Bloed, Zweet & Tranen (2015)

Nederland
Drama / Biografie

geregisseerd door Diederick Koopal
met Martijn Fischer, Hadewych Minis en Fedja van Huêt

André Hazes is acht jaar oud als Johnny Kraaijkamp hem ontdekt op de Albert Cuypmarkt: een ster is geboren. De film handelt over drie cruciale fases in Hazes’ leven: zijn jeugd in de jaren 60, de jaren 80 en zijn doorbraak en zijn laatste levensjaar.

• zaterdag om 21:15 uur op TV (één)

avatar van Marvinleeaday
De film op zich was best wel aardig, maar de zang was heel erg slecht, leek echt nergens naar. Als men gewoon de originele nummers van de echte Hazes had genomen had de film wat mij betreft zeker een halve tot een hele ster mee gehad.

Ik vond de film nogal fragmentarisch, een beetje rommelig. De vele flashbacks deden er ook geen goed toe, had wel wat minder gemogen. Al met al een redelijke film, maar geen topper. Martijn speelt Andre overigens wel formidabel. Komt natuurlijk ook omdat hij er op lijkt, maar de acteerprestatie zijn gewoon uitstekend. Het meest storend vind ik de rol van Rachel Hazes. Ik bedoel niet het acteren, maar hoe ze in de film wordt neergezet. Als een soort engeltje, zich o zo begripvol opstellend, zo lief en begrijpend, een perfecte vrouw. Ik geloof er niks van, bovendien wou ze scheiden van Andre en woonde op het laatst niet eens meer in hun huis. Ze heeft bij het maken van de film een grote inbreng gehad over de inhoud ervan, en haar zelf wel erg positief neergezet. Andre zal best niet altijd een lieverdje zijn geweest, maar Rachel komt er wel heel goed van af. Ook raar dat in de film de eerste huwelijken van Andre geen rol spelen en zijn andere kinderen er helemaal niet in voorkomen. Ook de rol van de ouders van Rachel komenin de film helemaal niet voor. Qua waarheidsgehalte laat de film vast wat steken vallen. Toch teveel door de bril van Rachel gemaakt volgens mij. Als film op zich toch boeiend genoeg om te bekijken. Je krijgt toch een indruk van het maffe leven van Andre, een man die in de knoop zat met zichzelf en dat ontvluchtte door heel veel pils en al ketting rokend. Die succesvol was, maar tegelijk een groot minderwaardigbeids complex had en niet tegen de druk kon van het artiestenleven.
Zijn traumatische jeugd die in de film aan bod komt heeft vast te maken met zijn destructieve levenswijze.
In de film doet Martijn zelf de zangpartijen, en dat gaat hem vrij goed af. Alleen hij is natuurlijk geen Hazes, dat is duidelijk. Als de film is afgelopen blijf je toch wat triest achter. Je had hem toch een ander leven gegund, als hij maar de wil en kracht had gehad om het anders te doen. Dat is hem niet gelukt.

avatar van panax
kort krachtig mix in tijd, goed gespeeld!!
mooie film over volkszanger no.1
goeie cast !!
ik heb genoten van deze tragisch,komische levensverhaal van andre hazes.

avatar van tattoobob
Eentonige film die de nadruk legt op het alcoholgebruik van Hazes.
Minis is een totale miscast in deze productie........haar rotterdamse accent is om te janken.
Hazes heb ik nooit leuke muziek gevonden en daar zal deze film geen verandering in brengen.

Hoewel het muziekgenre dat André Hazes heeft gebracht niet bepaald mijn favoriete genre is ga ik zeker niet ontkennen dat de man geen talent had, integendeel, als je zo'n massa fans hebt is alleen maar een bewijs dat je de mensen in beroering kan brengen en dat alleen al is een talent !!
Dat het leven van Hazes niet over rozen liep dat wist ik wel, maar toch was ik nog verbaasd bij het zien van deze film. Dat het zo erg is geweest, hoeveel tegenslagen kan een mens aan, dan mag je nog alle succes van de wereld hebben met je carrière.
De film is me enorm bevallen, en de hoofdrolspeler zet een puike André Hazes neer, echt hoed af voor de acteerprestatie van Martijn Fischer.
Kortom, voor mij was dit een geslaagde biografische film en kan hem iedereen warm aanbevelen, of je nu fan bent van zijn muziek of niet.

avatar van Malibu Stacy
Allereerst speelt Martijn Fischer echt fantastisch! De film op zich is wel aardig, maar had op bepaalde punten best wat uitgediept mogen worden. Interessant vond ik de rol die Tim Griek in het leven van Hazes speelde, overigens ook een goede rol van Fedja van Huet. De rol van Rachel is geromantiseerd, nergens wordt er gerept over de op handen zijnde scheiding ten tijde van Hazes' overlijden.

Door het geregeld versnijden van gebeurtenissen uit de laatste levensfase van André Hazes met zijn hardvochtige jeugd én met zijn meest succesvolle periode komt de focus bijna automatisch te liggen op zijn zelfdestructieve gedrag. Regisseur Koopal schetst een duidelijk beeld van een zanger die voortdurend aan zichzelf twijfelt en houvast zoekt in overmatig drankmisbruik en sigaretten.
Hoewel het verhaal hier en daar wat slordigheden en omissies kent is het een boeiende film. Ik ben nooit een echte fan van Hazes geweest, omdat zijn genre mij niet zo ligt, maar niemand kan ontkennen dat de man een ras-entertainer was en geweldig kon zingen. Daarom vind ik wel jammer dat men voor de soundtrack geen gebruik gemaakt heeft van de originele opnames.

Schitterende bio, tranen en een lach. Wat een geweldige man was het toch.
Fischer zet een goede rol neer, enige minpuntje vind ik de zang, zoals al eerder gezegd.
Ze hadden wel wat meer van Hazes zelf mogen gebruiken.

avatar van Brabants
Mooie biografische film over het leven van André Hazes. Indrukwekkend verhaal met sterk acteerwerk van een gehele cast. Dit alles maakt het zeer kijkwaardig en het is toch een onderdeel van de Nederlandse muziekhistorie.

avatar van frolunda
Goede film al vind ik hem soms wat eenzijdig overkomen en worden sommige fases in de carrière van André Hazes nauwelijks belicht.Het acteerwerk van met name Martijn Fischer vergoedt echter veel en ook de regie van Diederick Koopal (in zijn tweede film na de Marathon) mag er wezen.Wat de zang betreft,ach daar hield toch al niet zo van dus dat vond ik niet echt storend.In zijn totaliteit is Bloed,zweet en tranen toch een mooi en waardig eerbetoon aan Nederlands grootste volkszanger.
Overigens wel jammer dat Friedel van Galen (schoonmoeder) er niet in zat,die heb ik altijd hilarisch gevonden.

Hoewel ik absoluut geen fan was van André Hazes en ook niet van Nederlandstalige muziek in het algemeen, is André Hazes natuurlijk wel een icoon in de Nederlandse muziek en wat dat betreft vond ik deze Drama film (waarschijnlijk grotendeels gesponsord door het biermerk Heineken, want in heel veel scenes zie je wel een flesje, blikje of een bierglas voorzien van het merk Heineken voorbijkomen) over zijn leven wel goed, want alle facetten komen daarin voor (niet in chronologische volgorde, maar door elkaar heen) namelijk zijn zware en moeilijke jeugd (vanwege zijn harde vader Joop Hazes die losse handjes had en ook niets zag in de zangtalenten van zijn zoon André), zijn muzikaal succes (zeg maar de jaren 80 periode samen met muziekproducent en vriend Tim Griek, die helaas op tragische wijze in 1988 om het leven is gekomen, waarbij hij met zijn auto te water raakte) en zijn laatste levensmaanden, waarbij zijn gezondheid (o.a. zijn oren) enorm snel achteruit ging en dat kwam vooral natuurlijk door zijn ongezonde levensstijl met enorm veel drank (bier) en sigaretten.

Ik vond het verhaal over André Hazes in ieder geval interessant (o.a. dat hij vreemd ging met een 15-jarig meisje, daarbij zal wel helaas "Bloed, Zweet & Sperma" bij te pas zijn gekomen), boeiend en zeker ook tragisch (vooral m.b.t. zijn vader) en ook met de uitvoering van het verhaal zat het wel goed en dat is vooral te danken aan de goede en overtuigend spelende cast. Zo speelt Martijn Fischer de rol van André Hazes gewoon geweldig en hij leek er ook nog behoorlijk op en hetzelfde geldt voor de 8-jarige André Hazes (die in eerste instantie ontdekt werd door Johny Kraaijkamp en natuurlijk ook in dit verhaal voorkomt) gespeeld door de talentvolle Matheu Hinzen.

Ook de mooie en rondborstige Hadewych Minis in de rol van zorgzame Rachel Hazes kon me wel bekoren en hetzelfde geldt voor Fedja van Huêt in de rol van muziekproducent Tim Griek en Raymond Thiry in de rol van Joop Hazes en dan heb je eigenlijk wel zo'n beetje alle hoofdrolspelers in het verhaal gehad. Over de zangtalenten van Martijn Fischer m.b.t. de liedjes van André Hazes in deze film, daar valt natuurlijk over te twisten, maar dat had ik eigenlijk ook altijd met André Hazes (zodra ik hem op de radio en/of televisie hoorde of zag, dan zette ik gelijk iets anders op) zelf, hoewel ik zijn muziek in zijn laatste levensjaar een klein beetje begon te waarderen (komt vooral door zijn optreden bij Barend & Van Dorp op het voetbal EK Portugal in 2004 en dat was nota bene een paar maanden voor zijn dood). Hoewel je weet hoe de film zal eindigen, vond ik zijn dood best tragisch. Van zijn dood krijg je geen beelden te zien (je ziet hem wel ineenzakken in een stoel, waarna hij twee dagen later overlijdt), maar wel nog echte beelden van de indrukwekkende afscheidsbijeenkomst in de Amsterdam Arena, waar 6 miljoen Nederlanders naar hebben zitten te kijken (ik zelf overigens niet).

Gewoon een uitstekende Drama film (beter gezegd biografie) over het leven van Nederlands muziek icoon André Hazes, die natuurlijk met 53 jaar veel te vroeg is gestorven.

avatar van patrick17
Vanavond deze film bekeken omdat er weinig anders op TV was.

Ik sluit me aan bij het verhaal hierboven.

Hazes wordt over 100 jaar nog in elke kroeg gedraaid.

3 *

avatar van Bud Spencer
Verrassend goede Nederlandse film die aan Ciske de Rat doet denken.

avatar van Donkerwoud
Het goede nieuws voor zowel fans als haters is dat André Hazes absoluut niet gespaard wordt in deze biopic. De grimmige sfeerschetsen van een jeugd in de Jordaan met een alcoholistische, liefdeloze en agressieve vader. Zijn doorbraak als publiekslieveling terwijl hij de Heinekenbiertjes (waarvan de blikjes steeds mee veranderen met de tijd) weg klokt alsof het water is. Tot slot de tragische neergang van een triestige man met overgewicht die door zijn jongere vrouw op de been gehouden wordt als hij lichamelijk aan het aftakelen is. Vrolijk stemt het niet, beklemmend is het wel. Martijn Fischer is dan ook fantastisch in hoe hij de knuffelbare allemansvriend neerzet als iemand die de agressie uit zijn jeugd onder controle probeert te krijgen, maar steeds ertegenaan loopt dat hij zijn gefrustreerde vader altijd in zich meedraagt.

De mooiste fragmenten zijn die waarin Fischer niets anders doet dan Hazes zijn: een beetje jolig doen in de opnamestudio, of met zijn bolle buik en een pilsje erop verslagen onderuit hangen. Het is alleen jammer dat de film een te lange tijdspanne bestrijkt om bij bepaalde specifieke gebeurtenissen stil te blijven staan. Zo wordt een interessant - en pikant- onderwerp als de relatie met de vijftienjarige Rachel alleen terzijde genoemd. Het heeft iets vreemds dat een film die op alle fronten compromisloos en rauw is, zoiets controversieels laat liggen om de mythevorming in stand te houden (misschien ook omdat de weduwe Hazes nauw bij deze verfilming was betrokken.) Desalniettemin is het een alleraardigste biografie die gemaakt is volgens het boekje, maar die een fijn inzicht biedt achter de mythe van de smartlappenkoning.

Mooie film, maar misschien wel net ietsje te veel de kant van Rachel opgedraaid. Die zal flink wat te stellen hebben gehad met Hazes, maar zo'n lievig lijdend voorwerpje als in de film zal ze echt niet geweest zijn. Maar goed, neem je 'Ras' met een klein korreltje zout, dan is het prima. Tim Griek wordt goed neergezet door Van Huet, alleen vond ik zijn uitmonstering wel iets te karikaturaal hier en daar. De bril, de shirtjes, de vloekende dessins.... net iets TE. Fischer als Hazes is de hele film door totaal geloofwaardig, een prestatie! Minpunt: sommige dialogen waren echt amper te verstaan.

avatar van K. V.
Deze was een tijdje geleden op tv en eens meegepikt.
Behalve enkele liedjes kende ik niet echt de persoon, maar vond het wel eens boeiend om gezien te hebben. Het was gelukkig niet alleen tranen, want er zaten en en toe ook wel wat grappige stukjes in.
'k vond de cast zeker niet slecht en de liedjes klonken ook niet slecht (ben geen kenner).
'k vond het wel eens de moeite om gezien te hebben.

Het viel me op dat de film zich vooral focuste op Hazes als kind en de invloed die die jaren hadden op zijn verder leven en dan zowat de laatste jaren waar de gezondheid van Hazes op noodpeil stond, inzonderheid door zijn alcoholverslaving.
Eigenlijk een zeer goede film.
Wat slordig met de leeftijd en uitzicht van de hoofdrolspelers bij de tijdssprongen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een simpele ziel die graag een biertje lust wordt een grote volkszanger en komt terecht in een wereld van managers, deadlines en luxe, wat eigenlijk totaal niet bij hem past. Een interessant element als je het hebt over het leven van Hazes, maar de film Bloed, Zweet & Tranen lijkt daar niet al te veel op te willen focussen. Zijn gezondheidsproblemen en dan met name zijn drankprobleem, lijken hoofdonderwerp van de film. Soms lijkt het alsof je naar een anti-alcoholreclame kijkt van anderhalf uur. Met zijn drie hoofdstukken (kind, zijn succesjaren en zijn laatste jaar) lijkt het erop dat men het levensverhaal van Hazes wil vertellen, terwijl belangrijke momenten in een vluchtige montage zitten of geheel worden overgeslagen. Zijn gehoorproblemen en bierverslaving zijn schijnbaar interessanter. Bloed, Zweet & Tranen is een verzorgde film met gelukkig ook een paar sterke acteurs in bijrollen, met name Van Huêt is sterk.

3 sterren.

avatar van Earth
Aardige film. Beetje oppervlakkig. Veel foutjes qua tijd. Apparatuur die er in een bepaalde periode nog niet was.

avatar van nijkerkbert
Mooi rauw beeld van André. Prima neergezet door Martijn Fisher. Dissonant in deze film is wat mij betreft Haydewich

Ik heb de film na zo'n 20 minuten afgezet. Ik werd helemaal gek van dat 'Parkinson-camerawerk' . Meine Gute, als je een camera niet stil kan houden pak dan gewoon een statief. Of wil men hier kunstmatig 'actie' suggereren die er in werkelijkheid niet is ? Kostenplaatje, stijlmodel, sukkeligheid, amateurisme, zelfoverschatting?? Wie zal het zeggen. Jammer om zo een verhaal met veel potentie op die manier de nek om te draaien.

avatar van schenkowiets
Geweldige biografie/drama , en supergoed geacteerd . Jammer dat het niet zn eigen stem was maar dat is ook bijna onmogelijk .

avatar van lucdecoster
Fantastische film. Spijtig dat er niet zo veel zang in voor kwam. Het ging meer over zijn ellendig leven. De documentaire : André Hazes, Zij Gelooft in Mij (1999) is ook de moeite waard.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama en muziek film..
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Marcel Hensema en Fedja van Huêt ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Af en toe onrustig camerabeweging...

avatar van filmofiel
Aardig bio'tje alleen stond er op een pakje sigaretten begin jaren 80 nog geen 'roken is dodelijk', slechts 'Roken schaadt de gezondheid', just a minor detail.Ondanks dat toch een dikke 4.

avatar van Baboesjka
Wat een mooie film! Goed gecast en geacteerd, ontroerend verhaal, goede zang. Je hoeft geen fan van André Hazes te zijn om dit een mooie en interessante film te vinden. Ik zat er helemaal in. Vier sterren!

avatar van Flat Eric
Zeg maar niets meer

Film is interessant ook al ben je, net als ik, geen fan. Het is een ronduit treurige geschiedenis die ondanks het succes treurig blijft tot op het einde.
Martijn Fisscher is zeer geloofwaardig als André dit in tegenstelling tot Hadewich Minis als Rachèl. Martijn Fisscher ís Hazes terwijl Minis Rachel 'speelt'. Ze is te 'netjes' en je hoeft echt geen Rotterdammer te zijn om te horen dat het Rotterdams accent het niet helemaal is.
Het is net zo tenenkrommend als dat Amsterdammers acteren met een Limburgs accent. Ook echt niet om aan te horen.
Hoe dan ook, als je je over die ergernis heen kunt zetten is het een mooie film over 's Lands grootste volksheld.

avatar van AJK
AJK
Ben nu aan het kijken.
Martijn speelt fantastisch!!!!!!
De vertolkster van Rachel had veel beter gekunt.
Dat kwam niet over voor mij.
Dat Dre een echte muzikant was vond ik
echt tof dat dit ook naar voren kwam.
Dat de echte stem van Martijn wordt gebruikt
vond ik niet storend.Mooie biografische film.
3.5.

avatar van cantforgetyou
Aardige film, maar niet heel sterk. Rachel werd erg slecht gespeeld. Marijn speelt best goed. En hij kan ook zingen. Het blijft toch een beetje simpel allemaal. Ik vind de echte documentaire met André Hazes een veel mooier iets dan dit. Maar goed, de film kijkt wel makkelijk weg. Aardig tussendoortje.

1 ster is meer dan voldoende.
Prima hoor zo'n waargebeurd verhaal maar breng het dan zo als het was en dat is niet persé een versie die voor monster rachel ook acceptabel is.

avatar van jippie2010
Vooropgesteld, ik ben nooit een Hazes-fan geweest.
Het verhaal sprak me dan ook niet altijd aan.
Maar filmtechnisch staat de film krachtig, een sterk script,
en bovenal een echt en eerlijk portret zonder poeha.
Ik ben benieuwd wat hij zelf van deze biografie zou vinden.
Fischer speelt overigens magistraal,
zonder hem was het nooit zo'n succes geworden. *3,5