Oorlogswinter (2008)

Nederland / België
Oorlog / Avontuur

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower

Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.

avatar van Toontje G
Mooie film, goed verhaal.

Aardig. Hoewel er zichtbaar met liefde voor film aandacht is besteed aan Oorlogswinter komt het allemaal wat moeizaam van de grond. Er zit weinig dynamiek in de prent, zeker het eerste uur is behoorlijk aan de fletse kant. Tegelijkertijd vind ik het lastig om de vinger op een specifieke zere plek te leggen; acteerwerk, cinematografie, verhaalopbouw en regie vertonen veel sporen van degelijkheid en toch komt het nooit écht intens over. Hier en daar worden zeker ook knappe scenes geschoten door Koolhoven, maar het tilt Oorlogswinter jammergenoeg net niet over de grens daar waar een voldoende klaar lag: 2,5*

avatar van love_xxx
Zeker geen slechte film. Vooral van het acteerwerk van Koolhoven heb ik genoten en natuurlijk ook van de prachtige landschappen.

avatar van love_xxx
Excuseer me, Koolhoven is de regisseur, ik bedoel natuurlijk van Wageningen.

avatar van Kondoro0614
Een goeie film is dit hoor. Met een goed verhaal.

avatar van arno74
Naar deze film was ik wel benieuwd, maar voor mij krijgt het geen plaats tussen de beste oorlogsfilms. Niet in de minste plaats omdat het verhaal vrij oppervlakkig en weinig origineel overkomt.

Ik was even bang dat ik niet goed aan het opletten was aan het begin, maar ik zie dat meer mensen met het begin moeite hadden. Ik vond het erg rommelig. Ook in de overige minpunten die hier zijn genoemd kan ik me vinden, zoals (in eigen woorden) het gebrek aan subtiliteit van de soundtrack, het soms matige/houterige/afstandige acteerwerk, en ook de slechte verstaanbaarheid. Bij een aantal (ik vermoed Nederlandse) zinnen had ik graag ondertiteling gezien, beter articuleren was geen overbodige luxe geweest. Het opzettelijke slechte Engels van de hoofdrolspeler had ook beter gekund, al hecht ik daar niet zo veel waarde aan. Ik denk dat ten tijde van de bezetting het woord "German" misschien wel het meest bekende Engelstalig woord was in Nederland, alleen de hoofdrolspeler kan er maar niet op komen.

Een sterk punt was dat de scenes op momenten wel sfeervol overkwamen, mede door de fraaie winterse beelden. Daardoor neigde het soms richting de 3,5* ster te gaan, maar als geheel bekeken zit het wat mij betreft onder de 3*. Aardige film, maar niet meer dan dat.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ebenezer Scrooge schreef:
Best een leuke film, maar wat is die Melody Klaver een slecht actrice zeg, straalt helemaal niets bijzonders uit, nul komma nul charisma. En ze kijkt altijd zo verveeld, alsof ze wil zeggen: 'Wat doe ik hier eigenlijk? Ik wil hier helemaal niet zijn.'

Dit neem ik terug..

Het is eigenlijk helemaal geen goede film.

avatar van Daenelia
Het is een goed boek. Ik ben blij dat het verfilmd is. En niet zo heel slecht, ook nog. ("Voor een Nederlandse film":P )

Er zijn legio films over de Tweede Wereldoorlog, en bar weinig vanuit het perspectief van een puberjongen. Dit verhaal is mooi en eerlijk over hoe hard de oorlog was voor families, ook al probeerde men normaal door te leven. Ik ben geen tiener meer, maar denk wel dat juist die doelgroep wel iets heeft aan de film.

Soms hoeft een film niet hoogdravend of super-geacteerd te zijn om een impact te kunnen hebben.

Ik zit deze dagen op youtube de 13 afleveringen van Oorlogswinter uit 1975 te bekijken. Met dat indringende pianoriedeltje van Harry Bannink.

Als jongen van 10 zag ik de serie. Nu 40 jaar weer. Zwaar jeugdsentiment.

Kan me daarom niet voorstellen dat de film meer indruk op mij zal maken. Of heb ik het mis?

Iemand een soortgelijke ervaring?

Mooi ook dat ik hoofdrolspeler Paul Röttger recent nog in De vlieg uit 1977 zag. Ook zo'n jeugdherinnering die tientallen jaren later weer gestalte krijgt.

Haalde deze Paul Röttger altijd door de war met Erik van 't Wout van Q & Q.
Ook zo'n jeugdserie die ik deze zomer weer compleet heb bekeken.

avatar van cucciolo
Wat had ik me hier op verkeken zeg..waar ik een puur authentiek Nederlands verhaal had verwacht, zo eentje die uniek is omdat het ere doet aan een hoog gewaardeerd literatuurwerk, kwam ik een beetje bedrogen eruit. Bleek gewoon een leuk thrillertje voor tussendoor, met een oorlogsverhaaltje op de achtergrond om het een beetje up te spicen. De film heeft wat mij betreft zo goed als alles te danken aan de hoofdrolspeler. Sorry Martin Koolhoven, meer kan ik er echt niet van maken..

(verwijderd)
Met een halfje verhoogd. Gewoon een erg vlot filmpje voor deze tijd van t jaar, prima verhaal, visueel aantrekkelijk, mooie soundtrack en de acteerprestaties zijn voldoende. Zeker die van Van Wageningen en Bower.

Niet altijd even realistisch maar dit wist ik van tevoren al.

Heb wel een klein zwak voor Oorlogswinter ja.

avatar van aorsongmachine
Goede fillm. Duurt wel even eer ie echt uit de startblokken schiet.

avatar van notsub
Oorlogswinter is gewoon een prima film. De sfeer van de oorlog is goed aanwezig en de intensiteit van de gebeurtenissen wordt mooi opgevoerd naar het einde toe. Het ontbreekt aan het eind wel aan een echte climax, maar toch mag dat de pret niet drukken. Oorlogswinter laat ook in een korte tijd een jongen volwassen worden en dat is zeker een boeiend proces. Zo is de film gewoon op diverse vlakken bovengemiddeld en laat zich ook nog eens lekker wegkijken.

avatar van Kondoro0614
Oorlogswinter

Nederlands pareltje over de Tweede Wereld oorlog. Zo kun je Oorlogswinter ook wel noemen. Destijds de film uit kwam en er veel over te spreken was binnen NL zat ik bij een jongen in de klas, een oud kameraadje van me, nu meer een kennis. Ik weet nog super goed dat ik destijds een keer bij hem thuis kwam en dat het toen in het nieuws was dat, Oorlogswinter uit kwam. Het leuke is, ook mijn maatje heet terlouw van de achternaam dus, dat was destijds wel een speciaal gevoel maar, toen ze zeiden dat het geen familie van hun was vond ik er eigenlijk niks meer aan.

Kondoro0614 schreef:
Een goeie film is dit hoor. Met een goed verhaal.

Deze woorden zou ik erg graag terug willen nemen. Na deze derde herziening vind ik de film bij lange na niet meer zó goed en het verhaal is ook bij lange na niet meer zo sterk. Het verhaal is echter erg slapjes en soms maar moeilijk om je aandacht bij vast te houden. We volgen de Nederlandse jonge Michiel (Martijn Lakemeier) die midden in zijn jeugd zit als de tweede wereld oorlog aanbreekt. Op een avond ziet hij een vliegtuig neerstorten en gaat achter het wrak aan. Hij stuit later via wat aanwijzingen op de piloot die gevlucht is. Samen proberen ze de tijd door te komen die eigenlijk maar bar-weinig voorstelt.

Melody Klaver was wat minder, beetje irritante meid die je het tekst gewoon ziet oplezen tijdens het acteren, beetje jammer. Maar, mooie meid is het wel! Over het algemeen viel de film vies tegen, ondanks het Tweede Wereld oorlog thema is er maar weinig te beleven en moet je maar blij wezen dat hij niet al te lang duurt want, dan val je sowieso in slaap. Ik verlaag met een punt.

avatar van Miszmi
Dit was voor mij een hele lange zit, bijna 2,5 uur over deze film gedaan. Mijn telefoon was een heel stuk boeiender tussendoor. Dit zegt voor mij genoeg over de film zelf, het kon mij gewoonweg nergens echt te pakken krijgen. Ik kreeg vaak het idee dat de intentie van de film het choqueren was, terwijl dat volgens mij niet het uiteindelijke moraal moet zijn. Wat dat wel is, ben ik nog steeds niet echt over uit.

De acteerprestaties waren over het algemeen zwaar deprimerend, slechts Van Wageningen zette een geweldige prestatie neer. Al betwijfel ik of dit zo geweldig was of dat het zo geweldig leek door de zeer matige prestaties van de overige cast. Klaver vind ik altijd erg matig spelen, maar ook hier kon zij mij in geen enkele scene overtuigen, waar dat de rest op een aantal momenten nog wel lukte.

De opnames zelf waren overigens wel prachtig, heel mooi in beeld gebracht en nergens heb ik echt het idee gehad dat dit niet in Nederland had kunnen zijn. De IJsselbrug was voor mij té perfect om niet echt te zijn, toch maar even via Google gezocht of dit niet de echte was en dat bleek dus inderdaad wel zo te zijn.

Verder kan ik weinig maken van deze film. Ik wilde serie uiteindelijk nog wel gaan kijken, mede doordat deze bij ons in de buurt is opgenomen. Ik verwacht daar eigenlijk wat meer van dan van de film, al had ik vooraf ook hoge verwachtingen van deze film. Ik kom helaas niet hoger dan 2*.

Mooi en ook spannend (nogal wat avontuurlijke actie-scènes) oorlogsdrama. Goede fotografie in de besneeuwde straten en bossen en uitstekende acteurs. Knap en gelovenswaardig verhaal gesteund op een roman van Jan Terlouw. Heel wat menselijke gevoelens en gedragingen worden keurig uitgespit.

Ach misschien ben ik te kritisch geworden en verwacht ik te veel van film, want er is meestal wel een x factor dat mist. Hoewel geen topper is het wel een film die me bijblijft. De koude beelden, het jongensboek verhaal, het persoonlijke camerawerk. Heel aardig dan maar? Of redelijk goed?

avatar van de grunt
Dat laatste

avatar van Antonev
Wederom een prima oorlogsfilm van eigen bodem! Spannend verhaal, mooie beelden en goede acteurs. Stond ook als een huis qua sfeer en het voelde allemaal heel authentiek en Nederlands aan. Werd ook in het buitenland goed ontvangen.

Zeer aangrijpende oorlogsfilm.
Enige keer, samen met bloed zweet en tranen (einde) dat ik emotioneel werd (iedereen zal weten welke scene ik bedoel).
Meesterlijke film.

avatar van Dogie_Hogan
Gisteravond op 1 der commerciële zenders. Maar wat werken die vele, langdurige reclameblokken toch storend, zo niet respectloos, zeker op 4 mei! Desondanks afgekeken: een flets verhaal met matig, zo niet houterig acteerwerk. Vooral door die Melody Klaver, het leek wel of ze tot spelen in deze film was ge-dwongen.

Er werd blijkbaar die winter flink gestookt onder de niet-geïsoleerde daken: amper besneeuwd t.o.v. hun omgeving. En de Britse piloot vlucht naar Zwolle, maar die houten pilonen in het water bij de Ijssel brug staan aan de Veluwse kant, waar ook zijn toestel crashte...huh?!
Te "Hollywood"-achtig, dat net tussen de grote aantallen Duitse soldaten de koets een wiel moet verliezen, en ongeloofwaardig is de vluchtwijze van die jonge Britse piloot onder de bewaakte en toch zeker ook on-dermijnde IJssel brug. En is hij nu zo belangrijk, dat zo velen vanwege hem moeten sterven? Hij was toch geen (onder) officier met belangrijke, geheime plannen bij zich...

De hoofdrollen spelen eigenlijk de vele fietsen: typisch Nederlands, uniek in de wereld, dit wordt in NL veel te weinig beseft! Mede door de globalisering staat die Ned. fietscultuur steeds meer onder invloed, o.a. van die helm obsessie uit de Angelsaksische landen. Deze film zal zeker in die fietsvijandige landen niet zon-dermeer uitgezonden worden vanwege beelden van (jonge) fietsers zonder een helm. Daarom juist mooi die niet gehelmde fietser op de poster en de vele scenes met hoe een fiets onderdeel uit kan maken van dagelijks (over-) leven; kortom, qua dit "gevaarlijke" vervoersmiddel, is Oorlogswinter zeker een historische film, een stukje cultuurgeschiedenis.

Voordurende onderbreking met reclameblokken getuigt inderdaad van weinig respect voor de film, Dogie_Hogan, maar dat geldt eigenlijk evenzeer voor de kijker als voor de zender!

Film kijken bij de commerciëlen vind ik een bezoeking. Zelfs als je opneemt en de reclameblokken kan doorspoelen is het nog een hinderlijke onderbreking. Ik heb Oorlogswinter gisteren voor een eurootje op DVD gekocht bij een kringloopwinkel. Die ga ik vanavond maar eens fijn kijken. Het wordt de tweede keer, maar mijn premiere is lang genoeg geleden. Herinner me wel dat ik die Melody Klaver nogal irritant vond. Maar die heeft niet de hoofdrol..... recensie volgt!

Nou, iets later dan de bedoeling was, maar toch. Vandaag heb ik hem uitgebreid bekeken. En ook bij mij is er onvermijdelijk de vergelijking met de serie uit de jaren 70 die ik als jongen van een jaar of 10 zag en die diepe indruk op me maakte. De film is moderner en sneller van opzet, uiteraard. Michiel is overtuigend in zijn spel. Oom Ben vind ik niet zo uit de verf komen, Ton Lensink was in de serie veel enger. net als buurman en NSB-er Schafter. En ja, over Melody Klaver ben ik niet van mening veranderd... ze irriteert me. Met haar Gooise R, haar ontevreden gelaatstrekken en haar vinnige kortafheid. Anneke Blok is gewoon prima. Zwak punt vond ik verder de enscenering. Waarom is die in Nederlanse films en series altijd net over de top? In elke buitenscene net iets te veel mensen die semi-onpovallend over straat lopen. De sneeuw die overconsequent OVERAL op zit... Ga in de leer bij de BBC denk ik dan, die weten elke sfeer perfect te treffen omdat ze kunnen doseren en ik denk dat ze er speciaal vakmensen voor in huis hebben. En toch.... ik heb heel wat slechtere films gezien. Toch vond ik de serie puurder, spannender.

avatar van John Barry
Redelijke film. Ik heb het boek niet gelezen dus ik weet niet of de film het boek eer aan doet. Het verhaal komt redelijk goed uit de verf, al is de film wel redelijk voorspelbaar. Het acteerwerk is wisselend. Martijn Lakemeier en Jamie Campbell Bower en Melody Klaver vind ik erg slecht spelen. Raymond Thiry doet het redelijk. Yorick van Wageningen en Anneke Blok vallen in positieve zin op. In bijvoorbeeld scene waarin de Lia de inmiddels gevangen genomen Johan in het gemeentehuis probeert te bezoeken vind ik Blok erg sterk acteren.
Muziek van Pino Donaggio vind ik op zich erg mooi, maar in de film is de muziek soms wat te nadrukelijk aanwezig.

Al met al een redelijke film. Niet echt hoogstaand, maar ook niet echt slecht.

avatar van Jan met de pet
Aardig niet meer en niet minder, IJselbrug vond ik zo ongeloofwaardig......2,5

avatar van chiel
Jan met de pet schreef:
Aardig niet meer en niet minder, IJselbrug vond ik zo ongeloofwaardig......2,5
Hoezo ongeloofwaardig?

avatar van IH88
Oorlogswinter

Uitstekende Nederlandse oorlogsfilm, die vooral qua sfeer en onderhuidse spanning hoge ogen gooit. Ook het acteerwerk over de gehele linie is erg sterk. Oorlogswinter bouwt de spanning langzaam op, en zeker wanneer de Engelse militair geïntroduceerd wordt stijgt de spanning. Het winterse landschap is een schitterende setting voor dit soort verhalen, en complimenten voor de cinematografie zijn wel hun plaats.

De regie van Koolhoven is effectief en sober, met zo min mogelijk onnodige subplotjes. De focus ligt op de paar personages die er toe doen, en hun verhaal is de drijvende kracht van Oorlogswinter. Wie dan de uiteindelijke verrader blijkt te zijn (makkelijk te raden), doet er niet zo heel veel meer toe. Maar het zorgt wel voor een sterk einde.

avatar van Shadowed
Aardig.

Niet slecht, helemaal niet slecht zelfs. Koolhoven is toch wel een regisseur van eigen bodem die wel wat indruk kan maken. Onlangs al zijn debuut in Amerika gemaakt dat zelfs nog beter was, namelijk met de indrukwekkende film Brimstone .

Deze film is ook duidelijk niet verkeerd. De sneeuwachtige landschappen en steden zijn mooi weergegeven en sommige scenes zijn zeker sterk. Jammer dat het acteerwerk eigenlijk weer vrij matig is, behalve van dat jochie dan. Die Engelse soldaat viel me ook erg tegen.

Wel een redelijke film, die niet altijd even goed weet te boeien, maar Koolhoven bewijst hier duidelijk mee wel wat in huis te hebben.