• 10.532 nieuwsartikelen

Genre: Oorlog / Avontuur

Alternatieve titel: Winter in Wartime

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Martin Koolhoven

Met onder meer: Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower

Gesproken taal: Engels, Nederlands en Duits

Releasedatum: 27 november 2008

Plot Oorlogswinter

"A country occupied, a child's innocence lost."

Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.

avatar van Stephan

Stephan

Stephan schreef:

De compositie mocht wel beter. Een beetje photoshop en de fietser wat naar rechts. Nu valt-ie samen met de colonne.

Ik zie dat ze er in Amerika net zo over dachten

Mooie score trouwens

avatar van SebastiaanBax

SebastiaanBax

Prachtige score! Dat heeft Pino erg goed gedaan, maar soms een tikkeltje dramatisch. Dat past ook wel bij de film, maar er had iets meer leven in-, en iets meer filmmuziek clichés uit gemoeten vind ik eigenlijk. Dat zou ik doen als ik de film zou scoren.

Verder; hele mooie close-up's, maar ook prachtige 'Coen-brothers' shots, zoals Michiel kijkend naar de brug. Heel sober.

Wouter: briljant gedaan.

avatar van sofripa

sofripa

Ooit op tv, 1975 geloof ik, gezien als klein jochie. Maakte toen een daverende impact. En nu? Heb de film met aandacht bekeken en was zeker geboeid. Echter is mij het geheel, te statisch. Te steriel/leeg...bij gebrek aan betere bewoording. Misschien ook wel typisch voor die tijd. Het calvinsme zat er nog goed in.

Film is wel, ongetwijfeld met weinig budget, zeer verzorgd en voorzien van fraaie landschapshots. Best knap om een film Nederlands eruit te laten zien terwijl hij voor het grootste deel in Litouwen is geschoten.....Beste acteerprestatie, vind ik, komt op naam van Raymond Thiry (vader Johan). Heel mooi ingetogen. 3,5 sterren

avatar van casper21

casper21

sofripa schreef:

Ooit op tv, 1975 geloof ik, gezien als klein jochie.

In 1975 een film uit 2008 op tv gezien?

kappeuter (crew films)

avatar van sofripa

sofripa

Dank, anders moest ik weer uitleggen dat ik aan tijdreizen doe en tevens in de toekomst kan kijken...

avatar van stultmeister

stultmeister

- Soundtrack is goed

- De omgeving met de sneeuw ziet er goed uit (maar verveelt al snel, en lijkt soms net of daar de nadruk op gelegd is)

Maar wat een waardeloos acteerwerk van houten jan Martijn Lakemeier. Echt bij iedere zin (en dan heb ik het niet eens over zijn van Nederlands naar Engelse zinnen) gaan mijn tenen krommen over hoe hij alles eruit knalt. Suf, saai en totaal niet boeiend.

Het enige wat hij in mijn ogen kan, is een beetje triest en zielig kijken (en ja, dan kom je in de slow motion scènes wel goed uit de verf als er mooie muziek wordt gebruikt en lijkt het ineens of je goed kunt acteren).

Het acteerwerk van Yorick van Wageningen vond ik wel oke.

Al met al een slechte boekverfilming die de spanning van het boek geen enkel moment weet te pakken.

1,5e ster voor deze film

avatar van Dk2008

Dk2008

Ik heb in het verleden de tv serie gezien, kan me niet zo veel van herinneren, wel dat die behoorlijk traag was en volgens mij toch ook wel anders. Hoef ik niet meer te zien, maar veel keuze op tv had je toen ook niet.

Ik vind de film het eerste halfuur trouwens ook tamelijk traag, daarna komt er wat meer spanning in het verhaal. Het ziet er verder goed gedetailleerd uit en opnamen van het winterse landschap, etc. zijn ook goed. Er zitten ook wel wat onvolkomheden in, het ijskoude water en met het paard en koets bijvoorbeeld. Maar ja, ik ben ook niet zo één die met pen en papier naar een film zit te kijken. De film zit in het algemeen dan ook gewoon goed in elkaar en het was de moeite waard om hem gezien te hebben. Ruime 3.0.

avatar van Herbart

Herbart

Een van de beste Nederlandse films. Deze regisseur verstaat zijn vak.

avatar van SubbiE

SubbiE

Kon me niet echt overtuigen zoals het boek dat wel deed. Matig acteren.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Mooie film, knap geacteerd, mooie beelden. Het is misschien wel uitgesproken "jeugdstof", maar dat is het boek tenslotte ook... Alleen het einde van het verhaal stoorde mij wat: Michiel die zijn oom in de rug doodschiet, en dan de laatste beelden. Ik heb het boek wel ooit gelezen, maar dat is al heel lang geleden. Kan iemand mij zeggen of het boek ook zo afloopt?

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Boeken heb ik nooit veel gelezen, om de simpele reden dat ik dat gewoon niet graag doe. Maar als ik dan toch een boek moet opnoemen dat me is bijgebleven, dan is dat ongetwijfeld Oorlogswinter.

Eindelijk heb ik dan ook eens de verfilming gezien, en ik moet zeggen dat de film mijn verwachtingen inloste. Wat ik het beste vind aan Oorlogswinter, is het verhaal. Dit wordt op een mooie en boeiende manier in beeld gebracht, zodat de film werkelijk voorbijvliegt. Ik moet wel bekennen dat ik sowieso een grote fan ben van het genre, dus een film als deze heeft ongetwijfeld al een streepje voor op andere films. Naast het verhaal zit de rest eigenlijk ook goed: vertolkingen, sfeer, muziek,... Over geen 1 van deze elementen kan ik negatief zijn.

avatar van Wouter

Wouter

ThomasVV schreef:

Nee, dat zit niet in het boek.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Wouter schreef:

Nee, dat zit niet in het boek.

Thanks voor je antwoord, Wouter. Wat vind jij zelf trouwens van die wending?

avatar van patrick17

patrick17

Klootsack

Vond het geen onaardige film om te zien. Ik vond hem beter te pruimen dan de gister

gekeken te hebben Valkyrie. Dat heeft puur met smaak te maken uiteraard.

Yorick van Wageningen vind ik een meer dan prima rol spelen in dit stuk, ook de hoofdrol

van Michiel werd toch niet verkeerd neergezet.

Ook Melody Klaver vond ik er zeker niet verkeerd uit zien.

zou aflopen.

De spanning bleef er toch wel bij in en er zaten een aantal knappe scene's qua beelden(shots)

bij zoals de executie van zijn vader o.a

Film die goed te doen is.

avatar van ehs21

ehs21

patrick17 schreef:
Er zit wel een middelwegse voorspelbaarheid bij dat we van te voren konden zien hoe het zou aflopen.

De kracht vh boek is juist dat je er pas in 1 van de laatste hoofdstukken achter komt hoe het zit (met oom Ben dus vooral).

avatar van Wouter

Wouter

ThomasVV schreef:

Thanks voor je antwoord, Wouter. Wat vind jij zelf trouwens van die wending?

Beter dan het boek.

avatar van Boneka

Boneka

Nooit geen boekenlezer geweest. Ik haatte boeken lezen, maar ja op school moest je nu eenmaal 10 boeken lezen. Eentje is me zeker bij gebleven. Oorlogswinter. Max Havelaar heb ik gelijk weg gelegd, maar Oorlogswinter is zo'n boek dat je gewoon wil uitlezen. De film heeft veel overeenkomsten en ik vind dat Martin Koolhoven het heel aardig heeft gedaan. Had deze film al op DVD, maar op Blu Ray komt ie nog mooier beter uit, al was de dvd ook al niet slecht. De kleurkeuze met veel sneeuw en blauw past in de tijd van de winter anno ''43. De strengste van de eeuw. Mijn ouders weten er alles van, dus het vele sneeuw past in de tijd. Het heet immers Oorlogswinter. De kou wordt misschien alleen niet zo getoond. Film technisch vond ik hem heel aardig. Hij tipt niet aan de klassiekers Zwartboek of Soldaat van Oranje, maar is wel een mooi jongensboek. Ik heb wel wat minpuntjes gevonden. Zo vond ik de rol van Martijn Lakemeijer flets. Die pruillip en dat zielige hoofd lijkt de hele tijd getoond te moeten worden. Jammer! Had liever een branie jongen gezien a la Danny de Munck of iemand met meer pit. In sommige delete scènes, zien we wel een lachende Martijn. Daar had veel meer evenwicht in kunnen zitten. Ook in oorlogstijd werd er gelachen niet waar? Over de delete scènes gesproken, de reprimande van zijn vader naar het verplichte bezoek aan de Duitse commandant had er van mij in mogen blijven. De rol van de vader en vooral de oom vond ik overigens wel goed. Ook de Engelse piloot speelde aardig. Met het plot is ook weinig mis al vond ik sommige technische tekortkomingen wel jammer. Martijn liet bepaalde scènes doen door een stunt jongen. Niks mis mee, maar plak het dan wel goed in de film. Een slechte "las" zag ik na 21 minuten toen ie naast zijn paard stond. Ook vond ik het uittrekken uit de wak wat makkelijk alsof je iets lichts eruit trekt. Maar kijk je hier door heen, dan vind ik toch dat Oorlogswinter een hele degelijke film is.

avatar van Licinius

Licinius

Oorlogsfilm over bezet Nederland tegen het einde van de tweede wereldoorlog. Thema's als accommodatie (waarvan de scene of het ijs een typerend voorbeeld is), collaboratie en verzet worden lichtjes aangeraakt, waardoor zeker het eerste uur van de film best wel interessant is. Ik had liever gezien dat die onderwerpen iets dieper uitgewerkt waren in plaats van de plotontwikkelen op het einde, die nogal erg dramatisch gebracht werden. Desalniettemin een interessante film met geloofwaardig acteerwerk.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Zeker voor een Nederlandse film een erg sterke film. Soms werd het wel overdreven dramatisch gebracht, maar al met al best een mooie oorlogsfilm. Ook wel interessant, omdat er niet veel films over deze periode van de oorlog zijn.

avatar van hutsekluts

hutsekluts

Heel aardige film waarin goed duidelijk wordt dat 'kleine' mensen grootse dingen kunnen doen. Behoorlijk realistisch gebracht met de nodige spanning die de aandacht er goed bijhoudt.

BBarbie

Aardige karakterstudie van een jongen, die gedwongen door de omstandigheden tijdens de Hongerwinter in rap tempo volwassen moet worden en daarbij zijn vader trotseert. Bij vlagen best spannende verfilming van het bekroonde boek van Jan Terlouw.

De debuterende Martijn Lakemeier doet het helemaal niet slecht in de hoofdrol. Ook het spel van Yorick van Wageningen mag best gezien worden. Bovendien een prima soundtrack van Pino Donaggio.

avatar van mcouzijn

mcouzijn

Boneka schreef:

De kleurkeuze met veel sneeuw en blauw past in de tijd van de winter anno ''43. (...) Ook in oorlogstijd werd er gelachen niet waar?

De überblauwe kleur van de film stoorde mij juist. Alsof je een film die in de jaren twintig speelt per se sepia-bruin moet tinten. Onzin. Juist om de reden die je zelf al aangeeft met dat 'lachen': ook in die tijd werd er gelachen & dat is dus heel realistisch. Óók in die tijd was wit wit (en niet blauw), rood rood (en niet paars) en geel geel (en niet groen). Net als nu.

We zijn misschien gewend aan oude filmpjes over die oorlog uit voorbije jaren, maar de *echte* oorlog speelde zich niet af in vlekkerig zwart-wit hoor. Gewoon recht voor je ogen in HD kleur, met zonlicht en in 1080p of zelfs hoger. Dag in dag uit. Ik zie dan ook geen reden een film die in de oorlog speelt 'bij te kleuren', hetzij blauw, hetzij flets, hetzij allebei, zoals hier.

Laat het verhaal en laat het acteerwerk het gerecht maar opdienen. Daar hoeft geen felgekleurde, smaakverdrijvende saus overheen.

avatar van Dk2008

Dk2008

Boneka schreef:

Nou, ik heb het even opgezocht: Winter van 1941-1942 - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Dus geen 1943.

Bovendien speelt de film in de winter van 1945, zie plot, het is dus de hongerwinter.

avatar van Huggy Bear

Huggy Bear

Kan er niets aan doen ,maar vond dat de film behoorlijk tegen viel.

Ik bezit ook de DVD Box ,dewelke kennelijk de TV serie is van Oorlogswinter ( 1975 ).

En die vond ik toch heel wat beter dan deze versie . . .

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Bedankt voor de info Huggy Bear, nu ben ik toch ook wel benieuwd waarom je de film vind tegenvallen en de tv-serie beter vind...

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1983 berichten

Best een leuke film, maar wat is die Melody Klaver een slecht actrice zeg, straalt helemaal niets bijzonders uit, nul komma nul charisma. En ze kijkt altijd zo verveeld, alsof ze wil zeggen: 'Wat doe ik hier eigenlijk? Ik wil hier helemaal niet zijn.'

avatar van jeffur

jeffur

Maakte destijds erg veel indruk op mij, heb hem ook erg vaak bekeken. Vond het een mooi verhaal hebben. Vond het toen wel sneu dat die oom die voor de nazi's werkte werd doodgeschoten. Ookal was het een nazi...

avatar van jeffur

jeffur

Ebenezer Scrooge schreef:

Dat is denk ik ook haar rol, wie is er nu blij als ie in de tweede wereldoorlog zit

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Mooie film. Goed verhaal en sterke acteerprestatie van Van Wageningen.