ad

Genre: Oorlog / Avontuur

Alternatieve titel: Winter in Wartime

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Martin Koolhoven

Met onder meer: Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 27 november 2008

Over Oorlogswinter

"A country occupied, a child's innocence lost."

Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Koolhoven geeft de 14-jarige Martijn de boks.

Ruiming bommen WOII in Koolhoven

Ik was nog niet helemaal wakker; toen ik de kop las dacht ik dat het met de film te maken had.

avatar van rose

rose

Haha, dat is wel heel erg toevallig...

Ergens halverwege:

video

teaser (Quicktime)

Via 'Save link as' kun je het bestand evt. opslaan en kun je de teaser fullscreen bekijken.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

De teaser ziet er netjes uit. Mijn interesse word steeds groter.

avatar van Macmanus

Macmanus

Mwa ik weet het niet. Hopelijk heeft de film andere muziek.

kappeuter schreef:

teaser (Quicktime)

Da's wel een hele kleine. Deze oogt waarschijnlijk wat prettiger.

Macmanus schreef:

Hopelijk heeft de film andere muziek.

Die kans lijkt me - alleen al statistisch gezien - enorm groot.

Beter zo!

Mooie teaser. Maakt erg benieuwd.

avatar van neo

neo (crew)

Bovendien is vaak de origineel gecomponeerde filmmuziek nog niet af/nog niet geschreven om gebruikt te kunnen worden in een teaser/trailer. Zo ook bij deze.

avatar van Macmanus

Macmanus

Ja ja, maar de kans is wel enorm dat bij een oorlogsfilm van dit soort bombastische muziek te horen is. En het zou fijn zijn als het anders was, maar de kans daarop is statistisch gezien helaas klein.

Macmanus schreef:

Touché

avatar van raymon

raymon

ik vond 't er gewoon geweldig uitzien, en kan niet wachten!

Lijkt me echt een topper!

avatar van Quentin

Quentin

Teaser beloofd veel, prachtig gedraaid in ieder geval. Nou moet ik wel zeggen dat ik een ontploffing op het einde van een teaser/trailer wat te veel van het goede vind.

avatar van gotti

gotti

Idem. Ben reuze benieuwd!

avatar van Materny

Materny

Enige oorlogsboek wat me echt is bijgebleven uit m'n jeugd.

Weet dan ook nog precies hoe het afloopt, ook al is het vele jaren geleden dat ik het gelezen heb.

Tot nu toe ben ik positief verrast over het hele gebeuren.

Indrukwekkende cast btw.

avatar van mister blonde

mister blonde

Wat een afschuwelijke poster, zeg. Benieuwd wat Wouter er over te zeggen heeft...

Dit is niet de poster.

avatar van TimD

TimD

Ik hoop dat deze film beter wordt dan de andere films van Koolhoven, waarvan alleen het Schnitzelparadijs en Knetter wel leuk waren.

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Heb je ze allemaal gezien dan, TimD? Suzie Q en Amnesia vind ik bijv. prachtfilms.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

Wat een kut teaser zeg. Spreekt me totaal niet aan. En die muziek is om te janken. Maar goed ''Don't Judge a Book by Its Cover''.

avatar van wfiret

wfiret

Hoi, wanneer komt deze film uit? Misschien dat het op de teaser staat, maar dat kan ik nu niet even bekijken.

avatar van neo

neo (crew)

Staat gepland voor december.

avatar van Chattingforum

Chattingforum

Wha dit is het enigste boek die ik gelezen heb in mijn hele leven:xD:

Moet zien, het boek was echt goed:D

Rhythm & Poetry

Wel grappig een kennis van mijn ouders heeft in deze film een figurantenrol. Theo v. Rooij, let op die naam dat gaat een grote worden in de filmbussines .

avatar van Quido

Quido

Donaggio maakt filmmuziek Oorlogswinter

De beroemde filmcomponist Pino Donaggio componeert de soundtrack voor de Nederlandse speelfilm Oorlogswinter. Donaggio is bekend vanwege zijn werk voor ondermeer de films Blow Out, Carrie, Body Double en Dressed to Kill van regisseurs als Brian De Palma, Nicolas Roeg, Roberto Benigni, George A. Romero, Joe Dante, Dario Argento en Quentin Tarantino. Binnenkort kan daar Oorlogswinter van de Nederlandse regisseur Martin Koolhoven (bekend van ondermeer Het Schnitzelparadijs, De Grot en Knetter) aan worden toegevoegd.

Nadat Donaggio het scenario naar de gelijknamige bestseller van Jan Terlouw gelezen had wilde hij Martin Koolhoven graag ontmoeten. De regisseur reisde met de film af naar Donaggio’s woonplaats Venetië. De Italiaanse componist was dusdanig onder de indruk dat deze direct besloot de filmmuziek te gaan componeren.

Martin Koolhoven: “Het is geweldig dat zo’n fantastische wereldwijd bekende componist meewerkt aan Oorlogswinter. Al sinds de jaren tachtig, toen ik voor het eerst films als Blow Out en Dressed to Kill zag, volg ik hem en ben altijd van plan geweest hem een keer te vragen. Het wachten was op een film die ik bij hem vond passen. Dat hij het met me eens is, is natuurlijk te gek.”

Pino Donaggio: “I was overwhelmed by Martijn’s acting. In combination with the approach Martin had on creating more emotion in the music, I was convinced to do the score.”

Half september wordt in Sofia de score met het Bulgarian Symphonic Orchestra opgenomen.

Oorlogswinter is vanaf 4 december in de bioscopen te zien. De teaser trailer is reeds te zien op www.oorlogswinterdefilm.nl

Bron: persbericht

Toevallig laatst Body Double gezien, en die muziekscore was fenomenaal.

avatar van mister blonde

mister blonde

Wouter schreef:

Dit is niet de poster.

Wanneer komt de echte poster er?