De Surprise (2015)

Nederland / België / Duitsland / Ierland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Mike van Diem
met Jeroen van Koningsbrugge, Georgina Verbaan en Jan Decleir

De excentrieke multimiljonair Jacob de With sluit een overeenkomst om zichzelf naar de andere wereld te laten helpen. Bij het uitzoeken van zijn doodskist ontmoet hij een jonge vrouw die precies hetzelfde contract heeft getekend. Als de twee op elkaar verliefd worden, willen ze onder de deal uit en raken ze in grote problemen.

avatar van Collins
Zou ie toch humor hebben?

avatar van panax
leuke film
goeie cast
mooie filmbeelden ,goed camerawerk !!
leuke stunts
leuk origineel verhaal, net een twist aan het eind
prima in orde allemaal !!

avatar van ILDIB
Aardig en er zit genoeg kwaliteit in. Verbaan trekt de kar. Koningsbrugge Is gewoon een te grote karikatuur en zijn wisselingen zijn ook matig. .

avatar van Roger Thornhill
Leuke film met aardig spel en een twist die ik niet zag aankomen, ook al omdat de mogelijkheid daarvan in het begin al ter sprake is gekomen maar toen van tafel werd geveegd ("Ach, wat zou het ook uitmaken?"). Wat het Gouden Kalf van Georgina Verbaan betreft, ze speelde verder uitstekend, maar ik vraag me af in hoeverre die prijs op het conto van de plottwist mag worden geschreven: na de onthulling van haar ware identiteit speelt ze eigenlijk niet wezenlijk anders, maar de kijker gaat haar gedrag van daarvóór opeens met andere ogen bekijken. Als Van Diem de film "in sequence" had gedraaid, had hij bij wijze van spreken haar vooraf slechts de eerste helft van het script kunnen geven en haar dan pas op de dag van de onthulling zèlf kunnen verklappen dat ze eigenlijk de moordenaar is, en dan waren haar eerste scènes in feite perfect naturel geweest. Aan de andere kant is het ook wel een compliment voor haar als actrice dat ze de wetenschap dat ze een moordenaar is toch nergens heeft laten "uitstralen". Hoe dan ook, een prima rol.

avatar van Donkerwoud
Aardige theorie en het snijdt wel hout. Ik vond Jeroen van Koningsbrugge zoveel beter dan Georgina Verbaan. Vooral in de wetenschap dat de man niet met zijn gezicht van de televisie te krijgen is, terwijl ik echt het idee kreeg dat hij subtieler en ingetogener speelde dan in alles wat ik hem ooit heb zien doen. Het was even zijn 'Punch-Drunk Love' (2002).

avatar van JeroenFR08
Matigjes. Op aanraden van mn oom heb ik hem opgezet. De film heeft zijn op een hand te tellen pluspunten, de hand redt hij nieteens.

Ja van Koningsbrugge. Wat moet ik daar nou eens mee. Op tv een zeer irritante man die overal in voor moet komen en dan helemaal tenenkrommend in ik Hou van Holland. Maargoed, zulk soort dingen zouden los moeten staan van de film, maar toch blijft de ergernis een beetje hangen. Gek is dat eigenlijk.

Wel heb ik van de beste man een paar maandjes terug in de bios Riphagen gezien. Als hij niet op de normale tv aanwezig zou zijn geweest, zou ik denken dat er eindelijk eens een regelrechte vakman in de Nederlandse filmindustrie was opgestaan. In Riphagen speelde hij al de zeer enge en nare Andries, maar ook hier zet van Koningsbrugge wel echt een goed karakter neer. Hij kan dus blijkbaar ook ingetogen zijn en rustig acteren. Ja, zijn prestatie is zeker een pluspunt. Maar tot zover mijn relaas over de man van Koningsbrugge.

De film dan verder, het verhaal probeert origineel te zijn. En dat lukt ook wel aardig. Tot de zeer matige plottwist die ik al van mijlenver aan voelde komen. Jammer, het maakte het verhaal tot aan het einde toe redelijk voorspelbaar en dit deed afbreuk aan de film. Een grote afbreuk.

Want wat is er dan verder nog te genieten? Weinig eigenlijk. Verbaan speelt niet zo goed, de film beschikt over een paar plotgaatjes: ( zoals hierboven al vermeld blijft Verbaan gewoon in de baan van de vrachtwagen staan. Maar ook schiet van Koningsbrugge in het gebouw van de Surpise ook een van de medewerkers dood, die vervolgens weer rondloopt in de film. Hoe zijn zulke dingen nou mogelijk, toch weer een beetje typisch Nederlands.

Zo zou ik de film kort kunnen omschrijven. Typisch Nederlands, matigjes. Komt nooit helemaal los.

Overigens zou ik het bijna vergeten, maar nog wel een kleine pluim naar Jan Decleir die net als van Koningsbrugge wel een mooi karakter neerzet. Zo blijven de pluspunten inderdaad op één hand te tellen.

JeroenFR08 schreef:
Hoe zijn zulke dingen nou mogelijk, toch weer een beetje typisch Nederlands.

Want in Amerikaanse miljoenenproducties met tig meer schrijvers zit nooit iets wat niet helemaal klopt? Het enige 'typisch Hollandse' vind ik dat soort rare uitspraken.

Donkerwoud schreef:

Er zijn veel Amerikaanse producties die erg goed zijn. Dat weet je zelf ook wel. Waar het om gaat is dat ik geen enkele echt goede Nederlandse productie voor de geest kan halen. Vandaar 'typisch Hollands'.

avatar van Donkerwoud
Je zegt nu iets compleet anders dan net. Je vindt het een slechte film omdat er een plothole in zit en meent dat het hebben van hiaten in het plot iets typisch Nederlands is. Dan zeg ik je dat er Amerikaanse films zijn met een heel wat hoger budget die de meest suffe plotkeuzes maken. Dat is film-eigen, maar niet iets Nederlands of Amerikaans. En ik ben het met je tweede statement duidelijk niet eens, want zie mijn score aan deze film. Ik vind het zelf een zwaktebod dat alles gespiegeld moet worden aan wat Amerika doet; alsof iets alleen maar goed kan zijn als het net zo gelikt is en dezelfde stijl- en plotkeuzes maakt als Hollywood-cinema.

Donkerwoud schreef:

Ja ik vind plotgaten iets typisch Nederlands. Maar niet alleen dat. Ik vind dit niet zon beste film omdat het totale niveau naar mijn idee veel lager ligt dan bij de producties uit jawel, het verre land aan de andere kant van de wereld. Plotgaten zijn, valt toch niet te ontkennen denk ik, zaken die het niveau van de film gewoon naar beneden halen. Het typisch Nederlandse vind ik dus het lage niveau van de films die geproduceerd zijn op onze bodem. Want ik kan nogsteeds namelijk, na lang nadenken, maar heel schamel aantal goede Nederlandse films opnoemen.

Daarom is dit dus, een typisch Nederlandse film.

avatar van Donkerwoud
En ik ken zat Amerikaanse miljoenenproducties die de meest onzinnige fouten maken. Dan heb ik het net zo goed over hooggewaardeerde titels. Het is een onzinnige claim dat 'plot holes' een typisch Nederlands fenomeen zouden zijn. Maar goed, dat wordt een welles/nietes waar niemand wat aan heeft en ik vind het zinvoller dat we elkaar aardig blijven vinden. Op zich kan ik je ergens volgen dat ook 'De Surprise' op bepaalde punten niet on par is met soortgelijke formulefilms uit Amerika.

avatar van nijkerkbert
Een prima spelende van Koningsbrugge en Verbaan. Naar een verhaal van Belcampo. Wat meer kan een mens zich wensen?

avatar van Verhoeven
Zo, ja, wat een leuke en frisse verrassing!

avatar van Nienke1981
Deze film lang niet willen kijken in de bios en later op Netflix, omdat de combinatie Koningsbrugge en Verbaan me niets leek. Ook de beelden van de trailer konden me niet overtuigen.

Gezien de beoordelingen wel vrij goed zijn, toch maar gisteren bekeken en de film heeft me positief verrast.

De film komt langzaam op gang (er gebeurt dan nog niet zoveel boeiends), maar daarna wordt het leuk en ook spannend inclusief een overwachte twist. Ik vond het saaie type dat Koningsbrugge speelde maar niks, maar later bleek waarom hij zo is en kon ik het wel waarderen.

Wat mij betreft dus een must see van Nederlandse bodem!

Matige film. Acteerwerk van Verbaan draagt de film nog een stuk, waar Van Koningsbrugge wat mij betreft erg ondermaats. Film heeft na genoeg geen inhoud en de plottwists zijn erg zwak. Heb me daarnaast mateloos geërgerd aan de audio... Helaas: begon aardig, maar blijkt niks te zijn. 2*

avatar van Capablanca
Aan de saaie kant, futloos in zijn zogenaamde vaart.

avatar van Shinobi
"Ik ben eigenlijk nooit eerder benieuwd geweest naar de toekomst. Maar nu zou ik best wel willen weten wat me te wachten staat."

Opvallend dat dit de eerste titel is van Mike van Diem na 18 jaar.

Ik ben in ieder geval blij dat deze film zich niet houdt aan de - tegenwoordig geldende - Nederlandse maatstaven voor een romantische comedy; men durft hier ten minste buiten de gebaande paden te treden. Als kijker volg je hiervoor een markante miljonair die geen gevoel kent, zelfs het overlijden van zijn moeder doet hem niets. Als hij bij een zogenoemde reisbureau voor het hiernamaals een vrouwelijke medereiziger ontmoet, begint hij langzaamaan te veranderen.

'De Surprise' kenmerkt zich door de zwarte humor en de tijdloze sfeer die eromheen hangt. Op een bepaalde manier komt het zelfs surrealistisch over, mede door het gebruik van de prachtige locaties en hoe luchtig er met de dood wordt omgesprongen. Het heeft iets absurds, maar tegelijkertijd zet het je ook aan het denken over het onvermijdelijke noodlot dat eenieder staat te wachten.

Jeroen van Koningsbrugge ken ik als een schreeuwlelijk die zelden grappig is, echter verrast hij door zich van een serieuze en bovenal ingetogen kant te laten zien. En aan Georgina Verbaan heb je een spontane actrice die niet voor één gat is te vangen. De chemie tussen deze twee is onmiskenbaar, edoch nooit te dik aangezet. Het is alleen jammer dat de wending het nodige roet in het eten gooit en meteen alle plotgaten onthult.

Al met al een aardige melancholische film die zichzelf op een ironische manier de das omdoet. Desondanks zeker de moeite waard om eens gezien te hebben.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Elchapo
Ook maar op blu ray aangeschaft,leuke flick: origineel verhaal en leuke personages.4 stars.

avatar van Sherrytjuh
Erg leuke film! Beetje cliché, maar daar ergerde ik me totaal niet aan.

Was voor mij ook compleet een verrassing toen Georgina ineens Hindi sprak! En zonder vreemd accent ook. Netjes en vloeiend. Van haar Engels stond ik ook ineens te kijken.

Alleraardigste surprise van Mike van Diem, die naar mijn smaak veel te weinig films maakt, want de films die hij maakt zijn bovengemiddeld. Het degelijke verhaal, inclusief de leuke twist, én de verrassende rol van Georgina Verbaan maken dit tot een pretentieloze, vermakelijke film.
Andermaal het bewijs dat het met de Nederlandse cinema niet zo droevig gesteld is al veel leden van dit forum van tijd tot tijd willen laten doorschemeren.