- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
1. Grolsch
2. Grolsch
3. Grolsch
4. Hertog Jan en Veltins (op gepaste afstand)
Het zal allemaal wel met de streek te maken hebben 
Daarnaast een groot speciaalbierliefhebber, de meeste gaan er wel in. Maar Belgisch speciaalbier blijft natuurlijk ongeëvenaard. Beste speciaalbier is een heerlijke Grimbergen Dubbel.
Whisky ben ik niet zo van, maar een vodka-sprite gaat er altijd wel in. Esbjaerg vind ik heerlijk.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Grimbergen speciaalbier? Dat bier wordt in grote hoeveelheden in de fabriek gemaakt. Ik zie niet in wat er zo speciaal aan is.
Een van mijn all-time favoriete: Duchesse De Bourgogne
https://newstore.lahoublonniere.be/5169/duchesse-de-bourgogne-75-cl.jpg
Vlaams Roodbruin is in Nederland wellicht helemaal niet gekend als bierstijl. Het meest gekende in deze stijl is wellicht het commerciële 'Rodenbach'.
Een van mijn recente ontdekkingen. Iemand omschreef het me als "Alsof je van een stuk donkere chocolade bijt en tegelijkertijd een slok Rum drinkt". Dat dekt eigenlijk wel de lading.
http://www.hugel.be/uploads/5/7/5/7/57572061/img-2441_orig.jpg
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Grimbergen speciaalbier? Dat bier wordt in grote hoeveelheden in de fabriek gemaakt. Ik zie niet in wat er zo speciaal aan is.
Deze St. Bernardus is ook heerlijk. https://res.cloudinary.com/bierista/image/upload/c_fit,h_400/v1563454594/st-bernardus-tripel De Abt 12 (blauwe fles) net zo lekker wat mij betreft.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Deze middag gedronken:
frambuesa y chocolate (Brouwerij Hof Ten Dormaal)
https://www.straffestreek.be/uploads/foto/FrambuesayChocolate300x300.jpg
Bravoure (Brouwerij De Dochter van de Korenaar). Lekker gerookt.
https://lambikstoemper.files.wordpress.com/2013/06/bravoure.jpg
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Voor een kleine 100€ aan bier en bijbehoren aangekocht.
Het moet maar zo lekker niet zijn.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
the hustler
-
- 180 berichten
- 2831 stemmen
En toch drinkt de meerderheid in dit land als pilsener dat groene flesje geloof ik.
Blijft natuurlijk de vraag: waarom dronk Hazes uit blik? Waarom niet van het vat? Hij had toch een bar thuis? En zijn drankverbruik was groot genoeg om een vat aan te sluiten voor hem alleen al. Kreeg hij die blikjes misschien gratis of werd hij gesponsord en betaald daarvoor? En hoeveel sponsoring heeft de film “Bloed, zweet en tranen” gekregen?
Dat het groene flesje nu het meest verkochte is, komt door de reclame. Bruine bierflesjes blokkeren 98% van al het schadelijke licht, groene flesjes houden slechts 20% van al het schadelijk licht tegen. Daardoor smaakt bier in groene flesjes slechter en bewaart het minder lang. Wie dat weet moet dus al een halve idioot zijn om uit groene flesjes te willen drinken. Waarom nemen bieren als Heineken dan wel een risico door een groen flesje te gebruiken? Zoals ik al zei: alles zit hem in marketing en branding. Vroeger waren Heineken flesjes bruin, maar ze zijn nu groen. Omdat het logo groen is, niet omdat dat beter is. Dat is zogezegd voor de uitstraling. Beetje Carlsberg imiteren met al hun groen. Kwantiteit boven kwaliteit. Heineken drinkers worden opgelicht zonder dat ze het zelf beseffen. Mij niet gelaten hoor. Als je maar gelukkig bent. Er zijn mensen die McDonalds lekker vinden. Moeten ze zelf weten welke rommel ze door hun strot duwen. Het is de marketing die gesmaakt wordt door de fans, niet het bier zelf. Net zoals bij sigaretten destijds het imago primeerde op de smaak. Marlboro was zogezegd stoer door de cowboy op de reclame. Witte filter? Voor de wijven. Had niks met smaak te maken. Bij objectief bierproeven valt Heineken door de mand.
De populariteit heeft natuurlijk ook met nationale trots te maken. Nederlanders drinken vooral Nederlands bier, Duitsers drinken Duits bier en Belgen drinken Belgisch bier. De Engelsen hebben pech: die drinken warm Engels bier van ’t vat zonder schuim. Niet te zuipen. Die kunnen er nog minder van dan de Nederlanders. Eerlijk gezegd: als ik moet kiezen tussen warm Engels bier van ’t vat of een Heineken, bestel ik nog liever een watertje van een goed merk. Alhoewel: ook bij de keuze van een watertje speelt de marketing een te grote rol. Spa Rood of Spa Blauw? Ook een geniale marketingcampagne, eigenlijk. In Nederland spreekt iedereen van Spa, in België zelf doet niemand dat. Daar spreken ze van plat water en bruisend water. En van paardenpipi. Maar dat drinken ze daar niet.
Op onderstaande link een bierproeftest met goed verkrijgbare pils: Heineken scoort veruit het slechtst en ook daar wordt het succes toegeschreven aan de reclame. Misschien een tof ideetje om deze test eens in vriendenkring na te spelen deze zomer. Schol!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Dat zijn de leuke dingetjes.
Nu moet ik zeggen dat ik pils best een drankje vind waarbij ik me weleens wil verlagen; ik hoef echt niet altijd de allerbeste en duurste pils te halen. John Milton heeft snobistische trekjes, maar het kan te gek ook. Een test als dit (SLOOTWATER!) bewijst dat maar weer eens. In audioland is het niet anders, ze hebben op een beurs een keur een kordon audiofielen versteld laten staan over enorm goede luidspreken en een vreselijk dure kabel ertussen, en toen ze allemaal in een circlejerk op apegapen lagen, het gordijn weggetrokken om te laten zien dat dat signaal door het snoer van een schemer lamp oid kwam. Daar zijn die blind tests geweldig voor, of A-B-X. Ook leuk om te zien of mensen het verschil horen tussen laagste kwaliteit Spotify, 320 kbps Spotify, Tidal cd kwaliteit en Tidal high res 
Ik ben zelf wel een Brand en een Grolsch Beugel drinker, en gok dat ik die er ook uit zou halen. Het verschil tussen een Heineken en een andere zou al moeilijk worden, denk ik. Ik hou van wat bitterder en wat hoppig, en om die reden zou ik een Heineken longneck niet direct het bed... mijn hand uitschoppen. Vraag blijft wel: hoe blijft het blind overeind?
Overigens is dit wel degelijk te trainen, een voormalig Nederlands kampioen blindproeven is een oude bekende en eilandgenoot van mij en Woland. Aanleg en een frequent biertje lusten en die ook echt proeven en erover zwammen helpt vast, maar dat doe ik toch liever met whisky.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Audiokwaliteit is doorgaans enorm goed te horen hoor. Misschien niet qua kabels maar voor al het overige wel (versterker, boxen en audiodrager). Als ik een nummer hoor op digitale radio en ik vergelijk dat met CD, dan is het tweede een wereld van rijkdom. Verschil met iets van youtube draaien via m'n speakers in vergelijking met CD is nog groter. Deels hangt het ook af van de artiest en de zorg die er aan de productie is besteed.
Qua pils ben ik laatstens wat gaan neigen naar Jupiler, omdat het niet te uitgesproken is (Brand en Grolsch zijn wel lekker op z'n tijd maar slempt toch iets minder lekker weg) maar ook niet zo zoet als de usual suspects (Heineken, Amstel enz.).
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Haha, 'opdrinkbier', noemen wij dat 
Ik ben niet zo van amstel, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Verschil in luidspreker of koptelefoon hoor je het meest zou ik zeggen, daarna de versterker, daarna de bron, dan de DAC. Even ervan uitgaande dat één in de schakel niet superkut is, en dan zou je bron en dac evt kunnen laten wisselen van plek.
YouTube heeft sowieso geen goed geluid:
Ik ben te gaar (lange dag) om te kijken of dit nog steeds klopt, maar het zou me niet verbazen.
Jupiler zat op het vat in de kroeg naast de Pathé waar ik werkte in mijn studententijd, erg van genoten toen. Moet wel zeggen dat ik daar meer lol van had dan van die flesjes met te weinig inhoud 
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Jupiler scoort bij mij laatste tijd ook goed. Samen met Hertog-Jan. Daarnaast doet Warsteiner het altijd goed. En vroeger was er nog alfa maar nadat ik sollicitatie gesprek daar heb gehad is die smaak wat minder geworden, lol.
Lebarron
-
- 1018 berichten
- 702 stemmen
In de lente drink ik graag Lentebock, zomers het liefst IPA. De rest van de tijd gewoon Bud/Budweiser, ik blijf immers een Amerikaan. Vroeger ook wel Corona in de zomer maar dat drinkt nogal lastig met een mondkapje op.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik ben op bedevaart geweest in České Budějovice.
Niet dat ik een Bud fan ben, maar een Budvar gaat er prima in. Al is het geen Pilsner Urquell, my good sir. 
De bierliefhebber die meerdere dagen in Tsjechië of meer specifiek Praag is, die moet echt even naar Plzeň en een tour doen in die brouwerij, zelfs Miss Milton (bepaald geen bierslurper) vond dat geweldig.
Graaf Machine
-
- 9789 berichten
- 1412 stemmen
Heb ooit een prachtige rondleiding genoten in het Porthuis Sandeman, in, uiteraard, Porto. Daar staan op de linkeroever van de Douro verschillende beroemde porthuizen, die allemaal wel rondleidingen zullen verzorgen. Een aanrader voor wie in Porto is, en niet weet wat te doen met de tijd.
Vergeet ook niet het bovenste wegdek van de brug Dom Luis I te nemen. Ik heb dat in 2000 en in 2002 geprobeerd. Beide keren na dertig meter lijkbleek en met knikkende knieën letterlijk teruggekropen. Een toppertje voor de hoogtevreeslijders onder ons.
Lebarron
-
- 1018 berichten
- 702 stemmen
Ik ben op bedevaart geweest in České Budějovice.
Niet dat ik een Bud fan ben, maar een Budvar gaat er prima in. Al is het geen Pilsner Urquell, my good sir. 
De bierliefhebber die meerdere dagen in Tsjechië of meer specifiek Praag is, die moet echt even naar Plzeň en een tour doen in die brouwerij, zelfs Miss Milton (bepaald geen bierslurper) vond dat geweldig.
De Tsjechische Budvar/Budweiser is inderdaad veel beter dan het Amerikaanse Bud dat geef ik grif toe. Maar om mijn heimwee te verdrijven drink ik toch graag mijn Budjes. They make me feel at home far away from home! Helaas is Three Floyds Zombie Dust Pale Ale hier nog niet te koop!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Wat niet is, kan hopelijk nog komen. Ik ken hem nog niet, meen ik.
Lebarron
-
- 1018 berichten
- 702 stemmen
Wat niet is, kan hopelijk nog komen. Ik ken hem nog niet, meen ik.
Ik zou hem natuurlijk ook kunnen importeren en verkopen. Op vertoon van je moviemeter membershipcard krijg je 5% korting. 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
https://www.onderhond.com/tmp/seef-2.jpg
Zit ik hier een obscuur Japans arthouse filmpje te kijken, zie ik ineens reclame voor Seef bier. Klein brouwertje hier achter de hoek 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
En staan daar Duvels op tafel?
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
En staan daar Duvels op tafel?
Yups. Op een ander shot zie je dat het een Belgisch biercafé is. Ook Kasteel Rouge, Corsendonk, Chouffe, Vedette ... Maar Seef is hier echt een steenworp vandaan, gezellig terras ook, deze zomer een aantal keer gezeten 
ZAP!
-
- 5448 berichten
- 3621 stemmen
Dat is toch van die quote uit 'Marathon Man'? "Is it Seef?"
Joy4ever
-
- 4609 berichten
- 1832 stemmen
Qua pils vind ik König het lekkerst. Palm drink ik ook graag. Qua speciaalbier zijn er vooralsnog drie die er voor mij uitspringen: Jopen Johannieter, Affligem Dubbel en Naekte Non. Ik ben ook wel benieuwd naar de Grolsch Dunkel Weizen Bock en Grolsch Gerijpte Herfstbok. Zijn aankomende week in de bonus 
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Tegenwoordig enorm fan van double IPA’s. White Dog uit mijn eigen Dordrecht is een heerlijke brouwer, maar eigenlijk is iedere new england double minimaal 4,0*.
Untappd is overigens heel fijn als overzicht voor de bierliefhebbers 
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
IPA heb ik nooit aan kunnen wennen.
Drink de laatste tijd regelmatig een 'Paix Dieu', een kruidige triple (Abdijbier) met een excellente balans.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Drink de laatste tijd regelmatig een 'Paix Dieu', een kruidige triple (Abdijbier) met een excellente balans.
Hm. Ken ik niet. Scoort een prima 3,77 op untappd. En hebben ze bij de AH hier blijkt. Zal er eens eentje meenemen.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Hm. Ken ik niet. Scoort een prima 3,77 op untappd. En hebben ze bij de AH hier blijkt. Zal er eens eentje meenemen.
Afkomstig van een brouwerij op 45 minuutjes van hier, in het Waalse Péruwelz.
Paix Dieu wordt enkel gebrouwen bij volle maan.
Deze oubollige brouwerij heeft zichzelf de laatste jaren een nieuw en jonger imago aangemeten.
Neder0001
-
- 720 berichten
- 1788 stemmen
Nadat ik craft bier heb ontdekt smaakt mij de massa productie bier totaal niet meer. Heb wel een paar hectoliter Grolsch weggetikt in mijn leven maar vind het nu echt niet meer te drinken. Doe mij maar een willekeurige NEIPA. Het kost wat maar dan geniet je ook met volle teugen. 
Los daarvan nuttig ik ook graag een Cuba Libre onder het genot van een sigaar. Heerlijk tijdens het kijken van een film thuis met de knapperende vuur van de houtkachel. Hiervoor gebruik ik overigens Havana Club Anejo Especial. 15€ in de aanbieding en prima voor in de mix.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Nadat ik craft bier heb ontdekt smaakt mij de massa productie bier totaal niet meer. Heb wel een paar hectoliter Grolsch weggetikt in mijn leven maar vind het nu echt niet meer te drinken. Doe mij maar een willekeurige NEIPA. Het kost wat maar dan geniet je ook met volle teugen. 
Persoonlijk heb ik het niet zo voor IPA's en aanverwanten. Zolang het maar zuur of gitzwart is.
Ik merk dat men in Nederland ook meer en meer van 'sours' begint te houden.