Genre: Oorlog / Avontuur
Speelduur: 103 minuten
Alternatieve titel: Winter in Wartime
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Martin Koolhoven
Met onder meer: Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower
IMDb beoordeling:
7,0 (14.022)
Gesproken taal: Engels, Nederlands en Duits
Releasedatum: 27 november 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via Film1
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Vandaag om 10:15 uur op Film1 Drama
Plot Oorlogswinter
"A country occupied, a child's innocence lost."
Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.
Externe links
Acteurs en actrices
Michiel van Beusekom
Erica van Beusekom
Uncle Ben
Jack
Johan van Beusekom
Lisa van Beusekom
Dirk
Theo
Auer
Schafter
Reviews & comments
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
En dus heeft hij het niet koud? Nog even en jullie zouden het nog goed gaan praten als hij volledig droog uit het water was gekropen...
En dat het om een Duitser ging kwam in het boek 100 keer sterker naar voren.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5893 stemmen
En dus heeft hij het niet koud? Nog even en jullie zouden het nog goed gaan praten als hij volledig droog uit het water was gekropen...
Het was me waarschijnlijk niet opgevallen, omdat de scène goed werkt.
En dat het om een Duitser ging kwam in het boek 100 keer sterker naar voren.
Met name omdat er -en dan put ik even uit mijn herinneringen- een gehele verhaallijn aan de Duitser en het broertje van Michiel (die niet in de film zit) is gewijd. In al zijn subtiliteit werkt die Duitser prima in Oorlogswinter. Zou zijn aanwezigheid groter zijn geweest dan had ik waarschijnlijk gedacht: "ja-ha, schreeuw niet zo...".
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Overigens, voor iemand die het boek nooit gelezen heeft... zat die hele oom Ben lijn nou ook in het boek en wordt daar wel uitgelegd waaróm hij zo zijn eigen familie erbij wil lappen?
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
... Snap de kritiek op dit moment wel een beetje. De onderwater scène was dan wel weer erg sfeervol.
spoiler]
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het was me waarschijnlijk niet opgevallen, omdat de scène goed werkt.
Met name omdat er -en dan put ik even uit mijn herinneringen- een gehele verhaallijn aan de Duitser en het broertje van Michiel (die niet in de film zit) is gewijd. In al zijn subtiliteit werkt die Duitser prima in Oorlogswinter. Zou zijn aanwezigheid groter zijn geweest dan had ik waarschijnlijk gedacht: "ja-ha, schreeuw niet zo...".
Ja, maar nu had ik het gevoel dat de hele film zich op fluisterniveau afspeelde. Het geval met het ijs was slechts één voorbeeld. Ik vond vrijwel elke dramatische gebeurtenis 'underplayed'.
Had van mij allemaal wat heftiger gemogen.... Bovendien zaten er veel van dat soort 'het niet koud hebben' fouten in. Te veel ongeloofwaardigheden.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ik snap niet hoe je anders kunt laten zien dat dat iemand het koud heeft dan hoe het nu gebeurt. Hij is verdwaasd, stil, heeft een grote jas om zich heen, maar wil - als ie thuis aankomt - zo snel mogelijk weg bij die Duitse soldaat. Juíst omdat ie niet weet hoe ie zich moet gedragen. (plus: weten wij veel wat er gebeurt is tussen het moment dat ie uit het water is gehaald en in de motor zit)
En in het boek zit deze scène niet eens. Daar gaat het volgens mij om iets met een dakgoot en een kleiner kind?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat dacht je van lijk bleek zijn en een ril aanval hebben? Ik heb een aantal mensen door het ijs zien gaan en die reageerde daar heel anders op.
Ik snap dat dit allemaal prima werkt voor een publiek van 10-jarigen, maar niet voor mij.
(Van die dakgoot ka kloppen, in ieder geval was het dramatischer)
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
Ik snap dat dit allemaal prima werkt voor een publiek van 10-jarigen
Nee, 10-jarige hebben niet door dat hij het koud heeft omdat hij geen ril aanvallen krijgt.
Daarbij is al meerdere malen gezegd dat het te dik opleggen van het feit dat hij het koud heeft het échte verhaal afleidt en de scène dus minder goed zou werken(juist voor 10+).
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
En nog steeds heb ik geen antwoord op mijn tot 3x toe gestelde vraag...
En nee Rose... ik heb het doorgezaagde stuk ijs niet echt opgemerkt. Niet als storend in ieder geval.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daarbij is al meerdere malen gezegd dat het te dik opleggen van het feit dat hij het koud heeft het échte verhaal afleidt en de scène dus minder goed zou werken(juist voor 10+).
Kom op zeg. Ga je nu beweren dat realisme zou afleiden van het echte verhaal? Wat een onzin.
In Verhoevens handen had het mij vast meer kunnen bekoren. Nu was het me allemaal te vlak.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En nog steeds heb ik geen antwoord op mijn tot 3x toe gestelde vraag...
Geen idee, stuur Wouter een PM, die heeft vast recentelijk het boek gelezen. 
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Kom op zeg. Ga je nu beweren dat realisme zou afleiden van het echte verhaal? Wat een onzin.
@Stephan: voor zover ik me kan herinneren niet. En hij lapt zijn familie (hoewel ik me overigens af vraag of het wel familie is, of ook niet gewoon één van de vele mensen uit het Westen die naar het Oosten trok voor voedsel en dus gewoon een huisvriend) er niet bij, maar enkel de piloot.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is precies wat ik zo'n onzin vind. Elke 12 jarige jongen die door het ijs gezakt is heeft het ijs en ijs koud en beleefd het niet anders. Totaal ongeloofwaardig en een verkeerde keus wat mij betreft. Maar blijkbaar werkte het wel voor jou.....
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Normaliter wordt er gepredikt om zo weinig mogelijk expliciet te laten zien, en nu men enkel het essentiële en wezenlijke laat zien, is het ook niet goed. Ik hou van beide varianten en inderdaad; het werkte hier prima voor me.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoezo wordt er normalitair gepredikt dat je zo weinig mogelijk expliciet moet zijn. Waar denk je dat de successen van Martyrs en a la Interieur op gebaseerd zijn. Of de films van Verhoeven en Noe. Er zijn zat mensen die wel van een flinke bak keiharde realiteit houden. Dat miste deze film en had het heel veel sterker kunnen maken.
En als ik dan toch bezig ben. Het begon al met die taart die de Duitser at in het begin. Een kinderlijk eenvoudige manier om te laten zien dat de Duitsers het goed hadden, terwijl Nederland honger leedt. Maar wat ik er over gehoord heb, hadden de Duitsers ook niet veel meer in de hongerwinter..... Vergeet niet dat België al gevallen was en Duitsland op twee fronten vocht voor lijfsbehoud.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Realisme is een illusie, laat ik het daar op houden. Vind dat soort kritiek altijd/vaak uitermate zwak (kijk, een modern straalvliegtuig/kebab-zaak in een WO II film; oke, dan heeft men een punt). Er bestaat niet één soort realiteit (niet alle Duitsers waren slecht, niet elke familie leed ernstige honger, etc). Met mijn opmerking doelde ik op het feit dat er veel critici (niet alleen de zogenaamde professionals) meer houden van ingetogenheid, dan expliciteit). Niet mijn mening overigens, hou van beide. Ben wel benieuwd wat je van de executiescène vond, in dat licht. Zie overigens niet in wat deze film miste aan realiteit.
Probleem dat veel mensen (niet per sé jij, Reinbo) met deze film hebben is dat ze niet weten of het nu een jeugdfilm is (het is immers een verfilming van een jeugdboek met een kind in de hoofdrol) of een film voor volwassenen. Oorlogswinter lijkt me nergens concessies te doen naar het jonge publiek. Hier vragen om beelden van opeengestapelde lijken (het was toch de hongerwinter?) en bloedige executies zou afleiden van de essentie van het verhaal. De hele stijl van de film en manier van vertellen (hangt samen, natuurlijk) is gericht op de beleving van Michiel. En realistischer kon dat niet, volgens mij.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het juist onzinnig dat een kind geen gruwelen zou zien of beleven......
Waarom is het hier allemaal zo ontzettend braaf. Dat vind ik een misvatting (van ouderen). Dat de belevenis wereld van kinderen enkel braaf en onschuldig zou zijn. een veel te simplistische benadering wat mij betreft. En een paar stapels lijken hadden mij zeker geholpen om de heftigheid van de situatie te voelen.
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
Kom op zeg. Ga je nu beweren dat realisme zou afleiden van het echte verhaal? Wat een onzin.
Spreek je jezelf nu niet tegen. Michiel ziet die gruwelen juist wel. Eerst zeg je dat hij wanneer hij in het water valt hij alleen maar weet dat het koud is, en niet over de oorlog denkt. Nu zeg je dat een kind geen gruwelen ziet of beleeft.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ik vind het juist onzinnig dat een kind geen gruwelen zou zien of beleven......
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
4. Spreek je jezelf nu niet tegen. Michiel ziet die gruwelen juist wel. Eerst zeg je dat hij wanneer hij in het water valt hij alleen maar weet dat het koud is, en niet over de oorlog denkt. Nu zeg je dat een kind geen gruwelen ziet of beleeft.
Pfff. dat wordt lastig om op zoveel verkeerde stellingen te reageren, maar ik ga mijn best doen.
1. Ik zeg niet dat je zijn kou centraal moet zeggen, het totaal niet laten zien ervan vind ik onrealistisch.
2. Ik heb het niet over de inhoudelijke kant, maar de dramatische en ja als hij bijna bevroren was geweest (en het trauma van zijn vader beleefde) was het veel dramatischer geweest.
3. Ik stel helemaal niet dat hij geen emoties zou moeten hebben, wel dat hij het koud zou moeten hebben na dor het ijs te zijn gezakt. het is mogelijk om twee lagen aan te brengen in een scene, precies waar hetr deze film aan schort. het is allemaalveel te eendimensionaal en simpel.
4. Ik snap er eerlijk gezegd geen bal van wat je hier schrijft. Waar stel ik dat hij het alleen maar koud zou moeten hebben en ik heb het over gruwelen zien,niet over gruwelen beleven. (Dus ik spreek mezelf ook zeker niet tegen) Bovendien groeit hij als burgemeesters zoon erg beschermt op. Dus het gruwelen beleven (afgezien van de executie van zijn vader, wat vooral op 'zijn keuze en zijn vertrouwen in zijn oom' werd uitgespeeld) is zijn bestaan inderdaad weinig gruwelijk.
5. Nou dat vind ik erg meevallen, de gruwelen worden op een Disney manier in beeld en vooral buiten beeld gebracht.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kinderlijke onschuld verliezen......
Idi I Smotri laat zien hoe het wel moet wat mij betreft....
En daar wou ik het maar bij laten.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Oftewel: je verwijt een film een film niet te zijn die het niet pretendeert/wil te zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee ik verwijt te film dat hij mij niet raakt, noch overtuigt.... En dat vind ik jammer, want het zag er allemaal mooi uit en het verhaal had naar mijn idee veel meer potentie
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
1. Ik zeg niet dat je zijn kou centraal moet zeggen, het totaal niet laten zien ervan vind ik onrealistisch.

2. Ik heb het niet over de inhoudelijke kant, maar de dramatische en ja als hij bijna bevroren was geweest (en het trauma van zijn vader beleefde) was het veel dramatischer geweest.
3. Ik stel helemaal niet dat hij geen emoties zou moeten hebben, wel dat hij het koud zou moeten hebben na dor het ijs te zijn gezakt. het is mogelijk om twee lagen aan te brengen in een scene, precies waar hetr deze film aan schort. het is allemaalveel te eendimensionaal en simpel.
4. Ik snap er eerlijk gezegd geen bal van wat je hier schrijft.
Oftewel: je verwijt een film een film niet te zijn die het niet pretendeert/wil te zijn.
Nee ik verwijt te film dat hij mij niet raakt, noch overtuigt.... En dat vind ik jammer, want het zag er allemaal mooi uit en het verhaal had naar mijn idee veel meer potentie
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik geef enkel aan waar het te kort schoot. Heb ook direct aangegeven het bij 1 voorbeeld te willen laten, omdat wat ik daar mis de essentie bevat van wat ik mis: drama, geloofwaardigheid, diepgang, realisme en gruwel.
Ik snap dat er een andere keuze is gemaakt, maar die werkt gewoon niet voor mij.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ik snap dat er een andere keuze is gemaakt, maar die werkt gewoon niet voor mij.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
Alleen al om de verpakking van deze DVD zou je al een ster geven, een mooie box, met 2 DVD en een CD met de soundtrack, en dat allemaal voor amper 14 €, dat zie je zelden.
Maar helaas, ik had meer verwacht van de film zelf, het verhaal valt me een beetje tegen, hoewel alles mooi in beeld is gebracht, toch kon het me niet echt overtuigen.
Ook van de hongersnood, die toen in Nederland heerste, en waarover deze film toch deels zou moeten handelen, zie je amper iets, op een diefstal na...
Ik heh de indruk dat men met de mogelijkheden die men ter beschikking had toch een veel beter verhaal had kunnen neerzetten, het is me allemaal een beetje te simpel.
En dan ook nog eens de dialogen, die zeer moeilijk verstaanbaar blijken, men fluistert de ganse film door, ook daar waar dat niet zou hoeven.
Kortom: mooie beelden, dat wel.. maar een zwak vertoon...
mcdaktari
-
- 7318 berichten
- 0 stemmen
dan vindt ik 3,0 sterren toch vrij hoog voor een zwak vertoon, zoals je het zelf noemt.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
dan vindt ik 3,0 sterren toch vrij hoog voor een zwak vertoon, zoals je het zelf noemt.
Lees goed wat ik zei.. voor de verpakking geef ik al één ster.. dus de film heeft er maar 2 !!
Het laatste nieuws

'The Alienist' was toch een Netflix Original, waarom is die verdwenen?

'Outlander'-spin off 'Blood of my Blood' doet het ontzettend goed op HBO Max

'Perfectly Imperfect' met Yolanthe Cabau nu te streamen op Prime Video

Goed beoordeelde misdaadfilm 'Donnie Brasco' van Mike Newell is morgen te bekijken op televisie
Bekijk ook

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

De Marathon
Drama / Komedie, 2012
660 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Max Manus
Biografie / Oorlog, 2008
69 reacties

Beneath Hill 60
Oorlog, 2010
64 reacties

One Hour Photo
Drama / Thriller, 2002
764 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






