ad

Genre: Oorlog / Avontuur

Alternatieve titel: Winter in Wartime

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Martin Koolhoven

Met onder meer: Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 27 november 2008

Over Oorlogswinter

"A country occupied, a child's innocence lost."

Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.

imageimageimageimageimageimage

Ik dacht dat alle fietsen bij de Duitsers ingeleverd moesten worden. Maar de hoofdpersoon fietst de hele film langs Duitsers en niemand valt dat op.

Verder wel een mooie film maar op sommige momenten onverstaanbaar. Altijd een probleem bij Nederlandse films. 3 Sterren.

avatar van yogi

yogi

[email protected] schreef:

niet alle fietsen, bij lange na niet maar wel de goede exemplaren

avatar van yogi

yogi

Gisteren weer bekeken, nu met mijn beide zoons (13 en 11). Er wordt geprobeerd om subtiel zaken aan te duiden misschien wel iets te subtiel. Bijvoorbeeld Schatter die zich voordoet als NSB er terwijl hij joden verbergt. Ik had de neiging om dingen uit te gaan leggen aan mijn jongens.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Deze film moet wat verhaal betreft het boek natuurlijk wel ver overstijgen eer het aanzienwaardig wordt. Wat een vreselijk gekleurd Hup Holland boek was het, net als al die andere rommel van Terlouw. En dat terwijl ik hem eigenlijk best mag.

Tarkus

Tarkus schreef:

Alleen al om de verpakking van deze DVD zou je al een ster geven, een mooie box, met 2 DVD en een CD met de soundtrack, en dat allemaal voor amper 14 €, dat zie je zelden.

Maar helaas, ik had meer verwacht van de film zelf, het verhaal valt me een beetje tegen, hoewel alles mooi in beeld is gebracht, toch kon het me niet echt overtuigen.

Ook van de hongersnood, die toen in Nederland heerste, en waarover deze film toch deels zou moeten handelen, zie je amper iets, op een diefstal na...

Ik heh de indruk dat men met de mogelijkheden die men ter beschikking had toch een veel beter verhaal had kunnen neerzetten, het is me allemaal een beetje te simpel.

En dan ook nog eens de dialogen, die zeer moeilijk verstaanbaar blijken, men fluistert de ganse film door, ook daar waar dat niet zou hoeven.

Kortom: mooie beelden, dat wel.. maar een zwak vertoon...

Heb de prent nog eens bekeken, en hij is me deze keer beter bevallen dan de eerste maal.

Ook was de klank veel duidelijker, (heb intussen wel een beter geluidssysteem), en dus was de film veel beter te volgen.

Maar een topper vindt ik het zeker niet.

avatar van Wouter

Wouter

Dogie Hogan schreef:

Deze film zal zeker in die fietsvijandige landen niet zon-dermeer uitgezonden worden vanwege beelden van (jonge) fietsers zonder een helm.

LOL.

avatar van Jomo

Jomo

Zag er niet heel waarheidsgetrouw uit...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Uiteraard verwijzend naar de bestseller van Jan Terlouw. Sommigen vergeten hier dat het om een verfilming van een jeugdboek gaat. Dus ook de film is van die aard. Dat er dan af en toe wat simplistische of onrealistische dingen de revue passeren is maar logisch. Uiteraard is het onbegrijpelijk dat er geen grondig onderzoek plaatsvond bij het vinden van het vliegtuig of het lijk van de soldaat. Vreemd dat ze tijdens de uitstapjes van Michiel niet achterdochtig zijn. En inderdaad ook vreemd dat de postkoets niet in de eerste plaats werd opgevorderd, maar er geen nader onderzoek plaatsvond na de vlucht ...

Eigenlijk naar jongvolwassenen toe een degelijke film. Stukken beter verfilmd dan het beschamende en vreselijke Koning van Katoren. Weliswaar wordt het boek vaak niet gevolgd. Een aantal zaken zijn bijgevolg bij de haren getrokken. Geen idee waarom het plot van het boek niet meer werd gevolgd, want dat zat prima in elkaar. Desalniettemin los hiervan wel degelijk.

Prima rol van Michiel, die de oorlog ervaart vanuit zijn kinderogen. Mooie sneeuwlandschappen ook. Geen topper, niet vlekkeloos, niet altijd correct, maar toch een mooie degelijke verfilming waarmee je kan thuiskomen.