De Marathon (2012)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Diederick Koopal
met Martin van Waardenberg, Stefan de Walle en Marcel Hensema

De Rotterdamse vrienden Gerard, Leo, Kees en Nico werken gebroederlijk samen in de garage van Gerard, maar de zaken gaan niet al te best. Het viertal komt op het lumineuze idee zich te laten sponsoren en mee te doen aan de marathon van Rotterdam om op die manier de garage van de ondergang te redden. Voor de maten staat er met de voorbereidingen op deze prestigieuze loop en het redden van de garage echter meer op het spel dan alleen het halen van de finish...

avatar van Pomodorini
Een aangename verassing.

Ik verwachte niet veel van deze film. Maar ik was echt verrast. De grove grappen en de Rotterdamse mentaliteit zorgden ervoor dat ik een paar keer hardop heb kunnen lachen. Toch heeft de film ook zielige momenten die de film zo goed maakt. Er is prima geacteerd (voor een Nederlandse film?)

Een van de betere Nederlandse films die ik gezien heb.

avatar van italklaas
Deze film maar weer eens opnieuw bekeken (zal de 6e keer zijn, denk ik) en ik blijf erbij dat dit de allerbeste nederlandse film is die ik ooit gezien heb. Zou echt geen andere nederlandse film kunnen bedenken die in de buurt komt. Deze film heeft echt alles wat er in het dagelijks leven gebeurt, maar dan met veel humor en tevens traantjes. Denk dat ik deze film in de toekomst nog heel vaak opnieuw zal bekijken.

avatar van umbra
Deze nu pas tegengekomen. Had meer humor verwacht en hem vooral gezien omdat ik wel fan ben van Frank Lammers. Als Vlaming ken ik hem vooral van Undercover, Crimi Clowns, Rundskop, Grenslanders en de Jumbo reclames Deze film is toch vooral drama, maar op een wijze dat me niet echt boeide en ergens irriteerde ik me wat aan de personages.

avatar van Lovelyboy
Kostelijke tragikomedie, met een licht dramatisch randje, die ik altijd met veel plezier mee pak.

Het verhaal van de financiële problemen en de te lopen marathon vormen de rode draad van het verhaal, toch kenmerkt de film zich vooral door zijn kleurrijke karakters, heerlijke scheldpartijen en kostelijke oneliners en dialogen. Het verhaal lijkt dan ook eerder gesponnen om deze rits karakteracteurs en rare figuren bij elkaar te krijgen dan andersom en het resultaat van al die kolderieke acteurs in de vorm van Lammers, De Walle, Van Waardenberg, Malherbe , Schluter en John Buijsman blikvangers van vele reclames, cabaret en gekke typetjes, mag er zijn.

Mooie boodschap verder rond de film zijn dingen als kameraadschap, verandering, doorzettingsvermogen en geloof. Dit allen in een een behoorlijk vlot maar soms ook troosteloze situatie. De een onder de plak, de ander eenzaam, de derde te goed en de vierde weer met andere problemen. Mooi is de dubbele opbouw van het doel dat vier voor ogen hebben maar uiteindelijk zelf ook veranderen en voor zichzelf opkomen. Ronduit kostelijk zijn momenten als het verjaardagsfeestje van Gerard met de demente oma, het 'loopje' in Amsterdam en hun eerste stappen als hardloper.

De Marathon vermaakt, is grappig, wekt een fraai beeld en kast zelfs een traantje opwellen. Heerlijk

avatar van Warp
Haha wat een rommel. Flauwe slapstick humor gecombineerd met een veels te sentimenteel drama. Niet grappig wanneer het grappig moet zijn maar wel grappig op serieuze momenten.

Wat is de boodschap van deze film die hier vaker aangehaald wordt? Ik kan hem niet ontdekken. Loop een marathon? Geloof is suf en God bestaat niet? Scheldt niet met kanker? Geef niet zomaar op? Heb respect voor mekaar? Ik weet het niet, geloofwaardig komt het niet over in ieder geval.

Naast personages waar je geen fuck om geeft en al helemaal hoopt dat ze niet halen/overleven, zit er nog een veels te geforceerd politiek correct checklist in: kanker, buitenlander, homo, geloof, hoer noem het maar op. Vol met stereotypen en karikaturen.

Nog nooit heb ik me zo kapot zitten ergeren aan een film.

avatar van BlueJudaskiss
Waarom zou er een boodschap in moeten zitten?

avatar van Warp
BlueJudaskiss schreef:
Waarom zou er een boodschap in moeten zitten?

Hoeft niet per se natuurlijk, maar naar aanleiding van wat berichten die ik hier lees wordt er wel over een boodschap gesproken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film over vier marginale kerels met de nodige uitspraken over vrouwen en vreemdelingen, en dan verschieten dat ze geen klanten hebben. Niet echt sympathieke figuren, maar ook niet de slechtsten. Met wat clichéfiguren errond levert het enkele typische grappen op die nooit echt werken, maar toch af en toe voor een glimlach werken. Het verhaal is best leuk, maar blijft ook niet hangen. Vrij voorspelbaar verloop en nooit echt bijzonder.

Een gezellige stoffige film dus dat perfect weergeeft wat je er van kan verwachten.