Soof 2 (2016)

Nederland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Esmé Lammers
met Lies Visschedijk, Fedja van Huêt en Achmed Akkabi

Na een flinke dosis relatietherapie lijkt de koek voor Soof (Lies Visschedijk) en Kasper (Fedja van Huêt) echt op. Het hoge woord komt eruit: ze gaan uit elkaar. Althans, dat wil Kasper. Soof probeert het van de zonnige kant te bekijken, maar is de controle over haar toch al chaotische leven volledig kwijt. De Kooksoof inspireert niet meer, de kinderen lijken vooral bezig met hun tienersores en Kasper slaat te snel een veel te jong en slank ding aan de haak. Soof herpakt zich na een ontmoeting met Jim Cole (Dan Karaty), maar hun timing blijkt zoals altijd net verkeerd. Dan ontmoet ze de knappe chef-kok en 'foodie' Bauke (Achmed Akkabi) ...

25 BERICHTEN 2 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vervolg op Soof (2013) ...

Vanaf 8 december in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van de grunt

Ik heb een zwak voor Soof en Lies Visschedijk in het algemeen.

avatar van Rosicky

Wat een flauwe rip-off van Pulp Fiction, die poster

avatar van Arri
Tja, de poster van Soof 1 was ook niet bijster origineel.

avatar van Rosicky

Klopt inderdaad. Dat is gewoon die van American Beauty. Tekenend voor de creatieve armoede in het Nederlandse filmwereldje

avatar van Ted Kerkjes

Die posters moet je geloof ik zien als knipogen.

avatar van chrisje66
leuke film lekker om samen te kijken, leuke fragmenten verders net zo'n film als 1

avatar van Onweersvlieg
Weer een leuke romkom voor de feestdagen.

Eerste helft erg vermakelijk en veel gelachen. Daarna werd t een beetje slappe hap..

avatar van Quentin
Knap hoor, Soof 2 heeft inmiddels meer bezoekers getrokken dan het eerste deel:
Soof 2 overtreft bezoekersaantal deel 1 - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Best grappig vervolg op de ook al aardige eerste "Soof".
Ondanks het voorspelbare verloop kijkt deze nederlandse romcom prettig weg.
Wat bekende bn ers zorgen voor de krenten in de pap.
Lies Visschedijk is aandoenlijk in haar rol als chaotische moeder en eigenaresse van restaurant.

avatar van JBass
Sorry, slechte film. Verhaal is eerder deprimerend dan grappig. Halve ster voor de moeite.

Op Videoland staat/stond tot mijn verbazing Soof 2. Deze film gekeken, maar helaas...ik vond de film niet in de buurt komen van Soof 1. De film is niet zo grappig en droog als deel 1. Weinig grappen en de kinderen (misschien omdat ik geen kinderen heb) waren irritante en verwende snotjochies.

Soof 1 was meer boeiend meer en de film verveelde geen moment, maar Soof 2 haalde dat bij lange na niet.

Jhe zeg de 1e was best ok. Deze is zooooooooo waardenloos....of waardensoof

Vond het alleszins meevallen, men gaat gewoon door op dezelfde weg als het eerste deel: een simpele, wat alledaags ogen vertelling. Een feelgood movie die, ondanks het relatieve klein leed dat aan ons voorbijtrekt, vooral gezellig moet blijven. Soof 2 vond ik zelfs een tikkeltje beter en zelfbewuster dan het origineel, hoewel ook dit deel meer van de glimlach dan van de schaterlach is. Maar die relativerende glimlach ligt dan wel constant op de loer, wat wel zo prettig werkt. VIsschedijk en Van Huêt zitten erg goed in rollen, in de bijrollen veel bekende gezichten in weinig zelfstandige rollen. Toch wel de beste Nederlandse film uit 2016 die ik gezien heb geloof ik, maar dat zegt meer over de kwaliteit van de rest dan over dit redelijke amusante niemendalletje.

avatar van Mr. Chiel
Grappig dat een ENORM GOED bezochte film zo weinig stemmen krijgt op deze website. Vreemd!

Deel 1 vind ik wel een van de leukste Nederlandse comedy's. En deel 2 is ook gewoon heel leuk. Maar een stuk minder origineel, minder grappig en de bijrollen vond ik minder boeiend dan in de eerste film. Maar nog steeds 'lekker Nederlands', kneuterig, grappig en goed gemaakt.

avatar van m1701
mwah, deel 1 was vele malen beter.

Als je deze niet kijkt mis je ook zeker niks..... voegt niks nieuws toe

avatar van missl
Wat een tegenvaller, waar de eerste charmant, lief en grappig was zit er in deel 2 niets van dit en is het zelfs vervelend om te kijken.

avatar van Arri
Mr. Chiel schreef:

Zo'n film als Soof trekt een bepaalde doelgroep he...

avatar van Mr. Chiel
Arri schreef:

Zo'n film als Soof trekt een bepaalde doelgroep he...

Net as deze site

m1chel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In 2013 kregen we onverwacht de succesvolle en zeer vermakelijke Bridget Jones-kloon Soof gepresenteerd. De film werd door pers en publiek erg goed ontvangen, dus kon een uiteindelijk vervolg zeker niet uitblijven. Gelukkig werd de voltallige cast uit het eerste deel weer opgetrommeld, met Lies Visschedijk wederom in de hoofdrol van Soof. Ditmaal neemt alleen Esmé Lammers het regiestokje over van Antoinette Beumer, maar dat moet normaal niet echt een probleem gaan vormen. Voeg daaraan toe dat ook scriptschrijfster Marjolein Beumer weer garant staat voor het verhaal, waarmee de spreekwoordelijke cirkel weer rond is. Het is natuurlijk altijd weer leuk om alle personages te zien terugkeren in de rollen waar we in het eerste deel zo van hebben genoten, maar ook nieuwe namen als Daan Schuurmans en Achmed Akkabi dragen hun steentje bij aan dit vervolg. Maar waar de eerste film met scherpe humor en een vlot verhaal over de brug kwam, laat Soof 2 het op dat gebied een beetje afweten.

De film begint al met de bittere scheiding tussen Soof en Kasper, die zo gelukkig weer samen kwamen aan het einde van het eerste deel. Er wordt getracht een dosis humor aan de situatie toe te voegen, maar op de één of andere manier lijkt het wel alsof de film de situatie iets te serieus in beeld wil brengen. Als de scheiding er eenmaal door is, is de film een emotionele achtbaanrit van kommer en kwel. Restaurant De Kooksoof komt in zwaar weer, de kinderen lijken totaal geen oog te hebben voor de penibel situatie waarin Soof terecht is gekomen en Kasper slaat een jonge studente aan de haak, die overigens echt een zeer irritante verschijning is. Waar de eerste film dus een goede dosis humor bevatte, slaat het in dit deel de plank volledig mis. Maar ook de grappen van de kinderen zijn te cliché en slap. De onderbroekenlol die om de hoek komt kijken als één van de jongens een schaamhaar krijgt bijvoorbeeld is te plat en geforceerd en zal niet voor een glimlach gaan zorgen. Dat de danspasjes en mislukte en valse karaoke-pogingen weer terugkeren is wellicht goed bedoelt, maar maakt de veel nog meer een Nederlandse versie van Bridget Jones’s Diary.

Daarnaast laat het einde laat de kijker een beetje vertwijfeld achter en zal dan ook lastig te omvatten zijn. Dit onbevredigende gevoel zal Soof 2 ook niet meer dan één kijkbeurt waard maken, zij het niet dat ook nog eens de deur wagenwijd open wordt gezet voor een eventueel derde deel. Welke weg de makers eigenlijk hadden willen inslaan blijft een beetje een raadsel, want de film bungelt tussen een (wat daar voor door moet gaan) komedie en drama, waarbij je als kijker totaal geen klik zal krijgen met de acteurs en actrices die de film rijk is.

Soof 2 staat flink in de schaduw van het veel leukere eerste deel. De humor is te flauw voor woorden en het lijkt er een beetje op dat de schrijver snel hebben willen cashen en er daardoor even snel een verhaal uit hebben willen gooien om mee te varen op het succes van de eerste film. Gelukkig komt de hele cast wel opdraven waardoor de herkenning wel erg leuk is en de film niet totaal in het water valt. Ook is het einde onbevredigend te noemen en laat het de deur wagenwijd openstaan voor een eventueel derde deel of de reeds aangekondigde serie. Het is wel te hopen dat de makers hier dan wel iets meer energie in willen steken, want als de Soof-reeks op deze voet door gaat, dan zal deze snel in de vergetelheid gaan raken.

avatar van Phantasm
Ik vond zijn voorganger beter, eigenlijk begint deze je een beetje te vervelen.

avatar van john mcclane 2
Net toegevoegd op Netflix.
Das redelijk snel, het was in de bios een behoorlijk goed succes.
Personelijk vond ik deel een een guilty pleasure,is wel een chick flick maar een leuke is soms best lekker op zijn tijd.
Hier is het stukken minder .Lies Visschedijk doet het wel weer leuk.Maar niet heel bijzonder ofzo.
men vond het blijkbaar succesvol ( en leuk ?)genoeg om er een serie uit te persen ,,
'Soof' krijgt vervolg als tv-serie · LINDA. - lindanieuws.nl

Meh,,
2,5 *

onsamenhangend en humorloos. jammer.

avatar van bjerik76
vond het toch wel prettig om met een glas wijn s avonds laat naar te kijken.