Freedom Writers (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Richard LaGravenese
met Hilary Swank, April Lee Hernandez en Mario

Een nieuwe lerares heeft moeite met het gedrag van haar leerlingen. Al spoedig merkt ze dat die houding veroorzaakt wordt door de gruwelen waarmee ze op straat in aanraking komen. Ze begint met een nieuw project waarbij ze hen respect, tolerantie en andere waarden bij wil brengen. De interesse is in het begin niet groot, maar hoe verder het project komt, hoe groter de invloed op hun gedrag blijkt te zijn.

Meh, wat een ongeloofwaardige baggerzooi was dit zeg. Dat waargebeurde moet je echt met een korreltje zout nemen. In plaats van een rauwe benadering van het verhaal, is de film soft en naief. De vergelijking met het eveneens slappe Dangerous Minds is snel gemaakt. Veel van hetzelfde ghetto gebrul, stereotype personages en clichés. Ik geloof best dat een lerares kansarme kinderen kan inspireren, maar niet op de manier zoals dat in Freedom Writers gebeurd. Zat de wereld maar zo makkelijk in elkaar. Nee, doe mij dan maar een Entre Les Murs of Detachment, veel realistischer en rauwer. Captain Pervert heeft trouwens gelijk. Die vergelijking met de Holocaust is werkelijk, maar dan ook werkelijk te zot voor woorden.

1,5* Ouderwets maandagavond tv drama. Ik snap nu dat dit op RTL8 werd uitgezonden.

Apster schreef:

Ook dat zijn allebei pakkende films, maar rauwer is niet altijd beter en/of realistischer.
Daarnaast: Detachment is fictie; Entre les Murs en Freedom Writers zijn beide geïnspireerd door ware gebeurtenissen. En de Freedom Writers Foundation bestaat echt en zorgt er o.a. voor dat veel van deze kansarme jongeren doorstromen naar de universiteit.

avatar van SanderPuntCom
Freedrom Writers heeft best een veelbelovend verhaal, dat het ganse gebeuren gebaseerd is op waargebeurde feiten maakt het er niet slechter op. En er op terug kijkend, vond ik het al helemaal geen zware zit. Daarom vind ik het jammer dat het op een manier is uitgewerkt die weinig emotie met mij heeft weten los te krijgen, of het moet irritatie geweest zijn.

Eén van de allergrootste mankementen: Het is film over een leerkracht met een gericht doel: leerlingen uit haar klas respect en waarden bijbrengen. Als dat 'bijbrengen' ergens na pakweg 45 weliswaar sterke en redelijk realistische minuten van het ene moment op het andere plots lukt, uit het niets, is dat wel een domper. Wat had ik toch graag gehad dat dat veel stroever ging, maar nee wat we krijgen is een uur met ja nu plots achterlijk ogende leerlingen die overal overenthousiast over zijn.

Daarnaast zijn ook de dialogen bagger, heeft Hilary Swank te weinig uitstraling en zit het vol met oninteressante verhaallijnen (op 1 of 2 korte na).

avatar van arno74
Mooi drama waar ik eigenlijk niet eerder van gehoord had. Het (waargebeurd) verhaal is heel interessant al wordt het wel heel erg gedramatiseerd en worden de personages qua cliché's behoorlijk aangedikt. Ook is het weer typisch oversentimenteel op z'n Hollywoods. Ondanks die mindere puntjes vond ik deze film zeker het zien waard, de film heeft genoeg te bieden om die gebreken te compenseren.

Soms is het allemaal too much, was bijvoorbeeld die echtscheiding van de lerares echt nodig geweest voor dit verhaal, en waarom was één bijbaantje niet genoeg en moest ze twee bijbaantjes nemen om wat boeken te kopen? Zonder die overdreven en aangedikte situaties was de film denk ik nog beter gelukt, vandaar dat ik het hou op 3,5*.

De kritiek die hier door sommigen wordt geleverd op o.a. de rol van het verhaal van Anne Frank in deze film vind ik totaal misplaatst. Kennelijk heeft niet iedereen de les van deze juffrouw begrepen, die gaat over het voorkomen van segregatie en de vreselijke gevolgen die het heeft wanneer dat niet lukt.

avatar van hijman1946
ga hem niet kijken volgens mij hebben ze bij de omroep ,kasten vol met goedkope films.ga vanavond lekker in mn dvd,s snuffellen,batman ,superman.star treks en wars etc

avatar van IH88
“You can't make someone want education.”

Mooie film die ondanks een aantal minpunten indruk maakt. Dat komt ten eerste door het verhaal, maar ook door Hilary Swank die vol enthousiasme en plezier haar rol speelt. En dat straalt ook af op de film die ondanks het zware onderwerp één en al positiviteit uitstraalt.

Dat is ook gelijk het grootste minpunt van de film. Alles verloopt iets te gladjes en de leerlingen die elkaar letterlijk naar het leven staan, vormen wel heel snel een onlosmakelijke band. Ook dat huwelijk van Erin wordt er met de haren bijgesleept en had net zo goed weggelaten kunnen worden. Maar Swank en haar enthousiasme om probleemkinderen op alternatieve wijze iets te leren (door ze bijvoorbeeld het dagboek van Anne Frank te laten lezen) vormt het hart van de film en maakt indruk. Een sterk en inspirerend verhaal.