijk samen in de garage van Gerard, maar de zaken gaan niet al te best. Het viertal komt op het lumineuze idee zich te laten sponsoren en mee te doen aan de marathon van Rotterdam om op die manier de garage van de ondergang te redden. Voor de maten staat er met de voorbereidingen op deze prestigieuze loop en het redden van de garage echter meer op het spel dan alleen het halen van de finish...

avatar van tommykonijn
De Marathon was een aangename verrassing..

Ik was helemaal niet van plan deze film te kijken. Bij de release heb ik 'm ook links laten liggen. Hij stond enige tijd geleden toevallig op en ik ben blijven kijken, want al na de eerste paar minuten had de film mijn interesse.

De Rotterdammers hebben een aantal geweldige mono- en dialogen. Heerlijk lomp en behoorlijk hard bij vlagen. Ik kon er in ieder geval goed mee lachen. Ik geloof dat ik sinds de eerste Flodder geen Nederlandse film meer heb gezien, waar ik zo vaak hardop bij heb moeten lachen als bij De Marathon. De vier hoofdrolspelers zijn geweldig. Frank Lammers blijft een goede acteur, maar ook Marcel Hensema en Martin van Waardenberg kwamen meermaals leuk uit de hoek. Het is echter vooral Stefan de Walle die opvalt. Hij is niet alleen komisch, maar weet ook oprecht een goede prestatie neer te zetten als het aankomt op het drama-gedeelte. Het vrouwelijke deel van de cast vind ik, door de relatief kleine rolletjes, moeilijker te beoordelen. Ik kan niet zeggen dat ik me aan iemand, ook niet aan Georgina Verbaan, gestoord heb, dus ook hierover ben ik te spreken.

Het verhaaltje is redelijk simpel. Vandaar waarschijnlijk ook dat mijn interesse voor deze film in eerste instantie niet meteen gewekt werd, maar er wordt bijzonder veel uit gehaald. De training is bijzonder leuk om naar te kijken, evenals de marathon zelf. Er zitten geen vervelende momenten in en het werd nergens langdradig, waardoor het heel gemakkelijk wegkeek. Zo'n dramatische twist in een film die over het algemeen humoristisch is, is altijd een beetje een risico. Maar het werd heel mooi opgelost en nergens te sentimenteel in contrast met al het voorgaande. Dat kwam vooral doordat de ziekte van Gerard al vrij vroeg in de film aangehaald wordt en ook meermaals tussendoor aan bod komt. Het zowel grappige alsook emotionele einde (en daarmee bedoel ik het moment dat hier op de poster staat afgebeeld) vond ik knap gevonden.

Al met al kan ik zeggen dat ik dit een erg vermakelijke film vond. Deze tragikomedie heeft genoeg goeds te bieden op de beide genres die door de film verwerkt zijn en slaagt eigenlijk op elk vlak waar het slagen moet. Ik kan deze film dan ook van harte aanbevelen. Of je nu veel op hebt met Nederlandse films of niet.

Coenass
Het is een leuke film. De stereotypes zijn een beetje over-the-top, maar hij blijft boeien tot het einde. Verder niks bijzonders, gewoon één keer kijken en niet meer over nadenken.

avatar van psychopath
Als Rotterdammer heb ik goed kunnen lachen om deze film, toen ik zag dat de Walle hier in speelde had ik even me twijfels want ik had een gruwelijke hekel aan hem als Kees Flodder maar hier doet ie het uitstekend.

Stuk in 020 heb ik toch het meest om gelachen.

Top Film, echt de moeite waard om te kijken!!!

avatar van De wind
Ongelofelijk dat deze film een waardering boven de 3,5 heeft op dit moment. Ondanks het 'soort' film een zeer zwakke verfilming van een nog zwakker verhaal. Naast Mimoun Oaïssa toch redelijke acteurs in deze film. Wat mij betreft de zwakste film van al bovengenoemde mannen.

avatar van Roger Thornhill
Geweldige film met een perfecte mix van een lach en een traan – ik weet het, een enorm cliché, maar er zijn maar weinig films waar ik de ene keer zó hardop heb moeten lachen en de andere keer ontroerd was door met name de rol en het spel van Stefan de Walle. Georgina Verbaan had wat mij betreft een té kleine rol om echt een Gouden Kalf te mogen krijgen, maar kreeg aan de andere kant wel erg grappige dialoog bij de verjaardagsscène ("Nou ja, nètjes..."). Zelfs aan Frank Lammers heb ik me niet geërgerd, hoewel ik me wel heb afgevraagd hoe een personage als het zijne überhaupt zou kunnen zijn uitgekomen bij zo'n vreugdeloos tiep als zijn vrouw (hoewel haar zuurheid natuurlijk ook wel een beetje wordt verklaard door die foto op het dressoir). Hoe dan ook, een prachtige film.
        Het enige minpuntje vond ik de stroom racistische grappen aan het begin van de film; in mijn hoofd hoor ik al de argumenten van de mensen die daar geen probleem mee hebben ("zo zijn Rotterdammers nou eenmaal"; "ze menen het niet zo"; "hun mond is groter dan hun hart"; "Leo is toch dol op zijn allochtone kindje?"; "eindelijk eens een film die eerlijk is over de botte Nederlandse 'humor' "; "in de kleedkamer van een doorsnee amateurvoetbalelftal hoor je het tien keer zo erg" etc.), maar na verloop van tijd ging het me een beetje de keel uithangen, en toen Youssoef aldoor maar verzuimde om er op welke manier dan ook op te reageren begon het er steeds meer op te lijken dat de makers niet zozeer grappig alswel gewild grof wilden zijn. Ik beschouw mezelf absoluut niet als politiek correct, maar dit deed mij een beetje denken aan schooljongens die op het schoolplein vieze woorden tegen elkaar uitproberen. Gelukkig werd dat na verloop van tijd duidelijk minder en kreeg het personage van Mimoun Oaissa steeds meer reliëf, hetgeen het verhaal ook ten goede kwam en de scheldpartijen uit het begin ook wel in een iets ander daglicht zette.

Onverwacht een hele goede film gebleken.

Zeker voor Nederlandse begrippen is het een zeer leuke film. Ondanks dat ik me altijd gigantisch erger aan de bekende gezichten in Nederlandse films en series had ik dat na een tijdje al niet meer door bij deze film.

De film heeft een mooi verhaal wat op een grappige manier verteld wordt. Oprecht gelachen tijdens deze film en zelfs even met een brok in mijn keel gezeten. Alleen daarom al een hoge waardering waardig.

Dick2008
Weer een meesterwerk van eigen bodem....ik had er meer van verwacht. Moeizaam gedrocht en nog lang ook. 2.0

MaartenTuinstra
Verrassend goed en nergens saai.

Het acteerwerk is uitzonderlijk goed vergeleken met veel andere Nederlandse films. Zowel de humoristische als de dramatische kant van de film is goed geslaagd en daardoor een van de beste Nederlandse films die ik gezien heb. Het verhaal is vrij simpel en een beetje cliché, maar dat heeft mij niet gestoord. Een echte aanrader!

avatar van Vdk_Movie
Voor Nederlandse begrippen een hele goede en meeslepende film!

avatar van mcdaktari
Wat een onzin zeg, voor Nederlandse begrippen???

avatar van Stephan
Ja, als het een Duitse film was, dan was-ie ruk natuurlijk...

avatar van panax
hele leuke film
met 1 woord wat volgens mij het meest gebruikt is in een nederlandse film,GVD.
verder hele leuke film ,met prima acteurs
en genoeg humor en drama!!

avatar van SmackItUp
Op de een of andere manier erger ik me altijd aan het acteerwerk van de Nederlandse acteurs. Ze komen altijd heel ongeloofwaardig op mij over. Maar ach, als ik het plaatje wat breder bekijk en het ga vergelijken met andere films uit ons soms amateuristische landje is deze film zo slecht nog niet.

Heerlijke film!

Gister voor de derde keer gezien en ik blijf lachen....

En echt, ik lach niet snel om een film!!

Aanrader!

avatar van Samsara1992
Dit soort films zullen altijd mijn favoriet blijven. Met een heftig onderwerp kun je twee kanten op. Of je maakt er een tranentrekker van, heel diepgaand op hoe erg de situatie is. Óf, je verrast het publiek met iets onverwachts, dit kan of een fiasco zijn, of een meesterwerk.
In dit geval was de tweede optie het beste. Wat een dijk van een film! Gelachen en gehuild. Verdriet een humor op hetzelfde moment.
Nou vind ik Stefan de Walle, Martin van Waardenberg en Frank Lammers hele waardige nederlandse acteurs.
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dit onderwerp met dit soort humor niet kunnen waarderen. Maar als je dit wel kunt, is dit zeker een dikke aanrader!

Wat een verrassing! Een van de beste Nederlandse speelfilms ook. En volgens mij de enige Nederlandse film zonder blote borsten ha,ha.

avatar van Fonzzz002
Een sterke film die mij erop wees om vaker om te draaien voor Nederlandse films. De Marathon heeft een goede balans tussen humor en drama, waardoor je het zowel als grappige wegkijkfilm kunt kijken als dat je het verhaal serieus kunt nemen. De groep mannen voelen als hele menselijke figuren die je, bewijs van spreken, in de kroeg kunt tegenkomen of als collega kunt hebben. Dit maakte alle komische gesprekken die ze hebben leuk om naar te luisteren. De film neemt voldoende tijd om een kijk te nemen in het leven van iedere collega, waardoor je een duidelijk beeld hebt wat er op het spel staat bij ieder personage. De acteerprestaties lieten zich van een indrukwekkende kant zien en de muziekkeuze liet een feel-good gevoel achter.

Dit is één van de films waarvan ik geen echte minpunten zou kunnen noemen. Er was geen ondermaatse acteerprestatie, geen personage dat overbodig voelde, grap die storend was of moment waarop de film geen juist tempo had. Toch voel ik me niet geneigd het een 4,5* of hoger te geven. De humor was grappig, maar ik lag niet regelmatig te brullen. Het verhaal is goed, maar het had geen verrassingen en het blies me niet van mijn stoel. Alles werkt en ik was van begin tot eind geboeid, maar het gemiddelde niveau bereikt niet een adembenemende hoogte.

Een goede film uit Hollandse keuken die de moeite is gezien te hebben!

avatar van frodok
Leuke film, die soms wat kort-door-de-bocht is, maar desondanks wel weet te raken! Heb er met plezier naar gekeken.

avatar van IH88
De Marathon

Sterke Nederlandse film. Het trainen voor de Marathon van Rotterdam is eigenlijk een excuus om een verhaal te vertellen over vier Rotterdamse vrienden (en Youssoef) die allemaal zo hun eigen problemen onder ogen moeten komen.

Sterke personages die worden gespeeld door een aantal van Nederlands beste acteurs. Vooral Stefan de Walle heeft een glansrol. De film zit vol met gitzwarte Rotterdamse humor en dat kan ik erg waarderen. En ook wanneer het drama zich aandient, overtuigd de film. Geen sentimenteel gezever, maar gewoon de rauwe werkelijkheid. Mooi.

avatar van Timothyvdmeer
Redelijke film. 010 en 020 stukje was bijzonder flauw. Lammers ook wederom nauwelijks te verstaan.
Rolletje van Verbaan had ook geen toegevoegde waarde.

avatar van Walter S.
Ik kreeg een jaar of 3 geleden op donderdag buikpijn, op vrijdag was ik flink ziek en zag ik deze film. Op zaterdag werd ik verlost van een geperforeerde blindedarm. (Ik werd vrijdag op zaterdagnacht namelijk toch wel een behoorlijke partij erg ziek, toen heb ik toch maar eens een dokter gebeld).

In die dagen op mijn blog:

Vrijdagavond voelde ik mij ook al nipt beter, ik had wat diclofenacnec genomen en kijk! Daar ging het al iets beter. Met de vrouw even de van Film 1 (twee maanden gratis bij KPN, waar ik heen getransfereerd ben omdat ik daar ook een jaar lang gratis Eredivisie Live kreeg én een gratis interactieve tv ding kreeg) opgenomen film ‘de Marathon’ gekeken en de Rotterdamse humor bleek een prima medicijn, dankzij Martin van Waardenberg had ik even buikpijn van het lachen.

“De Marathon”, een hartstikke Rotterdamse film en mijn liefde voor Rotterdamse humor werd weer volop bevestigd. Sowieso een hele mooie film trouwens, humor en drama ineen, dicht op het echte leven. Dat ik soms bijna zat te janken is dus niet omdat ik een grote bek maar een klein hartje heb maar omdat ik een nog niet erkende blindedarm ontsteking had he, maar dat lijkt me duidelijk.

Jazeker, de beste Nederlandse film ooit. Deze ga ik zeker nog heel vaak terug kijken.
Onder wat betere omstandigheden zal ik er vast nóg meer mee kunnen lachen.

Dat het een geweldige film zou zijn kon ook niet anders, Martin van Waardenberg speelde mee. Dat vind ik zo’n ongelooflijk grappige gast, die staat in mijn top 3 van grappigste mensen ter wereld ooit.
Ook in zijn comedy “camping Pernis” met de vaste openingszin “U zal wel denke, MAAR DAT KEMMIJ DUS GEEN REET SCHELE”
Er zijn sowieso enorm veel Rotterdammers die ik heel erg grappig vind. Jules Deelder, Bep van Klaveren, Rembo & Rembo, noem ze allemaal maar op.

avatar van xxERWINxx
Goede en indrukwekkende film over de marathon van Rotterdam.
Goed geacteerd ook door de acteurs! Ook de aanloop naar de Marathon was erg mooi in beeld gebracht, leuk stukje nog in 020 ertussen door.
Ik heb me hier wel mee vermaakt, ik had van deze film stukjes van gezien, maar nooit helemaal, maar nu eindelijk eens helemaal gezien en hij was best goed.
al met al 3 dikke sterren.

avatar van flaphead
Nederlandse tragikomedie in de stijl van Simon; met (grove) humor het drama omhullen. Er zijn meer overeenkomsten met Simon, zoals het (over)lijden van de hoofdpersoon aan kanker. En Verbaan. En Hensema.
Het acteerwerk is prima, de randfiguren wat over-de-top. De thuissituaties worden duidelijk geschetst, maar komen niet echt binnen. Met komedie-drama's moet je wat minder kritisch zijn qua verhaal en clichés, denk ik. Je weet al voordat je de film gaat kijken hoe de grootste deel verloopt; 4 lamzakken, hilarisch dat ze willen gaan hardlopen, het trainen slaat nergens op, maar langzaam wordt het beter en dan lopen ze de marathon. Je moet er maar doorheen prikken, dan beleef je wat meer plezier. De marathon zelf wordt gelukkig niet cliché gebracht.
Het is leuk om een hoop bekende gezichten te zien, ook rondom de marathon zelf. Het sterkste blijft toch de combinatie van het Rotterdamse dialect en de harde humor. Ik heb me verbaast over het scheldgehalte en het aantal racistische grappen, ik persoonlijk kan er enorm hard om lachen. De eindscene is gewaagd, dat zie ik ze in Hollywood niet doen. Niet te zwaar oppakken, leuk tussendoortje.

avatar van danuz
Helemaal niet verkeerd. Zal wel vooral aan het "VPRO-gehalte" van de film liggen (de cast, het type humor). Vind het ook wel fijn dat er een stereotype mens wordt gepakt (blue collar, volks, plat Rotterdams) zonder dat het vervalt in belachelijkmakerij. Vond het eerder een ode aan. Het scenario had iets minder obvious kunnen zijn, maar verder was ik zelfs lichtelijk ontroerd.

Onverwachte topper, Het begin was maar zozo maar vanaf het stuk dat ze van die kameel krijgen te horen dat hij vroeger marathon's loopte barst het los in een onverwachte goede komedie en het einde blijft je neit onberoerd een dikke 4.0

De veelvuldig bekroonde reclamemaker Diederick Koopal, verfilmde een tien jaar oud script van de Rotterdamse cabaretier/acteur Martin van Waardenberg en Gerard Meuldijk tot een fijne Drama / Komedie film, waarin vier ongetrainde Rotterdammers van het type ruwe bolster blanke pit de marathon van Rotterdam dienen uit te lopen om hun slecht lopende garagebedrijf "Groteboer" van een faillissement te redden.

Dat de vier luie en onsportieve monteurs van het garagebedrijf van eigenaar Gerard (Stefan de Walle), die ook nog lijdt aan kanker, ooit helden zullen worden, kun je bij de eerste scènes van "De Marathon"nog niet bevroeden. En dat de onvervalste volkshumor die de vier uitdragen zal omslaan in ontroerende drama net zo min. Toch lukt het regisseur Diederick Koopal in deze uitermate goed gebalanceerde en gedoseerde Drama / Komedie film.

Het is mede leuk en mooie om te zien dat de mannen in het verhaal echte vrienden zijn en vooral goed zijn in bier drinken, klaverjassen en harde grappen maken. Maar onder dat oppervlak sluimert van alles, zo zit één van hen onder de plak bij een strenggelovige vrouw en een ander valt eigenlijk op mannen.

Al met al een leuke, mooie en ontroerende Nederlandse Drama / Komedie film, waarin er wordt gevloekt en gescholden dat het een lust is eb waarbij de grappen grof en talrijk zijn, maar waarbij er ook een traantje kan vloeien.

Een lach en een traan in deze vlotte drama-komedie.
Speels en volks met een heel stel acteurs die puik in hun rol zitten.
Veel overtuiging gaat van hen uit, en wanneer in het verhaal het noodlot toeslaat weten zij ook emotie af te dwingen.
Ook de zeer gepaste montage maakt de film zo vlot te bekijken