De Ontsnapping (2015)

Nederland

geregisseerd door Ineke Houtman
met Isa Hoes, Edwin Jonker en Matthijs van de Sande Bakhuyzen

Julia voelt niets meer. Ze verlaat haar gezin om te ontkomen aan de sleur van alle dag. Ze wil leven, liefde, seks en weer kunnen voelen. Tijdens de zoektocht naar zichzelf komt ze erachter dat een geheim uit haar jeugd haar leven nog steeds bepaalt.

DragQueen schreef:
subtiel uitgevoerd verhaal.

*verslikt zich*

De discriminerende scène met twee geile dwergen en het goede spel van Edwin Jonker waren voor mij de meest opmerkelijke zaken in deze verder onevenwichtige, clichématige en toch ook platte film over een welgestelde maar ongelukkige huisvrouw met een burn out (ten gevolge van niet verwerkte innerlijke pijn), die de benodigde ontroering en tragiek miste.

avatar van cantforgetyou
Wat was dit? Afgrijselijke slechte film. De film raakte mij totaal niet. Zelfs de opnames in Portugal waren niet overtuigend. Ook de muziek en het scenario. Echt vreselijk slecht. Ik heb geen hekel aan Isa Hoes, maar in gtst was ze nog beter.

avatar van Elineloves
Slappe hap.

Ik had het al verwacht toen ik de trailer zag. Ik dacht: Dat is vast een film voor verveelde huismoeders die fantaseren om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en zich storten in een stiekeme romance met een gespierde macho. En ja, die doelgroep zal het fantastisch vinden.

Moeilijk om een band met de hoofdpersonages op te bouwen. Zij is ontevreden over haar leven, zoekend naar "meer" en duidelijk getraumatiseerd. Haar "ontsnapping" voelt geforceerd aan. Je moet wel héél diep gezonken zijn en in de put zitten als je je kroost zonder boe of bah te zeggen zo achter laat. Dat gevoel kreeg ik niet bij haar. Julia was gewoon een vrouw die baalt van haar saaie, eentonige leven en denkt dat het gras elders groener is. Maar nee, er moet weer een sentimenteel trauma doorgedouwd worden.

Het zal veel 40+ moedertjes aanspreken, herkenbare dingen zoals ontevreden zijn met je uitgezakte theezakjes en je afterpregnancy flap die nog steeds aan je buik hangt, maar voor mij hoeft dat niet zo. Ze wil maar nergens likeable worden.

Het grootste hekelpunt is dat Julia gewoon geen leuke vrouw is. En Romeo stelt al helemaal niks voor, wat een bordkartonnen personage. Ik weet niet of dat in het boek ook zo is, maar ik kon er niks mee. Daardoor had de film sowieso al geen kans van slagen voor mij.

Saaie meuk.

avatar van AmazingPP
Typisch zo'n Heleen van Rooyen verhaal. Naar mijn mening is van Rooyen echt een vrouw die de realiteitszin van het leven een beetje uit het oog verloren is. Ik vindt haar dan ook echt een vervelend mens, tenminste zoals ze overkomt in de media, ik ken ze natuurlijk niet persoonlijk. Dit vindt ik dan ook echt weer zo'n boek voor haar: een vrouw met een trauma die het verwerkt met los te gaan in een vreemd land en jawel; ook nog met een gigolo en veel te veel drank. Het achterliggend verhaal daarentegen vond ik dan weer wel interessant, maar helaas was het niet interessant genoeg om de film hoog te waarderen. Het boek laat ik sowieso liggen. Hoes acteert goed, de rest van de rollen is bord karton; totaal overbodig. 2,5 *

avatar van Ralf81
Tegenvallend

avatar van john mcclane 2
Zo leeg en en saai als julia haar leven ervaart in het begin ,,,zo leeg en saai is deze film.
Wat een aanfluiting .

avatar van mnrk
Dit was nu niet echt een hoogstaande Nederlandse productie...

Het verhaal had wel beter uitgewerkt kunnen worden (helemaal gezien de daad die ze begaan had), wel is het acteerwerk van Isa Hoes in orde...

De scene met de twee dwergen vond ik persoonlijk grappig en zorgt voor een grappige twist in deze film...

avatar van missl
Na het boek gelezen te hebben, heb ik me maar aan de film gewaagd. Isa lrobeert het leuk maar het is net niet. En Jonker als spannende man?! En die teksten die uitgekraamd worden. Nee, niet mijn film

avatar van IGarance
Ben al geen echte liefhebber van Nederlandse films, maar ik heb ook t boek gelezen toevallig...
Isa is zeker geen slechte actrice maar in deze film..nee niet echt.
Wat we wel direct opviel was de felle kleur van de vibrator, maar de reden van t open trekken van haar nachtkastje ontbrak; Waarom hij dat überhaupt open deed bv.
Ik denk ook niet dat t 40 jarige moeders aanspreekt, zeker niet als die in de zelfde situatie zitten ik heb me er doorheen geworsteld en bij de scene met de dwergen moest ook ik lachen en daar bleef het bij.
Heel jammer en die nominatie voor het Gouden Kalf? ..................

avatar van Rickyman
Slappe film, en toch spannender dan 50 grades.
Het aandachttrekkerij-verhaal van Heleen van Royen kennen we zo onderhand wel, jammer dat Isa Hoes ook die kant op wil en net als bij haar broer een beetje te hoog in d'r bol is geslagen. Deze rol past haar dan ook perfect.

Film gekeken op HBO, uit verveling. Het boek vond ik makkelijk weglezen, maar wel wat ergerlijk. Ik vond de film fantastisch, maar ik vermoed dat ik ook precies tot de doelgroep behoor. Mooie sexscenes, een niet perfecte Isa, een spannende Edwin, de ongemakkelijkheid en daarna de erotiek, erg mooi. En het thema verlies, de dood van een geliefde en het mooie verloop van dit verhaal raakte mij bovendien. Ik heb er zelfs om gehuild.
Ik had geen enkele positieve verwachting van deze film.

Fijne film. Mooie locaties, en een sympathieke hoofdrolspeler die niet bang leek om zich kwetsbaar op te stellen.

Het uitgangspunt van een moeder die haar gezin achterlaat, is een origineel gegeven, want ondanks deze zet verliest Julia de sympathie niet. De broer vond ik er ouder uitzien dan hij moest zijn. Ik schatte de acteur op minstens 30, terwijl het personage 20 ofzo was.

Ongeloofwaardig was de scene nadat Julia zich helemaal laat verbouwen. Want vervolgens zien we onflatteus beeld van Julia's kont in een zwembroek, waarmee je zou verwachten dat ze haar geld direct terugvraagt van de chirurg. En toch wordt het in beeld gebracht alsof Julia nu het mooiste lijf ter wereld heeft. Isa is echt geen lelijke vrouw, maar hier klopte het beeld echt niet met wat er verteld werd.

De dialogen waren prima. Een film die fijn wegkeek.

avatar van bjerik76
kijkt lekker weg, maar de film zit vol toevalligheden.
De manier hoe Juilia in de villa terecht komt, de mensen die ze ontmoet
De vogels die ineens stil zijn.

De vele flash backs zijn zeker op het einde tijdens de verkrachting irritant.
De film had beter gericht kunnen zijn op het verleden, de flash backs had een hele goede film op zich kunnen zijn. ( beter dan deze)

Grappig dat de eigenaar van de villa het groene fantasie kereltje was uit " DROP DEAD FRED"
Helaas inmiddels overleden, dit was zijn laatste rol.

avatar van m1chel
De Ontsnapping is verfilmd naar de bestseller van Heleen van Royen en wie aan van Royen denkt, denkt direct aan seks. In het begin van de film gaat het dan ook direct die kant op als Paul, de man van Julia, een grote vibrator uit de kast trekt. Je denkt als kijker dat de toon direct gezet is, omdat je in de synopsis ook al kon lezen dat er een gigolo in het spel komt. Toch is die gedachte te kort door de bocht, want deze dingen zijn bijzaak en regisseuse Ineke Houtman zet de film op een smaakvolle manier neer. Houtman regisseerde vorig jaar ook nog de film van Toen Was Geluk Heel Gewoon, die onder de fans toch wat lauw ontvangen werd. Met De Ontsnapping lijkt ze beter op haar plek in de regisseursstoel, want hoewel de film op sommige punten de verkeerde kant op lijkt te gaan, weet het verhaal dit nog op tijd recht te trekken en vallen de puzzelstukjes op zijn plek.

De punten waarop de film soms uit de bocht dreigt te vliegen, ontstaan door de feesten en de situaties waarin Julia verzeilt raakt. Je krijgt direct een beetje een nare Costa en Volle Maan bijsmaak en op die punten ebt de interesse van de kijker dan ook flink weg. Maar Julia’s situatie is schrijnend en daarom krijg je enigszins begrip voor de verkeerde keuzes die Julia aan de lopende band maakt. Julia wordt gespeeld door Isa Hoes en ze zet haar rol als depressieve Julia erg sterk neer. Er is ook een rol weggelegd voor de in 2014 overleden Britse acteur Rik Mayall, die prominent op de begin- en aftiteling verschijnt, maar toch een minimale rol heeft in de film als man die Julia op een hoogst onwaarschijnlijk manier aan onderdak helpt met een luxe villa met groot zwembad. Het was Mayall’s laatste rol voor zijn dood en zijn opnames werden één week voor zijn dood opgenomen.

De flashbacks die Julia beleeft over haar broer Jimmy zijn erg mooi vertaald naar het witte doek. Het lijkt in het begin nog allemaal een beetje cliché over te komen, maar naarmate de film vordert krijgt deze situatie steeds meer vorm. Vervolgens wordt stukje bij beetje duidelijk waarom Julia depressief is. Je voelt de constante twijfel bij Julia als ze de benen neemt naar Portugal en je vraagt je ook constant af waarom ze juist voor die plek kiest. Als ze per ongeluk ene Romeo tegenkomt in een café, heeft Julia geen enkel idee wie hij is, maar de vonk slaat daar al wel direct over. Als Julia daarna haar Vlaamse buren leert kennen en via haar buurvrouw bij een plastisch chirurg terecht komt, laat Julia haar lichaam strak trekken. Deze scène is best goed gefilmd, want Isa Hoes heeft tot dan een vrij uitgezakt lichaam dat erg geloofwaardig overkomt.

Toch zijn is er ook het nodige aanmerkingen op de film aan te merken. Zo is de relatie die ontstaat tussen Romeo en Julia (hoe komt van Royen daar toch op) te zoetsappig. Door dat zoete gebeuren wordt de film direct een stuk minder aantrekkelijk voor een groot deel van het mannelijk publiek, wat overigens goed te begrijpen is. Want Romeo is een exclusieve en hele dure gigolo en laat zich compleet inpakken door Julia, die al op middelbare leeftijd is en niet de meest aantrekkelijke vrouw is. De situatie die daaruit ontstaat is dan ook erg ongeloofwaardig en wordt eigenlijk te lang uitgesmeerd over de film. Waar de film nog vrij sterk opent, is dit juist het moment waarop de interesse weg ebt. Als je de zaal verlaat krijg je mede door die wending niet het gevoel dat Houtman het maximale uit de film heeft gesleept. Het wordt gelukkig later recht getrokken door een redelijke plotwending, maar echt super verrast wordt je ook weer niet.

Het einde en de boodschap daarachter is daarentegen wel heel erg mooi en de film wordt dan zelfs erg aangrijpend. Dit was wel een flink verrassingselement en het wordt juist dan ook duidelijk waarom Julia zo verschrikkelijk depressief is. Het is alleen erg jammer dat het gezin van Julia daar de dupe van is. Al moet gezegd worden dat de film daar wel dicht bij de realiteit weet te komen voor veel mensen. Want hoewel Julia telkens beweerd maar een paar dagen, hooguit een week weg te blijven, laat ze simpelweg haar gezin in de steek en daarbovenop bedondert ze ook nog eens haar man. Dit zijn schrijnende onderwerpen die van Royen in haar boek zo sterk wist aan te halen en dit wordt bij tijd en wijle erg goed naar het witte doek vertaald.

De Ontsnapping is een aardige film geworden die pijnlijke situaties uit de realiteit aansnijdt. Gelukkig heeft regisseuse Ineke Houtman dit op een smaakvolle manier naar het witte doek vertaald en krijgen we niet een opeenvolging van seksuele escapades uit de pen van mevrouw van Royen voorgeschoteld. Hoewel de film over het algemeen best goed in elkaar steekt, kan deze helaas niet constant blijven boeien. De scènes tussen de jonge Julia en haar broer Jimmy zijn prachtig, maar dit wordt een deel van de film teniet gedaan door de zoetsappige relatie die Romeo met Julia krijgt. Een bioscoopbezoek was destijds wellicht een beetje teveel eer voor de film, maar thuis voor de buis kan je nog wel eens een goeie avond hebben, waarbij soms de zakdoeken getrokken moeten worden.

avatar van nijkerkbert
Mooie rol van Isa Hoes, mooi verhaal, onverwerkt verleden mooi neergezet door Abbey Hoes ( is het familie?) Prettig wegkijken deze film, van mij 3 ☆

avatar van Elchapo
Redelijke film,niet hoogstaand maar ok voor ff tussendoor.......3.5 stars.

Mooie film. Was onder de indruk. Goed in beeld gebracht verhaal. Uitstekend geacteerd, niemand uitgezonderd. Het is natuurlijk wel heel erg Heleen van Rooijen, en daar hebben heel veel mensen een hekel aan. Dat blijkt ook wel uit de reacties hier. Misschien ook de reden voor de lage score. Snap die niet zo. Want de film heeft wel degelijk diepgang. Beelden van de jonge Julia (oh wat is die Abbey Hoes toch goed!) en haar broer zijn aangrijpend, en vormen zo een mooi tweeluik met die van de Julia van het heden. Om wie ik ook wel moest lachen. Film had zelfs wel wat comedy trekjes. Vond ik wel passen. Me in ieder geval geen minuut verveeld. En niet eens op m'n horloge gekeken na een uur. Nou dat wil heel wat zeggen.

avatar van Stephan
Ondanks het goede spel van Hoes (2x), Joncker en vdsb... het personage Julia is dermate onaantrekkelijk dat ik geen enkele sympathie voor haar voel, met uitzondering van de jonge versie. Het narcisme is te verstikkend.
Ook de gehele vibe van de film voelt net zo gedateerd als het muziekje van de striptease.
Kijk voor hoe het wel moet naar Shirley Valentine.

avatar van Phantasm
Tegenvallende film die erg gauw begint te vervelen.

avatar van Rodger
lege film, waar niks gebeurt om hier iets voor op te schrijven.
Jammer, maar mislukt.
1.0 *

avatar van HarmJanStegenga
Haha, dat jatwerk uit 'Eyes Wide Shut'. Vreselijk.

V Rooyen is niet mijn ding....Hoes ook niet...Dus...Na het lezen van de reacties hier......overslaan deze film. Tnx Mm-eters.

AmazingPP schreef:
Typisch zo'n Heleen van Rooyen verhaal.
Ik kan je aanraden het boek eens te lezen. Daar zitten zoveel lagen in dat het je aan het denken zet over je eigen leven, relaties, kinderen, hoe ga je om met trauma's en vooral hoe we ons sociaal wenselijk gedragen etc. Doe jij wat je écht wil doen, bén jij wie je écht wil zijn.

De film is echt een slap aftreksel. Een hele slechte Nederlandse film.

avatar van Stephan
moofyman schreef:

LOL

avatar van AmazingPP
moofyman schreef:

De film is echt een slap aftreksel. Een hele slechte Nederlandse film.

Ik heb ooit een boek van dat plastic mens gelezen, vond het drie keer helemaal niks, dus ik sla over als je het niet erg vind. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik haar documentaire over haar moeder wel prachtig vond.